دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سویق جو و خواص آن
50
زمان مطالعه: 6 دقیقه
سویق جو هم غذا هست و هم دارو، سویق جو تقویت کننده بسیار عالی، درمان دیسک گردن ، سویق جو به صورت خشک در وعده صبحانه باعث لاغری می شود، سویق جو کاهش دهنده قوی قند خون و فاقد هرگونه مواد نگهدارنده .

فواید سویق جو

سویق جو علاوه بر خاصیت غذایی ارزش غذایی نیز دارد و برای تهیه سویق باید سبوس و آرد به نسبت مساوی با هم ترکیب شوند همچنین اشخاص می‌توانند پس از سرد شدن سویق مقداری کمی روغن زیتون به آن اضافه کند، ولی باید توجه داشته باشند که روغن زیتون را یه هیچ عنوان هنگام تفت دادن به آن اضافه نکنند.

سویق جو لاغر کننده است، اما مخلوط سویق گندم و جو منجر به چاقی افراد می‌شود، مبتلایان به پوکی اسخوان می‌توانند سویق جو را به همراه سنجد میل کنند، زیرا سبب تقویت مغز استخوان می‌شود همچنین استفاده از آن در افرادی که دچار دیابت هستند نیز مفید هستند.

طبع سویق جو هم از سویق گندم سردتر است. بنابراین خوب است قبل از تهیه و خوردن سویق یا قاووت، طبع و مزاج خودتان رابشناسید تا انتخاب درستی داشته باشید .

سویق جو

سویق جو برای لاغری

سویق چیست ؟

سویق یک روش طبخ نباتات به خصوص غلات و حبوبات است که کیفیت مواد غذایی را تا بالاترین حد ممکن نگهداری می‌کند. در این روش آرد ماده غذایی تفت داده می‌شود.

تفاوت بین سویق نخود و آرد نخودچی

تفاوت بین سویق نخود و آرد نخودچی این برتری را واضح‌تر نشان می‌دهد. برای تهیه آرد نخودچی باید ابتدا نخود را چند مرحله خیساند یا پخت و آب آن را تخلیه کرد و سپس آن را تفت داد و آسیاب کرد. در فرآیند پخت با آب، ارزش غذایی ماده جامد در آب تخلیه می‌شود.

این اتفاق در فرآورده‌های حیوانی حدود ۵۰ درصد است. به همین دلیل ارزش گوشت و آبگوشت تقریبا با هم برابر است. اما در فرآورده‌های گیاهی درصد بالایی از ارزش غذایی در آب مطبوخ تخلیه می‌شود. از این رو است که در بسیاری از روش‌های تجویز دارو از عصاره جوشانده فرآورده‌های گیاهی استفاده می‌شود.

در تهیه نخودچی نیز ارزش غذایی نخود در همان آبی است که پس از خیساندن یا طبخ دور ریخته می‌شود. اما برای تهیه سویق نخود، ابتدا باید نخود را تمیز و سپس آسیاب کرد و تفت داد. در این فرآیند ضمن حفظ ارزش غذایی، مزایای طبخ مثل آزاد شدن قندها، به آرد اضافه می‌گردد. این مقایسه در مورد گندم یا سویق گندم و بقیه حبوبات و غلات نیز صادق است.

نحوه مصرف سویق جو

طریقه مصرف سویق جو برای دیابت

خواص سویق جو

سویق جو نقش موثری در حفظ سلامتی و تقویت بدن در کودکان در حال رشد، بزرگسالان و زنان باردار داردمصرف سویق در زنان باردار موجب تقویت مادر و جنین و مانع از تولد فرزند معلول می‌شود.

اگر زن و شوهر حدود چهار هفته قبل از بارداری اقدام به مصرف سویق جو کنند، این کار سبب تولد نوزاد با بنیه قوی می‌شود.

دادن مقدار کمی از سویق جو به همراه شیر نیز به نوزاد مفید است و ارزش غذایی بالاتری نسبت به شیر خشک دارد.

مصرف سویق جو برای زنان باردار و افرادی که دچار فقر آهن و کمبود فولیک اسید هستند، ضروری است و استفاده از سویق سبب دفع صفرا از بدن و بلغم از معده می‌شود.

اگر افراد سویق جو را به همراه خرما، شیر و عسل میل کنند برای تقویت بدن آن‌ها مفید است همچنین مصرف این معجون برای افرادی که حین راه رفتن دچار خستگی می‌شوند یا مبتلا به شکستگی و پوکی استخوان هستند مفید است.

از آنجایی که امروزه نان‌ها فاقد سبوس هستند بنابراین مصرف سویق که همراه با سبوس است و حاوی انواع گروه ویتامین‌های B و D است و نقش مؤثری در حفظ سلامتی بدن ایفا می‌کند.

سویق جو و گندم با هم چاق‌کننده است و بنابراین مصرف آن در کودکان و افراد لاغر و ضعیف ضروری است همچنین افراد باید برای تهیه سویق از ظرف مسی و سنگی استفاده کنند و به کار بردن ظرف آهنی برای تهیه سویق مناسب نیست.

سویق جو برای لاغری و چاقی

خواص سویق جو شسته

روایات در مورد سویق

امام صادق علیه السلام: سویق ، تلخه را از تن و بلغم را از معده کاملا جدا میکند و هفتاد گونه بلا را دور میسازد.

امام رضا علیه السلام: سویق را به نیت درمان هر بیماری که بخورید مفید است.

امام صادق علیه السلام: به کودکان سویق بدهید ، که گوشت را میرویاند و استخوان را محکم می سازد.

امیر المؤمنان علیه السلام: بهترین سحری برای روزه دار خوردن سویق است با خرما.

طرز تهیه سویق جو

افراد باید آرد به‌دست آمده از حبوبات و غلات را حدود ۲۰ دقیقه در حرارت کم و غیر مستقیم تفت دهند که این زمان برای سبوس حدود ۱۵ دقیقه است و از آنجایی که سبوس زودتر می‌سوزد و کیفیت خود را از دست می‌دهد، نباید با هم تفت داده شوند.اشخاصی که مشکل استخوانی دارند یا کسانی که از سویق جو به عنوان رژیم لاغری استفاده می‌کنند می‌توانند برای اثر بخشی بیشتر آن حدود سه تا ۷ بار قبل از تهیه گندم یا جو را بشویند، ولی برای حفظ تمامی خواص آن بهتر است سویق شسته نشود.

طرز تهیه سویق جو

طرز تهیه سویق جو

نحوه مصرف سویق جو

افراد بزرگسال می‌توانند صبح‌ها و دو قاشق غذا خوری از سویق را مصرف کنند، اما نوزادان باید مقدار کمی از آن را به همراه شیر و شکر سرخ استفاده کنند.

افراد برای تقویت عمومی بدن باید سویق را به مدت ۴۰ روز مصرف کنند، اما پس از سه روز آثار آن مانند افزایش انرژی و قدرت بدنی خصوصاً در شانه‌ها قابل مشاهده است، مصرف سویق برای افرادی که دارای مزاج گرم هستند و همچنین اشخاصی که ورم پرده حجاب حاجز (دیافراگم) را دارند، مناسب است همچنین بیماران در حین بیماری و دوران نقاحت و اشخاصی که دچار معلولیت و فلج هستند نیز می‌توانند از سویق استفاده کنند.

روش مصرف سویق جو

ناشتا دوقاشق غذاخوری بصورت خشک (بیشتر هم می شود مصرف کرد)

به صورت مخلوط با روغن زیتون جهت افزایش قوای جنسی

به صورت مخلوط با خرما، شیر و عسل یا با عسل و روغن بصورت حلوا

مصرف ۲ تا ۴ هفته قبل از بارداری و بعد از آن جهت جلوگیری از ناقص الخلقه بودن و ضعف بچه

مصرف سویق جو با شکر برای کودکان مفید و برای مردان باعث کاهش قدرت جنسی مردان می شود.

نکته :

توجه داشته باشید که باید از مصرف سویق جو به همراه آب خودداری کنید، مردان نیز باید از مصرف شکر همراه سویق به طور اکید اجتناب کنند، زیرا سبب ضعف و ناتوانی جنسی آن‌ها می‌شود، بنابراین بهتر است آن را به همراه خرما، عسل و شیر نیز میل کنند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (50 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits