دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تقویت ناخن: ۱۵ روش طلایی محکم کردن ناخن ها
9
زمان مطالعه: 6 دقیقه
تقویت ناخن ها برای بسیاری از خانم ها مهم است. البته باور های اشتباهی هم در این زمینه وجود دارد. قوی کردن ناخن ها راه های زیادی دارد. در این مقاله 15 راه آسان خانگی برای قوی تر کردن ناخن ها به شما آموزش میدهیم

مجله دلگرم | ناخن های سالم و قوی میتواند نشانه ای سلامت شما باشد اما برخی اوقات ناخن ها آنقدری که دوست داریم قوی و محکم نیستند. اما خبر خوب این است که همیشه میتوان با تغییر سبک زندگی و انجام چند کار ساده، ناخن هایی زیبا و محکم داشته باشیم.

در ادامه 15 نکته طلایی برای تقویت ناخن ها را برای شما آورده ایم.

1. مکمل بیوتین

بیوتین (که به ویتامین اچ یا ویتامین ب7 نیز معروف است) یکی از ویتامین های گروه ب میباشد. این ویتامین محلول در آب میباشد و در بدن ذخیره نمیشود، به همین دلیل باید بصورت روزانه مصرف شود. بیوتین میتواند به تقویت مو و ناخن کمک کرده و همچنین در کارکرد صحیح سیستم عصبی نیز موثر است.

بیوتین بطور طبیعی در غذا هایی همچون ماهی ساردین، تخم مرغ و حبوبات وجود دارد. این ویتامین را به شکل مکمل و یا قرص نیز میتونید استفاده کنید.

اگر میخواهید از قرص و یا مکمل بیوتین استفاده کنید، حتما ابتدا با پزشک مشورت کنید.

2. کاهش تماس با آب

اگر ناخن هایتان بیش از اندازه و به مدت زیادی در آب باشد، ضعیف و شکننده میشود. سعی کنید هنگام شستشو ظرف ها از دستکش استفاده کرده و موقع استحمام نیز تا جای ممکن دست های خود را داخل وان آب نگه ندارید. (البته طبیعی است که نمیتوان زمان حمام کردن بطور کلی دست ها را خیس نکرد اما سعی کنید که تا جایی که امکان دارد کمتر دستان و ناخن های خود را زیر آب نگه دارید)

3. به اندازه کافی آب بخورید.

نوشیدن مقدار آب کافی در طول روز نه تنها برای ناخن ها بلکه برای سلامت عمومی بدن نیز ضروری میباشد. ناخن ها اگر رطوبت کافی نداشته باشند براحتی پوسته پوسته و شکننده میشوند. مصرف کافی آب در طول روز میتواند به مرطوب ماندن ناخن ها کمک کند.

4. رژیم غذایی خوبی داشته باشید.

سعی کنید یک رژیم غذایی متنوع و سالم داشته و از مولتی ویتامین مینرال نیز استفاده کنید. اگر رژیم غذایی شما ویتامین ها و مواد معدنی که بدن تان نیاز دارد را نداشته باشد، نه تنها سلامت ناخن هایتان بلکه سلامت کل بدن تان به خطر میافتد.

5. مراقب محصولات آرایشی بهداشتی باشید.

بسیاری از محصولات آرایشی بهداشتی که برای تقویت ناخن استفاده میشود، بدلیل داشتن مواد شیمیایی مضر، نه تنها باعث قوی تر شدن ناخن نمیشود، بلکه آن را تضعیف میکند.

اگر میخواهید از اینگونه مواد آرایشی بهداشتی استفاده کنید، بهتر نوع گیاهی آن را انتخاب کنید که دارای محتویات شیمیایی نباشد.

6. از چسب ناخن و ناخن های مصنوعی استفاده نکنید.

ناخن مصنوعی تبدیل به راهکاری متداول برای افرادی شده است که از شکل و زیبایی ناخن های خود راضی نیستند. استفاده از ناخن های مصنوعی در دراز مدت میتواند به ناخن ها خودتان آسیب های جدی وارد کرده و باعث تضعیف و پوسته پوسته شدن آن ها شود.

7. در استفاده از لاک ناخن زیاده روی نکنید.

درسته که لاک ناخن خیلی زیباست اما ناخن ها برای اینکه سالم باشند نیاز به تنفس دارند. مصرف مداوم لاک (حتی لاک های گیاهی) میتواند باعث تضعیف ناخن هایتان شود.

لاک ناخن را نهایتا پس از یک هفته با استفاده از یک لاک پاک کن بدون استون، پاک کنید و به مدت یک هفته هیچگونه لاک دیگری به ناخن های خود نزنید.

8. ناخن های خود را کوتاه نگه دارید.

ناخن های بلند احتمال بیشتری دارد که بشکنند و یا به جایی گیر کنند در حالیکه ناخن های کوتاه چنین مشکلاتی برای شما بوجود نمیاورند. بنابراین سعی کنید همیشه ناخن های خود را کوتاه نگه دارید.

9. از ناخن هایتان استفاده ابزاری نکنید.

مردم خیلی اوقات از ناخن هایشان برای انجام کار های متفرقه زیادی همچون باز کردن درب نوشابه استفاده میکنند. استفاده از ناخن ها به عنوان ابزار میتواند باعث شکسته و ورقه ورقه شدن آن بشود و در طولانی مدت این عوامل باعث تضعیف ناخن هایتان میگردد.

10. ناخن هایتان را مرطوب کنید.

پس از پاک کردن لاک، اگر احساس میکنید که پوست دست و ناخن هایتان خشک است، مقداری لوسیون و یا کرم مرطوب کننده استفاده کنید تا رطوبت کافی به ناخن هایتان برسد. اگر حس چرب بودن دست ها، اذیت تان نمیکند، میتوانید پس از هر بار شستشو نیز به دست های خود کرم بزنید.

11. از محصولات خشک کننده استفاده نکنید.

اگر از محصولات ضد عفونی کننده استفاده میکنید، سعی کنید این مواد به ناخن هایتان نرسد. مصرف مداوم مواد ضد عفونی کننده دست میتواند برای سلامت ناخن ها فاجعه بار باشد چراکه این محصولات ناخن و دست ها را خشک میکند.

12. ناخن های خود را درست سوهان بکشید.

باید در یک جهت سوهان بکشید. سوهان کشیدن در جهت عقب و جلو (مثل ارّه!) میتواند باعث آسیب رساندن به ناخن هایتان شود. همیشه در یک جهت سوهان بکشید و توجه داشته باشید که گوشه های ناخن ها بسیار حساس هستند و این قسمت ها باید با دقت بیشتری سوهان کشیده شود.

13. در مصرف محصولات پاک کننده احتیاط کنید.

زمانی که در حال نظافت خانه هستید، همیشه از دستکش استفاده کنید. بسیاری از محصولات تمیز کننده و پاک کننده دارای مواد شیمیایی هستند که تماس آن ها با دستان شما میتواند باعث آسیب دیدن ناخن هایتان شود.

14. از چه نوع شامپو استفاده میکنید؟

شامپو هایی که خاصیت خشک کنندگی دارند (شامپو های مخصوص مو های چرب) میتوانند باعث خشک شدن ناخن ها و آسیب دیدن آن ها بشود. اگر از اینگونه شامپو ها استفاده میکنید و ناخن های ضعیفی نیز دارید، به مدت چند هفته شامپو خود را تغییر دهید و ببینید که آیا تفاوتی در وضعیت ناخن هایتان ایجاد میشود یا خیر.

15. با پزشک خود مشورت کنید.

اگر مدت طولانیست که از روش های مختلف برای تقویت ناخن های خود استفاده میکنید اما همچنان نتیجه مطلوبی نگرفتید، بهتر است که به یک متخصص پوست مراجعه کنید. پزشک متخصص براحتی میتواند مشکل ناخن های شما را تشخیص داده و یک روش درمانی موثر برایتان تجویز کند.

کلام آخر

سعی کنید همیشه از ناخن های خود مراقبت کنید. ناخن های تمیز و زیبا یکی از مهم ترین فاکتور های بصری سلامتی است و میتواند این پیام را به دیگران برساند که شما سالم هستید. احیانا اگر ناخن هایتان دچار مشکلی شده است و یا از وضعیت کنونی آن ها رضایت ندارید، این را بدانید که براحتی و با روش هایی مطمئن میتوانید این مشکلات را درمان کرده و ناخن هایی زیبا داشته باشید.

البته اگر روش های خانگی مختلفی را امتحان کرده و نتیجه نگرفته اید، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید چراکه ممکن است یک بیماری یا مشکل پنهان وجود داشته باشد که باید از ریشه درمان شود.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (9 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

نازی | ۸ سال پیش
خیلی عالی بود تشکر
0
0

hits