دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عوارض خطرناک و مرگبار ترکاندن جوش صورت
4
زمان مطالعه: 7 دقیقه
ترکاند جوش برای بسیاری از ماها تبدیل به عادت شده اما آیا میدانید در برخی موارد ترکاند جوش امکان دارد منجر به مرگ شود و خطرات زیادی را به همراه دارد با دلگرم همراه باشید تا در این خصوص بیشتر بدانید.

ترکاندن جوش و عوارض آن

بعضی وقت‌ها بنا به دلایلی مانند خوردن تخمه ، کاکائو، کثیف شدن پوست و هزاران دلایل دیگر روی صورت و قسمت های مختلف بدن جوش ایجاد شود. و افراد با حساسیت بالا نسبت به آن سعی کنند آن را از بین ببرند و برتکانند.

اما آیا می‌دانید هنگام ترکاندن جوش‌ها چه بلایی بر سر پوستمان می‌آوریم؟

ترکاندن جوش و فشار بر روی جوش ممکن است آسیب های جدی به پوست وارد کند.

خیلی از ما تجربه ترکاندن جوش‌ها را در مناطقی مانند بالای لب، روی چانه و بینی داشته‌ایم .متخصصان پوست می‌گویند این کار می‌تواند مشکلاتی برای سلامت ایجاد کند و گاه بسیار خطرناک باشد.

با ترکاندن یک جوش، قسمتی از پوست بازمی شود و باکتری‌هایی که از دست به داخل این زخم باز منتقل می‌شوند می‌توانند باعث عفونت شوند و زخم یا بیماری شدیدی ایجاد کنند.

هنگام ترکاندن جوش‌ها چه بلایی بر سر پوستمان می‌آوریم؟

تحقیقات حاکی از آن است که ترکاندن جوش‌ها سبب آسیب‌های جبران‌ناپذیر و طولانی مدت به پوست می‌شود و خطر ابتلا به عفونت‌های پوستی را نیز دوچندان می‌کند.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به محض پیدا شدن جوش جدید در صورتتان آن را می‌ترکانید، باید به شما توصیه کنیم که هرچه سریع‌تر این عادت ناسالم خود را متوقف کنید زیرا با این کار به سلامتی پوست و همچنین به زیبایی‌تان آسیب می‌رسانید.

درست است که انواع جوش‌ها همچون جوش‌های قرمز، سرسیاه، سفیدرنگ و درون پوستی در مدتی کوتاه بر ظاهر شما تاثیر منفی می‌گذارند اما با ترکاندن آن‌ها وضع را بدتر می‌کنید.

بر خلاف باور عموم که فکر می‌کنند بیشتر نوجوانان و جوانان به خصوص در سنین بلوغ جوش می‌زنند، بسیاری از بزرگسالان نیز جوش می‌زنند پس جوش زدن مشکلی است که بسیاری افراد با آن درگیر هستند و نیاز به پنهان کردن آن نیست.

چرا جوش می‌زنیم ؟

جوش بر اثر تجمع چربی، تجمع غیرعادی سلول‌های مرده و تجمع باکتری‌ها در زیر پوست بوجود می‌آید.

از طرف دیگر بر سطح پوست منافذ کوچک و بزرگی وجود دارد تا اجازه دهد که تعرق خارج شود، فولیکول‌های مو رشد کند و همچنین سبب خارج شدن چربی‌های موجود در زیر پوست شود.

هنگامی که برخی از منافذ پوست مسدود می‌شود، جوش زده می‌شود و بنابر بر نحوه مسدود شدن منافذ پوستی، جوش‌ها انواع گوناگونی دارند.

عوارض ترکاندن جوش صورت

شاید در نگاه اول و به محض دیدن جوش بر صورت، ترکاندن آن اولین راه‌حلی باشد که برای کوچک جلوه دادن آن به ذهن می‌رسد اما حقیقت درست بر خلاف این موضوع است.

در واقع، زیر پوست چربی و باکتری وجود دارد و هنگامی که شما آن را فشار می‌دهید و یا ماده‌ای از آن خارج می‌کنید، خطر عفونت در زیر پوست خود را دو چندان می‌کنید.

به مرور زمان بعد از ترکاندن جوش‌ها، لایه داخلی پوستتان فرو می‌ریزد و حساس می‌شود.

علاوه بر این، جوش‌ها پس از مدتی خود به خود از بین می‌روند اما شما با فشار دادن و تحریک کردن آن علاوه بر این که مدت مداوای آن را طولانی‌تر می‌کنید، ممکن است سبب شوید جای آن جوش تا مدت‌های بر روی صورتتان بماند و حتی در اطراف آن نقطه جوش‌های دیگری بوجود آید.

ترکاندن چه جوش هایی منجر به مرگ می‌شود ؟

ترکاندن جوش ها برای برخی افراد غیرقابل اجتناب است و به عادتی لذت بخش تبدیل شده است.

برخی دیگر برای بهبود سریع تر و رفع تورم و سرخی حاصل از جوش ها سعی می کنند با خارج کردن محتویات آن زیبایی صورت خود را تضمین کنند.

اما در واقع با این کار جوش ها را بیشتر تحریک کرده و اثر آن ها از روی پوست دیرتر برطرف می شود.

بسیاری از ما تجربه ترکاندن جوش ها را در مناطقی مانند بالای لب، روی چانه و بینی داشته ایم. متخصصان پوست می گویند این کار می تواند مشکلاتی برای سلامت ایجاد کند و گاه بسیار خطرناک باشد.

مثلث مرگ کجا قرار دارد؟

عوارض ترکاندن جوش / مثلث مرک در صورت

به گفته کارشناسان، منطقه‌ای در نواحی اطراف بینی وجود دارد که مثلث مرگ نامیده می‌شود. قاعده این مثلث در ناحیه لب‌ها و راس آن بین دو چشم است.

عفونت در این منطقه می‌تواند به طور مستقیم به مغز و مرکز عصبی انسان منتقل شود و خطر مرگ را به دنبال داشته باشد.

رگ‌های خونی مثلث مرگ (اطراف بینی، دهان و چشم‌ها) به پشت سر و پایه مغز متصل هستند و باکتری‌هایی که وارد صورت می‌شوند می‌توانند براحتی به مغز راه پیداکنند و خطرآفرین شوند.

این منطقه با سینوس‌ها نیز مرتبط است. اگر عفونتی که در حفره‌های سینوسی ایجاد می‌شود زود درمان نشود می‌تواند به مشکلات جدی مانند فلج، نابینایی یا حتی مرگ منجر شود.

همچنین این احتمال وجود دارد که جوش و آکنه، علائم یک عفونت پوستی به نام سلولیت باشند. این عفونت با باکتری‌هایی مانند استافیلوکوک اورئوس یا استرپتوکوک ایجاد شده و معمولا با علائمی مانند قرمزی، بادکردگی و دردناکی پوست شناخته می‌شود.

سلولیت همچنین ممکن است با علائمی مانند تاول و جوش همراه باشد. تلاش برای ترکاندن این نوع جوش‌ها باکتری‌های خطرناکی را در سراسر بدن منتشر می‌کند و به مشکلات جدی سلامت منجر می‌شود.

چه کارهای دیگری می‌توانند دبر ناحیه مثلث مرگ خطرناک باشند؟

کارشناسان در مورد کندن یا قیچی کردن موهای بلند بینی که ظاهر ناخوشایندی ایجاد می‌کنند نیز هشدار می‌دهند. میکروب‌هایی که به بینی وارد می‌شوند در مجاورت پیاز مو و حفره‌هایی که مو از آن خارج می‌شود، تجمع پیدا می‌کنند.

کندن موی بینی به پیاز مو صدمه می‌زند و مسیر ورود میکروب‌ها را هموار می‌کند. از آنجا که رگ‌های بینی در نهایت به مغز راه پیدا می‌کنند، باکتری‌های منتقل شده، می‌توانند عفونت‌هایی مانند مننژیت یا آبسه مغز ایجاد کنند.

پاک کردن بینی با دست (بدون دستمال) نیز می‌تواند به همین شکل باعث ورود باکتری‌ها به مغز شود. بنابراین برای حفظ سلامت بهتر است دست‌ها تا حد ممکن از صورت دور نگه داشته شوند.

بیشتر بخوانید

۱۴ روش خانگی درمان جوش ران (درمان جوش های چرکی داخل ران پا)

جوش صورت: ۲۱ روش قدرتمند برای درمان سریع جوش صورت

۱۹ روش خانگی درمان جوش بعد از تیغ زدن در ناحیه تناسلی (واژن)

۱۹ خاصیت و کاربرد جوش شیرین که نمیدانستید

جای جوش صورت و از بین بردن آن

تعبیر خواب جوش : دیدن جوش در خواب نشانه چیست ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits