دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با این مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان طول عمر و جوانی خود را تضمین کنید!
7
زمان مطالعه: 4 دقیقه
مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان-معرفی مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان-آشنایی با مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان-بررسی مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان-تاثیر مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان

مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان:آنتی اکسیدان‌ها از بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. آنتی اکسیدانها با آنزیمها و مواد مغذی در بدن واکنش می‌دهند تا اثرات منفی رادیکالهای آزاد را خنثی کنند.

آنتی اکسیدان‌ها، ترکیباتی طبیعی هستند که بدن را مقابل رادیکال‌های آزاد مضر مصون نگاه می‌دارند. رادیکال‌های آزاد، اتمهایی هستند که سبب تخریب سلولها می‌شوند، به سیستم ایمنی صدمه می‌زنند و عفونتها وبیماری‌های ناتوان کننده‌ای مانند سرطان و بیماری‌های قلبی را بوجود می‌آورند.

مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان

مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان

رادیکال‌های آزاد متعددی در بدن وجود دارد که بر اثر تابش اشعه‌ها از جمله پرتوهای زیانبار خورشید، مواد سمی شیمیایی مانند مواد درون دود سیگار، هوای آلوده، شوینده‌های خانگی و صنعتی و فرایندهای متابولیسمی (مثل تجزیه‌ی چربی برای تولید انرژی) ایجاد می‌شوند.

اما آنتی اکسیدان‌ها، مواد غذایی‌ای مانند کارتونوئیدها، فلاونوئیدها و سلنیوم‌ها هستند، که به جلوگیری از وارد آمدن آسیب به سلولهای بدن کمک نموده یا صدمات وارد شده را ترمیم می‌کنند.

آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشیده و خطر عفونت یا ابتلا به سرطان را پایین آورند. در فهرست زیر مواردی از آنتی اکسیدان‌های اصلی و فوایدشان برای بدن را می‌خوانید:


سیر

مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان

گوگرد و هیدروژن ترکیباتی هستند که در سیر یافت می‌شود. سیر مانع اکسید شدن چربی‌ها و ته نشین شدنشان در بافتها و عروق می‌شود. سیر، همچنین حاوی مواد آنتی اکسیدانی مانند ویتامینهای آ و سی و سلنیوم هم هست.


فلاونوئیدها

مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان

مواد خوراکی فلاونوئیدی که عمدتا میوه‌های زرد و قرمز را شامل می‌شوند، آنتی اکسیدانهایی قوی هستند. گیاهان، فلاونوئیدها را تولید می‌کنند تا از خودشان مقابل انگلها، باکتری‌ها و آسیب‌های سلولی محافظت کنند.

فلاونوئیدها از ویتامین‌های آنتی اکسیدان در برابر آسیب‌های اکسیداتیو محافظت می‌کنند. فلاونوئیدها در میوه‌ها، سبزیجات، ادویه جات، دانه‌ها، مغزها، گل‌ها و پوست گیاهان وجود دارد. سرکه‌ی سیب، تمشک آبی، بلوبری‌ها، پیاز، مواد موجود در سویا و چای هم فلاونوئید دارند.

ویتامین C

مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان

ویتامین سی هم آنتی اکسیدان قدرتمندی است که دیگر آنتی اکسیدانهایی مانند ویتامین E را تقویت می‌کند. ویتامین سی، محلول در آب است، از اینرو نمی‌تواند در بدن ذخیره شود. ویتامین سی از نخاع و مغز مقابل رادیکال‌های آزاد و وارد آمدن آسیب به عروق و دیواره‌ی رگها محافظت می‌کند.

منابع ویتامین سی در مواد غذایی زیر یافت می‌شوند: مرکبات، پاپایا، کلم بروکلی و کلم بروکسل.


کاروتنوئیدها

مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان

کاروتنوئیدها، ذرات محلول در چربی یافت شده در میوه‌ها و سبزیجات زرد، قرمز، سبز و نارنجی هستند. این‌ها دسته‌ی موثری از آنتی اکسیدان‌ها هستند که حاوی آلفا کاروتن، بتا کاروتن، لیکوپن، لوتین و زاکسانتین هستند.

بیش از ۵۰۰ کاروتنوئید در طبیعت یافت شده است که تنها ۵۰ موردش می‌توانند در بدن تبدیل به ویتامین آ شود. مواد غذایی حاوی کاروتنوئید عبارتند از: سیب زمینی شیرین، هویج، اسفناج، فلفل شیرین و کلم پیچ.

ویتامین e

مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان

این ویتامین هم آنتی اکسیدانی قوی است که مانع اکسیداسیون چربی‌ها می‌شود. اکسیداسیون چربی، منجر به تصلب شرائین می‌گردد. ویتامین E جذب اکسیژن را بهبود بخشیده، واکنش پذیری سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد و به جلوگیری از آب مروارید کمک می‌کند.

زینک و سلنیوم، جذب و استفاده ویتامین E را در بدن ارتقا می‌دهند.منابع ویتامین E در مواد غذایی عبارتند از: دانه‌ها و مغزها، دانه‌ی گل آفتابگردان، سبزیجات با برگ سبز تیره، و سیب زمینی شیرین.

باید بدانیم که همیشه مقدار بیشتر به معنای بهتر بودن نیست. اگر جدیدا رژیم غذایی متعادل خوبی دارید، احتمالا بیشتر این آنتی اکسیدانها را از منابع غذایی‌تان بدست می‌آورید.بدن شما نمی‌تواند آنتی اکسیدان اضافی را ذخیره کند، پس دریافت بیش از حد هر یک از منابع آنتی اکسیدان یا هر ترکیب دیگر، برایتان فایده‌ای نخواهد داشت. بهترین کار، مصرف روزانه‌ی رژیم غذایی متعادلی شامل ۵ تا ۸ وعده میوه و سبزیجات تازه است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (7 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    ۱ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    baldar | ۹ سال پیش
    باسلام بسیار اطلا عات خو بی در باره میوه جات و سبزی جا ت بود متشکرم
    0
    0
    
    hits