دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه در شبکه های اجتماعی امنیت داشته باشیم؟
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
امنیت در شبکه های اجتماعی-امن کردن شبکه های اجتماعی-ان سازی شبکه های اجتماعی-امنیت فیسبوک-امنیت توییتر-فیس‌بوک و توییتر-سوال امنیتی-امن سازی اکانت فیس بوک-امن سازی اکانت توییتر-امنیت در اکانت ماربری فیس بوک-امنیت در اکانت ماربری توییتر

در چند سال اخیر شبکه‌های اجتماعی به یکی از پرترافیک‌ترین وب‌سایت‌های موجود بر روی اینترنت تبدیل شده‌اند و فیس‌بوک را می‌توان بهترین نمونه دانست که با داشتن بیش از یک میلیارد کاربر، دومین وب‌سایت پربازدیدکننده در جهان بعد از گوگل است.

به دلیل همین محبوبیت است که این روزها شبکه‌های اجتماعی به یکی از اهداف هکرها تبدیل شده‌اند. از این رو، ضرورت حفظ امنیت در شبکه‌های اجتماعی‌ مانند فیس‌بوک، توییتر، گوگل پلاس و مانند آن بیش از پیش احساس می‌شود. در این درس شما را با نکاتی ساده اما کاربردی در مورد دو شبکه پر رفت و آمد فیس‌بوک و توییتر آشنا می‌کنیم تا به کمک آنها احتمال هک شدن و یا لو رفتن اطلاعات خود را تا حدود زیادی کاهش دهید.

امنیت در شبکه های اجتماعی


اول. فیس‌بوک

امنیت در شبکه های اجتماعی

دوستان ناشناس
اولین نکته‌ای که باید در مورد امنیت فیس‌بوک بدانید آن است که با هر کسی نباید دوست شوید! این نکته بسیار مهم است زیرا شما با دوست شدن با دیگران این امکان را به آنها می‌دهید که به زندگی آنلاین شما سرک بکشند و بتوانند اطلاعات حساسی مانند نام حیوان خانگی، غذای مورد علاقه و هر ویژگی خاص زندگی شما را بدست بیاورند که ممکن است پاسخ سوال امنیتی حساب ایمیل یا فیس‌بوک‌تان باشد. برای همین تحت هیچ شرایطی با کسانی که آنها را به درستی نمی‌شناسید دوست نشوید زیرا با این کار خودتان را در خطر قرار می‌دهید.

امنیت در شبکه های اجتماعی

اپلیکیشن‌های فارسی
دومین نکته‌ای که باید رعایت کنید آن است که از نصب اپلیکیشن‌های مختلف، به خصوص اپلیکیشن‌های فارسی زبان بر روی حساب فیس‌بوک خود اجتناب کنید، زیرا در برخی موارد این اپلیکیشن‌ها درخواست دسترسی به عکس‌ها، لیست دوستان و سایر اطلاعات شما را دارند و در نتیجه با تایید این درخواست (به هنگام نصب) صاحب اپلیکیشین به راحتی می‌تواند به تصاویر خصوصی شما دسترسی پیدا کند. به همین دلیل تا جایی که می‌توانید از نصب هرگونه اپلیکیشنی بر روی حساب فیس‌بوک خود خودداری کنید.

امنیت در شبکه های اجتماعی

انتخاب گروه مخاطب
سومین نکته آن است که در هنگام به اشتراک‌گذاری متن و یا تصویر، به وضعیت دسترسی آن دقت کنید. به عنوان مثال اگر زمانی عکسی را در فیس‌بوک آپلود می‌کنید، دقت کنید که دسترسی آن برای چه کسانی است: عموم (Public)، دوستان (Friends) یا خودتان (Only Me).

بهترین مکان برای بررسی این تنظیمات، علامت قفل در گوشه سمت چپ در فیس‌بوک فارسی (گوشه سمت راست در فیس‌بوک انگلیسی) است که شما به کمک آن به راحتی می‌توانید دسترسی مخاطبان را مدیریت کنید. تفاوت فیس‌بوک فارسی و فیس‌بوک انگلیسی تنها در زبانی است که انتخاب کرده‌اید. اگر زبان پیش‌فرض فیس‌بوک شما فارسی باشد، اصطلاحا از فیس‌بوک فارسی استفاده می‌کنید و اگر زبان پیش‌فرض انگلیسی باشد،‌ از فیس‌بوک انگلیسی استفاده می‌کنید.

امنیت در شبکه های اجتماعی


همانگونه که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، شما می‌توانید به کمک هر کدام از این گزینه‌ها، دسترسی دیگران به بخش‌های مختلف حساب فیس‌بوک خود را تعیین کنید. علاوه بر این، فراموش نکنید که بر روی تنظیمات بیش‌تر نیز کلیک کنید تا در آنجا نیز تنظیمات مورد نظر خود را انجام دهید.

ورود دو مرحله‌ای
چهارمین نکته در مورد فیس‌بوک آن است که به Security حساب فیس‌بوک‌تان مراجعه کنید و سپس گزینه‌های مرور امن، اطلاعیه‌های ورود، تاییدیه ورود را فعال کنید. تاییدیه ورود به شما این امکان را می‌دهد که از هک شدن حساب فیس‌بوک‌تان تا حدود زیادی جلوگیری کنید. به این صورت که شما با فعال کردن این گزینه، علاوه بر گذرواژه، به یک کد که به تلفن همراه‌تان ارسال می‌شود نیاز خواهید داشت. طبعا اگر کسی رمز عبور شما را پیدا کرده باشد بدون دسترسی به این کد که تنها در اختیار شماست، امکان ورود به حساب فیس‌بوک‌تان را نخواهد داشت.

امنیت در شبکه های اجتماعی

مدیریت نوار زمان
پنجمین و آخرین نکته نیز آن است که مدیریت نوار زمان یا همان Timeline خود را هم براساس نیاز خود تنظیم کنید. هر چند که به شما پیشنهاد می‌کنیم که هیچ کدام از مواردی را به صورت عموم (Public) تنظیم نکنید.

به عنوان مثال، تنظیمات زیر را برای نوار زمان به شما پیشنهاد می‌کنیم:


امنیت در شبکه های اجتماعی


دوم. توییتر

امنیت در شبکه های اجتماعی

ساختار توییتر بر خلاف فیس‌بوک آنقدرها پیچیده نیست و شما برای امن نگه داشتن توییتر خود تنها چند نکته را باید رعایت کنید:

۱- گذرواژه‌ای خوب و پیچیده انتخاب کنید

امنیت در شبکه های اجتماعی

۲- بر روی لینک‌های ناشناس به هیچ عنوان کلیک نکنید. این بدان معناست که شما نباید تحت هیچ شرایطی بر روی لینک‌هایی که دیگر کاربران با شما به اشتراک می‌گذارند کلیک کنید. دقت کنید که در بسیاری موارد ممکن است با شما لینکی به اشتراک گذاشته شود و در آن گفته شده باشد که تصویری از شما در آن لینک وجود دارد. در اینگونه موارد شما نباید تحت هیچ شرایطی بر روی این لینک‌ها کلیک کنید چون این روش یکی از روش‌های رایج برای هک کردن حساب‌های توییتر است.

امنیت در شبکه های اجتماعی

۳- مراقب پیام‌های خصوصی (Direct Message)هایی که دریافت می‌کنید باشید و تا جایی که امکان دارد، بر روی لینک‌هایی که از این طریق دریافت می‌کنید، کلیک نکنید.

امنیت در شبکه های اجتماعی

۴- هر از چند گاهی به بخش اپلیکیشن‌های توییتر بروید و لیست اپلیکیشن‌هایی که به توییتر شما وصل هستند را بررسی کنید. اگر در میان آنها، اپلیکیشن مشکوکی مشاهده کردید، آن را به سرعت حذف کنید زیرا آن اپلیکیشن ممکن است بدون آنکه شما متوجه شوید برای دیگران لینک‌های حاوی بدافزار ارسال کند.

امنیت در شبکه های اجتماعی

خلاصه

امنیت فیسبوک:
● در فیس‌بوک با هر کسی دوست نشوید! چون «دوستان» میتوانند به زندگی آنلاین شما سرک بکشند و از اطلاعات و ویژگی‌های خاص زندگی شما سر در آورند. اطلاعاتی که چه بسا آنها را در پاسخ سوال امنیتی حساب ایمیل یا فیس‌بوک‌تان استفاده کرده باشید.


● از نصب اپلیکیشن‌های مختلف، به خصوص اپلیکیشن‌های فارسی زبان بر روی حساب فیس‌بوک خود پرهیز کنید.


● هنگام اشتراک‌گذاری متن و یا تصویر دسترسی آن را معلوم کنید: عموم (Public)، دوستان (Friends) یا خودتان (Only Me).


● ورود به حساب فیس‌بوکتان را دو مرحلهای کنید.


● در مدیریت نوار زمان هیچ کدام از گزینهها را به صورت «عموم» تنظیم نکنید.

امنیت توییتر:
● گذرواژه‌ای خوب و پیچیده انتخاب کنید.


● روی لینک‌های ناشناس به هیچ عنوان کلیک نکنید.


● مراقب پیام‌های خصوصیهایی که دریافت میکنید باشید.


● هر از گاهی لیست اپلیکیشن‌هایی که به توییتر شما وصل هستند را بررسی کنید. مشکوکها را حذف کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.3 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits