دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پارابن چیست ؟ چه محصولاتی حاوی پارابن هستند ؟
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
پارابن ها گروهی از مواد شیمیایی هستند که از دهه ۱۹۲۰ میلادی به عنوان ماده نگهدارنده مصنوعی در محصولات آرایشی و بهداشتی بدن مورد استفاده قرار می گیرند.

پارابن چیست ؟

از آنجا که مواد آرایشی حاوی مواد تشکیل دهنده ای هستند که می توانند فاسد شوند؛ برای جلوگیری و کاهش رشد باکتری های مضر و قارچ در این محصولات به آنها پارابن اضافه می شود.

پس پارابن باعث افزایش ماندگاری محصول می شود.

نگرانی اصلی که در مورد این مواد شیمیایی وجود دارد این است که مطالعات علمی نشان داده اند پارابن ها می توانند هورمون های بدن را مختل کرده و به باروری و اندام های تولید مثل آسیب وارد کنند؛ بر روی نتایج تولد تأثیر بگذارند و خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند.

آنها همچنین می توانند باعث سوزش پوست شوند. علاوه بر این مطالعات انجام شده نشان می دهند که تقریباً در همه نمونه های ادراری گرفته شده از بزرگسالان در ایالات متحده، بدون در نظر گرفتن جنسیت، پارابن وجود دارد.

با توجه به ظرفیت این ماده در ایجاد اختلال در غدد درون ریز بدن و آسیب رساندن به قدرت باروری در زنان و مردان؛ مشخص است که شرکت های تولیدی نباید از پارابن های زنجیره بلند (ایزوبوتیل، بوتیل، ایزوپروپیل و پروپیلپاربن) در محصولات مراقبت از پوست و مو استفاده کنند.

چه محصولاتی حاوی پارابن هستند ؟

از پارابن ها در طیف گسترده ای از محصولات بهداشتی و مخصوص شستشو استفاده می شود .

به خصوص در محصولاتی که آب زیادی دارند مانند شامپو و نرم کننده هایی که مردم هر روز از آنها استفاده می کنند. خواص ضد میکروبی این ماده، در برابر قارچ ها و باکتری ها مؤثر است.

مرطوب کننده ها، پاک کننده های صورت و پوست، ضد آفتاب ها، ژل اصلاح، خمیردندان، محصولات آرایشی و بسیاری از محصولات دیگر حاوی پارابن هستند.

پارابن از طریق پوست در بدن جذب شده و در ادرار و صفرا متابولیزه و دفع می شود.

با این حال استفاده روزانه از یک یا چندین محصول حاوی پارابن باعث می شود که به صورت مستقیم و مدام و در معرض این ماده قرار بگیرید.

محصولات بهداشتی شخصی بیشترین کمک را به قرار گرفتن در معرض پارابن می کنند.

مطالعات مختلفی سطح پارابن در بدن زنان، آقایان، نوجوانان و کودکانی که به طور منظم از مواد آرایشی حاوی پارابن استفاده می کنند و کسانی که از این محصولات استفاده نمی کنند را مقایسه کرده اند.

نتایج نشان داده است که دختران بزرگسالی که هر روز آرایش می کنند در مقایسه با زنانی که هرگز آرایش نمی کنند یا به ندرت از این محصولات استفاده می کنند؛ میزان پروپیلپارابن در ادرارشان ۲۰ برابر بیشتر است.

استفاده از لوسیون های بدن و صورت، محصولات مراقبت از مو، ضد آفتاب ها و لوازم آرایشی همگی با افزایش قابل ملاحظه پارابن در ادرار ارتباط دارند.

Paraben

دیگر روش های ورود پارابن به بدن

علاوه بر مصرف مواد آرایشی و بهداشتی که مستقیما حاوی این ماده هستند؛ خوردن غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی پارابن نیستند بلکه در کنار محصولات حاوی این ماده شیمیایی نگهداری می شوند نیز شما را در معرض تماس با پارابنها قرار می دهد.

در دهه ۱۹۷۰، سازمان های بهداشتی مختلف وجود حداکثر ۰٫۱٪ پروپیلاپاربن در خوراکی ها را ایمن اعلام کرده بودند و به این محصولات برچسب ایمنی می دادند.

اما نصب این برچسب ایمنی روی خوراکی ها، با توجه به نتایج مطالعات اخیر که به تأثیر منفی پارابن ها بر روی سلامت بدن اشاره می کنند، منسوخ شده است.

انواع پارابن

مواد آرایشی معمولا حاوی مخلوطی از انواع مختلف پارابن هستند. شش نوع پارابنی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند شامل متیل، اتیل، پروپیل، ایزوپروپیل، بوتیل و ایزوبوتیلاپارابن هستند.

به اصطلاح پارابن های زنجیره کوتاه تر مانند متیل و اتیل، معمولاً در ترکیب با هم استفاده می شوند. در حالی که بوتیل اغلب به تنهایی استفاده می شود.

پارابن های زنجیره ای طولانی تر مانند پروپیل و بوتیل، فعالیت استروژنیکی قوی تری دارند.

تاثیرات پارابن بر روی بدن

اختلال در غدد درون ریز و آسیب رساندن به قدرت باروری

پارابنها می توانند مانند هورمون استروژن در بدن عمل کرده و عملکرد طبیعی سیستم های هورمونی که روی سیستم تولید مثل زنان و مردان، تولید مثل، باروری و نتایج تولد تأثیر می گذارند را مختل کنند.

پارابنها همچنین می توانند در تولید هورمون ها اختلال ایجاد کنند. U.N. Environment Programme پارابنها را به عنوان گروهی از مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز معرفی کرده است.

Danish Centre on Endocrine Disruptors نیز بوتیل و ایزوبوتیل پارابن را به عنوان اخلالگران غدد درون ریز معرفی کرده است.

مطالعات علمی مختلفی از فعالیت استروژنی پارابنها خبر داده اند. قدرت استروژنی این ماده، با افزایش طول زنجیره آن، افزایش می یابد.

البته وجود زنجیره های جانبی و شاخه ای نیز فعالیت استروژن این ترکیب شیمایی را افزایش می دهد.

اختلال در غدد درون ریز و سرطان

دانشمندان نگران قرار گرفتن در معرض استروژن های محیطی و نحوه تاثیر آنها بر روی شانس ابتلا به سرطان به ویژه سرطان پستان در خانم ها هستند.

پروپیلپارابن می تواند بیان ژن های مختلف بدن از جمله سلول های سرطانی پستان را تغییر دهد و رشد سلول های سرطانی پستان را تسریع کند.

یک مطالعه که اخیر در دانشگاه کالیفرنیا-برکلی انجام شده است نشان داد که ورود دوز کم بوتیلپاربن به بدن که قبلاً دانشمندان آن را مضر نمی دانستند، با سایر گیرنده های سلولی ارتباط برقرار کرده و علاوه بر فعال کردن ژن های سرطان زا موجب افزایش رشد سلول های سرطانی نیز می شود.

پارابن چیست

سوزش پوست

پوست می تواند به محصولات حاوی پارابن حساس شده و تحریک شود. قدرت حساسیت زا این ماده، به طول زنجیره جانبی آن مربوط می شود.

پارابنها در بدن

محققان در بررسی های مرکز National Health و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها یا CDC، بیش از ۹۲ درصد از آمریکایی ها را آزمایش کردند.

نتایج نشان داده که در بدن بیش از ۵۰ درصد آزمایش شوندگان پروپیلاپارابن وجود دارد. این نتایج مشابه سطوح اندازه گیری شده در بدن دختران نوجوانی است که در مطالعه HERMOSA در سال ۲۰۱۶ شرکت کرده بودند.

در این تحقیق مشخص شد که هنگامی که دختران ۳ روز متوالی از محصولات بدون پارابن استفاده کردند، میزان پارابن در ادرارشان حدود ۴۵ درصد کاهش یافت.

پارابن در بدن نوزادان و کودکان و همچنین بزرگسالانی مانند زنان باردار نیز مشاهده شده است. بنابراین، قرار گرفتن در معرض این ماده ممکن است در مراحل اولیه زندگی آغاز شود و مداوم باشد.

این ترکیب شیمیایی ممکن است با گذشت زمان در بافت چربی در بدن تجمع زیستی داشته باشد. زیرا متابولیت های پارابن اندازه گیری شده در چربی با سن ارتباط دارند.

تاثیرات محیطی این ماده

بر اساس تست های آزمایشگاهی، پارابنها می توانند به محیط نیز آسیب برسانند. این تحقیقات نشان داده اند که حتی مقدار کم بوتیل پارابن می تواند مرجان ها را از بین ببرد.

در آب های سطحی، بدن ماهی ها و رسوبات دریا نیز پاربن شناسایی شده است. پارابن ها هنگامی که با آب کلردار ترکیب می شوند؛ ترکیبات جانبی تشکیل می دهند.

در مورد سمی بودن این ترکیبات جانبی که ممکن است ماندگارتر باشند؛ اطلاعات کمی وجود دارد.

ممنوعیت استفاده از پارابن در کشورهای مختلف جهان

تاثیرات منفی این ترکیبات شیمایی بر روی بدن و محیط زیست باعث شده که بسیاری از کشورهای جهان، استفاده از این مواد در محصولات مختلف بهداشتی را ممنوع اعلام کنند.

به عنوان مثال فروشندگان عمده در ایالات متحده آمریکا، ممنوعیت ها و محدودیت هایی در مورد فروش محصولات حاوی پارابن دارند.

Whole Foods Market استفاده از چهار نوع پارابن را به عنوان بخشی از استاندارد عالی خود برای مراقبت از بدن، ممنوع کرده است.

از سال ۲۰۱۵ به بعد نیز اتحادیه اروپا استفاده از ایزوپروپیل و ایزوبوتیل پارابن را در کلیه محصولات مراقبت شخصی ممنوع کرده است.

این اتحادیه، اظهارات کمیته علمی کمیسیون اروپا در مورد ایمنی مصرف این ماده را دلیل تصمیم خود اعلام کرده است.

این کمیته در بیانیه خود اعلام کرده است که “شواهد کافی برای ایمن اعالم کردن استفاده از پروپیل یا بوتیل پارابن در لوازم آرایشی ارائه نشده است”.

مصرف این نوع پارابنها در محصولات بهداشتی در ۱۰ کشور جنوب شرقی آسیا نیز ممنوع است. استفاده از پروپیل و بوتیل پارابن در اتحادیه اروپا، آسه آن و ژاپن نیز محدود است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits