دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد پساری و نحوه استفاده از آن
4
زمان مطالعه: 5 دقیقه
پساری و انواع آن:پساری وسیله ای برای بهبود فتق های واژن و افتادگی رحم و... است.اگر پزشک براتون استفاده از پساری تجویز کرده و اطلاعی ازش ندارید حتما مقاله زیرو بخونید.

پساری و انواع آن

پساری وسیله ای برای بهبود فتق های واژن و افتادگی رحم و... است.اگر پزشک براتون استفاده از پساری تجویز کرده و اطلاعی ازش ندارید حتما مقاله زیرو بخونید.با دلگرم همراه باشید.

 پساری چیست؟


پساری یک وسیله (معمولا حلقه کوچک) پلاستیکی یا لاستیکی ازجنس وینیل است که در واژن قرار داده میشود و باعث بهبود موقتی علایم بیماری میشود.


انواع پساری

  • پساری حمایتی: در پرولاپس های درجه 1 و 2 کاربرد دارد.(خفیف)
  • پساری فضاگیر: در پرولاپس های درجه 3 و 4 (شدید) استفاده میشود.پساری دونات جزو این نوع پساری است که در پرولاپس های بزرگ طاق واژن و پروسیدنشیا(برگشتگی کامل واژن)کاربرد دارد.

پساری اندازه ها و شکل های متفاوتی دارد که پزشک یا ماما بنا به شرایط بیمار،آن را مشخص میکند.
بعضی پساری ها طولانی مدت هستند و توسط خود پزشک یا مامای دوره دیده قرار داده می شوند.

موارد استفاده از پساری

  • بی اختیاری ادرار
  • افتادگی رحم
  • ( سیستوسل ) افتادگی مثانه
  • پرولاپس اعضای لگنی (ضعیف شدن عضلات لگن)
  • رکتوسل
  • سرویکس‌های نارسا در زنان باردار
  • پیشگیری از افتادگی های پس از زایمان طبیعی
  • و برخی موارد که به تشخیص پزشک باید از آن استفاده کرد

پساری ها اغلب یک ابزار موثر برای مدیریت پرولاپس احشاء لگن بدون عمل جراحی هستند. آنها ممکن است بهترین انتخاب برای شما باشند اگر شما یک زن جوان هستید و هنوز احتمال بارداری در شما وجود دارد، و جراحی ممکن است رحم شما و احتمال بارداری شما در آینده را به خطر بیاندازد و یا اگر شما دوست ندارید به هر دلیلی عمل جراحی انجام دهید

نحوه استفاده از پساری

 پساری چیست؟

پساری انواع و سایز های مختلفی دارد که پزشک متخصص زنان شما با توجه به نیاز شما، بهترین گزینه را به شما معرفی خواهد که کمترین آسیب و بهترین بازدهی را برای شما داشته باشد. پساری را باید به گونه ای قرار دهیم که کمترین فشار را به فرد بیاورد. پساری می تواند توسط پزشک یا خود فرد قرار گرفته و برداشته شود. در صورتی که خود فرد می خواهد این اقدام را انجام دهد باید حتما ابتدا توسط پزشک متخصص زنان آموزش ببیند تا مشکلی برایش به وجود نیاید. علاوه بر این پساری باید به طور منظم در فواصل معین برداشته و تمیز شود تا از عفونت پیشگیری شود. به هنگام استفاده از پساری بهتر است از کرم استروژن استفاده شود تا از عفونت و تحریب دیواره واژن پیشگیری شود.


فواید پساری

پساری فواید زیادی برای افرای که مشکل جراحی دارند دارد که در زیر به اختصار از آنها نام میبریم.

  1. بالا نگه داشتن مثانه
  2. بالا نگه داشتن رحم
  3. جلوگیری از تخریب واژن و چسبندگی واژنی (در کسانی که دچار افتادگی رحم و مثانه هستند.)
  4. کاهش درد به خصوص در افراد مسن
  5. درمان بی اختیاری ادرار
  6. کمک به زنان باردار
  7. افرادی که دچار پروپلاس عضلات لگنی شده اند.
  8. درمان سریع و بدون جراحی
  9. درمان برای کسانی که دچار فشار خون و دیابت هستند
  10. درمان سرویکس‌های نارسا در زنان باردار
  11. در بعضی ا ز موارد فرد با وجود انجام جراحی بعضی از مشکلاتش رفع نخواهد شد در این موراد نیز می توان از پساری استفاده کرد.

محل قرار گیری پساری

پساری در انتهای واژن قرار می گیرد در شکل زیر می توانید محل قرار گیری آن را ببنید.پساری مدل های گوناگون در سایز های مختلف دارد که هرکدام با توجه به مشکل و میزان نیاز فرد، یکی از مدل های پساری پیشنهاد می شود. البته دو نوع تقسیم بندی در مدل پساری وجود دارد که اهمیت زیادی دارد. مدل هایی که فرد خود می تواند آن را قرار داده و بردارد و مدلی که حتما باید پزشک متخصص زنان آن را قرار داده و تعویض نمایند.

خیلی از افراد به هنگام ورزش و در نشستن های طولانی از پساری استفاده می کنند باری این افراد از پساری استفاده می شود که خودشان بتوانند آن را قرار داده و برداند.اما در بعضی موارد که فرد نیاز به استفاده طولانی مدت و دایمی از پساری دارد معمولا خود پزشک متخصص زنان آن را قرار می دهد.

عوارض استفاده از پساری

عوارض احتمالی استفاده از پساری به شرح زیر است:

  • زخم های باز در دیواره واژن
  • خونریزی
  • قرار گرفتن در محل نامناسب و فشار آوردن به دیواره واژن
  • فشار به دیواره مقعد و جلوگیری از دفع صحیح غذا
  • با استفاده از یک پساری مناسب می توان عوارض را به حداقل رساند. و بهتر است به طور مرتب توسط متخصص زنان معاینه شوید تا مطمئن باشید که پساری مناسب شما را در حال استفاده هستید و یا پساری آسیبی به دیواره واژن شما وارد نکرده است.

حتما دستور العمل متخصص زنان خود را در استفاده و نحوه تمیز نگه داشتن پساری رعایت کنید تا به حداقل عوارض ممکن از استفاده پساری برسید. تمیز کردن به طور منظم خطر ابتلا به عوارض را کاهش می دهد. برنامه تمیز کردن با توجه به نوع پرولاپس ارگان های لگن و نام تجاری خاص از پساری تعیین می شود.

نتیجه گیری

پساری ها اغلب یک ابزار موثر برای مدیریت پرولاپس احشاء لگن بدون عمل جراحی هستند. آنها ممکن است بهترین انتخاب برا شما باشند اگر شما یک زن جوان هستنید و هنوز احتمال بارداری در شما وجود دارد، و جراحی ممکن است رحم شما و احتمال بارداری شما در آینده را به خطر بیاندازد و یا اگر شما دوست ندارید به هر دلیلی عمل جراحی انجام دهید.

استفاده از پساری برای برخی زنان از جمله کسانی که دچار هیسترکتومی هستند نیست. زیرا دیواره های واژن توان نگهداری از پساری را ندارند.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب پساری و انواع آن

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (4 رای)  

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

حکمت | ۶ سال پیش
سلام دکتر عزیز
اگر خانم شوهردار افتادگی رحم ومثانه شدید دارد می تواند به جای عمل جراحی از پساری استفاده کند
باتشکر
0
1
حکمت | ۶ سال پیش
باعرض سلام
خانم های که مشکل افتادگی رحم ومثانه دارد می تواند از]پساری استفاده کند در زمان که شوهردار هستش
0
2

hits