دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اطلاعات دارويي لووتیروکسین (Levothyroxine)
8
زمان مطالعه: 5 دقیقه
قرص لووکسین (لووتیروکسین) و آنچه باید در مورد آن بدانیم : قرص لووتیروکسین (Levothyroxine) معمولا برای درمان کم کاری غده تیروئید تجویز می‌شود. تهوع، سردرد و مشکلات خواب از عوارض قرص لووتیروکسین است.

قرص لووتیروکسین چیست؟ (عوارض قرص لووتیروکسین)

قرص لووکسین چیست؟/ قرص لووتیروکسین در بارداری و شیردهی

قرص لووتیروکسین (Levothyroxine) در درمان کم کاری غده تیروئید، گواتر و کرتینیسم نوزادان مصرف می‌شود. کم کاری تیروئید به شرایطی اطلاق می‌شود که طی آن غده تیروئید به مقدار کافی از هورمون تیروئید را تولید نمی‌کند. معمولاً در درمان کم‌کاری تیروئید، مصرف مادام‌العمر قرص لووتیروکسین سدیم تجویز می‌شود که نتایج رضایت‌بخشی دارد. همچنین از لووتیروکسین همراه با جراحی و پرتودرمانی رادیواکتیو به منظور درمان سرطان تیروئید استفاده می‌شود.

علایم کم کاری تیروئید عبارت‌اند از:

  • کاهش رشد (به خصوص در اطفال)
  • کاهش انرژی
  • افزایش وزن
  • ریزش مو
  • خشکی پوست
  • خشونت صدا و کندی تکلم
  • عدم تحمل سرما
  • کاهش اشتها
  • یبوست
  • صورت پف آلود و رنگ پریده
  • لووتيروکسين به دو شکل قرص و کپسول تولید شده و از راه دهانی مصرف می‌شود.

چگونگی استفاده از لووکسین

مصرف قرص لووکسین دقیقا باید طبق نظر پزشک باشد. دوز مصرف این قرص به نتایج حاصل از آزمایش خون بستگی دارد و پزشک طبق همین آزمایش مقدار مصرف داروی لووتیروکسین را به بیمار تجویز خواهد کرد. چگونگی و مقدار مصرف داروی لووکسین یا لووتیروکسین، توسط داروساز با زدن برچسب روی دارو، مشخص می شود. خوردن این قرص باید با آب فراوان باشد. باید این قرص را قبل از صبحانه مصرف کرد.

قرص های لووکسین در بارداری و شیر دهی

اگر قصد باردار شدن دارید باید قبل از باردار شدن با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایید. لووتیروکسین هیچ عارضه ای برای جنین ندارد اما کم کاری تیروئید برای زن باردار می تواند باعث عارضه شود. بنابراین در صورت مشخص شدن کم کاری تیروئید در زنان باردار، درمان باید شروع شود. کم کاری تیروئید در زنان باردار دارای نشانه های واضحی نیست، به همین دلیل برای غربالگری تیروئید در دوران بارداری و یا قبل از بارداری باید به پزشک مراجعه کرد. پزشک مربوطه در مورد خوردن یا نخوردن لووکسین تصمیم خواهد گرفت.

کم کاری تیروئید در کودکان

کم کاری تیروئید یک بیماری است که در آن غده تیروئید کودک متوقف می شود و به درستی کار نمی کند، این اتفاق ممکن است در اثر یک بیماری یا یک عفونت ویروسی اتفاق افتاده باشد و باعث می شود که کودک سیستم ایمنی بدن خود را از دست بدهد. دوز و مصرف این دارو برای کودکان حتما باید طبق نظر پزشک باشد.

عوارض جانبی احتمالی لووکسین

تمام داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند اما این عوارض شامل همه افراد نمی شود و عوارض جانبی استفاده از قرص لووکسین بسیار کم و نادر است. به دنبال مراقبت های پزشکی و نظر پزشک، اگر هر یک از موارد زیر را در بدن و رفتار خود ملاحظه کردید حتما به پزشک خود مراجعه نمایید.

واکنش شدید آلرژی (کهیر، خارش، مشکل تنفسی، گر گرفتگی، تنگی در قفسه سینه، ورم دهان، صورت لبها، زبان و غیر معمول یا خشونت صدا)، تغییرات در اشتها، تغییرات در دوره های قاعدگی، درد قفسه سینه، اسهال، تعرق مفرط، ضربان قلب سریع یا نامنظم، تب، عدم تحمل گرما، درد مفاصل، گرفتگی عضلات پا، تغییرات رفتار یا خلق و خوی ( مانند اضطراب، تحریک پذیری، عصبانیت)، ضعف عضلانی، تشنج، سر درد شدید یا مزمن و یا خستگی، تنگی نفس، گرفتگی معده، لرزش، مشکل خواب، افزایش وزن غیر معمول و یا از دست دادن وزن، استفراغ.

این یک لیست کامل از تمام عوارض جانبی است که ممکن است رخ دهد. اگر در مورد این عوارض سوال داشتید با ارائه دهنده دارو صحبت کنید. برای توصیه های پزشکی در مورد عوارض دارو با دکتر خود تماس بگیرید.

استفاده بیش از حد یا کمتر لووکسین

اگر یک وعده خوردن قرص را فراموش کردید، در نوبت بعد حتما قرص را مصرف نمایید. این مصرف در نوبت بعدی خاصیت وعده قبلی را در بدن تشکیل می دهد. اگر قرص را بیش از حد دستور دکتر مصرف نمایید علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل سر درد، گرفتگی عضلات پا، لرزش، احساس عصبی و یا تحریک پذیری، درد قفسه سینه، تنگی نفس و تپش یا افزایش ضربان قلب می باشد.

نکاتی که در ارتباط با مصرف این دارو باید بدانید

  1. حتی وقتی که احساس می‌کنید خوب شده‌اید، باید مصرف لووتيروکسين را ادامه بدهید. بنابراین هرگز بدون مشورت با پزشک خود، مصرف لووتيروکسين را قطع نکنید.
  2. اگر هر نوع داروی تجویز شده یا بدون نسخه اعم از ویتامین‌ها، مکمل‌های غذایی و داروهای گیاهی مصرف می‌کنید یا قصد دارید در آینده مصرف کنید، به پزشک و دکتر داروساز خود اطلاع بدهید.
  3. گر باردار هستید یا تصمیم به باردار شدن دارید یا کودک شیرخوار دارید، حتماً به پزشک خود اطلاع بدهید.
  4. اگر خواستید هر نوع عمل جراحی از جمله جراحی‌های دهان و دندان انجام دهید، حتماً به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید که لووتيروکسين مصرف می‌کنید.
  5. اگر شما در دوران شیردهی از داروی لووتیروکسین استفاده می‌کنید، بهتر است در مورد آن با پزشک خود مشورت کنید.
  6. از آنجایی که این دارو می‌تواند بی‌خوابی ایجاد کند، مصرفش در صبح هنگام از این نظر هم بهتر می‌باشد.
  7. هر روز پیش از مصرف لووتیروکسین نبضتان را بشمارید (اگر این کار را بلد نیستید، روش آن را از پزشکتان بیاموزید).
  8. اگر ضربان قلبتان بالای ۱۰۰ در دقیقه بود یا منظم بود پیش از مصرف نوبت آن روز با پزشکتان تماس بگیرید.
  9. لووتیروکسین ممکن است موجب ریزش مو به ویژه در کودکان و خصوصا در ماه اول درمان گردد، این عارضه معمولا موقتی می‌باشد.
  10. در طول درمان، مدام با پزشک خود در تماس باشید. لازم است وضعیت هورمون‌های تیروئید در خون شما بطور منظم آزمایش شود.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (8 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits