دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دلایل خرید هوشمندانه واتس‌اپ توسط فیس‌بوک
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
دلایل خرید هوشمندانه واتس‌اپ توسط فیس‌بوک-چرا فیس بوک واتس آپ را خریداری کرد

6 دلیل برای آن‌که باید خرید 19 میلیارد دلاری واتس‌اپ توسط فیس‌بوک را اقدامی هوشمندانه دانست

همان‌طور که می‌دانید روز گذشته فیس‌بوک اعلام کرد که سرویس WhatsApp را به قیمت مجموعاً ۱۹ میلیارد دلار خریداری کرد. اما آیا این اقدام واقعاً هوشمندانه و برای فیس‌بوک مؤثر بوده است؟

دلایل خرید هوشمندانه واتس‌اپ توسط فیس‌بوک

اگر این اقدام فیس‌بوک را با خرید ۸٫۵ میلیارد دلاری اسکایپ توسط مایکروسافت یا خرید یک میلیارد دلاری اینستاگرام توسط همین فیس‌بوک مقایسه کنید شاید بگویید فیس‌بوک اقدامی احمقانه انجام داده و واتس‌اپ ارزش چنین هزینه‌ای را ندارد؛ اما در این مطلب چند دلیل برای هوشمندانه بودن این معامله ذکر می‌کنیم.

دلایل خرید هوشمندانه واتس‌اپ توسط فیس‌بوک

۱- واتس‌اپ برای فیس‌بوک هم ارزش هجومی و هم دفاعی دارد

واتس‌اپ کمپانی با بیشترین میزان رشد کاربران در تاریخ بوده است! این سرویس در حال حاضر به تنهایی ۴۵۰ میلیون کاربر فعال دارد. اگر روند رشد کاربران این سرویس کماکان ادامه پیدا کند در آینده این سرویس ارزشی بیش‌تر از این مبالغ پیدا خواهد کرد. از آن‌جایی که محبوبیت واتس‌اپ و فراگیر شدن آن باعث شده بود کاربران وقت کمتری را در فیس‌بوک بگذرانند حالا وقتی که در واتس‌اپ صرف می‌شود نیز به فیس‌بوک تعلق خواهد داشت؛ به این ترتیب خرید واتس‌اپ در حالی که برای فیس‌بوک یک سرویس قدرتمند در آینده به وجود می‌آورد از به وجود آمدن یک رقیب نیز جلوگیری کرده است.

۲- روند رشد کاربران واتس‌اپ خیره‌کننده است

دلایل خرید هوشمندانه واتس‌اپ توسط فیس‌بوک

واتس‌اپ در حال حاضر ۴۵۰ میلیون کاربر فعال دارد که ۳۱۵ میلیون کاربر آن در حال حاضر هر روز به صورت مداوم از این سرویس استفاده می‌کنند. جالب است بدانید واتس‌اپ روزانه یک میلیون کاربر جدید را به سرویسش اضافه می‌کند، بله یک میلیون نفر! به اعتقاد فیس‌بوک واتس‌اپ در سال‌های آتی می‌تواند به تعداد ۱ میلیارد کاربر دست پیدا کند (فیس‌بوک در حال حاضر ۱٫۲ میلیارد کاربر دارد.)

واتس‌اپ همچنین به جز پیام نوشتاری امکان ارسال پیام صوتی، تصویر، ویدئو و ایمیل صوتی را فراهم می‌کند و به این ترتیب فیس‌بوک واقعاً از به وجود آمدن یک رقیب قدرتمند جلوگیری کرده است.

۳- واتس‌اپ می‌تواند بسیار درآمدزا باشد

دلایل خرید هوشمندانه واتس‌اپ توسط فیس‌بوک

واتس‌اپ در حال حاضر یک سرویس تقریباً رایگان است که پس از یک‌سال برای هر سال تنها یک دلار از کاربران دریافت خواهد کرد؛ البته معمولاً واتس‌اپ پس از اتمام سال اول هم ممکن است باز هم فرصت استفاده رایگان از سرویس را به شما بدهد.

در صورتی که فرض کنیم کاربران سالانه یک دلار برای این سرویس بپردازند فیس‌بوک می‌تواند سالانه صدها میلیون دلار از واتس‌اپ درآمد داشته باشد. همچنین سرویس‌های مشابهی مانند Line و WeChat و Viber روش‌های درآمد جدیدی مانند فروش برچسب‌ها یا همان Stickerها را نیز به همراه آورده‌اند که می‌تواند در واتس‌اپ نیز گنجانده شود.

۴- واتس‌اپ هزینه نگه‌داری و فعالیت بسیار کمی دارد

دلایل خرید هوشمندانه واتس‌اپ توسط فیس‌بوک

واتس‌اپ در حال حاضر تنها ۵۵ کارمند دارد. در صورتی که حقوق هر کارمند را به صورت میانگین ۲۰۰ هزار دلار تخمین بزنیم فیس‌بوک سالانه تنها ۱۱ میلیون دلار برای واتس‌اپ هزینه خواهد کرد. حتی اگر واتس‌اپ در سال‌های اخیر تعداد کارمندانش را به ۳۰۰ نفر برساند هزینه حقوق کارمندان حدود ۵۰ تا ۷۵ میلیون دلار خواهد بود که با احتساب یک میلیارد کاربر آینده و دریافت هزینه سالانه از آن‌ها در مجموع واتس‌اپ کاملاً سودده خواهد بود.

۵- خرید واتس‌اپ توسط رقبا بسیار خطرناک بود

دلایل خرید هوشمندانه واتس‌اپ توسط فیس‌بوک

در کنار فیس‌بوک گوگل نیز پیشنهاد خرید واتس‌اپ را به این شرکت داده بود. همچنین BGR هند اخیراً آشکار کرده است که شرکت Tencent صاحب سرویس WeChat نیز به تصاحب یا نوعی شراکت با واتس‌اپ با مبلغ حدودی ۱۰ میلیارد دلار علاقه نشان داده بود. اگر رقبا واتس‌اپ را زودتر از فیس‌بوک تصاحب می‌کردند ممکن بود فیس‌بوک در آینده از این اقدام بسیار متضرر شود.

۶- کاربران موبایلی زمان بیشتری را در واتس‌اپ نسبت به فیس‌بوک سپری می‌کنند

بنا به نظرسنجی‌های اخیر به طور مثال ۵۵ درصد از کاربران موبایلی در هند واتس‌اپ را پراستفاده‌ترین اپلیکیشن موبایلی خود می‌دانند در صورتی که این رقم برای فیس‌بوک تنها ۰٫۸۵ درصد است. در برزیل و مکزیک نیز اوضاع مشابه است؛ ۶۳ درصد واتس‌اپ و ۵٫۵۸ درصد فیس‌بوک در برزیل و ۷۶ درصد واتس‌اپ و ۵ درصد فیس‌بوک در مکزیک نیز نشان می‌دهد کاربران زمان بیشتری را به استفاده از واتس‌اپ می‌پردازند.

زمانی که فیس‌بوک با هزینه یک میلیارد دلاری اینستاگرام را خریداری کرد این شرکت با ۱ کارمند درآمدی نداشت و بسیاری این اقدام زاکربرگ را بچه‌گانه و بی‌ثمر خواندند؛ اما حالا همگی این خرید را یک اقدام هوشمندانه می‌دانند. با وجود این‌که ۱۹ میلیارد دلار یک اقدام بسیار جسورانه‌تر محسوب می‌شود اما احتمالاً فیس‌بوک با در نظر گرفتن تمامی جوانب اقدام به این خرید کرده است؛ مخصوصاً آن‌که گوگل نیز پیش از فیس‌بوک قصد تصاحب واتس‌اپ را داشته است.

منبع : فارنت



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.5 از 5 (2 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits