دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۰ خاصیت درمانی فوق العاده عسل
0
زمان مطالعه: 7 دقیقه
عسل حاوی ترکیبات گیاهی بسیار مفید برای بدن و برای درمان زخم ها است .

خواص شگفت انگیز درمانی عسل

عسل از زمان های قدیم تا کنون هم به عنوان ماده غذایی و هم به عنوان دارو مورد استفاده گرفته است . عسل حاوی ترکیبات گیاهی بسیار مفید برای بدن است . مزایای سلامتی عسل دوچندان خواهد شد اگر به جای شکر تصفیه شده مورد استفاده قرار بگیرد .

مزایای فوق العاده عسل برای سلامت بدن

1 -عسل محتوی مواد مغذی است

عسل یک ماده شیرین و غلیظ است که توسط زنبور عسل با جمع آوری شهد گلهای اطراف آنها در محیط تولید می شود. این ماده به عنوان غذای ذخیره شده برای زنبورها تولید می شود . رنگ ، بو و مزه عسل بستگی به انواع گلهای محلی دارد که زنبور در آنجا زندگی می کند.

از نظر تغذیه ای ۱ قاشق غذاخوری عسل ( ۲۱ گرم) محتوی ۶۴ کالری ، ۱۷ گرم قند از جمله فروکتوز ، گلوکز ، مالتوز و سوکروز است . عسل تقریبا فاقد فیبر ، چربی و پروتئین است.

عسل محتوی مقدار خیلی کمی ویتامین و مینرال است و شما باید مقدار زیادی عسل میل کنید تا بتوانید نیازهای روزانه خودتان را به ویتامین ها و مواد معدنی برآورده کنید.اگر رنگ عسل روشن و درخشان باشد محتوی ترکیبات گیاهی بیواکتیو و آنتی اکسیدان ها است و اگر رنگ آن تیره باشد محتوی مواد مغذی بیشتری نسبت به عسل روشن است.

2 -عسل با کیفیت غنی از آنتی اکسیدان ها است

عسل با کیفیت محتوی مقدار زیادی از بسیاری از آنتی اکسیدانهای مهم است که شامل اسیدهای ارگانیک و ترکیبات فنولی مانند فلاونوئیدها است. دانشمندان معتقدند که مخلوطی از این ترکیبات به عسل قدرت آنتی اکسیدانی می دهد.

جالب توجه است که مطالعات نشان داده است که مصرف عسل گندم سیاه یا دیلار سطح آنتی اکسیدان ها را در خون شما افزایش می دهد. آنتی اکسیدان ها با کاهش ریسک حملات و سکته های قلبی و برخی انواع سرطان در ارتباط هستند. آنتی اکسیدان ها سلامت چشم ها را نیز بهبود می بخشند.

خواص عسل

3- عسل برای افراد دیابتی نسبت به شکر بهتر است

شواهد در رابطه با مصرف عسل برای افراد دیابتی مبهم است. عسل از یک طرف می تواند ریسک فاکتورهای بیماری قلبی را که در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ شایع است را کاهش دهد . به عنوان مثال عسل کلسترول بد ، تری گلیسیریدهای خون و التهاب را کاهش داده و باعث افزایش کلسترول خوب می شود.

با اینحال برخی از مطالعات نشان دادند که عسل سطح قند خون را افزایش می دهد – البته نه به اندازه شکر تصفیه شده – با اینکه عسل تا حدودی نسبت به شکر تصفیه شده برای افراد مبتلا به دیابت بهتر است اما هنوز هم باید با احتیاط مصرف شود.

در واقع بهتر است افراد مبتلا به دیابت مصرف غذاهای محتوی کربوهیدرات را به حداقل برسانند و به یاد داشته باشید که انواع خاص شربت ها می تواند با عسل مخلوط شود هرچند این عمل در بسیاری از کشورها غیر قانونی است اما یک مشکل بزرگ حل نشده است.

4 - تاثیر عسل بر فشار خون

آنتی اکسیدانهای موجود در عسل می تواند فشار خون را کاهش دهد . فشارخون یک فاکتور خطر مهم برای بیماری قلبی است و عسل می تواند آنرا کاهش دهد. عسل محتوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است که فشار خون را کاهش می دهد. مطالعات بر روی موش و انسان نشان داده است که مصرف عسل باعث کاهش متوسط فشار خون می شود.

5- عسل باعث بهبود کلسترول می شود

سطوح بالای کلسترول LDL یک ریسک فاکتور قوی برای بیماری های قلبی است . این نوع کلسترول نقش مهمی در آترواسکلروز – تجمع چربی در رگ دارد – که می تواند منتهی به حمله و سکته قلبی شود . جالب توجه است است که مطالعات متعدد نشان داده است عسل ممکن است سطح کلسترول را بهبود ببخشد. مصرف عسل کلسترول بد – LDL را کاهش می دهد درحالیکه بطور قابل توجهی باعث افزایش کلسترول HDL – کلسترول خوب می شود.

به عنوان مثال مطالعه بر روی 55 بیمار که عسل را جایگزین شکر کرده بودند کاهش 5.8% در LDL و افزایش 3.3% کلسترول HDL را نشان داد که همچنین باعث کاهش 1.3% وزن افراد شده بود.

6- کاهش چربی خون با عسل

عسل تری گلیسیریدهای خون را کاهش می دهد و همه می دانیم که افزایش تری گلیسیریدها ریسک فاکتور دیگر بیماریهای قلبی است. تری گلیسیریدها همچنین با مقاومت انسولینی که مهمترین عامل در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 است , در ارتباط هستند.

سطح تری گلیسیریدها در رژیم غذایی محتوی قند بالا و کربوهیدرات های تصفیه شده بالا می رود و مطالعات متعدد نشان داده است مصرف منظم عسل سطح تری گلیسیریدها را کاهش می دهد به خصوص اگر عسل جایگزین قند شود. به عنوان مثال , مطالعاتی که عسل و قند را با هم مقایسه کرده بودند نشان دادند که سطح تری گلیسرید در گروهی که عسل مصرف کرده بود 11- 19 % کاهش یافته است.

خواص درمانی عسل

7- عسل با سلامت قلب و عروق در ارتباط است

آنتی اکسیدان های موجود در عسل باعث سلامت قلب و عروق می شوند . عسل منبع غنی از فنول ها و دیگر ترکیبات آنتی اکسیدانی است که باعث کاهش بیماریهای قلبی می شوند. آنتی اکسیدانها رگهای شما را باز کرده و جریان خون را به قلب افزایش می دهند، آنها همچنین مانع تشکیل لخته خون می شوند که با مسدود کردن رگ ها منجر به حمله قلبی و سکته می شود.

علاوه بر این مطالعه بر روی موش های صحرایی نشان داده است که عسل از قلب در مقابل استرس اکسیداتیو محافظت می کند. اگرچه مطالعات بلند مدت در رابطه با مصرف عسل و سلامت قلب و عروق در انسانها انجام نشده است اما این نتایج کاملا علمی هستند.

8 – تاثیر عسل بر سوختگی

عسل به درمان سوختگی و زخم ها کمک می کند . درمان موضعی زخم ها و سوختگی ها با عسل از زمان مصر باستان مورد استفاده قرار گرفته و هنوز هم رایج است . بررسی 26 مطالعه صورت گرفته بر روی درمان زخم ها با عسل نشان داده است که عسل برای درمان زخم هایی که بعد از جراحی عفونی می شوند و سوختگی های عمیق بسیار موثر است.

عسل همچنین در درمان زخم های پای افراد دیابتی که یک مشکل جدی برای این افراد است و می تواند منجر به قطع پای آنها شود بسیار مفید است . یکی از مطالعات صورت گرفته در این زمینه میزان موفقیت عسل در درمان زخم ها را 43.3% نشان داده است . در مطالعه دیگری مصرف موضعی عسل تا 97% در درمان زخم پای دیابتی ها موفق بود.

محققان معتقدند که قدرت شفا دهنده عسل ناشی از اثرات آنتی باکتریال و ضد التهابی آن و همچنین توانایی تغذیه بافت های اطراف زخم است. علاوه بر این عسل می تواند باعث درمان بیماریهای پوستی از جمله پسوریازیس و ضایعات تبخالی شود. عسل همچنین یک درمان موثر برای زخم های سوختگی محسوب می شود.

9- عسل و درمان سرفه در کودکان

سرفه یک مشکل رایج در کودکان مبتلا به عفونت های ناحیه فوقانی تنفسی است . این عفونت ها می تواند بر خواب و کیفیت زندگی کودک و والدین او تاثیر بگذارد . با اینحال داروهای رایج برای این عفونت ها گاهی خیلی موثر نیستند و ممکن است عوارض جانبی برای کودک ایجاد کنند. جالب توجه است که عسل ممکن است انتخاب بهتری به جای دارو باشد و شواهد نشان داده اند که اثرات درمانی عسل در این زمینه فوق العاده است.

یکی از مطالعات نشان داد که عسل علائم سرفه را کاهش می دهد و بیش از داروهای ضد سرفه باعث بهبود خواب کودکان می شود. با اینحال به دلیل خطر بوتولیسم هرگز نباید به کودکان زیر یک سال داده شود.

10 – عسل با وجود خوشمزگی کالری بالایی دارد

عسل یک جایگزین خوشمزه و سالم برای شکر است. اطمینان حاصل کنید که از عسلی با برند مناسب استفاده می کنید زیرا انواع کم کیفیت عسل ممکن است حاوی مخلوطی از شربت های دیگر باشد.

به یاد داشته باشید که عسل فقط باید در حد اعتدال مصرف شود زیرا حاوی قند و کالری بالایی است و در پایان باید گفت که عسل یک شیرین کننده بهتر نسبت به قند و شربت های ذرت با فروکتوز بالا است.

divider

بیشتر بخوانید:

روش صحیح آماده سازی معجون آب لیمو و عسل برای اول صبح

با عسل شکرک زده چیکار کنیم؟

فواید بی نظیر لیمو ترش و عسل

divider

ترجمه توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits