دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۰ راهکار طلایی برای نگهداری از ماهی قرمز عید
28
زمان مطالعه: 7 دقیقه
سفره هفت سین نوروز ما میهمان کوچکی دارد که به شاد ترین روز های آغازین سال حس شادابی و زندگی می بخشد. ماهی قرمز این موجود دوست داشتنی طول عمرش 25 سال است. با ما در دلگرم همراه شوید تا یاد بگیریم چگونه از او نگهداری کنیم .

چگونه از ماهی قرمز نگهداری کنیم؟

سفره هفت سین نوروز ما میهمان کوچکی دارد که به شاد ترین روز های آغازین سال حس شادابی و زندگی می بخشد. ماهی قرمز، ماهی گلی یا ماهی عید، اینکه نامش چیست چندان اهمیتی ندارد؛ موضوع مهم این است که این موجود زنده دوست داشتنی طول عمری برابر باحد اقل 5 تا 10 سال دارد که به 25 سال نیز می رسد.

نگهداری ماهی قرمز در تنگ ماهی

طول ماهی قرمز که به آن گُلد فیش نیز گفته می شود می تواند به بیش از 25 سانتی متر برسد. احتمالا شگفت زده شده اید! زندگی این میهمان نورورزی، بسیار بیشتر از آن 10 روز و اندی است که اکثر ما فکر می کنیم.

اما برای اینکه رسم میزبانی را به جا آورده باشیم پیش از هر چیز بهتر است به چندین پرسش پاسخ دهیم. مکان مناسب برای زندگی ماهی قرمز چگونه باید باشد؟

مواد غذایی مناسب برای رشدش چیست و به چه مراقبت هایی نیاز دارد؟ پاسخ تمام این پرسش ها را می توانید به طور کامل در 4 بخش از این مقاله دنبال کنید و با مهیا کردن شرایط مناسب برای زندگی این دوست کوچک، در کنارش احساس بهتری داشته باشید.

بزرگترین تنگ ماهی و ظرف شیشه ای ممکن را برای نگهداری ماهی قرمز تهیه کنید

تنگ ماهی با آن ابعاد مرسوم برای نگه داری ماهی قرمز به هیچ عنوان کافی نیست. سایز مورد نیاز در کمترین حالت ممکن برای نگه داری تنها یک ماهی قرمز 20 لیتر است.

کمترین میزان مورد نیاز: به ازای هر سانتی متر طول ماهی قرمز، یک تا دو لیتر آب نیاز است. برای یک ماهی قرمز با طول 5 سانتی متر به ظرفی با گنجایش 5 تا 10 لیتر آب نیاز دارید.

توجه داشته باشید که شکل ظرف به گونه ای باشد که سطح آب دارای بیشترین مساحت باشد. سطح آب بیشتر به تبادل هوا به درون آب کمک میکند.

اگر از تنگ ماهی کروی شکل استفاده می کنید بهتر است بیش از دو سوم از آب پر نشود تا سطح آب بیشتری با هوا در تماس باشد. سطح آب بیشتر اهمیتش حتی بیش از مقدار آب بیشتر است. کمبود اکسیژن منجر به مرگ ماهی قرمز خواهد شد.

برای نگهداری ماهی قرمز کمترین تعداد ماهی با کوچکترین سایز ممکن را انتخاب کنید

تعداد ماهی بیشتر با سایز بزرگتر به معنای فضای بیشتری است که برای نگهداری ماهی قرمز مورد نیاز است. هنگام خرید، یک ماهی قرمز چابک با رنگ روشن تر انتخاب مناسب تری خواهد بود.

تنگ ماهی را بشویید تا ماهی قرمز بیشتر عمر کند

هرگونه ناپاکی در محیط زندگی ماهی قرمز می تواند منجر به بیماری و مرگ ماهی قرمز شود. برای شستن تنگ ازهیچگونه ماده شوینده استفاده نکنید.

برای نگهداری ماهی قرمز پیش از انداختن ماهی درون تنگ، شرایط آب را بسنجید

  • اطمینان از پاکی: کیفیت آب تنگ ماهی حکم مرگ و زندگی را برای ماهی قرمز خواهد داشت. اگر از آب لوله کشی شهری استفاده می کنید فراموش نکنید که حتما کلرزدایی شده باشد و دیگر مواد شیمیایی نیز از آب زدوده شده باشد. برای این منظور محلول "واتر کاندیشِنر" یا بهبود دهنده آب آکواریوم خریداری کنید. در غیر این صورت بهتر است یک شب اجازه دهید که کلر موجود در آب خارج شود.
  • دمای مناسب: ماهی قرمز می تواند خود را با دما های مختلف آب تطبیق دهد اما نوع فانتزی ماهی قرمز می بایست در شرایط دمایی بین 15 تا 27 درجه سانتی گراد نگهداری شود.

برای طول عمر ماهی قرمز مقداری سنگریزه تمیز کف تنگ ماهی بریزید

سنگریزه ها علاوه بر زیبایی به خنثی سازی آمونیاک ایجاد شده در آب کمک می کند. پیش از استفاده سنگریزه ها را کاملا زیر شیر آب بشووید.

با خرید یک مکنده ارزان قیمت (محل فروش لوازم آکواریوم) پسماند های ایجاد شده را هر 3 روز یکبار از لابلای سنگریزه ها بیرون بکشید.

ماهی قرمز خود را درون تنگ ماهی بیندازید که دارای دمای یکسانی باشد

بهتر است آبی که ماهی در آن قرار دارد و تنگ ماهی هر دو دارای دمای یکسانی باشند.

برای نگهداری ماهی قرمز یک روز در میان و تنها برای یک بار به ماهی قرمز غذا دهید

پر خوری بیش از کمبود مواد غذایی منجر به مرگ ماهی قرمز می شود. غذای مخصوص ماهی قرمز را در دو نوع گیاهی و حیوانی خریداری کنید.

  • جایگزین های خانگی مناسب می تواند نخود فرنگی له شده بدون پوسته خارجی، سیب زمینی آب پز، کاهو و اسفناج کاملا خرد شده باشد.
  • برای جلوگیری از پرخوری ماهی قرمز که می تواند منجر به مرگ شود، مواد غذایی که در پنج دقیقه خورده نشده و روی سطح و کف ظرف قرار گرفته اند را از ظرف خارج کنید.
  • غذا های خشک بهتر است ابتدا خیسانده شوند.

برای نگهداری ماهی قرمز بیش از نیمی از آب تنگ ماهی را هر 3 تا 4 روز تعویض کنید

آب تعویض شده باید همان شرایط ذکر شده در گامهای بالا را دارا باشد؛ پاک، بدون کلر و با دمای مناسب. تعویض تمام آب تنگ ماهی باعث آسیب به باکتری های مفید رشد یافته در آب تنگ ماهی خواهد شد.

  • 30 درصد از آب تنگ را درون ظرف دیگری بریزید.
  • ماهی قرمز را درون این ظرف بیندازید.
  • آب تنگ ماهی را خارج کنید و با آب شیر پر کنید.
  • با حرکت چرخشی دست سنگریزه ها به هم بزنید و این آب را از ظرف خارج و دوباره پر کنید. این عمل را چندین بار تکرار کنید تا آب کاملا تمیز شود. این عمل به خارج شدن پسماند های باقیمانده لابه لای سنگریزه ها کمک می کند.
  • اکنون تمام آب را خارج کنید و آب پاک با دمای مناسب و بدون کلر را جایگزین کنید. (بهتر است در این مرحله به منظور کلرزدایی و بهبود شرایط آب از "واتر کاندیشنر" یا بهبود دهنده استفاده کنید در غیر این صورت آب مورد نیاز را از شب قبل در جایی قرار دهید تا از نظر دما، میزان PH و خروج کلر به شرایط مناسب نزدیک شود)
  • اکنون ماهی را به همراه همان 30 درصد آب باقیمانده از قبل به درون تنگ ماهی هدایت کنید.

برای طول عمر ماهی قرمز تنگ ماهی را در معرض نور خورشید قرار دهید

ماهی قرمز به نور خورشید احتیاج دارد. اگر تنگ ماهی به صورت مداوم در مکانی تاریک و بدون تابش نور خورشید باشد ماهی قرمز عمر زیادی نمی کند.

پس اگر سفره هفت سین شما در جایی بدور از تابش نور خورشید است سعی کنید گاهی تنگ ماهی قرمز را جابجا کرده و در مکانی قرار دهید که نور کافی داشته باشد.

برای نگهداری ماهی قرمز تنگ ماهی را حداقل هر 2 هفته یکبار تمیز کنید

هنگام تعویض آب، هر دو هفته یکبار، سنگریزه ها و سطح داخلی تنگ ماهی را بدون استفاده از مواد شوینده شیمیایی بشویید.

  • در صورتی که آب پیش از دو هفته کدر و کثیف شده است بهتر است با توجه به تعداد ماهی ها ومیزان کثیفی ظرف هر هفته یا حتی دو بار در هفته تمیز شود.
  • استفاده از ابعاد استاندارد و تجهیزات مناسب آکواریوم نگهداری از ماهی قرمز را به منظور تعویض مرتب آب و تمیز کردن ظرف، بسیار ساده تر خواهد کرد.

تحویل سال 98؛ لحظه سال تحوسل سال 98؛ عید 98؛ نوروز 98؛ سال جدید؛ماهی قرمز عید98

بیشتر بخوانید:

آیا احتمال انتقال سل پوستی از ماهی قرمز به انسان وجود دارد ؟

آیا ماهی قرمز میتواند ویروس کرونا را منتقل کند ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (28 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits