دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه می توان علائم بارداری را تشخیص داد؟
3
زمان مطالعه: 5 دقیقه
علائم بارداری از چه زمانی ظاهر می شوند؟ این سوالیست که ذهن اکثر کسانی را که اقدام به بارداری کرده اند، به خود مشغول کرده است.

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اولین علائم بارداری تقریبا یک هفته پس از لقاح اسپرم و تخمک ظاهر می شوند و اکثر بانوان اولین نشانه را با خونریزی لانه گزینی و دلدرد شدید تجربه می کنند.

در ادامه در رابطه با خونریزی لانه گزینی و دلدرد شدید بارداری بیشتر توضیح داده ایم اما برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله علائم بارداری (mintapp.ir) مراجعه کنید.

برای استفاده از تست های بارداری خانگی مانند بی بی چک، بهتر ده الی پانزده روز پس از رابطه صبر کنید تا این مقدار به حد نصاب خود برسید و دو خط صورتی پر رنگ (پاسخ مثبت بی بی چک) را روی آن ببیند.

اما بارداری چگونه اتفاق می افتاد؟ قدم اول باید بازه تخمک گذاریتان را مشخص کنید. چنانچه سیکل قاعدگی منظمی داشته باشید، معمولا روز تخمک گذاری 14 روز قبل شروع دوران خونریزی قاعدگی است. این بازه حدود 6 روز است. پس از آن که این بازه 6 روزه را شناسایی کردید، بهتر است در این 6 روز مدام رابطه داشته باشید. البته چنانچه جنسیت دختر یا پسر برایتان مهم است داشتن رابطه بعد یا قبل از روز تخمک گذاری، اهمیت ویژه ای پیدا می کند. معمولا وسط این بازه 6 روزه، احتمال تخمک گذاری به بیشترین مقدار خود می رسد.

توجه کنید که معمولا اسپرم 5 تا 6 روز در رحم زنده می ماند، اما تخمک تنها تا 24 ساعت پس از آزاد سازی در رحم زنده می ماند. پس از اینکه تخمک و اسپرم باهم برخورد کردند، رویان تشکیل می شود و اگر شرایط مناسب بود، رویان در دیواره رحم لانه گزینی می کند و آنجا شروع به پرورش یافتن می کند.

بنابر توضیحات وبسایت مینت:

شناسایی برخی از علائم، در هفته اول بارداری امکان پذیر است. ممکن است در این روز ها متوجه نشوید که باردار هستید؛ اما نشانه های کوچکی وجود دارند که در تشخیص بارداری به شما کمک می کنند. این علائم به این دلیل است که تخمک بارور شده، لانه گزینی کرده است و هورمون های بدنتان در حال تغییر کردن است.

بنابراین اولین نشانه بارداری، خونریزی لانه گزینی است. خونریزی لانه گزینی نوعی خونریزی یا لکه بینی سبک است (بسیار سبک تر از خونریزی قاعدگی) که معمولا یکی دو روز طول می کشد.

از دیگر نشانه های بارداری می توان به دلدرد اشاره کرد. توجه کنید که دلدرد بارداری بسیار شدید تر از دلدرد قاعدگی است و این یکی از نکات متمایز بارداری نسیت به قاعدگی است.

از دیگر نشانه ها می توان به نوسانات خلقی و تغییر خلق و خو اشاره کرد که این مورد کاملا به تغییرات خلق و خویی قاعدگی مشترک است. اما یکی دیگر از علائم بارداری که کمی با علائم قاعدگی متمایز است، سینه درد و حساسیت سینه ها است. توجه کنید که با شروع خونریزی قاعدگی سینه درد و حساسیت سینه ها متوقف می شود اما در بارداری ممکن است تا ماه ها این نشانه را به همراه خود داشته باشید.

از دیگر علائم بارداری می توان به حالت تهوع صبحگاهی و کمردرد نیز اشاره کرد. سردرد نیز می تواند از دیگر علائم مشترک بارداری و قاعدگی باشد.

البته با دیدن این علائم، نمی توان بلافاصله از بی بی چک استفاده کرد. چرا که هنوز سطح هورمون های HCG در ادرار به حد نصاب خود نرسیده اند و احتمالا پاسخ منفی را از بی بی چک دریافت خواهید کرد.

پس همانطور که توضیح دادیم، اولین قدم در تفکیک علائم قاعدگی از بارداری این است که زمان تقریبی رابطه تان را مشخص کنید. چنانچه در دوران و بازه تخمک گذاری رابطه محافظت نشده داشته اید، احتمال بارداری بیشتر است. در برخی از دوران سیکل قاعدگی نیز احتمال بارداری بسیار کم و حتی نزدیک به صفر است.

مثلا در دوران قاعدگی اصلا امکان آزاد سازی تخمک وجود ندارد، بنابراین احتمال بارداری بسیار بسیار ناچیز است. سه چهار روز پس از اتمام خونریزی قاعدگی نیز احتمال آزاد سازی تخمک کم است. البته توجه کنید که چنانچه سیکل قاعدگی کوتاهی دارید، احتمال تخمک گذاری در این دوران افزایش پیدا می کند. اما پس از این روزها، به بازه تخمک گذاری می رسیم، که بیشترین احتمال تخمک گذاری وجود دارد. هر چقدر به روزهای پایان سیکل نزدیک می شویم، احتمال تخمک گذاری کمتر می شود، مخصوصا در 3 4 روز پایانی سیکل و روزهای نزدیک به خونریزی تخمک گذاری، بازهم احتمال تخمک گذاری ناچیز است. اصطلاحا به این روزها، دوران امن رابطه می گویند.

چنانچه در محاسبه این بازه های سیکل قاعدگی مشکل دارید، می توانید از اپلیکیشن های قاعدگی یا همان پریود ترکر ها یا تقویم های تخمک گذاری استفاده کنید. یکی از این اپلیکیشن های معروف و ایرانی که به خوبی طراحی شده است و به تازگی بین بانوان ایرانی نام و نشانی دست و پا کرده است، اپلیکیشن مینت است. این اپلیکیشن که توسط جوان ایرانی توسعه داده شده است، یکی از بهترین و کامل ترین پریود ترکرهای فارسی محسوب می شود.

چگونه می توان علائم بارداری را تشخیص داد؟

شما می توانید با وارد کردن اطلاعات سیکل قاعدگی خود یعنی:

  • طول دوران خونریزی قاعدگی
  • طول سیکل قاعدگی
  • تاریخ آخرین پریود

بازه های مختلف سیکل قاعدگیتان را شناسایی کنید و برای روزهای مختلف، برنامه ریزی داشته باشید.

اپلیکیشن مینت را می توانید از اپ استورها مانند گوگل پلی یا کافه بازار دانلود کنید و از آن استفاده کنید.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با علائم بارداری، نحوه استفاده از بی بی چک و سایر تست های بارداری می توانید به سایت https://www.mintapp.ir/ مراجعه کنید و پاسخ سوالات خود را در رابطه به دوران اقدام به بارداری و پس از آن دریافت کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits