دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هرگز روزه را با آب سرد باز نکنید!
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
نوشیدن آب یخ هنگام افطار خطرناک است/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با مضرات نوشیدن آب سرد در افطار آشنا شوید.

نوشیدن آب یخ هنگام افطار خطرناک است

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با مضرات نوشیدن آب سرد در افطار آشنا شوید.

مضرات نوشیدن آب یخ در ماه رمضان

مضرات نوشیدن آب سرد در هنگام افطار

پزشکان سنتی عقیده دارند فایده بزرگ کم خوردن و پرهیز نمودن از غذا در یک مدت کوتاه آن است که چون 11 ماه پر از غذا بوده است در مدت یک ماه روزه‌داری مواد غذایی خود را دفع می‌کند. همچنین کبد هم برای حل باقیمانده غذای جمع شده در معده صفرای خود را تخلیه می‌کند و تمام دستگاه گوارش در این مدت استراحت می‌کنند.

روزه یعنی کم خوردن و کم آشامیدن در مدت معینی از سال که بهترین راه حفظ تندرستی است، و طب قدیم و جدید هر دو به آن اعتقاد دارند. با توجه به حرارت زیادی که معده در پایان روز پیدا می کند، شروع افطار با آب سرد بسیار مضر و حتی خطرناک است.در این حالت معده دچار انقباض شدید می شود که این امر ضعف معده و بروز مشکلات گوارشی را در پی دارد.اگر افطار را با آب سرد شروع کنید مانند آن است که روی یک ظرف چینی داغ آب سرد بریزید.مشابه همان بلایی که سر ظرف چینی می آید بر سر معده شما نیز خواهد آمد.

هم چنین به این دلیل که در ابتدای افطار کبد تمایل شدیدی به جذب غذا دارد، آب یخ مصرف شده توقف چندانی در معده نمی کند و بلافاصله وارد روده می شود که این مسئله می تواند باعث بروز رفلکس پاراسمپاتیک شدید و حتی سنکوپ و مرگ ناگهانی شود.طبیعتاً به دلیل بالا بودن حرارت معده، استفاده از آب جوش یا نوشیدنی های داغ هم چندان مناسب نیست.بنابراین همچنان که در احادیث آمده است، اگر می خواهید روزه خود را با آب باز کنید باید از آب جوشیده ولرم استفاده کنید. طبق این روایات، آب ولرم اخلاطی را که در طول روز در معده جمع شده است، می شوید.

مختل شدن سیستم ایمنی بدن ، مشکلات گوارشی ،سردردهای میگرنی و افزایش احساس تشنگی از عوارض نوشیدن آب یخ است پس تا جائیکه می توانید آب یخ ننوشید بهترین مورد آبجوش ولرم شده یا چای بسیار کمرنگ است و توصیه می شود به هیچ عنوان زمان افطار آب سرد استفاده نشود.

بدن انسان روزه دار چیزی بالغ بر ۱۶ ساعت هیچ غذا و آبی دریافت نمی‌کند و این عامل موجب افت قند خون در زمان افطار می‌شود که نتیجه آن تشنگی بسیار است و باید در این وعده قند خون و آب از دست رفته بدن تأمین و بازیابی شود. در وعده افطار باید آب و املاح بدن تامین شود و بهترین مورد آبجوش ولرم شده یا چای بسیار کمرنگ است و توصیه می شود به هیچ عنوان زمان افطار آب سرد استفاده نشود چرا که دمای بدن طی زمان طولانی روزه داری بالارفته و خیلی گرم است در نتیجه باید از مایعاتی استفاده کرد که با دمای بدن همخوانی داشته باشد.

استفاده از آب سرد موجب ایجاد اختلال در عملکرد سیستم عصبی و گوارش می‌شود و محیط معده نیز چون گرم است با ورود آب سرد در معده دچار اختلال در هضم و جذب غذا می‌شود. بهتر است در این وعده از قندهای سریع الهضم استفاده شود که بهترین گزینه برای آن استفاده از خرما است و در کنار آن می‌توان از شیره خرما یا شیره انگور نیز استفاده کرد که در طب سنتی نیز بر آن تاکید شده است و هنگام تهیه شربت آبلیمو‏، خاکشیر یا تخم شربتی در آن شکر استفاده نشود و از این قندهای طبیعی نامبرده استفاده شود.

یکی از علل سردردهای افراد روزه دار پس از وعده افطار کاهش قندخون و از دست رفتن آب و املاح بدن در طول روز است؛ همچنین پرخوری در وعده افطار نیز می‌تواند موجب سردرد در شخص شود علی الخصوص اگر در این وعده از قند و شکر زیادی استفاده شود چرا که قندخون به سرعت بالا آمده و موجب تولید انسولین در بدن می‌شود و پس از یک ساعت به سرعت پایین آمده و موجب سردرد می‌شود. اگر در وعده افطار شخص پرخوری کند سردرد شدت می‌یابد چرا که در این زمان از تمام قسمت‌های بدن بخصوص مغز، خون به سمت معده جاری می‌شود تا به کمک هضم غذا بیاید و این عمل موجب شدت در سردرد شخص روزه دار می‌شود.

بهتر است ۳۰ تا ۴۵ دقیقه میان وعده شام و افطار فاصله باشد. بهتر است ۳۰ تا ۴۵ دقیقه میان وعده شام و افطار فاصله باشد و در وعده افطار موادی چون یه کف دست نان سنگک، پنیر و یک سبد سبزی مصرف شود و شام نیز معادل یک ناهار سبک باشد و برای مثال درصورت مصرف برنج، ۱۰ تا ۱۲ قاشق برنج با انواع خورشت مصرف شود و در کنار شام یک پیاله ماست، سبزی و سالاد نیز استفاده شود که عمدتا سبزی و سالاد و ماست کمتر مصرف می‌شود.

درصورت سرو غذا همراه با نان، بهتر از حلیم کم چرب یا سوپ استفاده شود چرا که سوپ دارای آب و املاح کافی می‌باشد از مصرف آش‌ها نیز خودداری شود چرا که به علت داشتن حبوبات نفاخ است و پیازداغ و نعناداغ آن موجب اختلال در دستگاه گوارشی می‌شود. بیشتر وعده‌های افطار که در مهمانی‌ها تهیه می‌شود، مرغ و ماهی سرخ شده یا کباب تغذیه است که به علت سرخ کردنی و چربی بالای آنها موجب عطش و افزایش وزن می‌شود و بهتر است مرغ و ماهی در این شرایط بخارپز، کبابی و یا آب پز شود و یا داخل فویل در فر پخته شود.

پرهیز از مصرف مرغ و ماهی در وعده سحر

پروتئین موجود در مرغ، ماهی و کباب بالاست و برای افرادی که سال اول روزه داری آنهاست بهتر است در وعده افطار استفاده شود ولی توصیه می‌شود در وعده سحر اصلا از این مواد غذایی استفاده نشود چرا که موجب عطش می‌شود و بهتر است از غذاهای سرخ شده و پرچرب استفاده نشود.یک ساعت پس از افطار باید آب و مایعات استفاده شود و باید در این بازه زمانی تا سحر به طور مرتب آبجوش آب و چای استفاده شود و از آنجایی که آب انرژی لازم را ندارد باید آبمیوه و شیر استفاده شود.

بهتر است در کنار وعده افطار سبزی بخصوص کاهو و خیار که دارای آب بالایی استفاده شود همچنین میوه‌هایی چون خربزه، هندوانه و طالبی مصرف شود. از آنجایی که وعده سحر معادل یک وعده صبحانه کامل یا ناهار معمولی است بدن باید کربوهیدرات های پیچیده را بخوبی دریافت کند و بهتر است غذاهای نانی استفاده شود یا برنج و ماکارونی مصرف شود همچنین انواع سبزی و میوه‌هایی چون سیب، گلابی و انگور که دارای فیبر کافی هستند مصرف شود.غلات و حبوبات نیز دارای فیبر زیادی هستند و در وعده سحر می‌توان استفاده کرد.

غلات و حبوبات نیز دارای فیبر زیادی هستند و در وعده سحر می‌توان استفاده کرد چرا که این قبیل مواد غذایی قند خون را به آرامی بالا می‌برد و پس از هفت تا هشت ساعت به آرامی قندخون پایین می آید و موجب اختلال در بدن و قند خون نمی‌شود.اساسا در ماه رمضان افراد انتظار دارند وزنشان ۲ تا چهار کیلوگرم کاهش یابد که این مهم در صورت داشتن تحرک و فعالیت میسر می‌شود و بهترین راهکار پیاده روی است که روزانه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کافی است و در روز طی ساعات هشت تا ۱۰ صبح بهترین زمان برای این ورزش است که ویتامین D مورد نیاز بدن نیز دریافت می‌شود و توصیه می‌شود بین ساعات ۱۱ تا ۱۶ به علت افزایش دمای هوا و تعریق از منزل بیرون نروند.

--------------------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits