دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روبات هایی که خود را مونتاژ می کنند
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
روبات هایی که خود را مونتاژ می کنند

روبات هایی که خود را مونتاژ می کنند

دستاورد جدید دانشگاه ام آی تی

داستان ربات های ماژولار خیلی هم جدید نیست. متخصصان همیشه در پی خلق ربات هایی بوده اند که اجزای تشکیل دهنده شان بتوانند به کمک هم، شکل روبات را تغییر دهند. اما همواره سر هم کردن این اجزا نیازمند دخالت انسان بوده و از طرف دیگر تغییر شکل ربات ها نیز زیاد هوشمندانه به نظر نمی رسید.

این بار محققین دانشگاه ام آی تی، رباتی معرفی کرده اند که برای سر هم کردن خود به هیچ کمکی احتیاج ندارد. این ربات چند تکه ام-بلاکس (M-blocks) نام دارند. حرف انگلیسی M هم بیانگر ماژولار بودن این رده از ربات ها است. این مکعب های کوچک رنگی خود را به هر شکلی که دانشمندان بخواهند در می آورند.

هر یک از این مکعب ها از یک چرخ-لنگر و یک سری آهنربا در اطراف، برخوردار است. ترکیب این دو باعث می شود مکعب ها به آسانی به مکعب های دیگر متصل شده، از روی هم رد شوند، و حتی از روی هم بپرند. قدرت این چرخ-لنگر ها آنقدر زیاد است که مکعب ها را از این طرف به آن طرف مجموعه پرتاب می کند.

برنامه های بلند مدت دانشگاه ام آی تی در این زمینه بسیار بلند پروازانه تر از این چند مکعب رنگی است. آن ها بر روی الگوریتم هایی کار می کنند که به کمک آن بتوانند حجم بسیار عظیمی از این مکعب ها را طوری هدایت کنند که در قالب یک ماشین واحد، بسته به شرایط و نوع مشکل، خود را تغییر شکل داده و برای مسئله پیش آمده راه حل پیدا کنند.

اگر از قدرت تخیل بالایی برخوردار باشید، شاید با خواندن این مطلب تصویر برخی از فیلم های علمی-تخیلی در ذهن شما نقش بسته باشد. در هر صورت، اگر در آینده ای نزدیک، آخرالزمانی رخ داد و شاهد سیلی از مکعب های کوچک رنگی بودیم که زندگی ما را به تسخیر خود در آورده اند، حداقل می دانیم یقه چه کسی را باید بگیریم!



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits