دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت کم نشدن وزن با رژیم غذایی
1
زمان مطالعه: 11 دقیقه
دلایل کم نشدن وزن با رژیم غذایی و ورزش/چرا هر کاری می کنم وزنم کم نمیشود؟با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت کم نشدن وزن در زمان رژیم غذایی آشنا شوید.

دلایل کم نشدن وزن با رژیم غذایی و ورزش

چرا هر کاری می کنم وزنم کم نمیشود؟با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت کم نشدن وزن

در زمان رژیم غذایی آشنا شوید.

 دلایل عدم کاهش وزن با وجود رژیم کاهش وزن!

چرا با وجود رژیم، وزنم کم نمی شود؟

وقتی شروع به رژیم گرفتن می کنید، در چند هفته اول هر قدر وزن تان بالاتر باشد، سریع تر و بیشتر لاغر می شوید.

چه طور چنین چیزی ممکن است؟

چرا وزنم کم نمی شود؟

بدن شما در این مرحله و در نتیجه محدودشدن کالری دریافتی روزانه، از ذخایر کربوهیدارت خود استفاده می کند. در نتیجه این فرایند، شما بخشی از آب بدن خود را نیز از دست می دهید. به عبارت دیگر بخش مهمی از وزن شما که در چند هفته اول کم می شود، ناشی از دفع آب بدن است. سپس نوبت به عضلات و چربی ها می رسد که کاهش آنها متابولیسم پایه بدن را نیز پایین می آورد. بالاخره میزان کالری مصرفی و کالری سوزانده شده طی روز به تعادل رسیده و اینجاست که وزن شما دیگر پایین نمی آید و به اصطلاح روند کاهش وزن تان متوقف می شود.

نترسید؛ ثابت ماندن وزن طبیعی است

ثابت شدن وزن در مرحله ای از برمامه کاهش وزن طبیعی است. این مرحله تقریبا برای همه کسانی که از طریق رژیم و ورزش به دنبال لاغری هستند اتفاق می افتد. با اینحال هنوز هم خیلی ها از دیدن عدد یا عقربه های ترازو که یکی، دو هفته ثابت مانده و تکان نمی خورد تا مرز سکته پیش می روند!

متابولیسم پایه مقدار انرژی ای است که بدن شما برای انجام اعمال حیاتی خود به آن نیاز دارد و برای هر 450 گرم وزن، چیزی حدود 10 کیلوکالری است. وقتی شما 76 کیلو وزن دارید، تقریبا باید 1700 کالری در روز دریافت کنید تا وزن تان ثابت بماند. پس 200 کالری کمتر می خورید یا با ورزش کردن 200 کالری می سوزانید و انرژی مصرفی تان را تا 1500 کالری در روز می رسانید.

طبیعی است که در این مرحله وزن کم کرده و 67 کیلو می شوید. در این مرحله اگر همچنان به مصرف 1500 کالری در روز ادامه دهید، وزن تان ثابت می شود. چون بدن شما با وزن جدید، درست به همین میزان کالری نیاز دارد. احتمالا حالا دارید با خودتان فکر می کنید که چگونه غذای مصرفی تان را کمتر کنید تا وزن تان دوباره پایین بیاید؟ بهتر است قبل از هر اقدام اشتباهی، این نکته را به خاطر بیاورید که کمتر غذا خوردن به خودی خود یکی از عوامل پایین آمدن متابولیسم پایه بدن است.

در مصرف غذاهای سالم زیاده روی می کنید:

اینکه مواد غذایی مصرفی شما سالم است دلیل نمی شود پا را از محدوده موردنظر فراتر بگذارید و در مصرف آن زیاده روی کنید. در حقیقت بیشتر مواد غذایی سالم و مغذی که به رژیم غذایی خود اضافه می کنید(همچون آووکادو، شکلات تلخ، آجیل ها و کره آجیل ها) می تواند در صورت مصرف بیش از حد باعث افزایش وزن شود. هر کدام از این مواد غذایی می تواند برای بدن شما خوب باشد اما آن ها اگر زیاد مصرف شوند حجم انرژی بالایی را وارد بدن خواهند کرد. در چنین شرایطی کالری اضافی به صورت چربی در بدن ذخیره شود.

  • شما به وعده غذایی آماده شده در مایکروویو علاقه مند هستید

فاکتور راحتی چیز خوبی است اما وعده های غذایی که در مایکروویو آماده می شود اغلب با موادی پر شده اند که می توانند حجم شکم را بیشتر نمایند. در حقیقت استفاده از چنین غذاهایی تنها باعث نفخ شکم نمی شود. محققان دریافته اند که برای هر گرم اضافی از نمکی که در روز می خورید، خطر ابتلا به چاقی تا ۲۵ درصد افزایش پیدا می کند. متخصصان بر این باورند که نمک می تواند عملکرد متابولیستی بدن و روش پردازش چربی ها را تغییر دهد و در نهایت باعث افزایش وزن شود.

نکته: چرا بیشتر افراد به استفاده از غذاهای آماده شده در مایکروویو روی می آورند؟ خوب بزرگترین دلیل، راحتی استفاده از آن است. اگر زمانی برای پختن مواد غذایی خود ندارید، سعی کنید آن ها را از قبل آماده کنید.

  • به اندازه کافی نمی خوابید

بدون داشتن خواب کافی، مصرف هوشمندانه غذاها و انجام تمرینات ورزشی نمی تواند در کاهش وزن کمکی به شما بکند. این موضوع بدین خاطر است که افراد با دوره خواب کوتاه تر، سطح BMI بالاتر و دور کمر بیشتری دارند. متخصصان بر این باورند که ارتباطی بین افزایش وزن و کاهش خواب وجود دارد و این موضوع بدین خاطر است که کمبود خواب می تواند سطح هورمون استرس یعنی کورتیزول را بالاتر ببرد. همچنین کمبود خواب می تواند کارایی هورمون های تنظیم کننده گرسنگی را مختل کند. کمبود خواب با ریکاوری بعد از تمرینات ورزشی نیز تداخل دارد.

نکته: شش الی هشت ساعت خواب شبانه نه تنها مهم است بلکه اگر به صورت روزانه تنظیم شود می تواند کمک فراوانی در کاهش وزن بکند. سعی کنید خواب خود را با رژیم غذایی خوب متعادل سازید.

  • به اندازه کافی غذا نمی خورید

به نظر می رسد این گزینه به کاهش وزن کمک می کند اما نداشتن سوخت کافی در بدن نیز به اندازه افزایش کالری ها خطرناک است. زمانی که می خواهید به سرعت وزن قابل توجهی را کم کنید، ممکن است تا جایی که می توانید کالری های مصرفی را کمتر نمایید. این راه حل نه تنها می تواند باعث کمبود مواد مغذی و ویتامین های بدن شود بلکه اثر معکوسی بر روی کاهش وزن خواهد داشت. مشکل اینجاست زمانی که به شدت مصرف کالری ها را کمتر می کنید، بدن چربی را نگه می دارد و از عضلات به عنوان انرژی استفاده می کند. همین امر به کاهش متابولیسم بدن می انجامد.

نکته: سعی کنید از برنامه غذایی سالم برای داشتن شکمی صاف استفاده کنید.

  • هنوز آشپزخانه خود را از مواد غذایی ناسالم پاک نکرده اید

هر برنامه و رژیم غذایی موفقی با یک چیز شروع می شود و آن هم پاکسازی اشپزخانه از مواد غذایی ناسالم است. اینکار نه تنها به شما کمک می کند فضای کافی برای گزینه های سالم تر داشته باشید بلکه کمک می کند از شر مواد غذایی ناسالم نیز خلاص شوید.

  • بسیار سخت گیر هستید

اگر هوس چیزی را کرده اید که می دانید برای اهداف کاهش وزن شما زیاد خوب نیست ، مصرف آن را کلا کنار نگذارید. مصرف نکردن چیزی که هوس کرده اید تنها باعث می شود احساس محدودیت کنید و تلاش خود را کنار بگذارید. به این فکر کنید که تا به حال چند بار رژیم غذایی خود را شکسته اید؟ سعی کنید مصرف مواد غذایی دلخواه را به صورت متعادل ادامه دهید و هوس خود را بدین گونه تحت کنترل درآورید.

نکته: به جای اینکه برای خود محدودیت هایی را قائل شوید بهتر است بازی X و سپس Y را انجام دهید. به عنوان مثال به خودتان بگویید اگر امشب شکلات بخورم باید پس از آن دو لیوان آب داشته باشم. یا مثلا به خود بگویید: اگر امروز به باشگاه نروم باید ۱۰ دقیقه از هر ساعت را به انجام دراز نشست اختصاص دهم.

  • آب کافی نمی نوشید

اگرچه این موضوع شگفت آور است اما حقیقت دارد. کل وزن بدن شما تنها از چربی تشکیل نشده است. اب نیز در این وزن دخیل است. اگر رژیم غذایی پر نمکی داشته باشید بدن آب را آماده تر نگه می دارد و همین امر کاهش وزن را کمتر می کند.

نکته: اگرچه نوشیدن زیاد آب به نظر خوب نمی رسد اما نوشیدن آب کافی می تواند به بدن کمک کمک کند از شر وزن آب اضافی خلاص شود.

  • مصرف بیش از حد شکر

بله، ممکن است که شما با وجود داشتن رژیم کاهش وزن بیش از حد شکر بخورید بدون اینکه حتی روح تان هم خبر داشته باشد. منظورمان از شکر فقط همین شکر معمولی نیست که توی چای می ریزیم بلکه اغلب نوشیدنی ها، آبمیوه های صنعتی، دسرها و... نیز مقداری شکر دارند. در ضمن فکر نکنید فروکتوز که در برخی خوراکی ها وجود دارد سالم تر و رژیمی تر از گلوکز است. چون اتفاقا فروکتوز مستقیما به کبد رفته و به چربی تبدیل می شود. علاوه بر این، خوردن فروکتوز میل شما را به شیرینی بیشتر کرده و سیری را به تاخیر می اندازد.

  • استرس بیش از حد

مطالعات جدید نشان می دهد که زنانی که دچار استرس طولانی مدت هستند، سالانه چیزی حدود 6 کیلوگرم چاق تر می شوند. استرس باعث می شود که سطح هورمون کورتیزول در بدن بالا برود. این هورمون سطح هورمون سروتونین در بدن را کاهش داده و میل شما را به شیرینی بیشتر می کند. پس طبیعی است که وقتی رژیم دارید اما نتوانسته اید استرس تان را کنترل کنید، روند کاهش وزن تان هم متوقف شود.

  • کمبود ویتانیم D

ویتامین D از جمله مهم ترین ویتامین های موردنیاز بدن است که بدون آن نمی توانید چربی زیادی بسوزانید.

  • دیر غذا خوردن به ویژه در وعده شام

درست است که حجم غذای تان را کم کردید اما اگر خیلی دیر غذا بخورید، فرایند طبیعی چربی سوزی در بدن مختل می شود.

  • اختلالات هورمون تیروئید

خیلی از افرادی که چاق هستند، دل شان می خواهد گناه اضافه وزن شان را گردن تیروئید بیندازند و خیلی از کسانی هم که در طول رژیم به بن بست می خورند و وزن شان کم نمی شود، فکر می کنند تیروئیدشان کم کار شده است. البته این موضوع در مورد همه آدم های چاق صدق نمی کند، اما به هر حال نباید اختلالات غده تیروئید را نادیده گرفت. کم کاری تیروئید باعث کاهش متابولیسم و کند یا متوقف شدن کاهش وزن، با وجود رعایت رژیم و ورزش می شود. با این حال تشخیص کم کاری تنها بر عهده پزشک معالج است.

  • کم آبی بدن

لابد شما هم شنیده اید که خوردن آب چقدر برای وزن کم کردن مفید و موثر است. خوردن آب، اشتها را مهار می کند و جلوی پرخوری را می گیرد. البته همه اش همین نیست؛ کم آبی باعث می شود که کلیه ها و کبد متحمل بار اضافی شده و در نتیجه بدن به جای سوزاندن چربی، تمایل بیشتری پیدا می کند که مولکول های چربی را حفظ و ذخیره کند.

  • عادت ماهانه در خانم ها

طی این دوران شما بخشی از خون بدن و همراه با آن مولکول های گرانبهای آهن را از دست می دهید. آهن مسئول رساندن اکسیژن به ماهیچه ها یا همان بافت فعال و متابولیک بدن است. کم خونی فقر آهن با از دست دادن خون طی عادت ماهانه باعث می شود که طی فعالیت ماهیچه ها بدن اکسیژن کمتری دریافت کند و انرژی کمتری بسوزاند. پس طبیعی است که در این دوران متابولیسم بدن تان تا حدی افت کرده و روند کاهش وزن متوقف شود. البته این موضوع کاملا قابل پیشگیری و درمان است و نیاز به نگرانی زیادی ندارد.

  • به نوشیدنی های رژیمی تکیه می کنید

شما فکر می کنید که کم کردن نوشیدنی های شکردار و کم کالری می تواند برای کاهش وزن مناسب باشد اما اثرات طولانی مدت نوشیدنی های رژیمی کاملا برعکس است. مطالعات انجام شده نشان داده است که شیرین کننده های مصنوعی موجود در نوشابه و سایر غذاهای رژیمی می تواند هوس شما برای مواد شیرین همچون بیسکوییت و کیک را افزایش دهد. سایر مطالعات شیرین کننده های مصنوعی را به کاهش سطح پروبیوتیک های مبارزه کننده با التهاب که در شکم زندگی می کنند مرتبط می دانند. زمانی که خوردن مواد شیرین را کلا کنار می گذارید، هوس شما برای خوردن چنین موادی بیشتر می شود.

نکته: سعی کنید به جای نوشیدن این مواد به مواد غذایی طبیعی برای کاهش وزن روی بیاورید.

  • دلیلی برای کاهش وزن ندارید

بیشتر افراد رژیم غذایی خود را بدون برنامه و انگیزه مناسب آغاز می کنند. در حقیقت برخی از دلایل محبوبی که باعث آغاز برنامه کاهش وزن می شود خارجی یا بر اساس دوره های زمانی کوتاه هستند. زمانی که تصمیم می گیرید کاهش وزن را تجربه کنید، بهتر است منبع انگیزشی قوی و قدرتمندی داشته باشید.

نکته: انگیزه باید درونی باشد. اگر به دنبال انگیزه هستید می توانید بهترین دلایل موجود برای کاهش وزن را مرور کنید.

  • تنها سه وعده غذایی در روز مصرف می کنید

فکر می کنید برای کاهش وزن خود باید سه وعده غذایی را در روز مصرف کنید؟ همیشه هم چنین نیست. لازم نیست منتظر وعده غذایی بمانید تا غذایی را مصرف کنید. اگرچه این موضوع به نظرعجیب می رسد اما مصرف مکرر مواد غذایی با حجم اندک به شما کمک می کند وزن بیشتری کم کنید.

نکته: دکتر ول توصیه می کند دو میان وعده ۲۰۰ کالری را بین وعده های غذایی خود داشته باشید که ۱۰ گرم پروتئین و ۵ گرم فیبر دارد. به عنوان مثال می توانید دو تخم مرغ آب پز را میل کنید. میان وعده های این چنینی، مواد مغذی مورد نیاز شما را فراهم می کنند و هوس موجود برای خوردن موادی که باعث کند شدن کاهش وزن می شود را کمتر می نمایند.

-------------------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits