دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دلايل افتادگي رحم در خانم ها چيست؟
10
زمان مطالعه: 6 دقیقه
دلايل افتادگي رحم در خانم ها چيست؟-افتادگی رحم چرا اتفاق میافتد؟-افتادگی رحم‌ و راههای درمان -اطلاعات کامل درباره افتادگی رحم‌ و راههای درمان-دلایل افتادگی رحم -افتادگی رحم‌ و راههای درمان

دلایل افتادگی رحم در خانم ها چیست؟

دلايل افتادگي رحم در خانم ها چيست؟


در افتادگي رحم يک ارگان داخل لگني مثل رحم و يا مثانه از جاي عادی خود در لگن نزول يا پرولاپس شده و به ديواره واژن فشار مي آورد و درد می آید.افتادگي رحم زماني رخ مي دهد که عضلات نگاهدارنده ارگانهاي لگني بر اثر عوامل مختلفي نظير سن بالا ، حاملگي و يا جراحي تضعيف شده باشند. بيشتر خانمها درجاتي از افتادگي رحم را دارند که اين حالت مي تواند برايشان ناراحت کنند ه و يا حتي درد ناک باشد ، اما در اغلب موارد مشکل طبي عمده اي محسوب نمي شود و براحتي با عمل جراحي قابل درمان است.


علل افتادگي رحم:


در اغلب موارد علت بيماري ، فشار ناشي از حاملگي و زايمان بچه است . علل ديگر بيماري شامل سن بالا، چاقي ، سرفه مزمن و يبوست هاي مکررو تومورهاي لگني هستند.

علائم افتادگي رحم:


- بي اختياري ادرار
- احساس فوريت در ادرار
- تکرر ادرار
-در موارد شديد با احتباس ادراري و درد ناشي از آن و آنوري(عدم تشکيل ادرار)
- يبوست
- اسهال
- زور پيچ(تنسموس)
- بي اختياري مدفوع
- کمر درد
- پهلو درد
- درد لگن
- ناراحتي کلي لگن
- ديس پاروني(درد موقع نزديکي)
- لکوره(افزايش ترشحات واژن)
- احساس خروج چيزي از واژن
- احساس پري در واژن
- احساس چيزي لغزان در واژن
-منوراژي(افزايش حجم خونريزي قاعدگي)
-منو متروراژي(خونريزي زياد قاعدگي+لکه بيني )

تشخيص افتادگي رحم:


پزشک از شما سئوالاتي در مورد نشانه هاي شما و دارو هاي مصرفي و تعداد و نحوه حاملگي هاي قبلي و مشکلات طبي مي پرسدو سپس يک معاينه کلي شامل معاينه لگن از شما بعمل مي آورد.

دلایل افتادگی رحم در خانم ها چیست؟

درمان افتادگي رحم:


درمان افتادگي رحم بسته به اين است که چه ارگاني درگير است . درمان صبر و انتظار و پايش بيمار در موارد درجات خفيف بيماري که بيمار فقط داراي افتادگي بدون علائم است ، بکار مي رود .در اين مدت از بيمار داراي افتادگي رحم خواسته مي شود که فيبر بيشتري در رژيم غذائي روزانه ( حدود 20 گرم ) براي پيشگيري از يبوست مصرف کند و اگر دچار سرفه مزمن است آن را درمان کند .


بيمار داراي افتادگي رحم بايستي از بلند کردن اشيا سنگين و سيگار کشيدن خودداري کند. از کافئين ( موجود در قهوه و چاي و نوشابه هاي گازدار ) پرهيز کند و اگر داراي اضافه وزن است ، سعي در کاهش وزن خود داشته باشد. انجام ورزشهاي تقويت کننده عضلات لگن يا کگل kegel که شامل انقباضات مکرر ( حداقل 10 با در روز هر بار 10 جلسه ) به مدت 3 تا 6 ماه در درمان درجات خفيف افتادگي رحم موثر بوده است .اگر هنوز پس از تغيير در نحوه زندگي فرد داراي علائم بود ، پزشک جراحي ترميم سيستوسل - رکتوسل را توصيه مي کند.

عمل جراحي افتادگي رحم و مثانه و پرينورافي( جراحي ترميم پرينه و عمل تنگ کردن واژن ) گزينه مناسب يراي افرادي محسوب مي شود که :درد شديد بدليل پرولاپس و افتادگي رحم و مثانه دارند مشکلات روده و يا مثانه مثل عدم تخليه کافي مدفوع و يا بي اختياري ادراري دارندمشکل در رابطه جنسي دارند ( بدليل گشادي دهانه رحم و واژن )اگر تازه زايمان کرده ايد و دوره نقاهتتان تمام شده اما احساس سنگيني و فشار زير شکم داريد، هرگز بي توجه از اين موضوع نگذريد زيرا اين حالت از علائم مشکلي نسبتا شايع است که با نام «پرولاپسوس» يا اصطلاح عمومي «افتادگي ارگان ها» شناخته مي شود.


با دکتر مدرس، متخصص زنان و زايمان و دانشيار علوم پزشکي شهيد بهشتي در مورد اين مشکل، دلايل و راه حل هاي آن گفت و گو کرده ايم خانم هاي بسياري را مي بينم که از افتادگي رحم يا مثانه شکايت دارند و براي درمان رو به جراحي مي آورند. دليل بروز اين افتادگي ارگان ها، بارداري و زايمان طبيعي است؟نه فقط زايمان طبيعي بلکه بارداري هاي متعدد مي تواند باعث بروز اين مشکل شود. شيوه زايمان ارتباطي با آن ندارد. خيلي از خانم ها فکر مي کنند

زايمان طبيعي باعث اين مشکل مي شود اما اين طور نيست. افتادگي ارگان ها در زايمان هاي سخت و طولاني که باعث پارگي عضلات کف لگن شود، ديده مي شود ولي اين نوع زايمان ها شايع نيست. غير از بارداري عوامل بسياري در بروز اين مشکل تاثير دارند که از آن جمله مي توان به افزايش فشار به پايين شکم، يبوست مزمن، چاقي مفرط حتي سرفه هاي مزمن و طولاني يا وجودنداشتن هورمون استروژن مخصوصا در دوران يائسگي اشاره کرد.

چطور اين مسائل باعث افتادگي رحم و مثانه مي شود؟


فشار باعث مي شود عضلات نگهدارنده داخل لگن که ارادي کار مي کنند و پوشاننده ساختمان کف لگن هستند به مرور دچار شل شدگي شوند. اين عضلات در حالت عادي از مثانه، مجاري ادرار، مقعد و رحم نگهداري مي کنند اما فشار باعث مي شود به مرور شل شوند و در نهايت به داخل واژن پايين بيايند. البته افتادگي ارگان ها براين اساس که کدام ارگان دچار افتادگي مي شود، اسامي مختلفي دارد. مثلا به افتادگي بخشي از ديواره خلفي مثانه به داخل واژن سيستوسل و به بيرو زدگي قسمتي از رکتوم از ديواره پشتي وازن رکتوسل مي گويند.

دلایل افتادگی رحم در خانم ها چیست؟

افتادگي ارگان مسئله اي شايع بين خانم هاست؟


با افزايش سن احتمال بروز آن افزايش مي يابد اما اين اتفاق خيلي شايعي در جامعه ما نيست.خانم ها خود مي توانند متوجه اين مسئله شوند؟ اصلا اين افتادگي علامت خاصي دارد؟درد و فشار زير شکم از علائم رايجي است که خانم ها بايد با اين احساس فورا به متخصص زنان مراجعه کنند تا ميزان افتادگي مشخص شود. البته علائم ديگري هم وجود دارد مثلا افتادگي در مجاري ادراري با علائمي نظير احساس وجود توده در مجاري ادراري يا واژن، بي اختياري ادرار يا احساس تخليه ناکامل ادرار. اگر در شکل رکتوسل باشد، توده اي از مقعد خارج مي شود.


روش هاي پيشگيري و درمان چگونه اند؟


از بين بردن علل زمينه اي مثل يبوست، چاقي مفرط، سرفه هاي شديد، پرهيز از بارداري هاي متعدد و اصلاح شيوه زندگي مي تواند از بروز افتادگي جلوگيري کند اما درمان افتادگي برحسب سن، شرايط بدني و... بيمار متفاوت است. در موارد خفيف انجام تمرين هاي کگل توصيه مي شود. اين تمرين ها مي تواند به سفت شدن عضلات ناحيه درگير و تقويت آن کمک کند اما در موارد شديد به جراحي نياز است.

تمرين هاي کگل را در خانه مي توان انجام داد؟


بله، معمولا به تمام خانم ها توصيه مي شود بعد از بارداري تمرين هاي کگل را انجام دهند زيرا نه تنها درمان افتادگي هاست، مي تواند از بروز اين مشکل پيشگيري کند و تقويت کننده لگن و عضلات پرينه باشد. تمرين کگل به اين صورت است که از خانم خواسته مي شود هنگام ادرار کمي عضلات را منقبض کند و ادرار را چند ثانيه اي نگه دارد. هنگام کارهاي روزمره نيز اين شل و سفت کردن را مي تواند ادامه دهد.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (10 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits