دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دلیل پایین نیامدن وزن شما چیست ؟
8
زمان مطالعه: 10 دقیقه
نوشيدن الکل و نوشابه هاي گازدار-نوشيدني هاي الکلي-سوزاندن کالري و نوشـيدنيهاي گازدار- نوشابه هاي گازدار- قند خون -آب معدني-فعاليت جسماني-متابوليسم -چربي سوزي -شناو اسکيت و رقص و صخره نوردي-تمرينات بدنسازي -پروتئين -غذاهاي سالم-احساس گرسنگي

دلیل پایین نیامدن وزن شما چیست

1. نوشيدن الکل و نوشابه هاي گازدار با ايـنکه مـقدار چربي زيادي در اکثر نوشيدني هاي الکلي وجود ندارد اما به خاطر کالري بالاي الکل موجب اضافه وزن مي شوند. انـرژي و کـالـري مـوجود در الـکـل بـايد بلافاصله سوزانده شود،وقتي بدنتان سرگرم سوزاندن کالري اضافي موجود در اين نوشيدني است، شما انتخاب ديگري نداريد مگر اينکه بيشتر کالري هاي مصرف شده ديـگر از غـذاهاي سالم را ذخيره کنيد. نوشـيدنيهاي گازدار الکلي حتي بدتر از نوشيدنيها الکـلي هستند و مـقدار بسيـار زيادي کالري از قند اضافه شده به آن وارد بدنتان مي کنند.

دلیل پایین نیامدن وزن چیست

حتـي مـصرف نوشابه هاي گازدار معمولي را هم بايد بخاطر تاثيري که بر قند خون ميگذارد، در رژيـم غذاييـتان مـحدود کنـيد. پـس اگر قصد پايين آوردن وزنتان را داريد، بهتر است براي نوشيدنـي تا حـد امکان از آب معدني استفاده کنيد.

2. ورزش يا فعاليت فيزيکي کم همه ما مي دانيم که براي لاغر ماندن بايد ورزش کنيم اما خيلي از مردم هنوز هم به اندازه کافي ورزش و فعاليت جسماني در برنامه زندگي خود ندارند تا کالري هاي مصرفي اضافه را بسوزاند يا بر متابوليسم کند خود غلبه کنند. بايد در اکثر ساعات بيداري خود فعاليت فيزيکي داشته باشيد، يا حداقل سه جلسه در هفته، 20 تا 30 دقيقه ورزش کنيد.

اگر اضافه وزنتان خيلي زياد است و براي ورزش کردن مشکل داريد؛ بهتر است از فعاليت هاي سبک تر و تفريحي تر استفاده کنيد. خيلي از افراد از رفتن به باشگاه و انجام همان برنامه تمريني مشابه هميشگي خسته مي شوند. وقتي برنامه تمريني برايتان خسته کننده شود، حتماً بايد آنرا تند تند عوض کنيد چون انجام تمرينات تکراري و خسته کننده مي تواند چربي سوزي شما را خراب کند.

بدن ما خيلي زود به ورزش عادت مي کند و تکرار چيزي که بدنتان خيلي راحت بتواند آنرا کامل کند هيچگونه تغيير فيزيکي ايجاد نمي کند. بله، هنوز هم کالري خواهيد سوزاند اما اگر بدنتان به وضعيت کنوني مصرف کالري روزانه تان عادت کند، ديگر وزنتان پايين نمي آيد. يک راه بسيار عالي براي بالا بردن نتيجه اين است که با امتحان کردن انواع مختلف ورزش ها و فعاليت ها، بدنتان را وارد چالش کنيد؛ شنا، اسکيت، رقص، يا حتي صخره نوردي. وقتي ورزش کردن برايتان شکل تفريح پيدا کند و لذت بخش باشد، به مدت طولاني تري آنرا انجام مي دهيد و کالري بسيار بيشتري خواهيد سوزاند.

3. پايين آمدن متابوليسم رژيم هاي غذايي کم کالري در هفته هاي اول خيلي خوبعمل مي کند اما بعد از مدتي ديگر تاثيري در کاهش وزن نخواهند داشت. دليل آن اين است که متابوليسم شما پايين آمده و درنتيجه به اين مقدار محدود مصرف کالري عادت مي کند. اگر با پايين آوردن بيشتر کالري هاي مصرفي به اين مسئله واکنش دهيد، احتمالاً اينبار فقط عضلاتتان را از بين مي بريد و دوباره روند کاهش وزنتان به رکود مي رسد.

دلیل پایین نیامدن وزن شما چیست

اين چرخه تا جايي ادامه مي يابد که تصميمتان براي پايين آوردن کالري مصرفي منحل مي شود و دوباره به وضعيت تغذيه سابقتان برمي گرديد. اما رمز اينکار اين است که مقدار کالري مصرفي را کم کم پايين بياوريد، و در عين حال از موادغذايي خوب و مقدار کافي پروتئين براي جلوگيري از از دست رفتن عضلات، استفاده کنيد. انجام تمرينات بدنسازي به شما کمک مي کند متابوليسمتان را بالا ببريد و چربي سوزيتان را تسريع کنيد.

4. نديده گرفتن وعده هاي غذايي ساده به نظر مي رسد، کمتر مي خوريد و حتماً وزن کم مي کنيد. به همين دليل خيلي از افراد در بعضي از وعده ها غذا نمي خورند و بدن را به حالت گرسنگي مفرط مي کشانند، و براي حفظ آمينواسيدهاي لازم براي بدن، عضلات تجزيه مي شوند و نتيجه آن چيزي نيست جر پايين آمدن متابوليسم. همچنين اگر اجازه بدهيد قند خونتان خيلي پايين بيايد، دردهاي شديد گرسنگي را متحمل مي شويد و احتمال اين وجود دارد که به پرخوري مفرط کشانده شويد.

پس سعي کنيد غذاهاي سالم و مقوي اما کم حجم و سبک در 5 الي 6 وعده در روز بخوريد. روزتان را با يک صبحانه خوب و سالم شروع کنيد که حاوي پروتئين باکيفيت باشد. بايد ياد بگيريد که چطور با اين روش غذا خوردن قند خونتان را تنظيم کنيد.

5. مصرف زياد قند و نمک قند و نمک اضافي معمولاً در بسياري از غذاهاي فراورده اي با هم مخلوط هستند. مصرف مقدار زيادي قند در يک وعده غذايي باعث بالا رفتن قند خون مي شود؛ بدن بايد به اين وضعيت واکنش داده و آن را دوباره پايين بياورد. نتيجه آن اين است که قسمت اعظم آن قند اضافي به شکل چربي در بدن ذخيره مي شود. اينجاست که خيلي از افراد که عادت به خوردن نوشابه دارند که فاقد چربي است متعجب مي شوند و نميدانند که چطور ممکن است اين ماده باعث ذخيره شدن چربي در بدنشان شود.

پس سعي کنيد تا حد امکان مصرف قند را پايين بياوريد. نمک هم باعث سردرگمي مي شود چون کالري ندارد اما مي تواند منجر به افزايش وزن شود. نمک باعث مي شود بدن آب در خود ذخيره کند، در نتيجه با مصرف مقدار زيادي نمک ممکن است برخي افراد احساس کنند که چاقتر مي شوند. پس سعي کنيد رژيم غذايي را دنبال کنيد که بيشتر در آن از موادغذايي طبيعي و غيرفراورده اي استفاده شده باشد.

6. ننوشيدن آب به ميزان کافي در يک روز متوسط، بدن اکثر افراد دچار بي آبي مي شود چون خيلي بيشتر از آنچه آب در طول روز مي نوشند بدنشان آب از دست مي دهد. آنها اکثراً اين را متوجه نمي شوند چون مرکز تشنگي در بدن خيلي دقيق نيست. گاهي اوقات کمبود آب در بدن مي تواند دردهاي گرسنگي را به همراه داشته باشد، چون خيلي از ما مقدار آب مورد نياز روزانه مان را از موادغذايي تامين مي کنيم.

اگر به اندازه کافي آب نمي نوشيد و معمولاً احساس گرسنگي مي کنيد، هوس شما به غذا ممکن است به خاطر تشنگي باشد نه گرسنگي. آب همچنين به بالا بردن سطح انرژي بدن نيز کمک مي کند، درنتيجه مي تونيد خيلي بهتر ورزش کنيد تا کالري بسوزانيد و وزنتان را پايين بياوريد. پس سعي کنيد در روز حداقل 8 ليوان آب بنوشيد.

دلیل پایین نیامدن وزن شما چیست

7. سهم هاي غذايي نادرست وقتي براي کم کردن وزنتان رژيم مي گيريد، فلسفه قديمي هنوز هم که هنوزه کاربرد دارد "کم بخوريد تا وزنتان پايين بيايد." گرچه همانطور که در موارد بالا گفتيم هيچيک از وعده هاي غذايي را نبايد ناديده بگيريد، اما راه حل اين است که کم بخوريد و مداوم بخوريد. خوردن غذاي سبک در وعده هاي غذايي بيشتر کاهش وزنتان را تسريع ميکند.

8. اهداف غيرواقعي ايجاد هدف هايي که دست يافتن به آنها خيلي سخت باشد يا هدف هايي که خيلي غيرواقعي باشند از جمله دلايلي است که تلاش شما براي کاهش وزن را ناکام ميگذارد. وقتي تيپ بدنيتان اندومورف باشد (تيپ بدني چاق و فربه) عاقلانه نيست اگر بخواهيد اندام يک مانکن را پيدا کنيد. رسيدن به اهدافتان در موفقيت شما اهميت زيادي دارد. اگر به هدف هايتان دست پيدا نکنيد، ممکن است آخر کار احساس کنيد فردي شکست خورده هستيد و هم انگيزه خود را از دست داده و نااميد و مايوس شويد.

سعي کنيد هدف هايي کوچک و سهل الوصول براي خود پيدا کنيد تا انگيزه اي باشد براي موفقيتتان. کم کردن همان يک کيلو وزن در هفته که معمولاً توصيه مي شود ممکن است خيلي کند به نظر برسد اما حداقل آن اين که بدون هيچگونه سختي و مشکلي مي توانيد به آن دست پيدا کنيد. آنوقت است که حس پيروزي به شما دست مي دهد و يک قدم به هدف کلي و بزرگتان که رسيدن بهوزن ايدآل است نزديک ميشويد.

و حالا پیشنهاداتی برای کاهش وزن

حتما" تاحال متوجه شده ايد که هيچ روش معجزه آسايي براي کاهش وزن وجودندارد.تنها راه سـوزانـدن چربي هاي اضافي، تغيير دادن عادات غذايي و برخورداري از يک برنامه سالـم و خـودداري از مـصـرف چـربـيـها، مـواد قـنـدي، مـواد نشاسته دار و خوراکيهاي بي ارزش است. در ايـن قـسـمت بـراي وعده هاي غذايي صبحانـه، نهـار و شام پيشنهاداتي ارائه شـده کـه در کـاهش وزن به شما کمک خواهد کرد.

صبحانه شـايد هـزاران بـار ايـن جـمله که "صبحانه مهمترين وعده غذايـي روز اسـت" را شـنيده باشيد. بر اسـاس مـطالـعات پـزشـکـي صبـحانه کليد اصلي کنترل وزن در طولاني مدت شناخته شده است. در يک تحقيق مشخص گرديده کسانيکه صبحانه نميخورند نسبت به افرادي که از يک وعده غذايي سالم در صبح استفاده مـي کنند، داراي وزن بيـشتري مي باشند. غذا خوردن در ساعت اوليه بيداري باعث تنظيم قند خون و اندازه هورمنها شده و انرژي لازم را بـراي فـعـالـيـتـهاي روزانه بـدن تـامين ميکند و اين موجب مي شود که شخص از پرخوري هنگام نهار خودداري نمايد.

همچنين خـوردن صبـحـانه مـوجـب آغاز متابوليسم بدن شده و سبب مي گردد کالري بيشتري در طول روز بسوزد. با اين حال بايد در انتخاب صبحانه مناسب دقت کنيد چرا که اغـلب صبـحانه ها از موادي مانند کربوهيدراتهاي ( مواد قندي و نشاسته دار ) سـاده از قـبـيل نان سفيد، حبوبات و شيريني ها تشکيل شده اند.

اين مواد بدليل اينکه بسيار راحت هضم مي شوند باعث افزايش ناگهاني قند خون ميگردند و هنگامي که قنـد خـون بـه مقدار اوليه اش برگشت، احساس گرسنگي در شخص تجديد مي شود. سعي کنيـد در عـوض از کربـوهيدراتهاي کمپلکس و پروتئينها استفاده نماييد.

3 پيشنهاد براي صبحانه سالم

دلیل پایین نیامدن وزن شما چیست

دوتکه نان سبوس، يک قاشوق سوپخوري پوره سيب يا بادام زميني و يک سيب متوسط نصف فنجان ذرت يا غلات ديگر به همراه يک فنجان شير کم چرب ، يـک نـان شيـريـنـي سبـوس دار کوچک، خامه و يک قاشق سوپخوري مرباي توت فرنگي از چه پرهيز کنيم ؟

نانهاي قندي - شيريني هاي خامه دار - شيريني دانمارکي - نانهاي روغني نهار نهار نيز تقريبا" به اندازه صبحانه اهميت دارد و باعث مي شود که از احساس گرسنگي و پرخوري در طول نيمروز و عصر جلوگيري شود. تـا آنـجا کـه مـمکن است بجاي غذاهاي بيرون از غذاهاي خانگي استفاده کنيد. سالادهـا با آنـکه بـه نظر ميـرسد خطري ندارند، اگر همراه با مخلفات چرب تهيه شوند، ميتوانند شديدا" باعث اضافه وزن گردند.

موضوع اين است که شما تا زمانيکه خودتان غذا را نپخته باشيد،متوجه نخواهيدشد که درحال خوردن چه هستيد. اگر مجبوريد بيرون غذا بخوريد سعي کنـيد از غذاهاي کبـاب شـده، آب پز و پختني استفاده نماييد. بهترين مخلفات براي نهار، نصف فنجان هويج رنده شده، يک عدد ميوه با اندازه متوسط و يک کاسه کوچک ماست کم چرب مي باشد.

3 پيشنهاد براي نهار سالم

دلیل پایین نیامدن وزن شما چیست

همبرگر با پنير بدون نان، يک ظرف کوچک سالاد فصل،آب خوردن گوشت آب پز گوساله يا سينه مرغ، پنير و تخم مرغ همراه با سرکه، روغن زيتون، فلفل، نمک، پودر آويشن، آب خوردن يا چاي گياهي سرد جوجه کباب، يک فنجان از سبزي هاي پخته، سالاد فصل با سوس خردل شام از آنـجايـي که بـعد از شـام مـعمـولا" بدن فعاليت زيادي ندارد، بايد از خوردن زياد در ايـن وعده غذايي خودداري و بيشتر از مـواد پـروتـئيني، سبزيجات و کربوهيدراتهاي کمپلکس استفاده نماييد. سالاد ميوه جات و ماست کم چرب را به عنوان غذاي جنبي هنـگام شام مي توانيد مصرف کنيد.


3 پيشنهاد براي شام سالم

دلیل پایین نیامدن وزن شما چیست

کوکتل ميگو با سوس خردل، استيک يا رست بيف، ژله رژيمي سالاد، ماهي آزاد، يک فنـجان سبزي هاي پخته شده، نصف فنجان توت فرنگي با خامه سوپ پياز، سالاد کاهو با روغن زيتون، يک فنجان سبزي آب پز، کباب برگ با يک تکه نان خوب بخوريد، خوب زندگي کنيد بخاطر داشته باشيد که کليد کاهش وزن و تامين ويتامينها و مواد غذايي مورد نياز بدن، استفاده از غـذاهاي مـتـنوع و مـناسـب مـي باشـد بنابراين از خوردن غذاهاي يکنواخت پرهيز کنيد.

با اعمال تغييرات اندک در عادتهاي غذايـي بـراحـتـي مي تـوان وزن خـود را کـاهــش داد. کافي است غذاهاي سرخ کردني نـخوريد، بجاي سوس مايـونز از سوس خردل، و بجاي کيکهاي شکلاتي از ميوه جات و سبزي جات به عنوان دسر اسـتـفاده کنـيد تا در حداقل زمان اضافه وزن خود را از بين ببريد. فرامـوش نـکنـيد که زيـاده روي در مـصرف دسـرها و تنقلات نيز مي توانـد باعث برگشتن عادتهاي غلط غذايي و در نتيجه چاق شدن شما گردد.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (8 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits