دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علائم فقر آهن در افراد
10
زمان مطالعه: 9 دقیقه
علائم فقر آهن در افراد-کمبود آهن، فقر آهن -کم‌خونی فقر آهن -کم خونی ناشی از فقر آهن -بخورنخورهای کم‌خونی فقر آهن -توصیه بهداشتی : فقر آهن و کم خونی و توصیه های درمانی برای آن

علائم فقر آهن در افراد

علائم فقر آهن در افراد

کم خونی ناشی از فقر آهن، شایع‌ترین کمبود تغذیه‌ای در دنیاست. بدن انسان بالغ دو منبع عمده آهن دارد: 1- آهن عملکردی در هموگلوبین، میوگلوبین و آنزیم‌ها. 2- آهن ذخیره در فریتین، هموسیدرین و ترانسفرین (پروتئین حامل در خون.) آهن به خوبی توسط بدن نگهداری می‌شود. طوری که حدود 90% آن بازیافت شده و در هر روز دوباره از آن استفاده می‌گردد و باقی‌مانده از صفرا دفع می‌شود؛ اما همین 10% سهم بسزایی در اعمال مختلف به عهده دارد،

بنابراین باید از طریق غذا تأمین گردد وگرنه کمبود آهن عارض می‌گردد.بسیاری از زنان 15 تا 49 سال کشور دچار سوءتغذیه ناشی از فقرآهن هستند که در صورت عدم درمان به موقع آن منجر به آنومی یا کم‌خونی می‌شود. فقرآهن ممکن است موجب افت تحصیلی شود، چرا که قدرت تمرکز در یادگیری را کاهش می‌دهد.

نوجوانان دچار فقر آهن در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل خواهند شد چون باعث بی‌حوصلگی افراد می‌شود. از طرفی به علت خستگی زودرس، فرد تمایل کمتری نسبت به انجام ورزش و یا فعالیت‌های بدنی پیدا می‌کند. علت خستگی این است که فقر آهن در خون سبب کاهش و کوچک شدن گلبول‌های قرمز می‌شود در نتیجه عمل تبادلات اکسیژن و دی اکسید کربن به خوبی صورت نمی‌گیرد و سلول‌ها با وجود کمبود اکسیژن نمی‌توانند سوخت و ساز مواد قندی را به خوبی انجام دهند و این حالت برای فرد ضعف و بی‌حالی را در پی دارد.

آزمایش کم‌خونی را جدی بگیرید

اغلب دختران ایرانی تغذیه مناسبی ندارند و ضمن عدم رعایت مصرف مواد مغذی، در بسیاری از موارد از خوراکی‌های زیان‌آور نظیر چیپس و پفک استفاده می‌کنند که این تغذیه ناصحیح منجر به کم‌خونی در این دختران می‌شود.تشخیص کم‌خونی در دخترانی که در سنین نوجوانی هستند با معاینه مربیان بهداشت مدارس صورت می‌گیرد که در این صورت این افراد به مراکز بهداشتی و درمانی ارجاع داده می‌شوند که با آزمایش خون ساده میزان کم‌خونی آنان مشخص است. زنان با توجه به شرایط جسمی، در برخی موارد نیاز به مصرف قرص آهن دارند؛ بنابراین باید با دادن آزمایش از کم‌خونی خود مطلع شوند تا از این طریق از مزمن شدن کم‌خونی جلوگیری کنند چون کم‌خونی در تمامی سیستم بدن تأثیر نامطلوب خواهد داشت.

رژیم غذایی‌تان را به مرغ و ماهی محدود نکنید

محدود کردن رژیم غذایی به مرغ و ماهی برای سلامت خطرناک است و می‌تواند موجب بروز مشکلات بسیاری از جمله فقر آهن شود. در واقع رژیم غذایی منحصر به مرغ و ماهی و عاری از گوشت قرمز مانند هله‌هوله خوری، بدن را با کمبود شدید آهن مواجه می‌کند. باورهای غلطی در خصوص منابع آهن نیز وجود دارد؛ مثلاً مردم به اشتباه فکر می‌کنند که با مصرف پسته آهن زیادی دریافت می‌کنند که در مقابل کالری زیاد موجود در پسته این ماده غذایی آهن زیادی ندارد و یا این که میزان آهن موجود در اسفناج هم مانند سایر منابع گیاهی است.

علائم فقر آهن در افراد

منابع آهن و عوامل موثر بر جذب آن

جگر، قلوه، گوشت قرمز، ماهی، زرده تخم‌مرغ، حبوباتی مثل لوبیا و عدس، دانه‌های روغنی، جوانه گندم و ماش، میوه‌های خشک مثل برگه زردآلو، کشمش، توت خشک و سبزیجاتی که برگ تیره دارند منابع خوب آهن به شمار می‌روند. نکته قابل‌توجه در مصرف مواد حاوی آهن، جذب آهن مورد نیاز از طریق دستگاه گوارش است که بیشتر مواقع به دلیل این کاهش جذب دیده شده است که بسیاری افراد حتی با مصرف مقادیر مناسبی از این مواد مغذی و آهن‌دار دچار آنمی فقر آهن شده‌اند.

عوامل متفاوتی بر جذب آهن اثر دارند:

* ویتامین ث، مانند پرتقال، نارنگی، لیموترش، کیوی، گوجه‌فرنگی، فلفل سبز و دلمه‌ای آهن را در محیط قلیایی بخش‌های پایینی روده کوچک محلول باقی می‌گذارد و باعث افزایش جذب آن می‌شود.* اسیدمالیک و اسیدتارتریک موجود در هویج، شلغم، کلم و کدوتنبل نیز به جذب بهتر آهن کمک می‌کند.* مولکول‌های دیگر غذایی، مثل قندها و اسیدهای آمینه گوگرددار نیز ممکن است ورود آهن را به سلول‌های جذبی روده افزایش دهند

و پروتئین‌های حیوانی گوشت گاو، گوسفند، گوساله، جگر، ماهی و مرغ نیز جذب آهن را می‌افزایند.* با اینکه محتوای آهن شیر انسان بسیار پایین است ولی زیست‌دسترسی خوبی دارد که به علت وجود لاکتوفرین در شیر می‌باشد که باعث افزایش جذب آهن می‌شود. به خاطر همین لاکتوفرین است که شیرمادرخواران، آهن بیشتری از شیر مادر در برابر شیرخشک‌ها در بدن نگه می‌دارند. پروتئین وی یا لاکتالبومین نیز که در شیر مادر بالاتر از شیر گاو است، ممکن است سبب افزایش جذب آهن شود.

کمبود آهن، یکی از شایع ترین مشکلاتی است که اغلب در زنان دیده می شود. آهن برای تولید گلبول های قرمز حیاتی است. گلبول های قرمز، نوعی پروتئین است که به انتقال اکسیژن در سراسر بدن کمک می کند.به علایم کمبود آهن که در ادامه مطلب به نقل از سایت «MSN»، آمده است توجه کنید و در صورت داشتن این علایم، به پزشک مراجعه کنید.

احساس خستگی مفرط می کنید:

یکی از شایع ترین علایم که به سختی می توان علت اصلی آن را تشخیص داد، احساس خستگی مفرط است زیرا اغلب زنان زندگی پرمشغله ای دارند و در نتیجه احساس خستگی می کنند.به گفته یک متخصص خون، خانم ها خستگی را بخشی از زندگی خود می دانند؛ در حالی که کمبود آهن باعث می شود اکسیژن کمتری به بافت ها برسد و بدن از انرژی که به آن نیاز دارد، محروم می شود. اگر خستگی طبیعی شما همراه با احساس ضعف و بی قراری است و نمی توانید روی کارها تمرکز کنید، این امر می تواند نشانه کمبود آهن باشد.پریدگی رنگ:گلبول های قرمز، رنگ قرمز به خون می دهد و کمبود پروتئین باعث رنگ پریدگی چهره می شود. رنگ پریدگی چهره، داخل لب، لثه و پلک ها نشانه کمبود آهن است.

خونریزی شدید هنگام قاعدگی:

به گفته یک متخصص زنان، علت عمده کمبود خون در زنان خونریزی شدید است. با وجود از دست دادن میزان زیاد خون، تقریبا فقط نصف آن در بدن جایگزین می شود و این روند هر ماه ادامه دارد.کمبود نفس:اگر میزان اکسیژنی که به بدن می رسد، پایین باشد، هرچه قدر هم عمیق نفس بکشید، دچار کمبود نفس خواهید شد. اگر در انجام کارهای معمولی از جمله بالا رفتن از پله، ورزش کردن و ... نفس کم می آورید، بدانید که دچار کمبود آهن شده اید.

علائم فقر آهن در افراد

سندروم پای بی قرار:

تقریبا ۱۵درصد از افرادی که دچار این سندروم هستند، با کمبود آهن مواجهند. هرچه میزان آهن پایین باشد، علایم بدتر است.سردرد:به علت کمبود آهن میزان اکسیژنی که به مغز می رسد از حد معمول کمتر است و در نتیجه رگ های مغز متورم و فرد دچار سردرد می شود.

تپش قلب:

قلبی که از آن زیاد کار کشیده شده است، در معرض مشکلاتی از جمله ضربان نامنظم، صدای غیرعادی، بزرگ شدن و حتی سکته است. برای رسیدن به آن مرحله، فرد باید برای مدتی دچار کمبود آهن باشد.هوس خوردن خاک و یخ:هوس خوردن مواد غیرخوراکی می تواند نشانه کمبود آهن باشد. برخی زنان وسوسه می شوند گچ، خاک و خاک رس بخورند اما اغلب زنان ترجیح می دهند یخ بخورند.


بدون دلیل دچار اضطراب می شوید:

کمبود اکسیژن سیستم سمپاتیک عصبی راتحریک می کند. از آن جا که کمبود آهن می تواند ضربان قلب را بالا ببرد، فرد در حالی که دلیلی برای اضطراب ندارد، حس می کند در وضعیت فرار یا مبارزه قرار دارد.ریزش مو دارید:کمبود آهن در مرحله پیشرفته باعث ریزش مو می شود. برای بدن حمایت از عملکرد حیاتی اهمیت بیشتری دارد تا حفظ مو. اما بدانید ریزش ۱۰۰تار مو در روز امری معمول است.

گیاه خواری می کنید:

آهن های حیوانی و گیاهی ساختمان متفاوتی دارند، آهن «هم» که در گوشت قرمز، مرغ و ماهی موجود است نسبت به آهن بدون «هم» در گیاهان، ۲ تا ۳برابر موثرتر است.می توانید با برنامه ریزی صحیح و دقیق، آهن موردنیاز بدن را تأمین کنید. سبزی های دارای برگ های سبز پررنگ و غلات سبوس دار غنی از آهن است. این مواد را با موادغذایی غنی از ویتامین C مانند فلفل دلمه ای، میوه توتی و کلم بروکلی ترکیب کنید.کم کاری تیروئید دارید:کمبود آهن، عملکرد تیروئید را کند می کند. کم کاری تیروئید که از هر ۱۰نفر در ۶نفر دیده می شود، توسط بیمار تشخیص داده نمی شود. بنابراین اگر دچار کمبود انرژی هستید، اضافه وزن دارید یا دمای بدنتان پایین است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

باردار هستید:

اغلب می شنویم که زنان باردار باید اسیدفولیک استفاده کنند اما جنین علاوه بر اسیدفولیک به آهن نیز نیاز دارد و در صورت احساس کمبود، جنین از ذخیره بدن مادر استفاده می کند. در زمان زایمان هم خون زیادی از دست می رود و میزان آهن بدن پایین می آید. اگر چندقلو باردار هستید، بارداری پشت سر هم داشته اید یا به علت تهوع صبحگاهی بالا می آورید، مصرف آهن خود را افزایش دهید.

ظاهر زبان کمی عجیب است:علاوه بر کم رنگ شدن زبان، پایین بودن آهن می تواند میزان «مایوگلوبین» نوعی پروتئین در گلبول های قرمز را کاهش دهد.دچار بیماری سیلیاک یا التهاب روده هستید:اگر هم آهن کافی از طریق موادغذایی دریافت می کنید، این دو بیماری می تواند در جذب موادمغذی از جمله آهن اختلال ایجاد کند. این امر باعث ملتهب شدن و آسیب دیدن سیستم گوارشی می شود. برای رفع این مشکل به پزشک مراجعه کنید.

چگونه آهن بیشتری دریافت کنیم؟

نیاز روزانه به آهن در زنان ۱۹ تا ۵۰ساله ۱۸میلی گرم است. اما در صورت باردار بودن به ۲۷میلی گرم نیاز دارند. زنان در دوره شیردهی به تنها ۹میلی گرم آهن اضافه در روز نیاز دارند. اما شدید بودن خونریزی می تواند این میزان را تغییر دهد. زنان بالای ۵۰سال که یائسه شده اند، به تنها ۸میلی گرم آهن نیاز دارند. یک وعده عدس، اسفناج، گوشت، گوشت مرغ، مغز میوه، نخود، می تواند چند میلی گرم آهن موردنیاز بدن را تأمین کند. مصرف زیاد آهن نیز می تواند به اعضای داخل بدن آسیب برساند و احتمال خطر بروز دیابت، حمله قلبی و سرطان به ویژه در افراد مسن افزایش می یابد.

گردآوری: مجله ی اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (10 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits