دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
گردن‌درد در یک نگاه
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
درد گردن یکی از شایع‌ترین همه دردهایی است که اغلب ما تجربه آن را داریم. یکی از عوامل متعدد می‌توانند باعث درد گردن شوند که شامل بد قرار دادن، ‌کشیدگی عضلانی، کم شدن فاصله دیسکی، فتق دیسک و...

Imageدرد گردن یکی از شایع‌ترین همه دردهایی است که اغلب ما تجربه آن را داریم. یکی از عوامل متعدد می‌توانند باعث درد گردن شوند که شامل بد قرار دادن، ‌کشیدگی عضلانی، کم شدن فاصله دیسکی، فتق دیسک و فشار بر عصب است....


هنگامی که عضلات گردن دچار گرفتگی می‌شوند و حرکت دردناک می‌شود عضلات شما خود به خود برای جلوگیری از حرکات بیشتر سفت می‌گردند اما عضلات سفت شده گردن می‌توانند موجب اسپاسم‌های دردناک، درد انتشار یابنده و کشیدگی تاندون شوند.


گاهی اوقات عضلات سخت گردن می‌توانند اعصاب موجود در پوشش ناحیه پشت سری جمجمه را تحریک کنند یا تحت فشار قرار دهند زیرا این اعصاب در نزدیکی عضلات واقع شده‌اند. این اتفاق می‌تواند موجب انتشار رو به بالای درد به پشت گردن، پشت گوش و یک سمت از پوشش جمجمه شود.

برای مقابله با درد گردن پیشنهاد می‌شود نخست استراحت کنید؛ برای این کار بهتر است دراز بکشید تا از کشیدگی گردن رهایی یابید، اما از بی‌فعالیتی طولانی مدت خودداری کنید زیرا این کار می‌تواند گرفتگی عضلات را تشدید کند.


در مرحله بعد استفاده از کیسه‌های خنک کننده اغلب درد را برای یک یا دو روز مخفی می‌‌کند. کیسه خنک کننده را چند بار در روز بر پشت گردن قرار دهید و هر بار برای ۲۰ دقیقه یا کمتر در محل نگهدارید. فراموش نکنید اگر مشکل شدید قلبی یا گردش خون دارید از کیسه‌های سردکننده یا گرم کننده استفاده نکنید.


اغلب پزشکان برای کاهش درد ناشی از گردن درد از داروهایی مانند آسپیرین، ایبوبروفن، دیکلوفناک و استامینوفن استفاده می‌کنند. این داروها باعث تسکین موقت درد می‌شود.


● تمرین ورزشی
ورزش‌های خاصی می‌توانند به شما در حفظ وضعیت مناسب کمک نمایند و از درد و گرفتگی گردن بکاهند. ورزش همچنین آمادگی شما را افزایش داده و از عود درد گردن ممانعت می‌کند. برای رسیدن به این مقصود مراحل زیر را تمرین کنید.


۱) شانه‌هایتان را با ملایمت تا گردن بالا بیاورید و با فشار برای ۵ تا ۱۰ ثانیه نگهدارید و سپس به آرامی شل کنید تا به وضعیت طبیعی برگردند.

۲) روی زمین یا چهارپایه یا نیمکت بنشیند و دست خود را به عقب و جلو ببرید. تصور کنید در قایقی نشسته‌آید و در حل پارو زدن هستید.

۳) وزنه‌های سبکی در حدود یک کیلوگرم را بگیرید، از مفصل ران خود به جلو خم شوید، کمر خود را صاف نگهدارید و اجازه دهید دست‌هایتان به طور مستقیم آویزان شوند.
با ملایمت وزنه‌ها را بالا و پایین بیاورید به طوری که حالت شبیه پرواز و بال زدن داشته باشید. اگر قادر به صاف نگه داشتن کمر خود نیستید روی یک نیمکت یا میز روی شکم خود دراز بکشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits