دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی گجت و وجیت
4
زمان مطالعه: 6 دقیقه
معرفی گجت و وجیت - Gadget - گجت - Application gadgets - ویجت‌ها - ویجت‌ - زندگی دیجیتالی - ویجت اینترتنی - ویجت دسک‌تاپ - گجت چیست؟ - گجت چیست - ویجت چیست - ویجت چیست؟ - ویجت دسک‌تاپ - مکانیکی - پورت - یو اس پی - لپ تا پ

معرفی گجت و وجیت

معرفی گجت و وجیت

گجت چیست؟

گجت (Gadget) به وسایل کوچک مکانیکی و یا الکترونیکی گفته می‌شود که اغلب اندازه ای کوچک دارند و دارای کاربرد زیاد و خاص در زندگی هستند.

به عبارت دیگر وسایلی که برای انجام کارها مفید و پرکاربرد هستند را Gadget می نامند.
به طور کلی هر وسیله الکرونیکی-مکانیکی که سایز آن زیاد بزرگ نباشد و بصورت خانگی ، اداری و یا شخصی استفاده شود، میتواند یک گجت نامیده شود .

از طرفی هر وسیله ای که برای انجام کارها ی روزمره، مفید و پرکاربرد باشد را Gadget می نامند.بنا براین یک دی وی آر کوچک پورتابل که با پورت یو اس پی به لپ تاپ شما متصل می شود ، یک گجت است.

آیا همه گجت ها وسایل الکترونیکی پیشرفته ،پیچیده و هوشمند هستند ؟

آیا یک سیستم دوربین مداربسته که تصاویر را روی لپ تاپ ذخیره میکند ، یک گجت محسوب می شود؟

شاید با شنیدن این کلمه وسایلی مانند تبلت ، لایف بوک ، نوت بوک ، وسایل بازی پیشرفته کامپیوتری و یا گوشی های هوشمند موبایل به ذهنتان خطور کند .اما بهتر است بدانید که دامنه این کلمه در زندگی ما بسیار پهناور و گسترده تر از این چند وسیله است.

ما اینجا لیستی از گجت هایی را که شما سالهاست با آنها سرو کار دارید را عنوان میکنیم.این وسایل معمولا انجام کارها را برای شما راحت تر میکند.

پنکه کوچکی که با پورت یو اس پی کار میکند ، یک ساعت مچی با قابلیت های زیاد مثل قطب نما و …، یک ام پی تری یا ام پی ۴ پلیر ،یک دوربین عکاسی یا فیلم برداری، یک رنده و خرد کن چند کاره که در آشپزخانه استفاده میکنید یا یک ست کفگیر و ملاقه ، یک چاقو و انبر دست و پیچگوشتی که همه در یک مجموعه طراحی شده اند و همه به هم وصل هستند .

بد نیست که بدانید گجت های نرم افزاری (Application gadgets ) نیز وجود دارند . اگر وضعیت آب و هوا و تقویم را روی دسک تاپ کامپیوترتان دارید ، بدانید که در حال استفاده از گجت نرم افزاری هستید .

بسیاری از گجت ها هوشمندانه طراحی و تولید نمیشوند و با استقبال چندانی نیز روبرو نشده و پس از مدتی از بازار حذف و به فراموشی سپرده می شوند.

ممکن است نرم افزار آنها دارای باگ باشد و یا قیمت بسیار بالایی برای آنها نسبت به کارایی که دارند تعیین شود.

ممکن است خیلی سریع شرکتی که رغیب محسوب می شود گجتی مشابه با آن و با قیمت ارزانتر تولید کند و به بازار عرضه کند.

معرفی گجت و وجیت

ویجت چیست؟

ویجت‌ها یا ابزارک‌ها به سرعت در حال تبدیل شدن به بخشی از زندگی دیجیتالی افراد هستند به طوری که اکنون به سختی می‌توان رایانه یا تلفن همراهی یافت که این برنامه‌ها را نداشته باشد اما ویجت دقیقا چیست؟

در دنیای رایانه ویجت عنصری از یک رابط کاربری گرافیکی است که اطلاعاتی نمایش داده یا راه خاصی به‌منظور تعامل با سیستم عامل و برنامه برای کاربر فراهم می‌کند.

ویجت‌ها شامل آیکون‌ها، فهرست‌های بازشونده، دکمه‌ها، کادرهای انتخاب، نشانگرهای پیشرفت، فعال و غیرفعال کردن چک مارک‌ها، نوارهای مرور، پنجره‌ها، فورم‌ها و ابزارهای دیگری برای نمایش اطلاعات و دعوت، پذیرفتن و پاسخ‌گویی کاربران به فعالیت‌ها هستند.

هنگامی که فرد یا وب‌سایتی به ویجت اشاره می‌کند، ممکن است منظورش ویجت اینترنتی یا ویجت دسکتاپ باشد. در حالی که این دو کاملا مشابه هستند درواقع کاملا متفاوتند. یک ویجت دسک‌تاپ در دسک‌تاپ رایانه قرار دارد و نیازی به مرورگر وب برای باز شدن ندارد، در حالی که یک ویجت وب بخشی از صفحه وب است بنابراین نیاز به یک مرورگر وب دارد.

ویجت اینترتنی

ویجت اینترنتی برنامه کوچکی است که می‌توان آن را به راحتی در وب‌سایت، وبلاگ یا صفحه آغازین شخصی شده قرار داد. چهار مکان متداول استفاده از ویجت‌ها در اینترنت عبارتند از:

- وب سایت‌ها: وب‌سایت‌ها خواه شخصی باشند یا تجاری، ویجت‌ها می‌توانند بازدهی آن‌ها را تنها با افزودن اندکی سرگرمی افزایش دهند. یک نمونه متداول از ویجت‌هایی که تقریبا هر روز با آن‌ها برخورد می‌کنیم، تبلیغات گوگل هستند.

این تبلیغات با قرار دادن تکه کوچکی از یک کد در صفحه وب ایجاد شده‌اند؛ قسمت دشوار که انتخاب تبلیغات مطابق با محتوا و نمایش آن است، توسط گوگل انجام می‌شود. البته ویجت‌ها محدود به تبلیغات نیستند؛ یک ویجت می‌تواند یک نظرسنجی، یک پیش‌بینی هوا، فهرست اخبار جدید یا جدول کلمات متقاطع باشد.

- وبلاگ‌ها: اگر وبلاگ‌ها را می‌خوانید احتمالا بدون اینکه بدانید با ویجت‌های زیادی برخورد کرده‌اید؛ یک وبلاگ‌نویس می‌تواند از ویجت‌ها برای فراهم کردن قابلیت بیش‌تر استفاده کند. به‌عنوان مثال Feedburner، وب‌سایتی است که به کاربران امکان می‌دهد برای فید RSS یک وب‌سایت ثبت نام کنند.

این وب‌سایت ویجتی فراهم می‌کند که وبلاگ‌نویسان با قرار دادن در وبلاگشان به افراد برای ثبت‌نام کمک می‌کنند. ویجت‌ها می‌توانند حس شخصی برای وبلاگ ایجاد کرده یا ابزار پیشرفته برای خوانندگان ایجاد کنند. نمونه معمولی یک ویجت برروی یک وبلاگ Digg this است که به‌طور خودکار پست‌های وبلاگ را به Digg ارسال می‌کند.

- صفحات آغاز شخصی شده: ویجت‌ها می‌توانند بازدهی یا سرگرمی را به صفحه آغاز یک وب سایت اضافه کنند. یک نمونه متداول از این ویجت‌ها RSSخوان‌هایی هستند که برای ارسال اخبار فوری از وبلاگ یا منبع خبری مورد علاقه کاربر استفاده می‌شوند.

- پروفایل‌های شبکه اجتماعی: کاربران می‌توانند از ویجت در شبکه اجتماعی برای ارایه اطلاعات بیش‌تر مانند نشان دادن کتاب‌های مورد علاقه یا جمع‌آوری آهنگ‌های مورد علاقه در یک فهرست پخش برای اجرا شدن برای بازدید‌کنندگان پروفایل کاربر استفاده کنند.

برای استفاده از یک ویجت وب تنها کافی است کد ویجت را به این بخش‌ها کپی کرد. اما ویجت‌ها تنها برای استفاده شخصی نیستند. شرکت‌ها نیز از ویجت‌ها برای ارتقاء وب‌سایتشان استفاده می‌کنند. ویجت‌ها می‌توانند برای ردیابی بازدید‌کنندگان وب‌سایت و فراهم کردن اطلاعات در مورد مطالب مشاهده شده توسط بازدید‌کنندگان مورد استفاده قرار بگیرند.

ویجت دسک‌تاپ

یک ویجت دسک‌تاپ برنامه کوچکی است که در رایانه دسک‌تاپ اجرا می‌شود و گاهی برای اطلاعات به اینترنت دسترسی می‌یابد، مانند ویجت دسک‌تاپی که هوا و دمای محلی را نشان می‌دهد.

ویجت‌های دسک‌تاپ می‌توانند استفاده‌های بسیاری برای رایانه داشته باشند. به‌عنوان مثال یک ویجت اسکرچ‌پد می‌تواند امکان ایجاد یادداشت‌های کوچک برای کاربر رایانه و ارسال آن‌ها به دسک‌تاپ را فراهم کند، درست مانند یادداشت‌هایی که برروی یخچال قرار می‌دهیم.

معرفی گجت و وجیت - Gadget - گجت - Application gadgets - ویجت‌ها - ویجت‌ - زندگی دیجیتالی - ویجت اینترتنی - ویجت دسک‌تاپ - گجت چیست؟ - گجت چیست - ویجت چیست - ویجت چیست؟ - ویجت دسک‌تاپ - مکانیکی - پورت - یو اس پی - لپ تا پ



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits