دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
گوگل ادوردز (google adwords) چیست و چه مزایایی دارد؟
0
زمان مطالعه: 12 دقیقه
گوگل ادوردز سرویس تبلیغات شرکت گوگل است. شما میتوانید با استفاده از google ads تبلیغ بدهید و یا تبلیغات دیگران را روی سایت خود نمایش دهید. در این مقاله همه آنچه باید در مورد گوگل ادوردز بدانید را به شما خواهیم گفت

مجله دلگرم | گوگل ادوردز سرویس تبلیغات آنلاین شرکت گوگل است!! این برنامه به شما امکان می‌دهد تا تبلیغات خود را در صفحات جست‌وجوی گوگل قرار دهید و به ازای کلمات کلیدی خاص، مخاطبان خاص خود که مشتریان بالقوه شما هستند را از سرویس و یا محصول خود مطلع کنید.

از دیگر امتیازات این نوع بازاریابی و تبلیغات، پرداخت بر اساس نتیجه است. به این صورت که اگر کاربری بر روی لینک تبلیغ شما کلیک کند، از سایت شما بازدید کند، ویدئوی تبلیغاتی شما را ببیند و یا با شما تماس بگیرد، آنگاه تبلیغ شما در گوگل نتیجه‌بخش بوده و شما ملزم به پرداخت هستید.

شما در سرویس‌های تبلیغاتی گوگل می‌توانید با انتخاب روش خاص تبلیغاتی خود، مخاطبان خاصی را هدف خود قرار دهید. روش‌های تبلیغات می‌تواند شامل قرار دادن ویدئو در یوتیوب (You Tube)، قرار دادن تبلیغات گرافیکی بنری، تبلیغات درون برنامه‌ای برای اپلیکیشن های موبایل و یا یک متن ساده در صفحه نتیجه جست‌وجو در گوگل باشد.

گوگل ادوردز چگونه کار می‌کند؟

قبل از شروع کار با گوگل ادوردز و انتخاب اولین کمپین بهتر است با انواع Audience targeting (هدف‌گذاری مخاطبین) آشنا شوید تا بهتر نحوه کار گوگل ادوردز را درک کنید.

موتور جست‌وجوی گوگل و هدف گذاری بر اساس کلمات کلیدی

اگر کلمه iphone 8 plus را در گوگل جست‌وجو کنید. صفحه‌ای مشابه صفحه زیر خواهید دید. همین‌طور که می‌بینید در صفحه نتیجه جست‌وجو تعدادی آگهی بالای نتایج جست‌وجو آورده می‌شود. به این آگهی‌ها اصطلاحاً paid search و به نتایج معمول که در زیر آن می‌آید organic search می‌گویند.

نکته مهمی که در اینجا مطرح است قرار دادن کلمات کلیدی مرتبط در کمپین خود است.

به این صورت که کلمات کلیدی خاصی را با شناختی که نسبت مشتریان خود دارید، انتخاب می‌کنید تا در صورت جست‌وجوی آن کلمات و یا کلمات مشابه، تبلیغ شما در بالای نتیجه جست‌وجو نمایش داده شود. می‌توانید از ابزار دیگر گوگل برای کلمات کلیدی یعنی گوگل پلنر (google planner) نیز استفاده کنید.

فراموش نکنید که همواره کلمات کلیدی انتخاب‌شده را بررسی کنید و آن‌هایی که کلیک کمتری دارند را حذف کنید تا بر روی امتیاز کیفیت و دیگر شاخص‌های گوگل ادوردز تأثیر منفی نگذارند.

در گوشه سمت راست نتیجه جست‌وجو، تعدادی عکس قرارگرفته است. به این موارد از تبلیغات shopping ads می‌گویند. این موارد نیز با گوگل ادوردز در صفحه نتایج قرار داده می‌شوند، ولی اصول آن‌ها کمی متفاوت است. به این صورت است که اطلاعات محصول خود را در گوگل ثبت می‌کنید و کمپین shopping در گوگل ادوردز را استفاده می‌کنید.

هدف‌گذاری بر اساس علاقه‌مندی مخاطبین

هم‌چنین گوگل بر اساس جست‌وجوهای کاربران و یا صفحاتی از وب که مرتب به آن‌ها سر می‌زنند، آن‌ها را در گروه‌های خاص قرار می‌دهد، مانند گروه علاقه‌مند به ورزش و طرفدار یک تیم خاص و یا گروه علاقه‌مند به عکاسی از طبیعت یا گروه فعال در یک کسب‌وکار خاص. شما با اضافه کردن تنظیمات audience targeting می‌توانید گروهی خاص را برای نمایش تبلیغات خود انتخاب کنید که مستقل از جست‌وجوی آن فرد، تبلیغ مرتبط با موضوع موردعلاقه‌اش را در صفحات گوگل ببیند.

مزایده گوگل ادز چیست؟

گوگل ادز با برگزاری مزایده ها تعیین می کند که چه کسی تبلیغات خود را در نقاط مهم انجام دهد. برای هر کلمه کلیدی مزایده خاصی برگزار می شود. کسانی که خواستار تبلیغ بر اساس این کلمه کلیدی هستند، هزینه مورد نظر خود را به گوگل اعلام می کنند. در واقع کسی که بیشترین هزینه را به ازای هر کلیک بپردازد نقطه شماره یک یا بالاترین نتیجه را برای تبلیغ به دست خواهد آورد. به همین ترتیب نتیجه دوم در اختیار کسی قرار خواهد گرفت که مبلغ کمتری نسبت به نفر اول ولی بیشتر از سایرین پرداخت کرده باشد.

گوگل ادوردز ، google adwords

هزینه تبلیغ در گوگل ادز چقدر است؟

همانطور که قبلا توضیح داده شد شما تنها زمانی هزینه تبلیغ را پرداخت می کنید که کاربران بر روی تبلیغ شما کلیک می کنند. بعد از عضویت و ساخت اکانت گوگل ادز ، شما باید یک کمپین برای کلمات کلیدی مرتبط با سایت خود ایجاد کنید. سپس می توانید نرخ هزینه تبلیغات خود را تعیین کنید.

گوگل ادز نرخ تبلیغات برای هر کلمه کلیدی را بر اساس مزایده هایی که برای آن کلمه برگزار می شود تعیین می کند. یعنی تعداد رقبا برای یک کلمه کلیدی و مبلغ پیشنهادی آن ها در کنار تعدادی آیتم دیگر در نهایت تعیین کننده قیمت تبلیغات در صفحه اول گوگل است.

دقت کنید گوگل ادز علاوه بر سیستم مزایده از نمره کیفیت نیز برای تعیین هزینه تبلیغات استفاده می کند. گوگل با استفاده از الگوریتم های خود و آنالیز سایت شما نسبت به کلمه کلیدی که در کمپین خود انتخاب کرده اید، امتیازی را برای سایت شما در نظر میگیرد. در زمان پرداخت هزینه هر کلیک، نمره کیفیت بالاتر سبب خواهد شد که میزان هزینه کلیک کسرشده کاهش پیدا کند. و اگر شما از کلمه کلیدی مرتبط با سایت خود استفاده نکنید باید هزینه بیشتری نیز پرداخت کنید.

گوگل ادز زمانی به شما کمک خواهد کرد که بهترین استراتژی را در کمپین تبلیغاتی خود اتخاذ کنید. در صورت آشنایی کامل با روش ها و استراتژی های مختلف و استفاده درست و به جا از گوگل ادز قادر خواهید بود هزینه های تبلیغاتی خود را کاهش دهید و سبب افزایش بازدید از وب سایت خود شوید. دقت کنید که استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و پر تکرار در سایت شما بسیار مهم است. سرمایه گذاری شما زمانی به نتیجه خواهد رسید که بعد از ورود کاربران ، سایت شما دقیقا همان چیزی باشد که به دنبال آن بوده اند. استفاده از کلمات کلیدی غیر مرتبط، علاوه بر اینکه باعث افزایش هزینه تبلیغات شما خواهد شد، نتیجه بخش نخواهد بود و افزایش ترافیک ورودی سایت شما را بی ثمر خواهد کرد.

در نظر گرفتن زمان بندی منظم برای تنظیم و بهینه سازی حساب کاربری خودتون، یکی از مهمترین مواردیه که می توانید به عنوان یک تبلیغ کننده انجام بدید. با این حال، حتی اگر شما همه چیز را درست انجام داده باشید، بازم سخته که بتونیم عملکرد کمپین رو پیش بینی کنیم. به همین دلیل هم ابزار WordStream، نرم افزار AdWords Performance Grader رو عرضه کرد. در 60 ثانیه یا کمتر، این نرم افزار یک بازرسی جامع از حساب Google AdWords شما انجام می ده.

پس از ورود ایمن به حساب AdWords خود، AdWords Performance Grader اعتبار حساب کاربری خود را بر اساس معیارهای مهم PPC از جمله موارد زیر ارزیابی می کند:

  • بهینه سازی موبایل
  • صفحات فرود
  • خرج هدر رفته
  • نرخ کلیک
  • بهینه سازی متن تبلیغی

هیچ ابزار دیگری که رایگان هم باشه مثل AdWords Performance Grader به این اندازه دقیق و منحصر به فرد برای دیدن نحوه عملکرد حساب شما و شناسایی مناطقی که می توانید آنها را بهبود بخشید، به شما کمک نمی کنه پس همین امروز امتحانش کنید.

چه شاخص‌هایی در تبلیغات برای گوگل مهم است؟

هزینه به ازای هر کلیک (CPC)

هزینه به ازای هر کلیک مشخص می‌کند که دقیقاً برای هر تبلیغ و به ازای هر کلیک بر روی آن تبلیغ چقدر پرداخت می‌کنید. این مبالغ می‌تواند به ازای هر کلمه کلیدی متفاوت باشد.

رتبه تبلیغ (Ad Rank)

رتبه تبلیغ، مکانی که تبلیغ شما در صفحه نتایج جست‌وجوی گوگل نشان داده می‌شود را مشخص می‌کند. این مسئله به دو نکته وابسته است:

بیشترین پرداختی (CPC) که شما برای یک کلمه کلیدی خاص مشخص کرده‌اید.

فاکتور دیگری به نام امتیاز کیفیت نیز وجود دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

امتیاز کیفیت (Quality Score)

روشی است که گوگل به‌وسیله آن مشخص می‌کند که تبلیغات کلیکی و صفحه فرود شما تا چه اندازه نیازهای مشتریان احتمالی‌تان را برآورده می‌کند. هر چه کلمه کلیدی که انتخاب می‌کنید مرتبط‌تر باشد و نیاز مشتری را بهتر برآورده کنید، هزینه کمتری بابت کلیک برای آن کلمه کلیدی می‌پردازید.

امتیاز کیفیت بین ۱ تا ۱۰ تعیین می‌شود. هرچه امتیازتان به ۱۰ نزدیک‌تر باشد، نشان‌دهنده این است که بهترین و مرتبط‌ترین کلمات کلیدی را انتخاب کردید. درنتیجه هزینه کمتری نسبت به رقیبانتان پرداخت خواهید کرد. متوسطی که گوگل برای این امتیاز اعلام کرده است، عدد ۶ است. یعنی اگر امتیاز شما بالاتر از این مقدار باشد، در شرایط خوبی هستید. همچنین افزایش امتیاز شما بر روی شاخص‌های دیگر نظیر CPC و CPA نیز تأثیر مثبت خواهد داشت.

امتیاز کیفیت به عوامل مختلفی ازجمله موارد زیر وابسته است:

  • نرخ کلیک یا CTR
  • کیفیت و ارتباط صفحات فرود و متن تبلیغ
  • ارتباط نزدیک کلمات کلیدی انتخاب‌شده با کسب‌وکار شما
  • سابقه عملکرد اکانت گوگل ادوردز

بنابراین می‌توانید با انتخاب کلمات کلیدی درست، انتخاب متن مناسب برای تبلیغ و آزمایش آن و هم‌چنین افزایش ارتباط بین کلمه کلیدی، متن تبلیغ و محتوای صفحه فرود امتیاز کیفیت خود را افزایش دهید.

نرخ کلیک (CTR)

امتیاز کیفیت و CTR به یکدیگر وابسته‌اند. قبلاً در مورد CTR و راهکارهای افزایش آن در تبلیغات ویدئویی صحبت کرده‌ایم. CTR یا نرخ کلیک معادل با نسبت تعداد دفعات کلیک بر روی تبلیغ و یا سایت به تعداد دفعات نمایش آدرس و نام برند شما در نتایج جست‌وجو است. CTR علاوه بر تأثیر روی امتیاز کیفیت، بر روی رتبه‌بندی سایت در نمایش جست‌وجوی ارگانیک نیز مؤثر است.

نرخ کلیک مورد انتظار (expected CTR)

شاخصی دیگری نیز به نام نرخ کلیک مورد انتظار (expected CTR) در گوگل ادوردز خواهید دید. گوگل، نرخ کلیک مورد انتظار را با توجه به کلمه کلیدی جست‌وجو شده، میزان جست‌وجوی آن کلمه و هم‌چنین مکان تبلیغ در صفحه نتایج محاسبه می‌کند. درواقع expected CTR همان میانگین نرخ کلیک همه آگهی‌ها با شرایط مشابه (سه شرط بالا) است.

سپس CTR تبلیغ شما را با نرخ کلیک مورد انتظار مقایسه می‌کند و تبلیغ شما را در یکی از سه دسته بالاتر از میانگین، حدود میانگین و پایین‌تر از میانگین قرار می‌دهد.

درنتیجه شما می‌توانید با توجه به این بررسی گوگل برای کلمات کلیدی انتخابی و یا متن تبلیغ خود تصمیم بگیرید.

میزان ارتباط تبلیغ

همان‌طور که در تصویر بالا می‌بینید، میزان ارتباط تبلیغ (Ad relevance) یعنی میزان انطباق کلمات کلیدی و کسب‌وکار شما نیز مشابه همان دسته‌بندی نرخ کلیک مورد انتظار مشخص می‌شود.

سهم نمایش تبلیغ یا impression share

نمایش تبلیغ (impression) به تعداد دفعات نمایش تبلیغ (چه در صفحه نتایج و چه به‌صورت بنر در سایت‌های دیگر) گفته می‌شود. سهم نمایش تبلیغ (impression share) به نسبت نمایش تبلیغ به تعداد نمایش پیش‌بینی‌شده است. این آمار نیز هم به‌صورت کلی و هم با جزئیات برای هر کلمه کلیدی ارائه می‌شود و به عواملی مثل تنظیمات اکانت شما، میزان هزینه‌ای که مایل هستید پرداخت کنید و امتیاز کیفیت شما وابسته است.

گوگل ادوردز ، google adwords

شبکه نمایش تبلیغات گوگل (google display network)

بعد از شبکه جست‌وجو، شبکه دوم گوگل، نمایش تبلیغات است. GDN یا همان شبکه نمایش تبلیغات گوگل به ۹۰ درصد کاربران اینترنتی و به بیش از دو میلیون وب‌سایت دسترسی دارد و ازجمله محبوب‌ترین سرویس‌های تبلیغاتی است. قسمتی از این شبکه شامل گوگل فاینانس (google finance)، جیمیل، بلاگر و یوتیوب هستند. هم‌چنین GDN وب‌سایت‌های دیگر و اپلیکیشن های موبایل را نیز شامل می‌شود. با استفاده از سرویس google adsense می‌توانید تبلیغات خود را در GDN قرار دهید.

شبکه نمایش گوگل به شما این امکان را می‌دهد که تبلیغات متنی، تبلیغات بنری، تبلیغات ویدئویی (در یوتیوب) و هم‌چنین تبلیغات HTML و فلش را نیز داشته باشید.

طرز کار GDN تقریباً مشابه شبکه جست‌وجوی گوگل است. در این پلتفرم نیز در ابتدا کلمات کلیدی خود را وارد می‌کنید. گوگل نیز محتوای سایت‌های GDN را اسکن می‌کند و سایت‌های مرتبط با کلمه کلیدی شما را مشخص می‌کند. درنتیجه تبلیغ را به مشتریان بالقوه شما در این سایت‌ها نمایش می‌دهد.

همان‌طور که در گوگل ادوردز گفتیم علاوه بر کلمه کلیدی، روشی دیگر نیز برای هدف‌گذاری وجود دارد. شما می‌توانید نوع مخاطب خود را انتخاب کنید و شرایط دموگرافیک و هم‌چنین علایق مخاطب خود را در هدف‌گذاری لحاظ کنید. حتی امکان نمایش آگهی در سایت خاصی که مدنظر شما هست با ذکر آدرس وب‌سایت وجود دارد. (placement management)

ازجمله ویژگی‌هایی که سرویس تبلیغات گوگل را از سرویس‌های تبلیغات دیگر نظیر فیسبوک، AdRoll و.. متمایز می‌کند، هدف‌گیری مجدد (retargeting) است.

به این صورت که اگر کاربری صفحه‌ای را ترک کند و به تبلیغ داخل آن صفحه عکس‌العمل نشان نداده باشد، بر روی آن کلیک نکرده باشد، یا ایمیل خود را برای دریافت اطلاعات وارد نکرده باشد و یا …، آن آگهی مجدداً در صفحات دیگر برای آن کاربر نمایش داده می‌شود (reminder). در این روش از کوکی‌های مرورگرها برای دنبال کردن وب‌سایت‌هایی که کاربران از آن‌ها بازدید می‌کنند استفاده می‌شود.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits