دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید تزریق تریامسینولون در سر برای درمان ریزش مو
33
زمان مطالعه: 8 دقیقه
تزریق تریامسینولون در سر برای درمان ریزش مو سکه ای خط اول در درمان این بیماری است .


تزریق تریامسینولون


تزریق تریامسینولون در سر برای درمان ریزش مو سکه ای خط اول در درمان این بیماری است . در این بیماری ضایعات به صورت نواحی مدور یا بیضی شکل و با حدود کاملا مشخصی تظاهر می‌کنند. استرس به عنوان علت این بیماری ذکر شده، ولی وراثت و وجود بیماری دیگر از قبیل: مشکلات تیروئید، کم‌خونی شدید، ویتلیگو، دیابت و... در ابتلا به این بیماری موثر شناخته شده است. این بیماری با درگیری فولیکول مو و گـاهی اوقـات نـاخن‌ها همراه است. تظاهر اصـلی بیمـاری معمـولا بـه صـورت شروع سـریع ریـزش مـو در یـک ناحیـه مـشخص و معمولا گرد است. ریزش موی سکه‌ای در مردان و زنان به طور یکسان شیوع دارد.


ریزش موی سکه‌ای یا آلوپسی آره آتا در هر سنی می‌تواند هر ناحیه مـوداری را درگیـر کنـد، امـا بیشتر پوست سر درگیر می‌شود. گـاهی بیمـار احـساس سوزش خفیفی می‌کند یا احساس خـارش در ناحیـه درگیر دارد. پوست ناحیه درگیـر صـاف یـا کمـی قرمز است و امکان دارد قطعات کوتاهی از مو داشته باشند. ساقه مو در آلوپـسی آره آتـا بـه خـوبی شـکل نگرفته و هنگام رسیدن به سطح شکننده است.

در تمام انواع آلوپسی آره آتا، فولیکول‌های مو وقتی سیگنال مناسبی دریافت کنند زنده می‌مانند و برای رشد مجدد مو ‏ آماده خواهند شد. در تمام موارد، رشد مجدد مو ممکن است بدون درمان یا پس از سال‌ها صورت گیرد.


مکانیسم اثر تزریق تریامسینولون


این دارو با عبور از غشاء سلولی به گیرنده های خود در سیتوپلاسم متصل شده و كمپلكس دارو-گیرنده وارد هسته سلولی می شود. این كمپلكس با اتصال به نواحی خاصی از DNA موجب تحریك روند رونویسی mRNA و به دنبال آن ساخت آنزیم هایی می گردد كه در نهایت مسئول اثرات سیستمیك كورتیكواستروئیدها می باشند. كورتیكواستروئیدها با جلوگیری از تجمع سلول های التهابی در ناحیه التهاب، مهار فاگوسیتوز و آزادشدن آنزیم های مسئول در التهاب و مهار ساخت و آزاد شدن واسطه های شیمیایی التهاب، اثرات ضدالتهابی خود را اعمال می كند.

ریزش مو


تزریق تریامسینولون برای درمان ریزش موی سکه ای


درمان ریزش مو سکهای شامل اطمینان به بیمار برای بهبود با درمانهای ساده به شرط حوصله بیمار است و از استعمال مواد محرک مانند سیر و پیاز گرفته تا اشعه ماوراء بنفش و ایجاد آلرژی تماسی با DNCB , DPC و اسکواریک اسید و استعمال پمادهای تنظیم کننده ایمنی مانند پروتوپیک گرفته تا استعمال پماد های کورتون موضعی قوی و تزریق کورتن داخل ضایعه و تجویز داروهای سیستمیک مانند کورتن خوراکی یا کورتن به صورت پالس و داروهای خوراکی تغییر دهنده ایمنی را میتوان برحسب مورد به کار برد. اما گاهی با بالاترین درمانها هم هیچ تاثیر مثبتی دیده نمی شود و بیماری پابرجا می ماند. نحوه واکنش بیمار به این بار عصبی شدید در سرنوشت و آینده او تاثیر به سزایی دارد که بایستی با آموزش مناسب اجتماعی و تقویت روحی بیمار آنرا به نحو مناسب تامین کرد.


برای درمان از محلول های حاوی کورتون یا تزریق کورتون در پوست استفاده می شود. تزریق کورتون ( آمپول تریامسینولون ) درون پوست ناحیه بدون مو هر ۴-۶ هفته تکرار می شود. پمادهای حاوی آنترالین نیز تاثیر خوبی دارد. اخیرا از تابش لیزر اگزایمر هم برای تحریک رویش موها استفاده می شود. می توان درکنار درمان های اصلی از محلول ماینوکسیدیل استفاده کرد. موهای جدید در ابتدا نازک و سفیدرنگ هستند ولی به تدریج رنگ و جنس اولیه را پیدا می کنند.



پیشرفت بیماری غیرقابل پیش بینی است. ممکن است ریزش مو فقط به همان یک بار ختم شود و یا بعد از بهبود یک ناحیه موهای ناحیه دیگری بریزد و این مساله چندین بار تکرار شود و سال ها طول بکشد. در طاسی های کوچک اگر علی رغم درمان ، موها بعد از ۱-۲ سال رشد نکند می توان کاشت مو انجام داد.


چه افرادی بیشتر دچار این بیماری می‌شوند؟

این بیماری در دهه دوم و چهارم زندگی شیوع بیشتری دارد. البته سیر بیماری در افراد مختلف، متفاوت است. ممکن است بعد از چند ماه موهای جدید رشد کنند یا در برخی افراد، ضایعات جدیدی در نقاط دیگر دیده شوند.


این بیماری تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

گرچه کچلی سکه‌ای گاهی می‌تواند تهدیدی جدی برای موها محسوب شود، اما معمولا بیماری جدی‌ای تلقی نمی‌شود و غالبا این مشکل خودبه‌خود بعد از گذشت مدتی خوب می‌شود، یعنی ابتدا ریشه موهایتان می‌ریزد و بعد از مدتی دوباره جوانه می‌زند و همه موها بعد از 3 تا 6 ماه جایگزین می‌شوند.

در بعضی موارد هم مشکل به همین جا ختم نمی‌شود و به صبوری بیشتری نیاز است. در چنین مواقعی ممکن است موهای یک قسمت شروع به ریزش کرده و قسمت‌های بیشتری را درگیر کند.

در برخی مواقع هم بعد از ریزش و رویش مجدد یک ناحیه، قسمت دیگری دچار کچلی می‌شود. برای درمان، پزشک باتوجه به‌شدت بیماری، شیوه درمانی مناسب را انتخاب و با کمک دارو‌های خوراکی یا تزریق دوره‌ای داروها برای برطرف شدن مشکل، تلاش می‌کند.


اگر ریزش مو محدود باشد، از دوره‌های تزریق دارو برای درمان استفاده می‌شود. اگر هم هیچ کدام از این شیوه‌ها کارساز نبود، نوردرمانی یا فوتوتراپی انجام می‌‌گیرد تا باعث رشد مجدد موهای از دست رفته شود.


در نوردرمانی، لامپ‌های مهتابی فرابنفش 3 تا 6 ماه یک روز در میان به سطح سر تابیده می‌شود که البته درمان تضمینی و صددرصدی برای رفع مشکل نیست و ممکن است مدتی بعد از درمان فرد دوباره دچار مشکل شود.

تریامسینولون

عوارض جانبی تزریق تریامسینولون


هر دارو به موازات ایجاد اثرات درمانی مورد نظر، ممکن است سبب بروز عوارض ناخواسته نیز بشود. اگرچه کلیه این عوارض در یک فرد مشاهده نمی شود ولی در صورت بروز هر یک از عوارض زیر با پزشک معالج مشورت نمایید.
از جمله عوارض جانبی تریامسینولون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • CNS: سردرد، بیخوابی، تحریک پذیری، سرخوشی، بیقراری، ضعف؛ تغییرات ذهنی، رفتار سایکوتیک
  • CV: ادم، هایپرتنشن، نارسایی احتقانی قلب یا CHF
  • GI: تهوع، پر اشتهایی، افزایش وزن، زخم پپتیک، GIB
  • Metabolic: احتباس آب و سدیم، هایپوکالمی، هیپرگلیسمی، پوکی استخوان، کاهش رشد کودکان
  • Derm: آکنه، راش، استریا، تاخیر در التیام زخم ها
  • Other: پر مویی، افزایش عفونت ها، آتروفی عضلانی و برفک

تداخلات دارویی تزریق تریامسینولون

  • هیپوکالمی ناشی از تریامسینولون استوناید می تواند خطر مسمومیت با دیژیتالها را بیشتر کند.
  • مصرف ترمیامسینولون استوناید با ضد التهاب های غیر استروئیدی خطر عوارض گوارشی را افزایش می دهد.
  • تریامسینولون استوناید اثر ضد دیابت های خوراکی و انسولین را کاهش می دهد.
  • مصرف تریامسنولون استوناید با دیورتیک ها، آمفوتریسین B، پیپراسیلین و تیکارسیلین هیپوکالمی را تشدید می کند.

۶ نکته اصلی در مورد ریزش سکه ای مو


1. ریزش سکه ای مو موجب خرابی دایمی فولیکول‌های مو نمی‌شود. حتی در برخی بیماران، ریزش و رویش مجدد موها به کرات در طول زندگی اتفاق می‌افتد.
2. ریزش سکه ای مو حتی ممکن است به علت وجود یک عفونت در بدن و یا به خاطر استرس‌های روحی به وجود آید. اگرچه اثبات آن مشکل است، ولی به هر حال عوامل محیطی در بروز این بیماری دخالت دارند.
3. گاهی اولین محل شروع بیماری، پوست سر است. در بعضی افراد دیگر، اولین محل مبتلا، موهای ابرو و مژه می‌باشد که بیماری با ریزش این موها آغاز می‌شود. این بیماری گاهی ناخن‌ها را نیز درگیر می‌کند و به نظر می‌رسد یک واکنش خودایمنی در افراد مستعد از نظر ژنتیکی ایجاد می‌شود. البته علل ژنتیکی موثر در این نوع ریزش مو، به عوامل متعددی بستگی دارند. پس ممکن است با سایر بیماری‌های خودایمنی همراه باشد. ابتلای ناخن‌ها به این بیماری در ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد دیده می‌شود.
4. این بیماری در دهه دوم و چهارم زندگی شیوع بیشتری دارد. سیر بیماری در افراد مختلف، متفاوت است.
5. ممکن است بعد از چند ماه موهای جدید رشد کنند، یا در برخی افراد، ضایعات جدیدی در نقاط دیگر بروز شوند.
6. رشد مجدد موها در ۳۴ تا ۵۰ درصد موارد و حتی گاهی تا ۸۰ درصد موارد، تا یک سال بعد از شروع بیماری، اتفاق می‌افتد.

divider

بیشتر بخوانید:

۶۰ راهکار طب سنتی برای تقویت پیاز مو و درمان ریزش مو سر

مزایای مصرف قرص اکوفان برای درمان ریزش مو

5 راه تشخیص و پیشگیری از ریزش مو و 2 راه درمان خانگی

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (33 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

محسن | ۴ سال پیش
سلام روز بخیر.
من یه قسمت از سرم شکسته .
یه قسمت خیلی کوچیک‌ آیا امکان دارد درمان شود
1
1

hits