دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تمیز کردن ظروف مسی در سه سوت

روشی نوین برای سفید کردن ظروف مسی در خانه

تمیز کردن ظروف مسی در سه سوت
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
چگونه داخل ظروف مسی را سفید کنیم؟ سفیدگری عبارتست از سفید کردن ظروف مسی با قلع، که بعد از خرید و قبل از استفاده و یا هر دو سال یک بار انجام می‌شود. معمولاً بعد از خرید مس یا هر دو سال یکبار که ظروف به مرور زمان سفیدی خود را از دست می‌دهند و رنگ...

سفیدکردن ظروف مسی یا سفیدگری

مس نیز مانند بقیه فلزات و چیزها کثیف میشوند و جرم میگیرند اما خوشبختانه تمیز کردن مس راههای بسیار زیادی دارد که در این مقاله تمامی آنها را جمع آوری کرده ایم . از این آموزش میتوانید برای تمامی اجناس مسی مانند قابلمه مسی ، ماهی تابه مسی ، ظروف تزئینی مسی و غیره استفاده نمایید . با دلگرم همراه شوید.

سفید و تمیز کردن مس با روشهای خانگی

استفاده از اسید سولفوریک

اسید سولفوریک یکی از بهترین گزینه ها برای از بین بردن اکسیداسیون ظروف مسی است اما در تماس با سایر فلزات ممکن است آن ها را با آسیب های جدی همچون لکه و سوراخ مواجه کند. به همین دلیل این روش نیازمند دقت و احتیاط فوق العاده بالایی است و در ظروف مسی که دارای روکشی داخلی از جنس فلزات دیگر هستند به هیچ وجه توصیه نمی شود.

  1. قبل از اینکه کار با اسید سولفوریک را آغاز کنید، ابتدا باید دستکش هایی لاستیکی بپوشید.
  2. پس از آن با مراجعه به دستورات درج شده روی ظرف اسید سولفوریک مقدار کافی از آن را با آب ترکیب کنید.
  3. حالا ظرف مسی را به طوری که قسمت داخلی آن با اسید سولفوریک در تماس نباشد داخل محلول قرار دهید.
  4. زمانی که جوشیدن محلول در اثر تماس با مس به پایان رسید، می توانید ظرف مسی را با آب بشویید و آن را در هوای خشک و خنک قرار دهید تا دوباره درخشش و جلای روز اول خود را به دست آورد.

استفاده از سس کچاب

در این روش نسبتا ساده کافیست مقداری سس گوجه فرنگی را روی بدنه ظرف مسی بمالید و لایه ای نازک ایجاد کنید. زمانی که سس گوجه فرنگی تمام قسمت های بدنه را پوشاند، لازم است با توجه به مقدار جرم صبر کنید.

به عنوان مثال اگر ظرف شما کاملا درخشش خود را از دست داده و رنگی تیره دارد، لازم است حداقل ۲۰ دقیقه صبر کنید. پس از گذشت چند دقیقه باید تمام نیروی خود را به کار بگیرید و با استفاده از یک اسکاچ محکم روی بدنه ظرف مسی را بمالید تا جرم و آلودگی کاملا جدا شود. حالا می توانید ظرف را آب بکشید و به کمک حوله ای تمیز آن را خشک کنید.

روشی نوین برای سفید کردن ظروف مسی در خانه

ترکیب سرکه و نمک

در این روش ابتدا باید تمام قسمت های داخلی و خارجی ظرف مسی را به سرکه (ترجیحا سفید) آغشته کنید و سپس نمک را روی آن بپاشید. پس از آن با استفاده از یک دستمال تمیز ظرف را تمیز کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که هیچ لکه و چرکی روی بدنه ظروف مسی باقی نماند. در ادامه می توانید ظرف مسی را آبکشی کنید و در صورتی که از درخشش آن رضایت داشتید، با استفاده از یک تکه حوله نرم و تمیز آن را خشک نمایید.

جوشاندن در محلول سرکه و نمک

این راهکار تا حدودی مشابه مورد اول است، با این تفاوت که دیگر لازم نیست شما با ساییدن بدنه ظرف مسی خود را خسته کنید.

  1. در این روش ابتدا باید قابلمه ای که ظرف مسی در آن جای می گیرد را روی شعله قرار دهید و یک فنجان سرکه سفید، یک قاشق غذاخوری نمک و آب به مقدار کافی را داخل آن بریزید.
  2. زمانی که این محلول به نقطه جوش رسید می توانید ظرف مسی را داخل قابلمه قرار دهید و صبر کنید تا تمام تیرگی های به وجود آمده روی آن از بین برود.
  3. اگر در طول جوشیدن سطح آب پایین آمد، می توانید با اضافه کردن آب به مقدار کافی دوباره محلول را به تمام بدنه ظرف برسانید.
  4. در پایان نیز کافیست اجازه دهید ظرف مسی سرد شود و سپس آن را با از صابون بشویید، آبکشی نمایید، و به کمک حوله ای نرم و تمیز بدنه آن را خشک نمایید.

معجزه ی استفاده از لیموترش

لیموترش دارای خاصیت اسیدی است و زمانی که با جرم و کثیفی در تماس باشد، همانند یک شوینده طبیعی عمل کرده و آن ها را از بین می برد. به همین بسیاری از مردم برای تمیز کردن اشیاء و جواهرات فلزی خود از لیموترش استفاده می کنند.

جالب است بدانید تابه، قابلمه، کتری، قوری و سایر ظروف مسی نیز با استفاده از لیموترش به راحتی تمیز می شوند و دوباره ظاهر جذاب و درخشان خود را به دست می آورند.

کافیست یک یا دو عدد لیموترش را از وسط نصف کنید و آن ها را روی بدنه ظروف مس خود بمالید. در ادامه زمانی که جرم و تیرگی کاملا برطرف شد، می توانید ظرف را آب بکشید و خشک نمایید.

و حالا لیموترش و نمک

این راهکار بیشتر توسط کسانی مورد استفاده قرار می گیرد که زمان کافی را در اختیار دارند و می خواهند ظروف مسی خود را برق بیندازند.

در این روش ابتدا باید آب لیموترش را بگیرید و یک قاشق غذاخوری نمک را در آن حل کنید. سپس تکه ای پارچه را به این محلول آغشته کنید و آن را روی قسمت های داخلی و خارجی ظرف مسی بمالید.

این کار را تا زمانی ادامه دهید که بدنه ظرف کاملا تمیز شود و هیچ آلودگی روی آن باقی نماند. در ادامه نیز کافیست ظرف را آب بکشید و آن را پولیش دهید.

به منظور حفظ درخشندگی توصیه می شود فرایند پولیش دادن را با استفاده از موم اجرا نمایید.

نمک، آرد و سرکه

یک فنجان سرکه را داخل کاسه ای بریزید و یک قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید. سپس به تدریج آرد را به محلول سرکه و نمک اضافه کنید و آن را به صورت مرتب هم بزنید تا خمیری یک دست و کاملا نرم حاصل شود. حالا این خمیر را روی تمامی قسمت های داخلی و خارجی ظرف بمالید و یک ساعت صبر کنید. پس از آن می توانید کتری، قوری، کاسه، تابه یا قابلمه مسی را با آب بشویید و پولیش دهید تا در پایان بدنه ای کاملا تمیز و درخشان حاصل شود.

گردآوری شده مجله ی دلگرم

مریم امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits