دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با کاربردهای درمانی پودر تزریقی آنتی ترومبین آلفا
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
آنتی ترومبین آلفا در مواردی که فرد به طور طبیعی دچار کمبود آنتی ترومبین باشد و یا مشکل مقاومت به هپارین داشته باشد، پزشک این داروی سنتزی را برایش تجویز می‌کند.

اطلاعات دارویی آنتی ترومبین آلفا

آنتی ترومبین آلفا همان آنتی ترومبین III (به طور طبیعی در بدن ساخته می‌شود و ضد انعقاد خون می‌باشد) سنتزی است. در مواردی که فرد به طور طبیعی دچار کمبود آنتی ترومبین باشد و یا مشکل مقاومت به هپارین داشته باشد، پزشک این داروی سنتزی را برایش تجویز می‌کند.

مقدار و روش درست مصرف آنتی ترومبین آلفا

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

  • دوز و مقدار داروی آنتی ترومبین آلفا از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید.
  • این دارو به صورت وریدی (در ۱۵ دقیقه) تزریق می‌شود. ۳ ساعت قبل از تزریق داروی آنتی ترومبین آلفا ، پودر آن را در دمای اتاق بگذارید تا برای تهیه محلول تزریقی آماده شود.
  • باید ۱۲-۸ ساعت بعد از تهیه مجلول آنتی ترومبین آلفا ، آن را استفاده کنید. می‌توانید در این مدت محلول را در یخچال نگهداری کنید.

Antithrombin alfa

موارد منع مصرف داروی آنتی ترومبین آلفا

  • به تاریخ انقضای داروی آنتی ترومبین آلفا توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز آنتی ترومبین آلفا را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی داروی آنتی ترومبین آلفا را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف داروی آنتی ترومبین آلفا در دوران بارداری و شیردهی

مطالعات دقیقی راجع به مضر بودن مصرف این دارو در دوران بارداری انجام نشده است اما نباید این دارو را بدون مشورت پزشک استفاده نمایید. در دوران شیردهی نیز بدون مشورت، نباید از این دارو استفاده کنید.

تاثیر مصرف داروی آنتی ترومبین آلفا بر رانندگی

داروی آنتی ترومبین آلفا باعث تاری دید، خواب آلودگی و سرگیجه نمی‌شود، از رانندگی و کار با ماشین آلات اجتناب نکنید.

تداخلات دارویی آنتی ترومبین آلفا

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

هشدار درباره مصرف داروی آنتی ترومبین آلفا

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی آنتی ترومبین آلفا ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی‌ که باردارید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • در صورتی که مشکل خونی خاصی دارید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

آمپول

عوارض مصرف داروی آنتی ترومبین آلفا

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • خونریزی
  • واکنش محل تزریق
  • واکنش آلرژیک : این عوارض به ندرت اتفاق می‌افتند.

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از آنتی ترومبین آلفا می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

مسمومیت با داروی آنتی ترومبین آلفا

این دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس و از حال رفتن در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری از آنتی ترومبین آلفا

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.
  • پودر داروی آنتی ترومبین آلفا را در دمای ۸-۲ درجه سانتی گراد نگهداری کنید.
  • محلول آماده شده برای تزریق را در دمای اتاق (۲۵-۲۰ درجه سانتی گراد) ذخیره کنید و آن را طی ۱۲-۸ ساعت استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

همه چیز در مورد قرص وارفارین یا کمادین

داروهای رقیق کننده خون

موارد مصرف آکسابین یا ریواروکسابان و عوارض جانبی این دارو

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits