دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با فواید درمانی آمپول ریلوناسپت
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
ریلوناسپت (Rilonacept) برای درمان گروه خاصی از اختلالات ارثی مانند سندرم‌های دوره‌ای وابسته به کریوپیرین (CAPS)، از جمله سندرم سردرد خانوادگی و سندرم ماکل ولز (Muckle Wells) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موارد مصرف و عوارض جانبی ریلوناسپت

ریلوناسپت (Rilonacept) برای درمان گروه خاصی از اختلالات ارثی مانند سندرم‌های دوره‌ای وابسته به کریوپیرین (CAPS)، از جمله سندرم سردرد خانوادگی و سندرم ماکل ولز (Muckle Wells) مورد استفاده قرار می‌گیرد. ریلوناسپتت با مسدود کردن یک پروتئین طبیعی خاص در بدن (اینترلوکین-1) کار می‌کند که ممکن است علائم CAPS را بدتر کند.

ریلوناسپت CAPS را درمان نمی‌کند، اما این می تواند به کاهش علائم، از جمله بثورات، درد مفاصل، تب و خستگی کمک کند.

نام تجاری : آرکالیست

مقدار و روش درست مصرف داروی ریلوناسپت

قبل از شروع درمان با ریلوناسپت بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامع دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

دوز و مقدار داروی ریلوناسپت از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک متخصص برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید. پزشک بر اساس سن، وزن و وضعیت بیمار دوز مناسب دارو را برایش تجویز می‌کند.

ریلوناسپت به صورت زیر جلدی تزریق می‌شود. قبل از تزریق این دارو باید مراحل تهیه محلول را به درستی طی کنید تا محلول شفاف و مناسب را تزریق نمایید.

سعی کنید دوزی از ریلوناسپت را از دست ندهید. اگر بعد از گذشت مدتی از مصرف ریلوناسپت شرایط بیماری شما بهبود نیافت، قبل از مصرف دوز بعدی، با پزشک خود مشورت کنید.

موارد منع مصرف ریلوناسپت

  • به تاریخ انقضای داروی ریلوناسپت توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی ریلوناسپت را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی ریلوناسپت را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

Rilonacept

مصرف ریلوناسپت در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. مصرف داروی ریلوناسپت در دوران بارداری ممکن است برای جنین خطرناک باشد.

تاثیر مصرف داروی ریلوناسپت بر رانندگی

ریلوناسپت نمی‌تواند باعث سرگیجه، تاری دید و خواب آلودگی در شما شود، نیازی نیست از رانندگی کردن بپرهیزید.

تداخلات دارویی ریلوناسپت

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

داروی ریلوناسپت با داروهای زیر ممکن است تداخل داشته باشد: برخی واکسن‌ها مانند آنفولانزا و فلج اطفال، مسدود کننده‌های TNF (مانند (مانند آدالیموماب (Adalimumab)، اتانرسپت، اینفلیکسیماب (Infliximab))، برخی از مسدود کننده‌های اینترلوکین 1 (مانند آناکینرا)

هشدارها درباره مصرف ریلوناسپت

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی ریلوناسپت ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی که باردار هستید و یا قصد بچه‌دار شدن دارید و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • در صورتی که سابقه مشکل تنفسی (آسم) دارید.
  • در صورتی که عفونت (هپاتیت یا توبرکلوزیس) شما به تازگی عود کرده است.
  • در صورتی که دیابت دارید.
  • اگر زخم بازی روی پوستتان دارید.
  • در صورتی که مشکل سیستم ایمنی (عفونت HIV) دارید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

Rilonacept

عوارض مصرف ریلوناسپت

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • قرمزی، سوزش، التهاب، سفتی و درد در محل تزریق: این واکنش‌ها حداکثر 2 روز باقی می‌مانند، اگر این علائم از بین نرفتند، به پزشک مراجعه کنید.
  • افزایش احتمال برخی عفونت‌های پوستی، پنومونی و عفونت استخوان و مفاصل

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی ریلوناسپت می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از حد ریلوناسپت

ریلوناسپت را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری از داروی ریلوناسپت

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

همه چیز در مورد داروی مسکن کتورولاک (KETOROLAC)

آشنایی با قرص مسکن ریلایف (relief)

مسکن درد مفاصل : ۷ مسکن قوی و تاثیر گذار برای درمان درد مفاصل

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits