دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راهنمای خرید تلویزیون در سال ۲۰۲۰ از برندهای متعبر دنیا
3
زمان مطالعه: 8 دقیقه
گاهی برای خرید تلویزیون به دنبال یک منبع جامع و کامل می‌گردیم تا به سوال‌های ما پاسخ دهد و به ما کمک کنند تا خرید خوبی داشته باشیم. اما برخی مواقع، بیشتر سردرگم می‌شویم و منابع موجود به جای راهنمایی بیشتر ما را گیج می‌کنند. در این مقاله بدون هیچ...

راهنمای خرید تلویزیون

تلویزیون‌ها از چندین لحاظ در تقسیم بندی‌های جداگانه‌ای قرار می‌گیرند که این تقسیم بندی بر اساس ویژگی‌های همچون سایز صفحه نمایش، کیفیت تصویر، فناوری، هوشمند یا غیر هوشمند صورت می‌گیرد. سایزهای صفحه نمایش معمولا با واحدی به نام اینچ مشخص می‌شوند و در ابتدای نام تجاری آن‌ها ذکر خواهد شد.

مثلا تلویزیون 55X9500H که عدد 55 نشان دهنده‌ی سایز 55 اینچی نمایشگر این تلویزیون می‌باشد. کیفیت تصاویر نیز با علامت‌های اختصاری خاصی نشان داده می‌شوند که معمولا مخفف نام اصلی این فناوری‌ها می‌باشند. HD، FHD، 2K، 4K و 8K علامت‌های هستند که در کنار نام تلویزیون‌ها مشاهده می‌کنید که رزولوشن صفحه نمایش را برای ما بازگو می‌کنند. همانطور که اشاره کردیم تلویزیون‌ها از نظر فناوری صفحه نمایش نیز انواعی دارند که در سه نوع LCD، LED و OLED،QLED در بازار موجود هستند.

راهنمای خرید تلویزیون بر اساس سایز صفحه نمایش

سایزهای مختلفی، در طراحی تلویزیون‌ها رایج هستند و نمی‌توان گفت که سایزها از الگوریتم خاصی پیروی می‌کنند اما در هنگام خرید این شما هستید که تعیین می‌کنید چه سایزی مناسب شما است و این که چگونه این موضوع را تشخیص دهیم فرآیندی کاملا روشن و واضح می‌باشد.

خرید تلویزیون بر اساس سایز صفحه نمایش

انتخاب سایز تلویزیون با فضایی که می‌خواهید در آن تلویزیون را قرار دهید و فاصله‌ی شما از تلویزیون رابطه‌ی مستقیمی دارد.

اگر فضای منزل شما کوچک است یا محلی که در آن به تماشای تلویزیون می‌نشینید مساحت کمی دارد بهتر است از سایزهای کوچک تلویزیون بهره ببرید چون حتی در فواصل دور نیز قادر به دیدن محتواهای در حال پخش خواهیم بود ولی اگر مساحت محیطی که در آن تلویزیون را قرار می‌دهید بزرگ است نیاز به سایزهای بزرگ تری از تلویزیون دارید تا در هر گوشه‌ای قادر به تماشای محتواهای بصری دلخواهتان باشید. همچنین باید اضافه کنم که تلویزیون‌ها از نظر شکل نمایشگر به دو نوع تخت و خمیده نیز تقسیم می‌شوند.

راهنمای خرید تلویزیون بر اساس کیفیت‌های مختلف تصویر

شاید در هنگام جستجو برای خرید تلویزیون و خواندن مقالات راهنمای خرید تلویزیون به علامت‌های HD، FHD+ یا 4K برخورده باشید ولی از مفهوم آن‌ها سر در نیاورید و کاملا گیج شوید.

اما ما نوید یک مقاله با عباراتی ساده و قابل فهم را به شما می‌دهیم که تمام اطلاعت مورد نیاز شما را به زبانی ساده و شیوا در اختیارتان قرار می‌دهد.

HD مخفف High definition است و نشانگر وضوح بالای تصویر می‌باشد. شایان ذکر است که این فناوری صفحه نمایش پخش تمامی محتواها را پشتیبانی نمی‌کند بلکه باید، محتوا نیز با فرمت HD ساخته شده باشد. FHD و FHD+ نیز همین فناوری High definition هستند که ارتقا یافته‌اند و عملکرد آن‌ها بهبود یافته تر است. در فرمت فول چ دی(FHD) که کیفیت بالاتر رفته است باید حتما برای اتصال فرستنده‌ها به تلویزیون که یک گیرنده می‌باشد از کابل‌های HDMI استفاده کرد. فرمت FHD را با فرمت 1080 پیکسل نیز معرفی می‌کنند.

خرید تلویزیون بر اساس کیفیت‌های مختلف تصویر

کیفیت 4K رزولوشنی 4 برابر بیشتر از کیفیت 1080P یا همان Full HD را به صفحه نمایش‌ها می‌بخشد و بهترین تلویزیون‌های سال‌های اخیر همگی 4K بودند. این کیفیت تصویر با علامت اختصاری UHD که مخفف Ultra HD می‌باشد، نیز شناخته می‌شود. در آخر باید اشاره کنیم که برای بهره بردن از کیفیت بالای تصاویر، لازم است محتوای پخش شده با همان فرمت تولید شده باشد چون اکثر تلویزیون‌ها قابلیت ارتقای کیفیت را ندارند پس اگر از فرمت‌های ضعیف محتواهای بصری را استفاده می‌کنید به شما توصیه می‌کنیم تلویزیون‌هایی متناسب با همان فرمت‌ها تهیه کنید تا خریدی مقرون به صرفه و هوشمندانه داشته باشید.

راهنمای خرید تلویزیون بر اساس نوع فناوری

تلویزیون‌ها غالبا با نام فناوری موجود در نمایشگر خود نامگذاری می‌شوند. تلویزیون‌های LCD، LED، OLED یا QLED اسامی آشنایی هستند که در دو دهه‌ی اخیر غالبا به گوش می‌رسند. ما در این مطلب به پرسش‌های شما در مورد این اسامی و معانی آن‌ها پاسخ می‌دهیم تا هر چه بهتر بتوانید انتخاب کنید و خرید موفقی داشته باشید.

تلویزیون‌های LCD در این لیست از فناوری‌ها، قدیمی‌ترین فناوری است که مخفف عبارت Liquid crystal display می‌باشد این عبارت به معنی نمایشگر کریستال مایع است این مولکول‌های کریستالی مایع میان فیلترهای LCD و صفحات شیشه‌ای پلاریزه قرار می‌گیرند که با یک لایه باریک از الکترودها تحریک می‌شوند البته جا دارد که ذکر کنیم LED همانLCD است و عمده تفاوت آن‌ها منبع نور آن‌ها و چند لایه‌ای بودن تکنولوژی LCD است.

خرید تلویزیون بر اساس نوع فناوری

Light Emitting Diode که با اختصار LED خوانده می‌شود تنها از یک لایه ساخته شده و امکان طراحی باریک بدنه را به تولید کنندگان تلویزیون می‌دهد. این فناوری از یک دیود نور افشان بهره می‌برد ولی در LCD از لامپ فلوئورسنت استفاده شده است.

از دیگر تفاوت‌های این دو می‌توان به طول عمر بیشتر LCD، مصرف پایین تر انرژی فناوری LED، زاویه دید بهتر در LED و کیفیت تصویر بهتر تلویزیون‌های LED اشاره کرد.

تلویزیون OLED و QLED

تلویزیون OLED نازک‌تر، سبک‌تر و با کیفیت‌تر از دیگر تلویزیون‌های نام برده در بخش‌های قبلی هستند چون هر پیکسل در این فناوری به صورت مستقل کنترل می‌شود و پیکسل‌ها در نمایش رنگ مشکی خاموش می‌شوند اما در LCD پیکسل‌ها به صورت مجزا قابل کنترل نیستند و در ایجاد رنگ مشکی مطلق ناتوان هستند که همین باعث پایین آمدن کنتراست رنگ‌ها می‌شود. همچنین در این فناوری نیازی به وجود نور پس زمینه نیست و تلویزیون‌های دارای این فناوری باریک‌تر و ظریف‌تر طراحی می‌شوند.

تلویزیون‌های QLED برای اولین بار در سال 2017 توسط کمپانی قدر قدرت سامسونگ ارائه شدند. این فناوری جایگزین SUHD در تلویزیون‌های بالا رده‌ی این شرکت شد. این نام گذاری به دلیل استفاده از فناوری کوانتوم دات در پنل LED می‌باشد.

راهنمای خرید تلویزیون‌های هوشمند

استفاده از سیستم عامل‌ها و پردازنده در ساخت تلویزیون‌ها باعث هوشمند شدن آن‌ها شد. پردازنده با تجزیه و تحلیل داده‌های موجود عملکرد صحیح تلویزیون را تضمین می‌کند و سیستم عامل که یک نرم افزار مدیریتی و پایه می‌باشد بستری را برای کارکرد برنامه‌های کاربردی فراهم می‌کند.

خرید تلویزیون‌های هوشمند

با وجود سیستم عامل (OS) قابلیت‌هایی همچون استفاده از شبکه‌های اینترنتی، موتورهای جستجو، اتصال به دستگاه‌های اکسترنال مانند Google Home و Alexa، ارتباط با گوشی‌های هوشمند و به اشتراک گذاری محتوا و نصب اپلکیشن‌های کاربردی در تلویزیون‌های امروزی وجود دارند، که این محصولات را جذاب‌تر ساخته‌اند.

در پایان باید اشاره کنیم که برای خرید تلویزیون باید فاکتورهای زیادی را مورد بررسی قرار داد و از فناوری‌های نمایشگر گرفته تا قابلیت‌های صوتی و امکانات اسمارت را یک به یک با جزئیات به چالش کشید و با تحقیق و تفحص دقیق از تمام نقاط ضعف و قوت آن با خبر شد.

فروشگاه اینترنتی کالاگر مجموعه کاملی از برترین تلویزیون های روز دنیا را فراهم کرده است و امکان خریدی آسان رو مطمئن را برای تمام نقاط ایران ایجاد کرده. شما می‌توانید در فروشگاه کالاگر انواع مختلفی از محصولات را باهم مقایسه و انتخاب کنید. کارشناسان فروش نیز می‌توانند شما را در انتخاب تلویزیون مناسب یاری دهند.


بیشتر بخوانید:

مضرات تلویزیون دیدن بیش از حد کودکان

۱۰ تا از ارزانترین تلویزیون های خانگی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits