دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علائم و راههای تشخیص پشت و رو بودن لنز
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
بعد از خرید انواع لنز چشم خوب و اورجینال قدم بعد تشخیص پشت و رو بودن لنز است که عامل مهمی در کاهش اثرات مخرب لنز بر روی چشم ها می باشد و هرچه اطلاعات کافی در این زمینه بدست آورید، باعث خواهد شد بهداشت و نگه داری از لنز و چگونگی کاربرد آنها را بدانید...

تشخیص پشت و رو بودن لنز

قاطی شدن لنز چپ و راست

هرچند این تشخیص پشت و رو بودن لنز برای افراد حرفه ای و افرادی که سابقه دراز مدت در استفاده از انواع لنزها را دارند به نظر امری ساده و پیش پا افتاده می آید.

اما روزانه سوالات فراوانی در خصوص تشخیص پشت و رو بودن لنز از‌ ما پرسیده می شود و به خاطر استفاده زیاد و طولانی مدت از لنزها و مشکلات پیش آمده برای افراد مختلف و مراجعات مکرر اشخاص به کلینیک ها و درمانگاه های چشم پزشکی در اثر معظلات بینایی که به خاطر قرار دادن نادرست لنز روی چشم هایشان پیش آمده است،

چه بسا افرادی که با سوال و جواب های نادرست و راهنمایی های غلط اطرافیان، نحوه تشخیص درست، پشت و رو بودن لنزها را نمیدانند و یا حتی اصلا فکر نمی کردند که لنزها دو رو داشته باشند و ندانستن همین مورد باعث وارد آمدن آسیب های جبران ناپذیر به چشم و همچنین امراضی مثل زخم قرنیه در ناحیه حساسی مثل چشم می شود.

چشم حساس ترین ارگان بدن ما انسان ها می باشد که نباید از کنار آن به سادگی گذر کرد، یک سهل انگاری در تمام مقوله های مربوط به چشم، باعث بروز صدمات جبران ناپذیری به چشم می شود.

علائم پشت و رو بودن لنز چشم

اولین نشانه پشت و رو بودن لنز

ناراحتی شدید از وجود یک عامل خارجی مانند لنز در چشم که باعث بروز حس بدی مثل درد ناشی از فرورفتن چیزی شبیه به سنگریزه و یا مژه در چشم می شود.

دومین نشانه پشت و رو بودن لنز

بعضی مواقع لنز بدلیل جایگذاری نادرست بر روی عنبیه، در چشم تکان خورده و جابه جا می شود. این تکان خوردن و جابه جا شدن و پلک زدن باعث زخم شدن پلک از داخل چشم و همچنین زخم قرنیه می شود و بدنبال آن اگر رسیدگی به موقع انجام نگیرد موجب عفونت های چشمی خطرناک می گردد.

سومین نشانه پشت و رو بودن لنز

لنز روی چشم بدلیل پشت رو بودن باعث می شود بینایی چشم به سرعت ، سمت تاری برود و شخص مورد نظر اطراف را تار می بیند و همین موجب اختلال در بینایی افراد می شود و دید شخص را کم می کند.

چهارمین نشانه پشت و رو بودن لنز

گاهی اوقات لنز از چشم بیرون پریده می شود مخصوصا زمان هایی که ورزش می کنیم و یا حرکاتی که با جنب و جوش و تحرک فراوان همراه هستند باعث بروز چنین اتفاقی می شوند

پشت و رو بودن لنز / علائم و راههای تشخیص پشت و رو بودن لنز

تشخیص برعکس بودن لنز

روش های تشخیص پشت و رو بودن لنز

روش اول تشخیص پشت و رو بودن لنز

یک راه این است که اگر لنز را روی سر انگشت اشاره دستتان قرار دهید و مقابل صورتتان بگیرید و از زوایای کناری به لنز نگاه کنید. اگر لنز درست باشد، به شکل نیمکره دیده می شود ولی اگر پشت و رو باشد، لبه های لنز شبیه به چتری که وارونه شده باشد قرار می گیرد .

روش دوم تشخیص پشت رو بودن لنز

راه دیگر این است که وقتی که لنز را در چشمتان می گذارید؛ اگر احساس ناراحتی می کنید و لنزتان با پلک زدن حرکت غیر عادی دارد، احتمالا آنرا پشت و رو گذاشته اید . در این مورد لنز براحتی بر روی چشم ها قرار نمی گیرد.

روش سوم تشخیص پشت و رو بودن لنز

راه سوم این است که بین انگشت اشاره و انگشت شست لنز را تا کنید؛ اگر به شکل لوله خم شد، لنز درست است است ولی اگر به شکل حرف لاتین V خم شد لنز پشت و رو است.

روش چهارم تشخیص پشت و رو بودن لنز چشم

راه چهارم تشخیص پشت و رو بودن لنز به آن تاکوتست میگویند. در این تست شما لنز چشم را بین انگشت اشاره و شست خود میگیرید به طوری که لبه های آن کاملا آزاد باشد و به آرامی از مرکز به طرفین فشار میدهید اگر لبه ها به سمت هم آمدند.

و بهم نزدیک شدند این حالت لنز صحیح می باشد و لنز پشت و رو نیست و درست است ولی اگر دولبه دایرهای شکل لنز از هم دور شدند و به انگشتانتان چسبیدند یعنی لنز بصورت پشت و رو است و کاملا غلط است، پس باید آن را اصلاح و سپس استفاده نمایید.

راههای تشخیص پشت و رو بودن لنز چشم

تشخیص لنز چشم چپ و راست

  1. اگر به جالنزی ها دقت کرده باشید روی یکی حرف R زده شده یعنی مورد استفاده برای چشم راست و دیگری واژه left حک شده است یعنی مورد استفاده برای چشم چپ.
  2. بهتر است شما لنزی را که مربوط به چشم راست است همیشه در چشم راست خود بگذارید و لنزی را که مربوط به چشم چپ میشود همیشه در چشم چپ خود بگذارید.
  3. البته اگر از ابتدای استفاده، لنز شما فاقد نمره است یعنی چشم شما ضعیف نیست یا نمرات هر دو یکسان است یعنی مثلا هر دو نمره۲یا هر دو نمره۳باشد اشکالی ندارد اولین باری که استفاده میکنید هر لنزی را که در چشم راست می‌گذارید باید تا آخر همان را در چشم راست خود بگذارید و هر لنزی را که در چشم چپ خود می‌گذارید باید تا آخر زمان استفاده از لنزها همان لنز را در چشم چپ خود قرار دهید.و لنزها را جابجا نکنی. این مساله در مورد لنز رنگی چشم صدق می کند.

ولی در مورد لنز طبی چشم که نمرات متفاوتی دارند مثلا نمره یکی ۱/۵و دیگری ۴ است در همان شروع استفاده از لنز باید دقت کنید لنز چشمی را در چشم مربوطه بگذارید.

ویدیو آموزش تشخیص پشت و رو بودن لنز


بیشتر بخوانید :

شنا کردن با لنز : آیا میتوان در استخر از لنز طبی استفاده کرد ؟

درمان عفونت چشم در اثر گذاشتن لنز چشم+عوارض لنز چشم

14 برند لنز چشم برتر دنیا

۱۰ خطر وعارضه هنگام استفاده از لنزهای رنگی

روش های متفرقه زیادی برای تشخیص پشت و رو بودن لنز های تماسی نرم پیشنهاد میشود از جمله استفاده ازدستگاه و یا توسط چشم پزشکان که بخاطر پیچیدگی کار و نداشتن اطلاعات اولیه از دستگاه های چشم پزشکی برای شما خوبان مطرح نکردیم .

ما به آموزش این چهار روش تشخیص پشت و رو بودن لنز چشم ، برای افراد عادی که بصورت روزانه و یا فصلی و سالانه بخواهند از لنزها استفاده نمایند بسنده می نماییم و با آموزش این چند روش، شما میتوانید از حل معمای پشت و رو بودن لنز نهایت لذت را ببرید و به راحتی از لنزتان استفاده کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits