دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اهمیت محاسبه سن بارداری و عوامل موثر بر تغییر تاریخ زایمان
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
براساس تحقیقات انجام شده و آمارهای معتبر تنها 4 درصد از زایمان ها در تاریخ تعیین شده رخ داده اند و حدود 90 درصد زایمان ها دو هفته قبل از تاریخ مقرر انجام شده اند و 6 درصد دیگر مادران باردار در حدود یک هفته بعد از تاریخ تخمین زده شده زایمان داشته اند.

سن بارداری و محاسبه دقیق آن یکی از فاکتورهای مهم دوران بارداری است که براساس آن کنترل جنین از نظر وضعیت جسمانی و سلامتی و همچنین چگونگی رشد آن مورد بررسی قرار می گیرد، البته با محاسبه سن بارداری می توان بصورت تقریبی تاریخ زایمان را نیز تخمین زد ولی معمولاً تاریخ مشخص شده برای تولد کودک در 96 درصد مادران دچار تغییر می شود.

عواملی هستند که باعث ایجاد تغییر در تاریخ زایمان می شوند که در ادامه این مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد. اما موضوع مهم در مورد تخمین تاریخ زایمان ایجاد استرس و اضطراب در مادر است، که به گفته بسیاری از پزشکان مادران باردار نباید به تاریخ مشخص شده اطمینان کنند، زیرا اتکا به این تاریخ می تواند عواقب روحی در پی داشته باشد.

براساس تحقیقات انجام شده و آمارهای معتبر تنها 4 درصد از زایمان ها در تاریخ تعیین شده رخ داده اند و حدود 90 درصد زایمان ها دو هفته قبل از تاریخ مقرر انجام شده اند و 6 درصد دیگر مادران باردار در حدود یک هفته بعد از تاریخ تخمین زده شده زایمان داشته اند.

لذا تاریخ تولد بدست آمده بوسیله محاسبه سن بارداری نمی تواند بطور صد در صد دقیق باشد تنها می تواند محدوده تقریبی تولد کودکتان را مشخص کند، ولی محاسبه سن بارداری از جهات دیگر هم برای سلامتی مادر و هم سلامتی جنین حائز اهمیت است، که در لیست زیر به آنها اشاره می کنیم.

تست ها و آزمایشات مهم و اساسی بارداری که باید در زمان خاص خود انجام شوند

  • در ابتدای بارداری هفته 1 تا 3 تخمک گذاری، عمل لقاح، باور شدن تخمک و ورود تخمک به رحم و لانه گزینی رخ می دهد، اگر تاریخ دقیق آخرین روز پریودی خود را بدانید می توانید با محاسبه سن بارداری در این بازه و مشخص کردن انتهای هفته سوم و شروع هفته چهارم با انجام تست بارداری مطمئن شوید که باردار هستید یا خیر.
  • با مشخص کردن سن دقیق بارداری و بدست آوردن هفته های چهارم تا سیزدهم تست خون بمنظور بررسی عدم وجود عفونت، تالاسمی، فیبروز کیستی، کمبود ویتامین D و اختلالات ژنتیکی باید انجام شود.
  • پس از مشخص شدن هفته نهم آزمایش NIPT جهت بررسی اختلالات کرزومی انجام می شود.
  • تست سونوگرافی جهت بررسی ضربان قلب، تشخیص بارداری خارج از رحم و تعداد جنین در هفته های شش تا نه و همچنین تعیین دقیق سن بارداری انجام خواهد شد.
  • تست های غربالگری سندروم داون، سندروم ادوارد و سندروم پاتو (تیزومی 13) که با تعیین سن بارداری و مشخص کردن هفته های یازده تا سیزدهم باید انجام شود.
  • در هفته هفدهم بارداری تست خون جنین بمنظور بررسی میزان اکسیژن، کم خونی و تست Rh خون منفی و مثبت انجام خواهد شد.
  • کنترل گلوکز که در هفته های 26 تا 28 بارداری برای تشخیص دیابت انجام می شود.
  • تست های بیوفیزیکی که بمنظور بررسی سلامت جسمانی جنین و در هفته 32 انجام می شوند.

با کمی دقت متوجه خواهید شد که محاسبه سن بارداری برای مشخص کردن هفته های فوق بمنظور انجام به موقع این تست ها و آزمایشات چقدر مهم و ضروری است.

اهمیت محاسبه سن بارداری و عوامل موثر بر تغییر تاریخ زایمان

عوامل موثر بر کاهش و یا افزایش طول دوره بارداری

  • سن مادر در زمان بارداری می تواند تغییراتی در تاریخ تعیین شده زایمان ایجاد کند.
  • زایمان های قبلی و هفته بدنیا آمدن کودک قبل می تواند نشان دهنده تقریبی تاریخ زایمان حاملگی کنونی شما باشد.
  • تغذیه نامناسب و عدم دریافت ریزمغذی های مورد نیاز جنین می توانند عامل تغییر تاریخ زایمان باشند.
  • افزایش وزن نامتعارف مادر و یا جنین می توانند موجب زایمان زودرس و یا منجر به سزارین شوند.
  • ورزش های انجام شده در دوران بارداری و تاثیرات آنها می تواند موجب تغییر در تاریخ تولد کودک شوند.
  • مصرف داروها یکی دیگر از عوامل موثر بر کوتاه شدن و یا افزایش طول دوره بارداری و در نتیجه تغییر تاریخ تولد کودک هستند.

باتوجه به موارد بالا می توان گفت که تاریخ تعیین شده برای زایمان تا چه اندازه می تواند تحت تاثیر عوامل مختلف دچار تغییر شود، لذا به دور از توجه و اتکاء زیاد به تاریخ تولد تخمینی کودک، توصیه پزشکان در خصوص چگونگی مدیریت بارداری و جلوگیری از بروز عوامل خطرناک را جدی بگیرید تا دوران بارداری سالمی را طی کنید.

برای انجام محاسبه سن بارداری خود بصورت آنلاین و بدست آوردن هفته های بارداری و همچنین قد و وزن تقریبی نوزاد و درصد بارداری طی شده می توانید از طریق وب سایت پروماگ یا سایر سایت ها اقدام نمایید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits