دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کاربردهای درمانی ویال تزریقی اتریفاید استارچ
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
اتریفاید استارچ (Etherified Starch) یا نشاسته‌های اتری شده برای افزایش پلاسما و حفظ حجم خون در شوک‌های ناشی از سوختگی، سپتی سمی یا خونریزی استفاده می‎شود.

اطلاعات دارویی اتریفاید استارچ

اتریفاید استارچ (Etherified Starch) یا نشاسته‌های اتری شده برای افزایش پلاسما و حفظ حجم خون در شوک‌های ناشی از سوختگی، سپتی سمی یا خونریزی استفاده می‎شود. نشاسته‌های اتری شده که به طور شایع‌تر مصرف می‌شوند عبارتند از:

  • هتا استارچ (hetastarch) با وزن مولکولی بالا (با وزن مولکولی میانگین ۴۸۰۰۰۰-۴۵۰۰۰۰)
  • پنتا استارچ (pentastarch) با وزن مولکولی متوسط (با وزن مولکولی میانگین ۲۵۰۰۰۰-۲۰۰۰۰۰)
  • پنتا استارچ با وزن مولکولی پایین
  • هپتا استارچ (heptastarch) با وزن مولکولی متوسظ
  • هگزا استارچ (hexastarch) با وزن مولکولی متوسط که درجه اتری شدن آن‌ها بین پنتا استارچ و هپتا استارچ

غلظت اتریفاید استارچ که به صورت محلول‌های سدیم کلرید و یا دیگر الکترولیت‌ها به طریق وریدی تجویز می‌شوند به طور معمول بین ۱۰-۶ % است البته نشاسته‌های اتری شده ۳% نیز موجود هستند. طول دوره اثر گذاری اتریفاید استارچ بستگی به خصوصیات نشاسته مورد استفاده دارد، به طور مثال دوره اثر گذاری هپتااستارچ ۶% بین ۳۶-۲۴ ساعت است.

فارماکوکینتیک اتریفاید استارچ

نشاسته های اتری شده شامل ترکیبی از مولکولها با دامنه ای از وزن های مولکولی و درجات مختلف اتری شدن می باشند. بعد از انفوزیون داخل وریدی مولکولهایی با وزن مولکولی کمتر از 50000 به سهولت به صورت تغییر نکرده از طریق کلیه ها دفع می شوند و مولکولهای بزرگتر متابولیزه می شوند و بسیار آرام تر حذف می گردند.

سرعت متابولیسم آنها بستگی به اندازه مولکول و درجه و موقعیت اتری شدن دارد به طوری که سرعت متابولیسم در مورد آنهایی که وزن مولکولی بیشتر دارند و درجه اتری شدن بالاتر و موقعیت اتری شدن غالباً در موقعیت کربن 2 (2c) است، کمتر می باشد که خود باعث ایجاد یک دوره فعالیت طولانی تر می شود. حدود 33% دوز hetastarch با وزن مولکولی بالا (با وزن مولکولی متوسط 450000 ) و حدود 70% دوز pentastarch با وزن مولکولی متوسط (با وزن مولکولی متوسط 250000) طی 24 ساعت در ادرار دفع می شود.

آمپول

مقدار و روش درست مصرف اتریفاید استارچ

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

  • دوز و مقدار مصرف اتریفاید استارچ از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید.
  • این دارو زیر نظر پزشک به صورت انفوزیون وریدی تزریق می‌شود. دوز و دوره درمان با این دارو برای هر شخص بستگی به روند درمان، وزن بیمار دارد.

دوز و سرعت انفوزیون وریدی اتریفاید استارچ بستگی به حجم مایع از دست رفته و درجه غلظت خون دارد، مقدار دوز تجویزی معمول بین ۵۰۰-۲۵۰ میلی لیتر در روز است که این مقدار بستگی به نوع اتریفاید استارچ مورد استفاده و سرعت انفوزیون نیز دارد.

موارد منع مصرف اتریفاید استارچ

  • به تاریخ انقضای اتریفاید استارچ توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز اتریفاید استارچ را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

تداخل دارویی اتریفاید استارچ را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف اتریفاید استارچ در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. اگر در شرایط خاصی نیاز به خونسازی بیشتر داشته باشید، پزشک با انجام بررسی‌های دقیق برای شما اتریفاید استارچ را تجویز می‌کند.

تاثیر مصرف اتریفاید استارچ بر رانندگی

اتریفاید استارچ نمی‌‎تواند باعث خواب آلودگی یا تاری دید در شما شود، اگر این علائم را نداشتید، نیازی نیست از رانندگی و کار با ماشین آلات اجتناب نمایید.

تزریق

تداخلات دارویی اتریفاید استارچ

ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید.

هشدار درباره مصرف اتریفاید استارچ

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف اتریفاید استارچ ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • اگر حامله هستید و یا به نوزاد خود شیر می دهید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی را دارید.

اگر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

عوارض مصرف اتریفاید استارچ

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف این دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هر یک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • خارش
  • افزایش آمیلاز سرم
  • افزایش زمان خونریزی: این عارضه گذرا است.
  • واکنش‌های شدید حساسیتی (علائم حساسیت به دارو مانند راش پوستی و تنگی نفس) شامل واکنش‌های آنافیلاکتیک
  • اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از اتریفاید استارچ می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از حد اتریفاید استارچ

این دارو زیر نظر پزشک و با محاسبات دقیق برای بیمار تزریق می‌شود، احتمال مسمومیت بسیار پایین است. اما اگر علائم شدیدی مانند آلرژی شدید، تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) داشتید، سریعاً به پزشک اطلاع دهید.

شرایط نگهداری از داروی اتریفاید استارچ

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits