دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چرا گوگل همه داده های شما را رمز گذاری نمی کند و خلاص؟
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
چرا گوگل همه داده های شما را رمز گذاری نمی کند

چرا گوگل همه داده های شما را رمز گذاری نمی کند و خلاص؟

چرا گوگل همه داده های شما را رمز گذاری نمی کند

گوگل اتهاماتی که از پس افشاهای ادوارد اسنودن به این شرکت نسبت داده شد را با چند ویژگی رمزگذاری جدید پاسخ داده. از الان به بعد هرچه در فضای ابری گوگل می گذارید به طور خودکار رمزگذاری می شود. اما این عمل گوگل سوالی را به ذهن متواتر ساخته که چرا این شرکت همه خدمات خود را رمزگذاری نمی کند؟

فواید رمزگذاری از دید مصرف کننده انکار ناپذیر است و وقتی حقایقی که سنودن افشا کرده را هم در نظر بگیرید، ضرورت چنین عملی بیش از پیش احساس می شود. این خوب است که مدام وبگاه های بیشتری به استفاده از رمزگذاری SSL روی می آورند و حتی برخی مانند گوگل یک گام فراتر نهاده و از روش PFS استفاده می کنند، اما همه اینها امنیت داده ها را تا حدی فقط حین عملیات انتقال تضمین می کنند.

رمزگذاری فضای ابری گوگل که به تازگی اعمال می شود مسلماً مفید است. شاید مهم ترین ویژگی آن این باشد که شما لازم نیست کاری بکنید یا چیزی را نصب کنید و این قابلیت خودش کارش را می کند. علاوه بر این طبق ادعای گوگل می توانید مطمئن باشید که در عملکرد این سرویس خللی رخ نخواهد داد و همه چیز مثل سابق کار می کند. ظاهراً این شرکت از همان روش و نظام رمزگذاری استفاده کرده که برای حفظ امنیت داده های خود هم از آن استفاده می کند.

خیلی خوب به نظر می رسد، اما واقعاً چرا گوگل همه خدماتش از جمله جیمیل، موتور جستجو، تقویم و همه ۷۰۰۰ محصول دیگرش را به این ویژگی مجهز نمی کند؟ جواب در یک کلمه خلاصه می شود: تبلیغات.

وینت سریف، یکی از موسسان اینترنت و کارمند گوگل، دو سال پیش در کنفرانسی به مقوله رمزگذاری اشاره کرد. در آن کنفرانس کریستفر سوگوین در این باب سخن گفت که شرکت های بزرگی مثل گوگل همیشه با دوراهی امنیت و حریم خصوصی کاربران از یک سو و سود بردن از داده های آنها از سوی دیگر مواجه اند. سریف هم با اذعان به این مطلب گفت: «هر چند صحبت شما درست است اما اگر همه چیز را رمزگذاری کنیم سامانه ما دیگر کار نمی کند و نمی تواند تشخیص دهد که کدام تبلیغ را باید به شما نشان دهد» وی افزود: «به هر حال این سامانه ای ست که حول مدل تجاری مشخصی شکل گرفته [و باید قواعد آن را پذیرفت].»

این نگرشی ست که فرای قلمرو رمزگذاری را هدف گرفته و همان طور که می دانید از دو سال پیش تا کنون گوگل بارها به جمع آوری محتوای پیام های سرویس جیمیل متهم شده و به وضوح ارتباط تبلیغات با آنچه در رایانامه ها می آید را شاهدیم. لذا باز باید به سخن حکیمانه ای که وینت سریف پیش تر به ما گفته بود رجوع کنیم: کل این نظام پیرامون چنین شیوه ای از کاسبی بنا گذاشته شده. پس شاید برخی توقعات اساسا قابل اجابت نباشد!



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits