دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نووسون چیست و چرا مصرف می شود؟
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
نووسون (Novoseven) فاکتور انعقادی هفت می‌باشد که توسط انسان تهیه می‌شود. نووسون در مواردی که بیمار به خاطر بیماری (هموفیلی یا کمبود فاکتور انعقادی ۷) که دارد با اختلال انعقاد مواجه است، استفاده می‌شود.

اطلاعات دارویی آمپول نووسون

نووسون (Novoseven) فاکتور انعقادی هفت می‌باشد که توسط انسان تهیه می‌شود. نووسون در مواردی که بیمار به خاطر بیماری (هموفیلی یا کمبود فاکتور انعقادی ۷) که دارد با اختلال انعقاد مواجه است، استفاده می‌شود. این فاکتور انعقادی باعث لخته شدن خون می‌شود و به این ترتیب از خونریزی جلوگیری می‌کند.

مقدار و روش درست مصرف نووسون

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

دوز و مقدار داروی نووسون از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید. دوز دارو بر اساس وزن و وضعیت بیمار تجویز می‌شود و معمولا دوز این دارو هر ۶-۲ ساعت تکرار می‌شود. نووسون به صورت وریدی (طی چند دقیقه) به بیمار تزریق می‌شود.

موارد منع مصرف داروی نووسون

  • به تاریخ انقضای داروی نووسون توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز نووسون را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی داروی نووسون را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

Novoseven

مصرف داروی نووسون در دوران بارداری و شیردهی

مطالعات دقیقی راجع به مضر بودن مصرف نووسون در دوران بارداری انجام نشده است اما نباید این دارو را بدون مشورت پزشک استفاده نمایید. به دلیل بزرگ بودن مولکول‌های پروتئینی این دارو امکان ترشح این دارو در شیر مادر بسیار پایین است اما در دوران شیردهی نیز بدون مشورت، نباید از این دارو استفاده کنید.

تاثیر مصرف داروی نووسون بر رانندگی

داروی نووسون باعث خواب آلودگی و سرگیجه می‌شود، اگر چنین علائمی داشتید از رانندگی و کار با ماشین آلات اجتناب کنید.

تداخلات دارویی نووسون

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

نووسون نباید همراه با دیگر فاکتورهای انعقادی و یا داروهایی مانند پروترومبین که مخلوطی از فاکتورهای انعقادی است، استفاده شود.

هشدار درباره مصرف داروی نووسون

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی نووسون ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی‌ که باردارید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • در صورتی که مشکل خونی خاصی دارید.
  • در صورتی که مشکل عروقی دارید.
  • اگر اخیرا عفونت جدی داشته‌اید.
  • در صورتی که عمل جراحی سختی داشته‌اید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

Novoseven

عوارض مصرف داروی نووسون

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • تب . سردرد . سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • قرمزی ، درد و تورم در محل تزریق
  • مشکلات کلیوی، ضربان قلب نامنظم، تورم پا، درد مفاصل، بدتر شدن خونریزی: اگر چنین علائمی داشتید سریعا به پزشک اطلاع دهید.
  • واکنش آلرژیک، کاهش فشار خون، واکنش محل تزریق : این عوارض به ندرت اتفاق می‌افتند.

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از نووسون می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از حد داروی نووسون

نووسون را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس و از حال رفتن در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری از نووسون

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

عوارض قرص های ضد انعقاد خون وارفارین

داروی پروترومبین چیست و چرا مصرف می شود؟

آشنایی با بیماری انعقادی فون ویلبراند و عوارض آن

همه چیز در مورد داروی اپتی فیباتاید

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits