دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موارد مصرف و کاربردهای درمانی والروبیسین
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
والروبیسین (Valrubicin) متعلق به دسته دارویی آنتراسیکلین ها است که برای درمان سرطان مثانه استفاده می‌شود. این دارو ممکن است سرطان شما را درمان نکند اما با کاهش یا توقف رشد سلول‌های سرطانی کار می‌کند.

اطلاعات دارویی ویال تزریقی والروبیسین

والروبیسین (Valrubicin) متعلق به دسته دارویی آنتراسیکلین ها است که برای درمان سرطان مثانه استفاده می‌شود. این دارو ممکن است سرطان شما را درمان نکند اما با کاهش یا توقف رشد سلول‌های سرطانی کار می‌کند. درمان معمول برای سرطان مثانه، عمل جراحی است؛ با این حال، اگر شما و دکترتان ممکن است تصمیم بگیرید که جراحی را به خاطر خطراتش به تعویق بیندازید و پزشک این دارو را برای شما تجویز کند.

مقدار و روش درست مصرف داروی والروبیسین

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

دوز و مقدار داروی والروبیسین از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید. این دارو باید 6 هفته یک بار استفاده شود.

والروبیسین زیر نظر پزشک به طور مستقیم در مثانه (2 ساعت) قرار داده می‌شود، این دارو به داخل عضله، زیر پوست و یا رگ تزریق نمی‌شود.

در دوران مصرف داروی والروبیسین مقدار زیادی آب بخورید تا عوارض جانبی این دارو برای شما کمتر شود. دوز والروبیسین و دوره درمان با این دارو به وزن بیمار و میزان اثر بخشی آن برای بیمار بستگی دارد.

Valrubicin

موارد منع مصرف والروبیسین

  1. به تاریخ انقضای داروی والروبیسین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  2. هرگز داروی والروبیسین را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  3. تداخل دارویی والروبیسین را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف والروبیسین در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. مصرف داروی والروبیسین ممکن است برای جنین مضر باشد.

تاثیر مصرف داروی والروبیسین بر رانندگی

والروبیسین باعث علائمی مانند سرگیجه یا خواب آلودگی در شما نمی‌شود، اما اگر این علائم را داشتید، از رانندگی کردن بپرهیزید.

تداخلات دارویی والروبیسین

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

داروی والروبیسین ممکن است با برخی از داروها تداخل دارویی داشته باشد، این داروها عبارتند از: واکسن‌های زنده مانند BCG

هشدارها درباره مصرف والروبیسین

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی والروبیسین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی که باردار هستید و یا قصد بچه‌دار شدن دارید و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • در صورتی که مشکل مثانه دارید.
  • اگر اندازه مثانه شما کوچک است.
  • در صورتی که عفونت ادراری یا مشکل ادراری دیگری دارید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی (مانند دوکسوروبیسین) دارید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

دارو

عوارض مصرف والروبیسین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض در صورت مصرف بیش‌تر از مقدار این دارو بروز می‌کنند، در‌ صورت بروز هریک از این عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • تحریک مثانه . درد مثانه
  • اسپاسم و گرفتگی مثانه
  • تکرر ادرار . ادرار خونی
  • حالت تهوع . سردرد
  • دل درد . اسهال
  • سرگیجه .ضعف
  • کمر درد
  • راش پوستی و علائم آلرژیک: اگر چنین عوارض جدی داشتید سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی والروبیسین می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از حد والروبیسین

والروبیسین را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری از داروی والروبیسین

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

سرطان مثانه : علائم سرطان مثانه و روش‌های درمان آن

راه هایی برای درمان سرطان مثانه

همه چیز در مورد تزریق ب ث ژ داخل مثانه

علائم سرطان مثانه چیست؟

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits