دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه اشتباه میکنند، اما اکثرا نمیدانند که چه زمانی و چگونه باید خود را ببخشند

این 4 سوال را بپرسید و یاد بگیرید چگونه خود را ببخشید

همه اشتباه میکنند، اما اکثرا نمیدانند که چه زمانی و چگونه باید خود را ببخشند
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
اشتیاق به بخشیدن خود میتوانید مهم ترین دلیل وجود ادیان جدید باشد. انسان ها ذاتا اشتباه میکنند که باعث میشود که ما احساس شرمندگی، گناه و ترس داشته باشیم. یک شروع تازه و شاد بودن میتوانید یک راه حل باشد. در جوامع دینی جدید این شروع تازه نیازمند یک...

امروز میخواهیم در مورد یکی از مهم ترین مهارت های زندگی که هرکسی باید آن را بلد باشد صحبت کنیم. موضوعی که شاید برای خیلی ها مشکل ساز است. ما همه انسان هستیم و اشتباه کردن جزء جدایی ناپذیر از زندگی است اما نکته مهم این است که نسبت به این اشتباهات چه واکنشی نشان میدهیم. در ادامه سعی کردیم این موضوع را کاملا واکاوی کنیم و راه حلی کاربردی به شما ارائه کنیم.


در مباحث روانشناسی جدید، بخشیدن خود به اندازه سلامت روان اهمیت دارد. در برخی از تصمیم گیری ها حتی اگر جای قلب و ذهن را هم عوض کنیم شاید چندان بر روی نتیجه نهایی تاثیر گذار نباشد. شما یک کار بد انجام میدهید مثل شکستن قولی که به یک دوست دادید که ممکنه باعث بشه احساس بدی به شما دست بده. این اتفاق شما رو از درون میخوره. حتی این عذاب وجدان ممکنه باعث بشه شما از خودتون بپرسید که آیا واقعا یک فرد خوب هستید؟ و در نهایت استرس شما رو فرا میگیره و عزت نفستان کاهش پیدا میکند که تاثیرش را به وضوح در زندگی روزمره میتوانید مشاهده کنید.


مدل رستگاری که در ادیان وجود دارد بدنبال بخشش از سوی خداوند است اما بازگشت حال خوب فرد مثلا سلامت روحی و جسمی او باعث میشود که انسان بتواند خود را ببخشد. (با توجه به نظریه های روانشناسی)


دکتر ماریلین کورنیش از دانشگاه آبورن یک فرایند چهار مرحله ای را بوجود آورده که به شما برای بخشیدن خودتان کمک خواهد کرد. چهار مرحله بصورت خلاصه عبارتند از مسئولیت پذیری، پشیمانی، ترمیم و تجدید.


این 4 سوال را بپرسید و یاد بگیرید چگونه خود را ببخشید

1. چرا اینکار را انجام دادم؟


بخشیدن خود میتواند بیشتر شبیه به یک توهم باشید اگر کاری که کردید را نپذیرید. بهانه نیاورید، رفتار منطقی داشته باشید و تقصیر را گردن بقیه نیاندازید. به درون خود نگاه کنید تا دلیل کاری که انجام دادید را پیدا کنید.
آیا شبیه کسی هستید که زیادی به دنبال راضی کردن بقیه است و در نهایت هم همان افراد را نا امید میکند؟ آیا نا امنی ها و تزلزل های شخصیتان باعث میشود تا موفقیت های دیگران را بی ارزش بدانید؟ به این سوال ها خوب فکر کنید. زمانی که بتوانید مسئولیت پذیر باشید میتوانید شروع بکار کردن بر روی خود کنید و از تکرار دوباره اشتباهات جلوگیری کنید.


2. آیا به خودم بیشتر از کسی که آزارش دادم اهمیت میدهم؟


همه اشتباه میکنند و سرزنش کردن خودتون چیزی رو درست نمیکنه. بجای فکر کردن به خودتان به احساسات طرف مقابل فکر کنید، آیا او همونقدری که فکر میکنید ناراحت شده یا بیشتر؟ برای چی از اینکار ناراحت شده؟ آیا اصلا به شما گفته که ناراحتش کردید؟
ممکنه که شرمندگی و پشیمانی شما بیش از اندازه بوده باشه، در غیر اینصورت شروع کنید به جبران کردن.

3. چگونه میتوانم اشتباهم را جبران کنم؟


و حالا رسیدیم به قسمت سخت داستان. تا به اینجا توانستید دلیل انجام اشتباهتان را متوجه بشید و همچنین احساسات طرف مقابل را هم در نظر گرفتید، الان باید هرآنچه در توان دارید را انجام دهید تا خسارت وارد شده را جبران کنید. خیلی ساده، عذرخواهی کنید و متعهد باشید که در آینده رفتار بهتری خواهید داشت.


4. اگر او من را نبخشد چطور؟


ممکنه نبخشد اما این وظیفه شماست که نشان دهید که بیگناه بودید. اگر واقعا متوجه شدید که اشتباهتان چه بوده و هرچه که توانستید انجام دادید تا جبران کنید و باز هم شما را نمیبخشند، بهتره که بیخیال شوید و به راه خودتون ادامه بدید.


ممکنه که همیشه احساس گناه کنید اما اینکه مداوم خودتان را تنبیه کنید فقط و فقط انرژی شما را هدر میدهد، انرژی که برای تبدیل شدن به یک فرد بهتر نیاز دارید. دکتر کورنیش توصیه میکند که یک نامه بخشش به خودتان بنویسید که مشخص کند از اشتباهاتتان درس گرفته و تغییرات مثبتی در خود بوجود آورده اید. در تحقیقی مشخص شد در میان افرادی که به الکل اعتیاد داشتند آن هایی که نامه ای مثل چیزی که توضیح داده شد را برای خود نوشته بودند در برابر آن هایی که اینکار رو انجام نداده بودند، پس از ترک کردن، خیلی کمتر دچار اعتیاد دوباره شدند.


به این روش، بخشیدن خودتان یک عمل دلسوزانه در حق خود و دیگران است که همه از آن سود خواهند برد.


به پایان این قسمت از سری جدید مقاله های موفقیت مجله دلگرم رسیدیم. امیدوارم که با استفاده از این نکات بتوانید به آرامش بیشتری در زندگی دست پیدا کنید. اگر تکنیک های دیگری نیز سراغ دارید، میتوانید از طریق قسمت کامنت ها با بقیه کاربران به اشتراک بگذارید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits