دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا بالا رفتن حرارت بدن در بارداری خطرناک است ؟
4
زمان مطالعه: 5 دقیقه
یکی از مسائلی که بسیاری از خانم های باردار تجربه می کنند، بالا رفتن حرارت بدن در این دوران است. در ادامه قصد داریم به طور کامل شما را با بالا رفتن درجه حرارت بدن در دوران بارداری آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

بررسی بالا رفتن حرارت بدن در بارداری

بالا رفتن حرارت بدن در بارداری موضوع مورد بحث ماست. زنان باردار در این دوران ممکن است دچار مشکلات زیادی شوند که رهایی از این مشکلات بسیار ضروری است.

از آن جا که نمی توان هر درمانی را در این دوران به کار بست و از طرفی مادر باردار باید آرامش داشته باشد، درمان های خانگی که بی ضرر است بهترین راه حل است. در این دوران زنان دچار حالت تهوع، یبوست، نفخ و دل پیچه می شوند و همچنین دمای بدنشان به طور ناگهانی بالا می رود.

این افزایش درجه حرارت بدن برای جنین در حال رشد، می تواند مضر باشد و ممکن است به سقط جنین منجر شود. بنابراین، بهتر است دمای بدن بین ۳۶٫۵ و۳۷٫۵ درجه سانتی گرادحفظ شود.

بالا رفتن دمای بدن در اوایل بارداری

گرم شدن بدن در بارداری نشانه چیست ؟

علت افزایش حرارت بدن در دوران بارداری

یکی از دلایل احتمالی افزایش دمای بدن نوسانات هورمونی است. کاهش سطح استروژن باعث افزایش سطح استرس در دوران حاملگی می شود و به این ترتیب حرارت بدن افزایش می یابد.

در برخی موارد رژیم غذایی که فرد اتخاذ می کند می تواند باعث افزایش حرارت بدن شود. برای جلوگیری از آسیب دیدن جنین، لازم است برنامه غذایی در طول ۹ ماه کنترل شود.

داغ شدن بدن در بارداری

چرا در بارداری حرارت بدن بالا می رود ؟

علائم افزایش حرارت بدن در دوران بارداری

نخستین علامت تپش قلب است که یک نشانه مشترک است. احساس یک باره گرما وحرارت در ناحیه فوقانی بدن نیز نشانه دیگری است که زنان باردار نباید آن را نادیده بگیرند.

تعرق بیش از حد و قرمزی در ناحیه گردن، صورت و ناحیه سینه نیز نشانه دیگری از افزایش حرارت بدن طی دوران حاملگی است.

علت داغ شدن شکم در بارداری

نشانه های بالا رفتن حرارت بدن در حاملگی

آیا بالا رفتن حرارت بدن در بارداری خطرناک است ؟

زنان باردار باید در این دوران خود را نسبتا خنک نگه دارند چون نتایج یک بررسی جدید نشان داده است که بین افزایش دمای بدن در زمان بارداری و افزایش احتمال زایمان های پیش از موعد، بارداری های کوتاه مدت و حتی مرده زایی، رابطه مستقیم وجود دارد.

یک تیم بین المللی به سرپرستی متخصصان دانشگاه کوئینزلند در استرالیا در این آزمایشات روی موارد مرده زایی یا زایمان زودرس در شهر مرکز ایالت کوئینزلند موسوم به «بریسبان» طی یک دوره ۴ ساله از سال ۲۰۰۵ میلادی به دقت بررسی کردند. شرح این ارزیابی ها در مجله آمریکایی همه گیرشناسی منتشر شده است.

پروفسور آدریان بارنت که سرپرستی این تیم پزشکی را برعهده داشته خاطرنشان کرد: به طور کلی در طول این دوره ۶۵۳ مورد مرده زایی در این شهر به ثبت رسیده است.

پروفسور بارنت اظهار داشت: ما متوجه شدیم که با افزایش دمای بدن مادر بویژه در ماه های نخست بارداری قبل از هفته بیست وهشتم، خطر مرده زایی افزایش پیدا می کند.

گر گرفتگی در بارداری

احساس داغی بدن در بارداری

راه های کنترل حرارت بدن در بارداری

برای کنترل حرارت بدن در زمان بارداری، لازم است زن باردار ناشتا یک لیوان آب رازیانه مصرف کند. این درمان خانگی حالت تهوع را نیز کاهش می دهد. قبل از مصرف بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف سبزیجات در دوران حاملگی باعث حفظ سلامت مادر و بچه می شود. سبزیجات پروتئین موردنیاز جنین را تامین می کند و باعث رشد و تکامل جسمی بهتر وی می شود.

هندوانه بهترین ماده غذایی برای کاهش حرارت بدن در طول بارداری است. از سوی دیگر، قند طبیعی موجود در آن انرژی لازم را در طول این ۹ ماه تامین می کند.

آب یکی از بهترین مایعات برای تمامی افراد است. آب کمک می کند حرارت بدن به طور چشمگیری و بدون هیچ گونه اثر جانبی کاهش پیدا کند. از سوی دیگر، مصرف آب مانع یبوست در زنان باردار می شود.

استراحت کافی و خواب کافی، پوشیدن لباس شل و راحت و قرار گرفتن در محیط های خنک از دیگر راه های کنترل حرارت بدن در دوران بارداری است.

داغ شدن بدن در بارداری

درمان داغی بدن در بارداری

روش های پیشگیری از بالا رفتن حرارت بدن در بارداری

در حالی که گاهی نمی توان از تب بارداری پیشگیری کرد، اما اقدامات احتیاطی خاصی وجود دارد که عوارض را به حداقل می رساند. این اقدامات عبارتند از:

  • واکسیناسیون آنفولانزا فصلی و آنفولانزای H1N1 (آنفلوآنزای خوکی) توصیه می شود.
  • از تماس نزدیک با افرادی که بیمار هستند خودداری شود.
  • دست ها را با صابون ضد عفونی کننده بشویید.
  • هرگز شیر غیر پاستوریزه را مصرف نکنید.
  • از برنزه کردن، استفاده از جکوزی و سونا در دوران بارداری اجتناب شود.
  • زمانی که به مناطق گرمسیر سفر می کنیم از پزشک بخواهید داروهای پیشگیری را برایتان تجویز کند.

روش های پیشگیری از تب بارداری

چگونه از بالا رفتن حرارت بدن در بارداری جلوگیری کنیم ؟

راه های تشخیص علت داغی بدن

آزمایشاتی که ممکن است برای یافتن علت بالا رفتن حرارت در بارداری تجویز شوند عبارتند از:

  • آزمایش خون، از جمله شمارش تعداد گلبول های سفید خون
  • کشت خون
  • کشت عفونت استرپتوکوکی گلو
  • آزمایش خلط
  • آزمایش ادرار
  • کشت ادرار
  • آزمایش مدفوع
  • کشیدن مایع مغزی نخاعی یا پونکسیون کمری

اگر پزشک به کوریوآمنیونیت مشکوک شود، آمنیوسنتز برای کشت ممکن است لازم باشد.

علت داغی دست و پا در بارداری + بهترین راه درمان این عارضه

تب در دوران بارداری : برای پایین آوردن تب در بارداری چه کنیم ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (4 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits