دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی یک رژیم غذایی برای رفع خستگی
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
رژیم غذایی برای رفع خستگی چگونه است و معرفی غذاهایی که به رفع خستگی کمک میکند

 رژیم غذایی برای رفع خستگی

رژیم غذایی برای رفع خستگی

اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که هنگام نیمروز احساس خستگی می کنید ، با رژیم غذایی صحیح می توانید انرژی خود راافزایش دهید.خوردن یک صبحانه مناسب حتما نیروی لازم را برای حرکت و انجام فعالیت های متفاوت درساعات مصرف بالای انرژی تامین می کند . یکی از بهترین منبع انرژی زا،کربوهیدرات های مرکب (چون نشاسته) هستند،زیرا این کربوهیدرات ها ،برعکس چربی ها وپروتئین ها در ماهیچه و کبد به شکل قابل مصرفی ( گلیکوژن ) ذخیره می شوند . این نوع انرژی ها هنگام نیاز فورا در اختیار بدن قرار می گیرد . به علاوه کربوهیدرات های مرکب به تدریج شکسته شده و وارد جریان خون می شوند و قند خون را تنظیم می کند .


ماهیچه ها برای استفاده از انرژی به مواد معدنی نظیر منیزیم احتیاج دارند . اسفناج یکی از سبزیجات سرشار از منیزیم است . افرادی که فعالیت های سنگین دارند و یا دچار استرس می شوند ، به منیزیم بیشتری نیاز دارند . بیشتر خانم ها تنها سه چهارم مقدار مناسب را مصرف می کنند و این کمبود موجب می شود زودتر احساس خستگی کنند .


یکی دیگر از علل خستگی ، به ویژه درافرادی که گوشت نمی خورند ، کمبود آهن است . اگر چه گوشت قرمز منبع اصلی تامین آهن است اما استفاده دو یا سه وعده از حبوبات مثل لوبیا قرمز ، لوبیا چیتی ، عدس و لپه می تواند تامین کننده آهن مورد نیاز بدن افراد بزرگسال باشد . آهن یکی از مواد ضروری در روند تولید انرژی است . اکسیژن به کمک آهن موجود در گویچه های قرمز خون حمل می شود تا در ماهیچه ها امکان سوخت انرژی فراهم شود . مواد غذایی سرشار از پروتئین باعث خستگی و ضعف می شوند . کمبود آهن را می توان با خوردن قرص های مکمل از بین برد .

 رژیم غذایی برای رفع خستگی


البته اگر کمبود آهن ندارید ، از خوردن قرص ها بپرهیزید . استفاده بیش از ۱۰ میلیگرم آهن برای مردان و ۱۵ میلیگرم برای زنان نه تنها سودی ندارد بلکه حتی مضر هم هست .
گوشت ماهی با پروتئین بالا ، حاوی اسید آمینه ای به نام تیروزین است . این ماده به انتقالات عصبی – مغز کمک می کند .


توت فرنگی منبع ویژه ویتامین ( ث ) است.این ویتامین به جذب آهن در بدن کمک می کند. متخصصان تغذیه معتقدند : مصرف ۶۰ میلیگرم ویتامین ( ث ) در روز برای تامین نیازهای فرد کافی است .


مصرف جو به علت دارا بودن فیبر بالا و کربوهیدرات ها ی پیچیده ، سبب می شود قند خون به به مدت طولانی بالا بماند ، یعنی بدن از مواد قندی که به تدریج وارد سیستم گردش خون می شود ، بدون وقفه انرژی می گیرد . مصرف لبنیات و ماست کم چربی با بالا بردن مقدار کلسیم دریافتی حالاتی مانند گر گرفتگی ، جمع شدن آب بزاق در دهان ، خستگی و حالات تیره و تار دیدن را بهبود می بخشد .


ذرت حاوی مقدار زیادی پتاسیم است.این ماده در حفظ حرکات عادی ماهیچه و اعمال عصبی موثراست.پتاسیم از جمله موادی است که به مدت طولانی در بدن ذخیره نمی شود . سطح پتاسیم خون در مواقعی مانند ورزش سنگین و یا از طریق عرق کردن زیاد پایین می آید . از جمله نشانه های کمبود آن ، درد ماهیچه ها ، تپش قلب ، کندی واکنش و دستپاچگی است .



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits