دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شکلات صبحانه نوتلا چه فوایدی دارد؟
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
نوتلا، همان شکلات صبحانه های خوشمزه و پرطرفدار و البته کمی تا قسمتی گران. فرانسوی ها بیشتری مصرف کننده های نوتلا در دنیا هستند و حدود 75 درصد خانواده ها مشتری دائم این شکلات صبحانه ها محسوب می شوند.

فواید و نقاط قوت نوتلا Nutella

نوتلا، همان شکلات صبحانه های خوشمزه و پرطرفدار و البته کمی تا قسمتی گران. فرانسوی ها بیشتری مصرف کننده های نوتلا در دنیا هستند و حدود 75 درصد خانواده ها مشتری دائم این شکلات صبحانه ها محسوب می شوند.

تولد نوتلا به بیش از 65 سال پیش برمی‌گردد. در سال 1946 میلادی، پیترو فررو کلوچه‌پز ایتالیایی، خمیری خوشمزه برای مالیدن روی نان تهیه کرد. در آن زمان که کاکائو نایاب بود، فررو از ترکیب فندق با کاکائو و کره‌ی کاکائو و غیره استفاده کرد.

در سال 1959 شعبه‌ی فررو فرانس در نورماندی تأسیس شد و دو سال بعد این کارخانه موفق شد شکلات صبحانه‌ای تولید کند که شبیه به همین شکلات صبحانه‌های امروزی بود. در سال 1964 فررو اولین شیشه‌ی نوتلا را در ایتالیا به بازار داد که به سرعت در سرتاسر جهان معروف شد.

از آن زمان شکلات صبحانه‌ی نوتلا به محصول مورد علاقه‌ی میلیون‌ها کودک و البته بزرگسال در سرتاسر جهان تبدیل شد. حالا که با تاریخچه‌ی این شکلات صبحانه آشنا شدید از شما دعوت می‌کنیم به نکاتی در خصوص مزایا و البته مضرات این شکلات صبحانه دقت کنید.

این کلمه از دو واژه‌ی Nut به معنای فندق و ella حرف تعریف برای کلمات مونث در زبان ایتالیایی تشکیل شده است. نوتلا مزایای زیادی دارد و محبوب میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا محسوب می‌شود.

از مزایای این شکلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

طعم بی‌نظیری دارد که همه را شیفته می‌کند. فرقی نمی‌کند بچه باشید یا بزرگسال. کافی است یک‌بار این شکلات صبحانه را امتحان کنید تا طعم آن برای همیشه زیر دندانتان بماند.علاوه بر طعم بی‌نظیر، ظاهر مناسبی دارد و شیشه‌ی آن به راحتی قابل‌حمل است. در نتیجه برای جاسازی در سبد پیک‌نیک و مسافرت دچار مشکل نخواهید شد.

از نظر ارزش غذایی حاوی مواد معدنی مختلفی مانند فسفر و منیزیم بوده و سرشار از برخی ویتامین‌ها به خصوص ویتامین B12 و ویتامین E می‌باشد. دو برش نان تست به همراه یک لایه از این شکلات می‌تواند حدود 21 درصد از نیاز روزانه‌ی ما به ویتامین E را تامین کند. این شکلات همچنین حاوی آهن و عناصر مغذی دیگر نیز هست.

نوتلا حاوی فندق است. در واقع هر 100 گرم از این شکلات صبحانه حاوی 13 گرم فندق است که سرشار از ویتامینE، پتاسیم، منگنز و همچنین آرژنین می‌باشد. ویتامین E خاصیت آنتی‌ اکسیدانی دارد. آرژنین اسید آمینه‌ای است که نقش موثری در عملکرد خوب سیستم ایمنی بدن و ترشح هورمون‌ها دارد.

2 قاشق غذاخوری نوتلا 4 درصد نیاز روزانه به آهن و 4 درصد نیاز روزانه به کلسیم را تامین می‌کند. آهن به بدن کمک می‌کند که گلبول‌های قرمز تولید کند و برای سلامتی سیستم ایمنی بدن لازم است. کلسیم نیز حافظ سلامتی دندان‌ها و استخوان‌هاست و همچنین وظیفه کمک‌رسانی و تنظیم فشارخون را بر عهده دارد.

نتایج پژوهشی که مرکز پزشکی دانشگاه ماری لند ایالات‌متحده‌ی آمریکا انجام داده است نشان می‌دهد که مصرف کلسیم کافی خطر احتقان در سلول‌های مغزی و همچنین سرطان روده را کاهش می‌دهد.

2 قاشق غذاخوری نوتلا روی نان 1 گرم فیبر به بدن می‌رساند که در واقع حدود 4 درصد نیاز خانم‌ها و 3 درصد نیاز روزانه‌ی آقایان به فیبر را تامین می‌کند. فیبرها به کاهش کلسترول خون کمک می‌کنند و آن را در سطح معقولی نگه می‌دارند. در نتیجه خطر ابتلا به مشکلات قلبی را نیز کاهش می‌دهند.

بر اساس نتایج پژوهشی که در سال 2011 در مجله‌ای به چاپ رسیده است، بیمارانی که به مدت 4 هفته روزانه 30 گرم فندق می‌خورند کلسترول خونشان کاهش پیدا می‌کند.نوتلا نیز مانند هر شکلات سیاه دیگر با افسردگی مقابله می‌کند. اگر خدای نکرده شکست عشقی خورده‌اید، افسردگی فصلی گرفته‌اید و یا دچار استرس شده‌اید کمی شکلات صبحانه میل کنید.

زمانی که دچار افسردگی و استرس می‌شوید روزانه 1 قاشق از این خمیر خوشمزه‌ی کاکائویی کافی است که به لطف منیزیم موجود در آن لبخند به لبانتان بازگردد. خیلی از افراد برای صبحانه کره با مربا را ترجیح می‌دهند. جدول زیر مقایسه میزان کالری این سه ماده‌ی غذایی است:

مربا

کره

نوتلا

هر 100 گرم

240

742

541

کالری

0

82

31

چربی

60

0

56

قند (گرم)

0

1

5

پروتئین (گرم)

با همین مقایسه‌ی اجمالی متوجه می‌شوید که میزان کالری موجود در کره بیشتر از نوتلا است. از این گذشته کره چربی بیشتری نسبت به نوتلا دارد. واقعیت این است که اسیدهای چرب کره بیشتر است و چربی بد خون را افزایش می‌دهد.

2 قاشق غذاخوری نوتلا حاوی 3.5 گرم چربی اشباع شده است که معادل حدود 18 درصد میزان مجاز روزانه است. توجه داشته باشید که هر چه میزان دریافت چربی‌های اشباع‌شده کم باشد قلبتان در سلامتی بیشتری قرار خواهد داشت و تناسب اندامتان حفظ خواهد شد.

توجه داشته باشید که میزان قند موجود در نوتلا زیاد است یعنی حدود 56 درصد. دو قاشق غذاخوری از این محصول حاوی 21 گرم قند است که معادل 5 قاشق چای‌خوری شکر است. متخصصان حوزه‌ی تغذیه به خانم‌ها توصیه می‌کنند که روزانه بیش از 6 قاشق چای‌خوری مصرف نکنند.

این میزان برای آقایان به 9 قاشق چای‌خوری محدود می‌شود. البته مصرف گاه به گاه نوتلا مشکلی به وجود نخواهد آورد با این حال بهتر است در مصرف این شکلات زیاده‌روی نکنید در غیر این صورت قند و چربی زیادی عایدتان خواهد شد.

توجه داشته باشید که میزان قند موجود در نوتلا زیاد است یعنی حدود 56 درصد. دو قاشق غذاخوری از این محصول حاوی 21 گرم قند است که معادل 5 قاشق چای‌خوری شکر است. متخصصان حوزه‌ی تغذیه به خانم‌ها توصیه می‌کنند که روزانه بیش از 6 قاشق چای‌خوری مصرف نکنند


بالاخره نوتلا بخوریم یا نه؟

مشکل اینجاست که نوتلا به پای ثابت صبحانه‌ی بسیاری از خانواده‌ها تبدیل شده است. مصرف روزمره‌ی نوتلا باعث افزایش میزان قند افزوده‌ی مصرفی در هر روز می‌شود و این درحالی است که بیشتر مردم در مصرف قند افزوده از حد مجاز فراتر می‌روند.

برای مثال، گفتیم که بنابر توصیه‌ی انجمن قلب آمریکا، زنان و کودکان نباید بیشتر از ۶ قاشق چای‌خوری قند افزوده (۲۵ گرم) در روز مصرف کنند و مردان نیز تا حداکثر ۹ قاشق چای‌خوری (۳۸ گرم) مجازند. اما برای مثال، میانگین آمریکایی‌ها ۱۹٫۵ قاشق چای‌خوری (۸۲ گرم) قند افزوده در روز مصرف می‌کنند و این مقدار در کودکان آمریکایی روزانه حدود ۱۹ قاشق چای‌خوری است.

نیازی به گفتن نیست که در مصرف مواد غذایی قندی باید محتاط‌تر بود. تا حد امکان سعی کنید که به مصرف مواد غذایی کم‌قندتر روی بیاورید و مصرف نوشیدنی‌های شیرین‌شده را به حداقل برسانید. درمورد نوتلا هم باید بگوییم که اگرچه به‌عنوان کرم صبحانه تبلیغ می‌شود، اما بهتر است که این محصول را به‌عنوان کرم دسر و با رعایت اعتدال مصرف کنید.

به‌هرحال اگر عاشق نوتلا هستید، اشکالی ندارد که هرازگاهی خودتان را به خوردنش دعوت کنید. ولی اینکه گول تبلیغات را نخورید و آگاه باشید که نوتلا درمجموع انتخاب سالمی برای رژیم غذایی خودتان و کودک‌تان نیست.

کلام آخر

هرقدر هم که نوتلا خوشمزه باشد، این واقعیت را که پر از قند، چربی و کالری است، نباید نادیده گرفت. پس به‌نفع سلامتی خودتان است که از مصرف صبحانه‌ای نوتلا بپرهیزید و درعوض هرازگاهی از این کرم کاکائویی هوس‌انگیز در کنار دسر، آن هم به‌مقدار متعادل، مصرف کنید.

همچنین بخوانید:

از فواید و مضرات مصرف کاکائو بیشتر بدانید!

مجموعه برتر بیسکویت شکلاتی برای علاقمندان به شکلات

۱۰ دسر راحت و خوشمزه شکلاتی

طرز تهیه ی کاپ کیک کاکائویی بدون نیاز به فر



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits