دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با مزایای مصرف فوم ماینوکسیدیل برای درمان ریزش مو آشنا شوید
3
زمان مطالعه: 8 دقیقه
معرفی فوم ماینوکسیدیل ماینوکسیدیل یکی از قدیمی ترین محلول های ضد ریزش مو و محرک رویش موها است که دارای تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا اف دی ای (FDA) می باشد و از زمان های گذشته تا کنون توسط...


معرفی فوم ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل یکی از قدیمی ترین محلول های ضد ریزش مو و محرک رویش موها است که دارای تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا اف دی ای (FDA) می باشد و از زمان های گذشته تا کنون توسط بسیاری از پزشکان جهت درمان ریزش مو تجویز می شده است.


امروزه نیز با آنکه محلول های بسیاری توسط لابراتوارهای مختلف تولید و عرضه می شوند اما کماکان ماینوکسیدیل سهم خود را در بازار متقاضیان درمان ریزش مو حفظ کرده است و به عنوان پرفروش ترین محلول در اکثر کشورها می باشد.


فوم ماینوکسدیل راهی مناسب برای جذب ماینوکسیدیل به پوست سر است و دیگر موهای شما چرب و چسبناک نمی شود. فوم ماینوکسیدیل هنگام تماس با پوست سر به سرعت ذوب می شود و باعث می شود تا دارو بدون چکیدن به پیشانی یا گردن و بدون ایجاد چسبندگی در مو استفاده شود. به دنبال مصرف فوم ماینوکسیدیل عوارضی مانند خشکی پوست، پوسته ریزی، خارش و قرمزی پوست که حاصل استفاده از محلول های رایج هستند به حداقل می رسد.


شاید دلیل محبوبیت ماینوکسیدیل این است که در قیاس با سایر محلول ها برای رویش مجدد موها موثر تر است، بسیاری از محلول های گیاهی و غیر گیاهی اثر مناسبی در کاهش ریزش موها و تقویت موها دارند و حتی تاثیر آن ها در جلوگیری از ریزش موها و افزایش ضخامت تارهای مو از ماینوکسیدیل نیز بیشتر است، اما زمانی که بحث رویش مجدد موها پیش می آید به ویژه در افرادی که زمان طولانی از ریزش موهای آن ها گذشته ظاهرا ماینوکسیدیل بهتر اثر می کند.


ماینوکسیدیل توسط لابراتوارهای مختلف در دوزهای ۲% و ۵ % تولید می شود، هم بانوان و هم آقایان می توانند از ماینوکسیدیل ۲ درصد استفاده کنند اما ماینوکسیدیل ۵% فقط مخصوص آقایان است و مصرف آن توسط بانوان با عوارض مختلفی از جمله رویش موهای زائد در صورت و سایر قسمت های بدن همراه می باشد.


مشخصات فوم ماینوکسیدیل

  • افزایش قطر و طول موی سر
  • درمان موضعی ریزش مو
  • رویش مجدد موها
  • رشد مو و تقویت مو بعد از کاشت مو
  • استفاده آسان بعلت فوم بودن بجای محلول ماینوکسیدیل

ماینوکسدیل

تفاوت فوم ماینوکسیدیل و محلول ماینوکسیدیل چیست؟


فوم ماینوکسیدیل مناسب افرادی است که دچار طاسی می باشند و یا موهای خود را با تیغ می تراشند، این افراد وقتی از محلول ماینوکسیدیل استفاده کنند از آنجا که بصورت مایع بوده ممکن است بروی سر آن ها سر خورده و وارد قسمت پیشانی و صورت شود و برعکس کسانی که موهای معمولی و یا بلندی دارند اگر از فوم ماینوکسیدیل استفاده کنند بیشتر آن بجای جذب در پوست سر به تارهای مو مالیده می شود، از این رو محلول ماینوکسیدیل برای آن ها مناسب تر است.

مکانیسم اثر ماینوکسیدیل


به نظر می رسد مکانیزم اصلی محلول ماینوکسیدیل افزایش خون رسانی به ریشه موها است که این امر باعث می شود اکسیژن و مواد مغذی بیشتر به ریشه موها رسیده و موجب تقویت و تحریک رویش آن ها می گردد.

ظاهرا ماینوکسیدیل این عمل را با گشاد کردن عروق ناحیه ای که بهصورت موضعی استعمال می شود انجام می دهد.برخی متخصصین نیز بر این باورند که احتمالا ماینوکسیدیل اثرات مخرب هورمون DHT (دی هیدروتستسترون) بر ریشه موها را خنثی می کند، البته مدارک مستند برای اثبات این مطب در دسترس نمی باشد. همچنین شواهد مختصری وجود دارد دال براینکه محلول ماینوکسیدیل باعث افزایش تولید پروتئین و DNA در ریشه موها می گردد.

آیا ماینوکسیدیل درمان کننده ریزش مو است؟


خیر، ریزش موها دلایل مختلف و پیچیده ای دارد که در هر فردی می تواند متفاوت باشد از جمله این دلایل می توان به کمبود مواد معدنی و ویتامین ها، ازدیاد برخی از مواد معدنی در بدن مانند آهن و مس، ازدیاد هورمون دی هیدروتستسترون با افزایش سن در مردان، مشکلات مرتبط با غدد تیروئید و فوق کلیوی، استرس، کم خونی و غیره اشاره کرد، که هیچ کدام از این موارد با مصرف محلول ماینوکسیدیل و یا هر محلول دیگر درمان نمی گردد. محلول ماینوکسیدیل صرفا تا زمانی که از آن استفاده می کنید موجب افزایش خون رسانی به ریشه موها و به دنبال آن کاهش ریزش و افزایش رویش موها می گردد و نیاز است در کنار مصرف آن علل ریزش موها ریشه یابی و درمان مناسب توسط پزشک متخصص تجویز گردد در غیر این صورت با قطع مصرف ماینوکسیدیل ریزش موها مجددا آغاز می گردد.


البته این مطب فقط مختص به ماینوکسیدیل نمی باشد و باید در کنار مصرف هر نوع محلولی علل اصلی ریزش مو ریشه یابی و درمان شوند و قطعا با مصرف محلول ها به تنهایی نتیجه کامل و قابل قبولی بدست نخواهد آمد. همچنین با توجه به علت ریزش مو و مدتی زمانی که از ریخته شدن موها گذشته است محلول مناسب باید انتخاب گردد که صرفا محدود به ماینوکسیدیل نمی باشد در برخی از موارد محلول های دیگر بسیار موثر تر از ماینوکسیدیل می باشند.


نکته مهم و اصلی در درمان ریزش مو تشخیص علل ریزش و تنظیم بیوشیمی بدن است که بخش اصلی درمان می باشد و برای این امر نیاز است در گام اول تست آنالیز مو و تعدادی آزمایش خون انجام شود تا تمامی عوامل و فاکتورهای مرتبط با ریزش موها به طور دقیق بررسی شوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر لطفا به صفحه علل ریزش مو مراجعه نمایید.

روش مصرف ماینوکسیدیل


موارد مصرف ماینوکسیدیل


فقط در مواردی که بخش زیادی از موها ریخته شده و یا زمان طولانی(بیش از ۳ سال) از ریزش موها گذشته باید از ماینوکسیدیل استفاده شود و مجددا متذکر می شویم محلول ها ۱۰ الی ۲۰ درصد از درمان می باشند و بخش اصلی؛ تنظیم بیوشیمی بدن و بازگشت چرخه طبیعی رویش موها است.

روش مصرف فوم ماینوکسیدیل

  • فوم ماینوکسیدیل را ۱ بار در صبح و ۱ بار در شب استفاده نمایید
  • قوطی اسپری را سر و ته گرفته و فوم را باندازه ی نصف درب قوطی بر روی انگشتان دست خود اسپری نمائید.
  • فوم را بر روی قسمتی از پوست سر که موهای کمتر و نازکتری دارد بگذارید.
  • با استفاده از انگشتان فوم را به مدت 1 -2 دقیقه بر روی ناحیه مورد نظر ماساژ دهید.
  • فوم بعد از اینکه با پوست گرم تماس پیدا می کند ذوب شده و خشک می شود.
  • بعد از اینکه فوم را روی سرتان مالیدید سریعآ دستانتان را با آب و صابون بشویید. سپس درب قوطی را ببندید.

در چه مواردی نباید از فوم ماینوکسیدیل استفاده نمود؟

  • فوم 5 درصد در بانوان استفاده نشود.
  • در صورتیکه موهای سر به طور ناگهانی و به طور تکه تکه شروع به ریزش کردند.
  • در افراد زیر 18 سال.
  • در صورتیکه پوست سر قرمز ، ملتهب ، دردناک و عفونی باشد.
  • در صورت مصرف سایر داروها بر روی پوست سر.

ماینوکسیدیل

عوارض جانبی مصرف ماینوکسیدیل


در برخی از افراد ممکن است مصرف ماینوکسیدیل باعث خارش و آلرژی پوستی، سردرد، سرگیجه، افزایش وزن و فشار خون شود و چنانچه این عوارض برای بیش از چند روز تجربه گردد باید مصرف را قطع و با پزشک متخصص مشورت نمود.

موارد منع مصرف ماینوکسیدیل


افرادی که به بیماری های قلب و عروق، مشکلات کلیوی، فشار خون و یا هر نوع بیماری خاص مبتلا می باشند باید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند. همچنین نباید از ماینوکسیدیل در دوران بارداری و شیردهی استفاده نمود.

دوره مصرف ماینوکسیدیل


با توجه به سن، مدت و میزان موهای ریخته شده دوره مصرف ماینوکسیدیل معمولا بین ۶ الی ۱۸ ماه است. البته برخی از افراد نیاز به زمان بیشتری خواهند داشت.

سوالات متداول درباره ماینوکسیدیل


آیا ممکن است مصرف ماینوکسیدیل باعث افزایش ریزش موها گردد؟

در برخی از افراد در ماه اول استفاده از ماینوکسیدیل ممکن است ریزش موها افزایش یابد و بعد از گذشت ۳۰ الی ۳۵ روز ریزش موها کاهش می باید.
نکته مهم: اگر جز افرادی هستید که بعد از گذشت ۴۰ روز از مصرف ماینوکسیدیل کماکان افزایش ریزش موها را نسبت به قبل تجربه می کنید نباید مصرف ماینوکسیدیل را ادامه دهید در برخی از افراد مصرف ماینوکسیدیل تاثیر عکس و منفی دارد این مسئله به ویژه در بانوان بیشتر دیده می شود.

آیا مصرف ماینوکسیدیل باعث عادت شده و با قطع مصرف آن ریزش موها مجددا آغاز می گردد:

مصرف ماینوکسیدیل باعث اعتیاد موها و عادت نمی شود، اما چرا اکثر افراد با قطع مصرف آن ریزش موها را حتی با شدت بیشتری نسبت به قبل تجربه می کنند؟ همان طور که اشاره شد محلول ماینوکسیدیل درمان کننده ریزش مو نمی باشد و اگر علل ریزش مو تشخیص داده نشود و درمان مناسب صورت نگیرد مسلما با قطع مصرف ماینوکسیدیل ریزش موها مجددا شروع می شود که این امر باعث می گردد افراد به اشتباه تصور کنند مصرف ماینوکسیدیل موجب عادت شده و باید مادام العمر از آن استفاده نمود!

همچنین برخی از افراد اظهار می کنند بعد از مدتی مصرف، ماینوکسیدیل اثر خود را از دست می دهد، این هم یک تصور اشتباه دیگر است دلیل آن نیز مربوط به عدم ریشه یابی و درمان علل ریزش مو است که به مرور زمان عوامل دخیل در ریزش موها از جمله عدم توازن مواد معدنی در بدن حادتر شده و موجب می گردد ماینوکسیدیل نیز اثری بر کاهش ریزش موها نداشته باشد.

divider

بیشتر بخوانید:

فواید تزریق تریامسینولون در سر برای درمان ریزش مو

موارد مصرف قرص بیوتین برای سلامتی و درمان ریزش مو

درمان ریزش و طاسی موی سر با استفاده از طب سنتی

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits