دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خون دماغ در دوران حاملگی، علت تا درمان

آیا خون دماغ شدن در دوران بارداری امری طبیعی است؟

خون دماغ در دوران حاملگی، علت تا درمان
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
خونریزی بینی در بارداری خطرناک است؟ گاهی اوقات پزشکان به منظور پیشگیری از خشکی مخاط بینی استفاده از سرم فیزیولوژی یا پمادهای نرم‌کننده مثل وازلین یا ویتامین A را توصیه می‌کنند.برخی خانم‌ها در دوران بارداری دچار خونریزی بینی می‌شوند و بلافاصله به...

علت های مختلف خون دماغ شدن در خانم های حامله

باید گفت علت این نوع خونریزی معمولا پرخون بودن مخاط است که به دلیل نازک شدن سطح مخاط اتفاق می‌افتد. در واقع در دوران بارداری خونریزی‌های ضعیف و بی‌خطر بینی نسبتا شایع است که به گشاد شدن عروق خونی و داخل بینی منجر می‌شود. علاوه بر پرخون بودن مخاط که شایع‌ترین علت خونریزی بینی در خانم‌های باردار است، دلایل دیگری هم در بروز این مشکل موثرند که متخصص زنان بعد از معاینه نسبت به رفع آنها اقدام خواهد کرد.البته نقش پیشگیری را هم نباید نادیده بگیریم.

به‌عنوان مثال :نوشیدن آب فراوان و استفاده از دستگاه بخور و افزایش رطوبت هوا در محیط باعث می‌شود تا تمام بافت‌هایتان ازجمله مخاط بینی دچار خشکی نشود و خونریزی اتفاق نیفتد. همچنین باز نگه داشتن دهان هنگام عطسه در خانم‌هایی که سابقه خونریزی بینی دارند تا حد زیادی از خونریزی‌های مجدد جلوگیری می‌کند.

خون دماغ شدن

تخلیه محتویات بینی با فشار هم می‌تواند عامل مهمی برای خونریزی از بینی باشد، پس از این کار اجتناب کنید. در این بین یادتان باشد احتمال بروز خونریزی از بینی در افراد مبتلا به سینوزیت و هنگام سرماخوردگی افزایش می‌یابد. حتی احتمال خشک شدن غشای داخل حفرات بینی و در نتیجه خونریزی هنگام قرار گرفتن در هوای سرد، بویژه در مجاورت کولر گازی زیاد است.

دارویی برای خونریزی بینی در خانم های باردار وجود دارد ؟

بیشتر پزشکان برای جلوگیری از خشکی مخاط بینی سرم فیزیولوژی یا پمادهای نرم کننده مانند وازلین یا ویتامین A را تجویز می کنند. در بعضی مواقع این درمان ها موثر است اما از اسپری های باز کننده بینی و ضد احتقان استفاده نکنید زیرا مخاط بینی شما را خشک می کند و باعث خونریزی می شود.

اقدامات محافظتی جهت جلوگیری از خونریزی بینی

مصرف مایعات می‌تواند موجب پیشگیری از خشکی بافت‌ها شود که به تبع آن بینی دچار خونریزی می‌شود همچنین تخلیه بینی باید به آرامی صورت گیرد زیرا فشار به مخاط پرخون موجب خونریزی آنها می‌شود همچنین نرم نگاه داشتن مخاط بینی با استفاده از وازلین و پماد ویتامین AD و استفاده از دستگاه بخور برای جلوگیری از خشکی هوای اتاق در کاهش احتمال خونریزی بینی مؤثر است.

خون دماغ شدن

در زمان خونریزی بینی چیکار کنم ؟

وقتی که خونریزی بینی شروع می شود، درست نیست که دراز بکشید و یا سرتان را به عقب خم کنید زیرا باعث تهوع، استفراغ و بلع خون می شود. باید بنشینید و سرتان را صاف به بالا بگیرید و سوراخ بینی تان را 10 دقیقه فشار دهید و یک ثانیه هم قطع نکنید. اگر این کار را انجام ندهید انعقاد خون مختل می شود و خون بیشتری را در حین خونریزی از دست می دهید. در موقع خونریزی بینی استفاده از یخ هم توصیه می شود و باعث انقباض عروق می شود.

یک کیسه را پر از یخ کنید و روی بینه و گونه هایتان بگذارید و با دست دیگر بینی تان را فشار دهید.اگر بعد از 10 دقیقه خونریزی بند نیامد به پزشک مراجعه کنید تا مشکلی برای شما پیش نیاید.غشای مخاطی بینیِ شما ممکن است متورم یا خشک شود و یا حتی ممکن است خونریزی کند. همچنین ممکن است دچار گرفتگی یا آبریزشِ بینی هم بشوید.

برایِ بر طرف کردنِ هر گونه ناراحتی و آبریزش یا خونریزی بینی مواردِ زیر را انجام دهید:

  • از یک بخور برایِ مرطوب کردنِ هوا استفاده کنید.
  • هر روز مقدار زیادی مایعات بنوشید
  • مقداری وازلین را داخل گوشه‌های سوراخِ بینیتان بمالید.
  • از قطره‌ها یا اسپری نمک دارِ بینی استفاده کنید.
  • اگر خونریزی بینیتان قطع نمی‌شود و مدت زیادی طول می‌کشد، و یا اگر به طور مکرر خون دماغ می‌شوید مسئله را به پزشکِ خود اطلاع دهید.

توصیه هایی تا 24 ساعت بعد از خون دماغ

  1. به پشت و در اصطلاح به صورت تاق باز دراز نکشید.
  2. از فعالیت های سنگین مثل ورزش کردن یا بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.
  3. خلط بینی را با خشونت خالی نکنید.
  4. از نوشیدنی های گرم استفاده نکنید چون باعث گشاد شدن رگ های خونی می شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits