دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش مصرف قرص ضد بارداری
4
زمان مطالعه: 7 دقیقه
طریقه مصرف انواع قرص ضد بارداری : قرص ضدبارداری به گروهی از داروهای خوراکی به شکل قرص گفته می‌شود که برای پیشگیری از بارداری مصرف می‌شوند.با دلگرم همراه باشید تا با نحوه عملکرد این نوع قرص ها آشنا شوید.

طریقه مصرف قرص ضد بارداری چگونه است؟

مصرف قرص ضد بارداری در خانم ها این طوری باید باشد

قرص رو هر روز سر ساعت بخورین

شما می تونین اون رو صبح یا شب بخورین، اما بیشتر خانومها فهمیدن که بهتره اونها رو شب مصرف کنن چون روال عادی اونها رو شب موقع رفتن به رختخواب به اندازه صبح تغییر نمیده. اگر شما موفق نشدین قرصهاتون رو سروقت بخورین، شما ممکنه دچار لکبینی بشین و شما نمیتونین بخوبی از بارداری جلوگیری کنین.در صورت استفاده از قرص های مینی پیل، شما باید هر قرص رو ظرف سه ساعت از همون زمان هر روز مصرف کنین. اگر اینکار را نکنین، شما باید از یک فرم پشتیبانی جلوگیری از بارداری برای ۴۸ ساعت آینده استفاده کنین.

بدونین از چه نوع قرصی دارین استفاده میکنین

قرص های ترکیبی در انواع مختلف به بازار اومدن. در برخی از اونها، سطح هورمون قرص در کل ماه تغییر میکنه. اگر شما در حال مصرف هر قرصی غیراز قرص تک مرحله ای هستین، شما ممکنه دستورالعمل های زیادی برای انجام دادن داشته باشین.قرصهای تک مرحله ای دارای سطح استروژن و پروژسترون یکسانی در همه قرصها هستن. اگر شما فراموش کردین که یکی از این قرص ها رو بخورین، به محض اینکه یادتون اومد اونو مصرف کنین. قرص بعدی رو در زمان خودش بصورت منظم مصرف کنین.

  • قرص های دومرحله ای سطح استروژن و پروژسترون رو یک بار در ماه تغییر میدن.
  • قرص های سه مرحله ای سطح استروژن و پروژسترون رو هر هفت روز در طول سه هفته اول از شروع قرص تغییر میدن.
  • قرص های چهار مرحله ای سطح استروژن و پروژسترون رو چهار بار در طول چرخه تغییر میدن.

نحوه عملکرد قرص های ضد بارداری

قرصهای ترکیبی رو با توجه به درمانتون مصرف کنین

قرص های ترکیبی می تونن دارای دستور مصرف معمولی یا ادامه دار باشن. بسته به اینکه چه نوع قرص ترکیبی انتخاب کردین، شما ممکنه قرص های مختلفی در زمان های مختلف از ماه مصرف کنین.برای قرص های ترکیبی ۲۱ روزه، شما یک قرص رو هر روز سروقت به مدت ۲۱ روز مصرف میکنین. به مدت هفت روز، شما قرصی ندارین. شما به طور کلی دوره تون رو در این زمان خواهید داشت. پس از هفت روز شما یک بسته جدید از قرص رو شروع می کنین.برای قرص های ترکیبی ۲۸ روزه ، شما یک قرص رو هر روز سر وقت به مدت ۲۸ روز مصرف میکنین. بعضی از این قرص ها هورمون ندارن، یا ممکنه فقط استروژن داشته باشن. در حالی که شما این قرصها رو مصرف میکنین شما بمدت چهار تا هفت روز خونریزی خواهید داشت.

به بدنتون اجازه بدین تا هورمونها رو تنظیم کنه

یادتون باشه زمانیکه بدنتون داره هورمونها رو تنظیم میکنه شما ممکنه علائم بارداری رو در طول ماه اول تجربه کنین. انواع خاصی از قرصهای جلوگیری از بارداری ممکنه باعث یشن تا دوره شما متوقف بشه.اگر شما نگران این هستین که شما ممکنه باردار شده باشین، شما می تونین از یک تست حاملگی خانگی استفاده کنین.

مراقب لکه بینی باشین

اگر شما درحال مصرف قرصی هستین که برای جلوگیری از دوره ماهیانه شما درنطر گرفته شده مراقب لک بینی یا خونریزی غیرمنتظره باشین. این طبیعیه. کمی طول میکشه تا بدنتون برنامه جدید رو تنظیم کنه و معمولا لکبینی ظرف سه ماه از بین میره گاهی ممکنه شش ماه هم طول بکشه.لکه بینی یا ” خونریزی غیرمنتظره” در قرص های ترکیبی با دوز کم عادیه. اگر شما قرصها رو یک روز یا هر روز سر وقت نخورین خونریزی عادیه.

مطمين بشین که دوباره بموقع جایگزین میکنین

شما که نمیخواین خوردن قرصها رو نیمه کاره بزارین، پس قبل از اینکه شما به جایگزین کردن احتیاج پیدا کنین مطمئن بشین که یه قرار ملاقات با دکترتون گذاشتین. شما باید زمانیکه دو بسته از قرص نسخه تون مونده یه وقت ملاقات بزارین.

اگه اولین راه جلوگیری از بارداری اثر نداشت راه دیگه ای رو امتحان کنین

از اینکه مارکهای مختلف یا روشهای جلوگیری از بارداری متفاوتی رو امتحان کنین وحشت نداشته باشین. اگه شما از علایم سندرم پیش از قاعدگی یا عوارض جانبی قرص خاصی که شما مصرف میکنین احساس ناراحتی میکنین ،در مورد مصرف مارکهای مختلف قرص با دکترتون صحبت کنین.

نحوه عملکرد قرص های ضد بارداری

در صورتی که مصرف قرصی را فراموش کردیم چه باید کرد؟

قرص های LD و HD:

  • اگر مصرف قرص را در روز مقرر فراموش کردید، تا نوبت بعد هر موقع که یادتان آمد، قرص را بخورید و در غیر این صورت، روز بعد باید دو قرص را با هم میل کنید و از روزهای بعد طبق دستور قبلی، روزی یک عدد قرص مصرف شود.
  • چنانچه مصرف قرص برای دو روز متوالی فراموش شود، روزی دو قرص برای مدت دو روز مصرف کنید (در مجموع 4 عدد) و از روز سوم طبق دستور قبلی یعنی روزی یک قرص مصرف شود.
  • چنانچه مصرف قرص برای سه روز متوالی فراموش شود، توصیه می شود که قرص را قطع کرده و در آن دوره تا شروع قاعدگی از روش دیگری استفاده کنید و بعد از شروع قاعدگی طبق دستور قبلی از روز پنجم، بسته ی جدید را مصرف کنید.

قرص های تری فازیک:

در صورت فراموش کردن مصرف یک قرص، اگر در مدتی کمتر از 12 ساعت از زمان همیشگی به خاطر آوردید، بلافاصله مصرف کنید (گذشت زمان کمتر از 12 ساعت از زمان معمول خوردن قرص، اثر پیشگیری از بارداری را کاهش نمی دهد).اگر پس از 12 ساعت به خاطر آوردید، باید به محض به یاد آوردن، مصرف بقیه ی قرص ها را ادامه دهید و قرص های فراموش شده را مصرف نکنید. در این گونه موارد حتماً باید از یک روش دیگر مانند کاندوم، تا شروع بسته ی بعدی استفاده شود.

زمان مصرف قرص ها بعد از سقط جنین و زایمان چگونه است؟

1- به دنبال سقط های کمتر از 12 هفته، بلافاصله قرص را مصرف کنید.

2- به دنبال سقط های 12 تا 20 هفته، 10-7 روز بعد از سقط مصرف کنید.

3- به دنبال زایمان، 3 هفته پس از زایمان مصرف کنید.

قرص چگونه عمل می کند؟

مصرف قرص با سه روش زیر از بارداری پیشگیری می کند:

1- مهار تخمک گذاری

2- جلوگیری از نفوذ اسپرم، با ایجاد موکوس غلیظ سرویکس

3- ایجاد محیط نامناسب برای لانه گزینی

نکاتی که در هنگام استفاده از این قرص ها باید رعایت شود:

1- سه ماه پس از شروع مصرف قرص، بهتر است برای کنترل وزن، فشار خون، قند، تری گلیسیرید خون و آزمایش ادرار به پزشک مراجعه کنید و در صورت سالم بودن، سالیانه کنترل شوید. در کنترل دوره ای بهتر است، معاینه پستان و لگن نیز انجام شود.

2- اگر به دلایلی مجبور به مصرف هم زمان آنتی بیوتیک هایی نظیر آمپی سیلین و تتراسایکلین هستید، بهتر است از یک روش کمکی ضد بارداری نیز استفاده کنید.

3- در اولین دوره ی مصرف قرص، در ماه اول و ترجیحاً 2 هفته اول، از یک روش دیگر مانند کاندوم استفاده کنید.

4- در صورت بروز عوارض جدی مانند: تاری دید ، تنگی نفس ، درد ناگهانی سینه که با دَم شدیدتر می شود، تورم و درد ساق پا و... سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

5- در صورت ابتلا به اسهال و استفراغ حتما جهت انتخاب روش مناسب دیگر همراه با آن، با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه عملکرد قرص های ضد بارداری

مراقب واکنش های منفی نسبت به دارو باشین

  • اگه شما دچار زردی، درد شکم، درد قفسه سینه، درد پا، سردردهای شدید یا مشکلات چشمی شدین مصرف قرص رو متوقف کنین.
  • سعی کنین هیچوقت قرصتون رو فراموش نکنین اگه فراموش کردین جبرانش کنین
  • هنگامی که شما قرصتون رو فراموش کردین، به محض اینکه یادتون اومد قرص رو بخورین و قرص بعدی رو به طور منظم سروقت مصرف کنین.

با دکترتون تماس بگیرین

اگر شما یک قرص رو نخوردین، یا اگر شما می خواین بدونین که آیا شما به پیشگیری از بارداری اضطراری نیاز دارین و شما مطمئن نیستین که چه کاری باید انجام بدین، با دکترتون تماس بگیرین. بهش بگین دقیقا چه اتفاقی افتاده

وقتی مریض هستین گزینه های جایگزین رو درنظر بگیرین

اگه شما بیمارین و اسهال یا استفراغ دارین از یکی دیگه از روش های کنترل بارداری استفاده کنین چون ممکنه قرص در دستگاه گوارش به اندازه کافی نمونه که اثر بزاره.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits