دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
به این دلایل نوشابه رژیمی نخورید
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
به این دلایل نوشابه رژیمی نخورید- نوشابه رژیمی-نوشابه -رژیمی-آسپارتام-شیرین کننده مصنوعی

چند سالی است که برای مصرف نوشابه‌های رژیمی تبلیغات گسترده‌ای می‌شود. کارخانه‌های بزرگ تولیدکننده این نوشیدنی‌ها ادعا می‌کنند که این نوع نوشابه‌ها جایگزین‌های مناسبی برای نوشابه‌های معمولی هستند، زیرا در تولیدشان به جای قند از آسپارتام که یک شیرین‌کننده مصنوعی کم‌کالری است استفاده می‌شود.
در نتیجه مردم را تشویق می کنند که با خیال راحت و بدون نگرانی از دریافت کالری زیاد از این نوشابه های رژیمی استفاده کنند، اما محققان عقیده دیگری دارند و در طول بررسی های خود به این نتیجه رسیده اند که مصرف نوشیدنی های حاوی این شیرین کننده مصنوعی، خطراتی جدی برای سلامت خواهد داشت.
نو.شابه رژیمی

در این مطلب به 9 مورد از خطرات مصرف آسپارتام اشاره می کنیم

1 ـ تاری چشم
برخی از دردهای چشمی، اختلالات دید و خشکی چشم ممکن است در نتیجه مصرف آسپارتام باشد. این شیرین کننده مصنوعی از فنیل آلانین، اسید آسپارتیک و متانول ساخته شده است. به عقیده متخصصان متانول برای شبکیه چشم و عصب بینایی خطرناک است و باعث بروز اختلالات بینایی می شود.

توجه داشته باشید هر ماده غذایی یا نوشیدنی حاوی آسپارتام که به مدت طولانی و در معرض گرما نگهداری شده باشد به دلیل تجزیه ترکیبات آن برای چشم ها سمی خواهد بود.

2 ـ سردرد و میگرن
سردرد و میگرن در اثر برخی از عوامل تحریک کننده به وجود می آید. بیشتر این تحریک کننده ها در مواد غذایی مختلف مانند شکلات تلخ، پنیرهای چرب و... وجود دارد. محققان موسسه مایوکلینیک آمریکا به این نتیجه رسیده اند که آسپارتام نیز یکی از عوامل محرک سردرد و میگرن است.

میزان کمی از این شیرین کننده مانند الکل و کافئین، باعث ایجاد سردرد خواهد شد و پزشکان معتقدند که این عامل محرک باید کاملا از ترکیبات نوشیدنی ها و مواد غذایی حذف شود. اگر شما نیز از قربانیان میگرن یا هر نوع سردردی هستید، حواستان به ترکیبات مواد غذایی مصرفی تان باشد و حتما از مصرف مواد غذایی حاوی آسپارتام خودداری کنید.

3 ـ کاهش عملکرد انسولین
هرچند ادعا می شود شیرین کننده های مصنوعی جزو جایگزین های مناسب قند برای دیابتی ها هستند در این خصوص اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد.

نتایج بررسی هایی که در انجمن دیابت آمریکا انجام شده است، نشان می دهد که مصرف آسپارتام ممکن است باعث کاهش حساسیت و عملکرد درست انسولین شود. در نتیجه بیشتر متخصصان بر این باورند که آسپارتام نمی تواند جایگزین مناسب و مطمئنی برای قند باشد و دیابتی ها باید از مصرف آن خودداری کنند.

نو.شابه رژیمی

4 ـ از لاغری خبری نیست
اگر قصد لاغر شدن داشته باشید، بی شک می دانید که باید از مصرف مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات ها و قند بپرهیزید. در نتیجه به سمت مصرف مواد غذایی رژیمی می روید. بهتر است بدانید مواد غذایی کم قند معمولا با شیرین کننده های مصنوعی از نوع آسپارتام شیرین و خوش طعم می شوند که کمکی به کاهش وزن نخواهند کرد.

نتایج یک پژوهش که در دانشگاه لیورپول انجام شده است، نشان می دهد بدن قادر نیست بین شیرین کننده های مصنوعی و قند تفاوتی قائل شود. به عقیده این محققان عصب های دریافت کننده طعم شیرین که در سلول های چشایی قرار دارند، باعث می شوند که طعم شیرین در دستگاه روده ای تشخیص داده شود.

شیرین کننده های مصنوعی عملکردی مانند قند دارند و گیرنده های دستگاه روده ای را فعال می کنند در نتیجه بدن به جذب بیشتر کربوهیدرات یا همان قند تشویق می شود. به جای مصرف این قبیل مواد غذایی سعی کنید مواد غذایی سالم و تازه مصرف کنید. به جای این نوشیدنی ها، لیموترش یا خیار با نعنا داخل آب بیندازید تا خوش طعم شود و میل کنید.

5 ـ افزایش افسردگی
نتایج پژوهش های متعدد نشان داده است که آسپارتام اثرات منفی روی افراد مبتلا به افسردگی داشته است. این شیرین کننده می تواند باعث تشدید علائم افسردگی و وخیم شدن حالت های روحی افراد شود.

اگر افسرده هستید، دور مواد غذایی حاوی آسپارتام را خط قرمز بکشید. البته خبر خوب این که این شیرین کننده باعث بروز علائم افسردگی نمی شود، اما علائم آن را تشدید می کند.

به این دلایل نوشابه رژیمی نخورید

6 ـ التهاب و درد مفاصل
محققان آمریکایی گزارش های زیادی از شروع التهاب و درد مفاصل بعد از مصرف آسپارتام دریافت کرده اند. بدن برخی افراد به این ترکیبات حساسیت دارد و برای مقابله با ترکیبات شیمیایی موجود در این شیرین کننده ها، واکنش های آلرژیک نشان می دهد.

در نتیجه بعد از مصرف این شیرین کننده ها مفاصل ملتهب و دردها نیز شروع می شوند. فرقی نمی کند به این ترکیبات حساسیت داشته باشید یا نه! بهترین کار برای حذف یکی از عوامل درد مفاصل پرهیز از مصرف این قبیل مواد غذایی است. اگر از التهاب و درد مفاصل رنج می برید، از مصرف هر نوع ماده غذایی حاوی شیرین کننده های مصنوعی خودداری کنید.

7 ـ افزایش مشکل معده
زمانی که در اوایل دهه 80 میلادی آسپارتام وارد بازار شد و در ترکیب اصلی نوشابه ها قرار گرفت، اداره کنترل محصولات غذایی فرانسه شکایت های زیادی درباره عوارض جانبی ناشی از مصرف محصولات غذایی حاوی این شیرین کننده دریافت کرد. گرفتگی عضلات معده به عنوان یکی از ناراحتی های اصلی مخصوصا در سال اول فروش این محصولات به ثبت رسید.

امروزه نیز افراد زیادی که از گرفتگی عضلات شکمی و معده درد رنج می برند، اظهار می کنند که با حذف محصولات غذایی حاوی شیرین کننده های مصنوعی به ویژه آسپارتام، علائم بیماریشان بهبود می یابد.

8 ـ حساس شدن گوش
محققان تاکنون حدود 90 گونه از علائم مربوط به مصرف آسپارتام را شناسایی کرده اند. ناشنوایی، وزوزگوش و تحمل نداشتن سروصدای اطراف جزو برخی از علائم ناشی از مصرف آسپارتام محسوب می شود.

در وزوزگوش، فرد مبتلا حتی در نبود صدای خارجی نیز سروصدای غیرطبیعی در گوش خود احساس می کند. محققان مشاهده کردند افرادی که نوشیدنی های رژیمی زیادی مصرف می کنند، بیشتر از این مشکل شکایت دارند. خبر خوب این که مشکلات شنوایی ناشی از مصرف آسپارتام با قطع مصرف این قبیل نوشابه ها درمان می شود.

9 ـ افزایش احتمال سرطان
محققان به نتایج ضد و نقیضی درباره تاثیر آسپارتام در ابتلا به برخی از سرطان ها دست یافته اند. محققان دانشگاه هاروارد به این نتیجه رسیده اند، خطر ابتلا به سرطان خون در افرادی که هر روز نوشابه رژیمی می خورند، بیشتر است.

نتایج بررسی های دیگر نیز نشان می دهد ارتباطی بین مصرف زیاد و طولانی مدت نوشابه های حاوی شیرین کننده های مصنوعی بویژه آسپارتام و خطر ابتلا به سرطان سینه، سرطان پروستات و لطمه های جدی به مغز و حتی تومورهای مغزی وجود دارد. البته این در حالی است که در بررسی های انجام شده توسط خود صنایع تولید کننده، هیچ ارتباطی بین مصرف آسپارتام و سرطان مشاهده نشده است.

در هر حال متخصصان توصیه می کنند از مصرف بی رویه این نوشیدنی ها، به بهانه کم کالری و بی ضرر بودن، بپرهیزید. آسپارتام بی ضرر نیست و خطرات جدی برای سلامت به وجود می آورد.

منبع:طبنا



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits