دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فيلم هاي ايراني ضد صهيونيستي را بيشتر بشناسيد
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
فيلم هاي ايراني ضد صهيونيستي را بيشتر بشناسيد

فيلم هاي ايراني ضد صهيونيستي

با اینکه آرمان آزادی فلسطین یکی از شعارهای همیشگی ایران در جهان است اما تعداد آثار سینمای ایران در این زمینه محدود است.

فيلم هاي ايراني ضد صهيونيستي را بيشتر بشناسيد

به گزارش سينماخبر، حمایت از مردم مظلوم فلسطین همواره یکی از دغدغه‌های مسلمانان به ویژه شیعیان ایران است. مردم ایران همواره با کمک‌های خود سعی کرده‌اند آرامش، امنیت و دیگر حقوق تضییع شده فلسطینیان را به آنها برگردانند. حمایت‌های مردم ایران در قالب‌های مختلفی صورت می‌گیرد. حضور در راهپیمایی روز قدس، کمک‌های سخت افزاری، تلاش‌های دیپلماتیک و پوشش رسانه‌ای بخشی از کمک‌های مردم ایران به فلسطینیان است. بخشی از حمایت‌های معنوی مردم در قالب ساخت فیلمهای سینمایی در مورد آرمان آزادی فلسطین و مظلومیت فلسطینیان در سال‌های اشغال سرزمینشان است.

بنابر گزارش تسنيم،آثار سینمایی ایرانی در مورد یکی از مهمترین آرمان‌های انقلاب ایران به اندازه‌ای نیست که نیاز به شرح و توضیح مفصلی داشته باشد. کل موجودی سینمای ایران به این ترتیب است.

بازمانده

بازمانده را سیف‌الله داد در سال 1373 ساخت. این فیلم نوستالوژیکترین فیلم درباره فلسطین اشغالی است. داستان فیلم درباره زن و شوهر جوانی است که به همراه فرزند نوزادشان فرحان در بیت المقدس زندگی می کنند. وقتی صهیونیست‌ها به قدس حمله می کنند، پدر و مادر فرحان را می‌کشند. یک خانواده یهودی مهاجر از لهستان خانه آنها را اشغال می‌کنند. به دلیل عقیم بودن زوج یهودی آنها فرحان را به عنوان فرزند خود بزرگ می‌کنند.

اما مادر بزرگ فرحان با نفوذ به خانه تحت اشغال به عنوان پرستار بچه مبارزه ای را برای حفاظت و بازپس گیری نوه اش آغاز می‌کند. در نهایت مادربزرگ با پیوستن به یک گروه انقلابی در نقش یک مبارز سیاسی ظاهر می شود. او با انجام عملیاتی خطرناک قطار حامل اشغالگران صهیونیست را منفجر می‌کند و نوه‌ خود را از غاصبان بازپس می‌گیرد.

قناری

فیلم «قناری» به کارگردانی جواد اردکانی تنها فیلمی است که به یکی از مهمترین ابعاد مسأله فلسطین می‌پردازد. «قناری» درباره یک پسر خردسال فلسطینی است که دچار لکنت زبان است. یک کشیش مسیحی قناری کوچکی را به او هدیه می‌دهد. به سفارش پدر سیمون باید برای قناری خود محیطی آرام و کم سر و صدا ایجاد کند تا قناری بتواند برایش آواز بخواند. تلاش این کودک برای یافتن محیط آرام او را با مسائل مختلفی روبرو می‌کند. این فیلم هیچ گاه اکران عمومی نشد و فقط در چند جشنواره و همچنین تلویزیون به نمایش درآمد.

هیام

کارگردانی «هیام» را محمد درمنش به عهده دارد. «هیام» داستان یک دانشجوی مهندسی تبعه انگلیس است که برای ازدواج با دختری به نام هیام از انگلیس به جنین در فلسطین اشغالی سفر می‌کند. مراسم ازدواج برگزار می‌شود. وقتی آن دو نفر قصد خروج از فلسطین را دارند صهیونیست‌ها به آنها حمله می‌کنند و شوهر هیام دستگیر می‌شود. در انتهای فیلم هیام و شوهرش از دست صهیونیست‌ها آزاد می‌شوند.

چشمان آبی زهرا

«چشمان آبی زهرا» به کارگردانی علی درخشی سریالی است که یک نسخه سینمایی از روی آن تهیه شد. این فیلم درباره جستجوی یک گروه پزشکی اسرائیل در اردوگاه های فلسطینی برای یافتن یک کودک است تا چشمان او را به جای چشمان فرزند یکی از مقامات بلندپایه اسرائیل پیوند بزنند. فرزند اسرائیلی دارای معلولیت‌های متفاوتی است. تئودور کودک ناقص الخلقه‌ای است که با دزدین چشمان زیبای یک کودک فلسطینی بینایی اش را به دست می‌آورد. پخش «چشمان آبی زهرا» در سال های ابتدایی دهه 1380 واکنش های فراوانی را در پی داشت. از جمله این که در آن زمان نمایش این سریال از شبکه جهانی سحر باعث شد که دریافت تصاویر این شبکه در فرانسه قطع شود!

راه نجات

این فیلم اولین ساخته بلند سینمایی راما قویدل است. این فیلم داستان مها، مربی مهربان و دلسوز پرورشگاه بهشت در غزه است. بین مها و بچه های پرورشگاه ارتباط عاطفی عمیقی وجود دارد که لحظه های شیرینی را رقم می زند، اما یک حادثه باعث می شود مها حافظه اش را از دست بدهد.در «راه نجات» نادین سلامه (مها)، امانه والی (نبیله)، وسیم وحبی (مالک) و پل سلیمان (اسامه) و جمعی از بازیگران کودک فلسطینی نقش آفرینی می کنند.

راما قویدل در این فیلم برای مطابقت جزئیات لوکیشن با ویژگی‌های بومی فضا و بستر مکانی وقوع داستان فیلم، از مشاوره عبدالله عبدالرحیم فیلمساز جوان فلسطینی و ساکن غزه نیزبهره گرفته است.

بیگانگان

فیلم «بیگانگان» به کارگردانی عباس رافعی از دیگر محصولات سینمای ایران درباره مسأله فلسطین است که در اصل برای مخاطب برون مرزی ساخته شده است. همه عوامل این فیلم به جز نویسنده و کارگردان عرب هستند.این فیلم داستان جوانی به نام حسام است که عاشق دختری به نام لیلا می‌شود. آن دو قصد ازدواج با یکدیگر را دارند، اما حمله صهیونیست‌ها و آواره شدن ساکنان شهر،باعث می شود که این دختر و پسر یکدیگر را گم کنند. پس از گذشت مدت زمانی طولانی این دو عاشق در سالخوردگی یکدیگر را پیدا می‌کنند.

شکارچی شنبه

شکارچی شنبه ساخته پرویز شیخ‌طادی است. این فیلم به ایدئولوژی صهیونیست‌ها در تربیت فرزندانشان می‌پردازد. این فیلم داستان زندگی کودکی است که میان اقوام مختلف رفته و از هر یک چیزی آموخته‌ است. کودکی یتیم به اصرار پدربزرگش که یکی از سران صهیونیسم است مدت یکماه از مادرش جدا می‌شود و تحت آموزش‌های صهیونیستی قرار می‌گیرد. بعد از گذشت یکماه کودک استحاله می‌شود و به موجودی خشن، خطرناک و خونریز تبدیل می‌شود.در پایان این فیلم شاهد به قتل رسیدن پدربزرگ به دست کودک هستیم.

بنا به گفته شیخ‌طادی او با بررسی متون و اندیشه‌های اسرائیلی و گفت‌وگو با یهودیان بی‌طرف توانسته است به لایه‌های پنهان افراطی‌گری‌های یهود دست پیدا کند.80 درصد فیلمبرداری «شکارچی شنبه» در طی اقامت 25 روز گروه تصویربرداری در لبنان و مابقی در ایران فیلمبرداری شده است. این فیلم محصول مشترک موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی و سیمافیلم است



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits