دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درباره لایت تراپی برای پوست چه می دانید؟
10
زمان مطالعه: 10 دقیقه
لایت تراپی روشی درمانی برای مراقبت از پوست است که در آن از طول امواج نورهای قرمز و آبی برای بازسازی پوست پس از ظاهر شدن نشانه های پیری روی آن استفاده می شود. در این مقاله از دلگرم با این تکنیک درمانی پوست بیشتر آشنا می شوید. با ما همراه باشید.

کاربرد لایت تراپی برای پوست

نکات اصلی درباره لایت تراپی

  • لایت تراپی یا نور درمانی تکنیکی است که در آن از طول موج های مختلف نورها مثل نور قرمز و آبی برای درمان و مراقبت از پوست استفاده می شود.
  • در آغاز، نیروهای دریایی ایالات متحده از این روش برای درمان جراحات استفاده می کردند؛ ال ای دی نوردرمانی در حال حاضر توسط بعضی از کارشناسان زیبایی برای کمک به بازسازی پوست پس از پیری آن استفاده می شود. لایت تراپی برای درمان آکنه هم استفاده می شود.
  • متخصص نور درمانی از فرکانس های نور آبی یا قرمز بر اساس مشکل پوستی شما استفاده می کند. نور قرمز در لایت تراپی بیشتر ضد پیری پوست است در حالی که نور آبی برای درمان آکنه کاربرد دارد.

امنیت لایت تراپی

  • بر خلاف انواع دیگر لایت تراپی ها، دستگاه های ال ای دی دارای اشعه های فرابنفش نیستند. بنابراین برای استفاده معمول بی خطر هستند.
  • لایت تراپی با ال ای دی در مقایسه با دیگر روش های درمانی ضد پیری پوست مثل لایه برداری های شیمیایی، درم ابریژن و لیزر درمانی پوست را نمی سوزاند و احتمالا برای هر رنگ و نوع پوستی امن است.
  • اگر از ژل ایزوترتینوئین (با برند سابق Accutane ) برای آکنه استفاده می کنید یا اگر تجربه کهیر و اگزمای پوستی دارید نباید از لایت تراپی استفاده کنید.
  • عوارض جانبی لایت تراپی بسیار کم اما ممکن است شامل افزایش التهاب، قرمزی و اگزما شود.

راحتی لایت تراپی

  • روند کار در یک جلسه درمانی 20 دقیقه طول می کشد و باید هفته ای 1 بار تا 10 هفته به درمان ادامه دهید؛ بعد، هر چند ماه یک بار کافی است.
  • دستگاه های ال ای دی خانگی می تواند برای راحتی بدون رفتن به مطب برای لایت تراپی استفاده شوند. ویژگی منفی آن، این است که نتیجه شاید خیلی خوب نباشد.

مقدار تاثیر لایت تراپی

  • وقتی به شکلی مستقیم استفاده شود، نور ال ای دی می تواند پوست را به مرور زمان بهتر کند. البته لازم است به مراقبت های پس از درمان برای حفظ نتیجه ادامه دهید.
  • دستگاه های خانگی از فرکانس های پایین تری استفاده می کنند و به اندازه کافی موثر نیستند.

لایت تراپی چیست؟

استفاده از لایت تراپی برای پوست در خانه و در مراکز زیبایی رو به افزایش است. با استفاده از طول امواج ال ای دی، این تکنیک مراقبت از پوست به درمان آکنه، کاهش التهاب و تقویت تاثیرات ضد پیری کمک می کند. اگر از داروهای بدون نسخه داروخانه برای رفع این مشکلات پوستی نتیجه ای را که می خواستید نگرفته اید شاید بتوانید لایت تراپی را برای نتیجه دلخواه امتحان کنید.

ال ای دی تراپی برای هر رنگ پوستی بی خطر است و باعث هیچ گونه سوختگی نمی شود.

اما لایت تراپی نکاتی منفی هم دارد. مثلا هزینه انجام این تکنیک گران است و نتیجه آن تضمین شده نیست. علاوه بر این اگر داروهایی خاص مصرف می کنید یا اختلال پوستی فعالی دارید روش درمانی امنی برای شما نیست.

درباره نگرانی هایی که برای مراقبت از پوستتان دارید با یک متخصص پوست صحبت کنید و ببینید آیا لایت تراپی انتخابی موفقیت آمیز برای شما هست یا خیر.

لایت تراپی چطور کار می کند؟

نور درمانی سابقه تاریخی در درمان پوست دارد. این روش اولین بار توسط نیروهای دریایی ایالات متحده در دهه 1990 برای کمک به درمان سریع جراحات و کمک به بازسازی سریع بافت های آسیب دیده عضلات استفاده شد.

بعد از آن، این روش درمانی با فرکانس های مختلف نور در زمینه زیبایی مورد بررسی قرار گرفت. لایت تراپی عمدتا برای افزایش کلاژن و بافت های پوست مورد توجه قرار می گیرد؛ هر دو آنها می توانند پوست را کاملا صاف و بی چین و چروک کند و ظاهر پوست آسیب دیده از لک های پیری، آکنه و چین و چروک ها را بهتر نشان می دهد.

فرکانس ها یا طول امواج مورد استفاده در لایت تراپی مختلف است. این طول موج ها شامل فرکانس نورهای قرمز و آبی می شوند. فرکانس این نورها بلافاصله بدون اشعه های مضر فرابنفش جذب پوست می شود.

نور قرمز مورد استفاده در لایت تراپی

لایت تراپی برای پوست

نور قرمز در لایت تراپی یا مادون قرمز برای درمان اپیدرم (لایه بیرونی پوست یا روپوست) استفاده می شود. وقتی نور روی پوست شما قرار می گیرد، روپوست آن را جذب می کند و بعد پروتئین کلاژن را تحریک می کند.

از لحاظ تئوری، کلاژن بیشتر یعنی پوست صاف تر و پر تر که می تواند ظاهر خطوط ظریف و چین و چروک ها را کاهش دهد. نور قرمز علاوه بر بهبود گردش خون، التهاب را هم کاهش می دهد که به پوست شما طراوت و گلگونی سالم تری می دهد.

نور آبی مورد استفاده در لایت تراپی یا بلو لایت تراپی

نور آبی در لایت تراپی یا بلو لایت تراپی غدد چربی پوست یا غدد روغنی را که زیر فولیکول های مو قرار گرفته را مورد هدف قرار می دهد. غدد چربی برای چرب و نرم کردن پوست و موی شما و جلوگیری از خشک شدن آنها لازم است. با این حال، فعالیت بیش از حد این غدد منجر به پوست چرب و ایجاد آکنه می شود.

نظریه این است که بلو لایت تراپی می تواند این غدد چربی را مورد هدف قرار دهد و فعالیت آنها را کمتر کند. این به نوبه خود باعث می شود شما ضایعات آکنه ای کمتری را روی پوست خود ببینید. نور آبی مورد استفاده در لایت تراپی می تواند باکتری زیر پوستی دلیل آکنه را از بین ببرد و به این شکل به درمان جوش های آکنه ای شامل کیست ها و برآمدگی ها کمک می کند.

اغلب اوقات نور آبی در کنار نور قرمز برای کمک به درمان آکنه، کاهش جای زخم و تقویت تاثیرات ضد التهابی در لایت تراپی استفاده می شود. یک آزمایش روی حیوانات در سال 2018 نشان داد نور آبی ال ای دی سوختگی درجه 3 پوست را بهبود می بخشد.

طرز کار لایت تراپی

طبق گفته کارشناسان هر جلسه لایت تراپی حدود 20 دقیقه طول می کشد. شما بسته به نتایج مورد نظرتان احتمالا در کل به 10 جلسه درمانی احتیاج دارید.

بعضی از متخصصان این تکنیک، شما را مستقیما زیر نور می خوابانند در حالی که دیگران از لامپ های ال ای دی دستی روی پوست شما استفاده می کنند. انتخاب هر کدام از این ها به محیطی که درمان در آن انجام می شود بستگی دارد.

روند لایت تراپی در خانه

اگر نمی توانید در مطب یک متخصص از این روش درمانی استفاده کنید می توانید لایت تراپی را در خانه امتحان کنید. دستگاه های خانگی به شکل ماسک لایت تراپی یا لامپ های ال ای دی دستی است که می توانید هر بار چند دقیقه روی صورتتان قرار دهید. دستورالعمل تولید کننده دستگاه را با دقت دنبال کنید.

قسمت های مورد هدف بدن برای لایت تراپی

با اینکه لایت تراپی می تواند از لحاظ تکنیکی فقط برای بدن استفاده شود اما بیشتر روی صورت مورد استفاده قرار می گیرد. آسیب های پوستی بیشتر روی صورت اتفاق می افتند چرا که بیشتر از دیگر اعضای بدن در معرض عناصر آسیب رسان مختلف است.

لایت تراپی یا نور درمانی می تواند روی گردن و قفسه سینه هم که بیشتر از دیگر قسمت های بدن نشانه های پیری را نشان می دهند استفاده شود.

راه های مناسب برای جوانسازی و سفت کردن پوست گردن در منزل

خطرات و عوارض جانبی لایت تراپی

به طور کلی آکادمی پوست پزشکی آمریکا این روند را برای پوست امن به شمار می آورد. از آنجایی که ال ای دی ها دارای اشعه های یو وی نیستند شکل امن تری از لایت تراپی در نظر گرفته می شود که باعث آسیب طولانی مدت به پوست نمی شود.

این تکنیک درمانی غیر تهاجمی است و خطرات خیلی کمی دارد. اگر پوستی تیره تر یا حساس تر داشته باشید ممکن است متخصص پوست لایت تراپی را به شما توصیه کند. بر خلاف روندهای تهاجمی تر دیگر مثل لیزر درمانی، ال ای دی ها پوست شما را نمی سوزانند و هیچ دردی ایجاد نمی کنند.

با این حال، اگر هنوز از ژل ضد آکنه یا ضد جوش استفاده می کنید لایت تراپی می تواند برای پوست خطر داشته باشد. این داروی قوی به دست آمده از ویتامین A حساسیت شما را به نور افزایش می دهد و در بعضی موارد باعث به وجود آمدن اسکار روی پوست می شود.

اگر برای پوستتان از هر چیزی که پوستتان را به نور آفتاب حساس می کند استفاده می کنید از لایت تراپی استفاده نکنید. همچنین اگر در حال حاضر اگزمای فعال دارید نباید از لایت تراپی استفاده کنید. در صورتی که پسوریازیس دارید می توانید با مشورت پزشک و در کنار دیگر درمان های تجویز شده معمول از نور قرمز لایت تراپی استفاده کنید.

عوارض جانبی لایت تراپی بسیار کم است و هیچ گزارشی از این عوارض در آزمایشات در دست نیست. اگر بعد از درمان هر یک از این علائم را داشتید با پزشکتان تماس بگیرید:

نتیجه لایت تراپی برای پوست

لایت تراپی روشی غیر تهاجمی است به همین دلیل به زمانی برای بهبود پس از درمان احتیاج نیست. شما باید بتوانید پس از اتمام درمان به فعالیت های روزانه معمولتان ادامه دهید.

لایت تراپی در مطب به 10 جلسه درمانی (یا بیشتر) احتیاج دارد، فاصله بین هر جلسه درمانی تا جلسه بعدی 1 هفته است. احتمالا نتایج جزئی را پس از اولین جلسه خواهید دید. این نتایج پس از اتمام جلسات درمانی قابل توجه و چشمگیر می شوند.

حتی پس از اینکه تعداد جلسات درمانی توصیه شده را تکمیل کردید نتایج همیشگی نیستند. از آنجایی که سلول های پوست شما دوباره به حالت عادی بر می گردند کمی کلاژن از دست می دهید و دوباره نشانه های پیری را روی پوستتان می بینید. همچنین ممکن است ضایعات پوستی مثل جوش ها دوباره روی پوست پیدا شوند.

به همین دلیل توصیه می شود هر چند ماه یا طبق توصیه متخصص این کار به لایت تراپی ادامه دهید. لایت تراپی در خانه زیاد چشمگیر نیست چون فرکانس های نور به اندازه نورهای مورد استفاده در مطب ها بالا نیست.

آمادگی برای لایت تراپی

همان طور که گفته شد هر جلسه لایت تراپی در مطب حدود 20 دقیقه طول می کشد. شما باید عینک محافظ مخصوص به چشمهایتان بزنید تا نور باعث آسیب رساندن به چشم هایتان نشود. چه لایت تراپی را در خانه انجام دهید چه به مطب بروید نباید در طول درمان آرایش داشته باشید.

separator line

ترجمه شده توسط فرحناز رنجبر در مجله دلگرم

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره پارافین تراپی + روش انجام پارافین تراپی

آندولیفت چیست و چه نقشی در جوانسازی پوست دارد ؟

حلزون تراپی : خواص تایید شده حلزون تراپی روی پوست

لیزر فراکسل : فواید و ضرر های این لیزر درمانی برای پوست

مضرات سولاریوم : عوارض خطرناک برنزه کردن پوست با دستگاه



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (10 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits