دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سیکلوبنزاپرین چیست و چرا مصرف می شود؟
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
سیکلوبنزاپرین برای تسکین درد یک آسیب کوتاه مدت یا شدید به عضلات پا یا بافت‌های متصل به آن است که معمولا به علت افتادن در ورزش یا تمرینات ورزشی اتفاق می‌افتد.

موارد مصرف و عوارض جانبی سیکلوبنزاپرین

سیکلوبنزاپرین (Cyclobenzaprine) تحت عنوان تجاری فلکسریل (Flexeril) فروخته می‌شود که یک مسکن عضلانی محسوب می‌گردد و برای از بین بردن درد حاد اسکلتی عضلانی استفاده می‌گردد.

داروی سیکلوبنزاپرین برای تسکین درد یک آسیب کوتاه مدت یا شدید به عضلات پا یا بافت‌های متصل به آن است که معمولا به علت افتادن در ورزش یا تمرینات ورزشی اتفاق می‌افتد. شایع‌ترین آسیب‌های عضلانی عبارتند از کشیدگی یا رگ به رگ شدن پا که باعث درد، تورم و محدود شدن حرکات می‌شود.

کشیدگی عضله به یک وضعیت دردناک ناشی از التهاب، استفاده بیش از حد یا بد و یا پاره شدن ماهیچه‌ها، تاندون‌ها یا مفاصل اشاره دارد. رگ به رگ شدن یا پیچ خوردن پا به رباط ها آسیب می‌رساند که دو یا چند استخوان را به یک مفصل متصل می‌کند. کشش معمولا ناشی از اتصال ناگهانی خارج از دامنه وسیعی از حرکت است.

سیکلوبنزاپرین به کاهش درد ناشی از اسپاسم عضلانی ناشی از این نوع آسیب‌ها کمک می‌کند و با به استراحت درآوردن ماهیچه‌ها درد و ناراحتی را کاهش می‌دهد و باعث آسان شدن حرکت ماهیچه‌ها می‌شود. سیکلوبنزاپرین در کنار استراحت و فیزیوتراپی برای کاهش درد وو آسیب به بیمار تجویز می‌شود.

اشکال دارویی : قرص، کپسول طولانی رهش

نام های تجاری: Amrix و Fexmid

مقدار و روش درست مصرف داروی سیکلوبنزاپرین

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

دوز و مقدار داروی سیکلوبنزاپرین از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ ین دارو نیز یک قرص دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید.

  • قرص سیکلوبنزاپرین در دوزهای مختلف ۵، ۷٫۵ و ۱۰ میلی گرم در دسترس است. دوز معمول این دارو یک قرص ۵ میلی گرمی ۳ بار در روز است.
  • کپسول این دارو نیز در دوز ۱۵ و ۳۰ میلی گرم در دسترس است که دوز معمول آن یک کپسول ۱۵ میلی گرمی یک بار در روز همراه با غذا است.

اگر فراموش کردید که دوز داروی روزانه خود را در زمان مشخص مصرف کنید اما به زودی یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید؛ اما اگر زمانی به یاد آوردید که نزدیک به ساعت دوز بعدی دارو است، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.

قرص

موارد منع مصرف سیکلوبنزاپرین

  • به تاریخ انقضای سیکلوبنزاپرین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز سیکلوبنزاپرین را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

تداخل دارویی سیکلوبنزاپرین را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف سیکلوبنزاپرین در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید.

تاثیر مصرف سیکلوبنزاپرین بر رانندگی

سیکلوبنزاپرین باعث خواب آلودگی و سرگیجه می‌شود، از رانندگی و کار با ماشین آلات اجتناب نمایید.

تداخلات دارویی سیکلوبنزاپرین

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

داروهایی که ممکن است با این دارو تداخل دارویی برقرار کنند عبارتند از: داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای (مانند آمی تریپتیلین، ایمی پرامین).

اگر شما داروهای دیگری که باعث افزایش سروتونین می‌شوند را مصرف کنید، خطر ابتلا به سندرم یا سمیت سروتونین افزایش می‌یابد. نمونه‌هایی از این داروها عبارت‌اند از: MDMA یا “اکستازی (ecstasy)”، مخمر سنت جان (St. John’s wort)، داروهای ضد افسردگی خاصی (از جمله SSRI ها مانند فلوکستین (fluoxetine) / پاروکستین (paroxetine)، داروهای SNRI مانند دولوکستین (duloxetine) / ونلافاکسین (venlafaxine))، آمی تریپتیلین، دوکسپین.

داروی سیکلوبنزاپرین با مهارکننده‌های MAO تداخل دارویی جدی ایجاد می‌کنند، این تداخل ممکن است حتی منجر به مرگ شود، همراه با این دارو از مهار کننده‌های MAO مانند (ایزوکاربوکسازید (isocarboxazid)، متیلن بلو (methylene blue)، موکلوبماید (moclobemide)، فنلزین (phenelzine)، پروکاربازین (procarbazine)، سلژیلین، سیفامینید (safinamide)، ترانیل سیپرومین (tranylcypromine)) استفاده نکنید. اکثر مهارکننده‌های MAO حتی نباید تا ۲ هفته قبل از شروع استفاده از این دارو ، استفاده شوند.

اگر داروهایی مصرف می‌کنید که باعث خواب‌ آلودگی می‌شوند، به دکتر یا داروساز خود بگویید، از جمله: الکل، ماری جوانا، آنتی‌هیستامین‌ها (از قبیل ستیریزین (cetirizine)، دیفن هیدرامین (diphenhydramine))، داروهای خواب و یا اضطراب (مانند آلپرازولام (alprazolam)، دیازپام (diazepam)، زولپیدم (zolpidem))، شل کننده‌های عضلانی مانند متوکاربامول، داروهای بیهوشی، داروهای ضد تشنج و داروهای ضد درد و مسکن (مانند کدئین).

برچسب روی تمام داروهای خود را (مانند داروهای آلرژی یا سرماخوردگی و سرفه) بررسی کنید زیرا مواد تشکیل‌دهنده اکثر آن‌ها باعث خواب‌آلودگی می‌شود. از دکتر یا داروساز خود راجع به مصرف این داروها سؤال کنید.

هشدار درباره مصرف سیکلوبنزاپرین

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی سیکلوبنزاپرین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی‌ که باردارید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • در صورتی‌ که هرگونه بیماری کلیوی و یا کبدی دارید.
  • اگر مشکل پرکاری تیروئید دارید.
  • در صورتی که مشکل قلبی یا حمله قلبی دارید.
  • در صورتی که مشکل دفع ادرار دارید.
  • اگر شما بیماری گلوکوم چشم دارید.
  • اگر شما سابقه تشنج یا صرع دارید.
  • در صورتی که داروهای ضد افسردگی مونو آمین اکسیداز (MAOI) استفاده می‌کنید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

سیکلوبنزاپرین


عوارض مصرف سیکلوبنزاپرین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف این دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هر یک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • سرگیجه، خواب آلودگی ، احساس خستگی
  • دل درد و اسهال ، خشکی دهان
  • سردرد ، مشکلات خواب
  • ناراحتی معده ، احساس تهوع و استفراغ
  • تغییرات خلق و خوی ، سردرگمی
  • ضربان قلب سریع
  • تکرر ادرار یا مشکل دفع ادرار
  • عرق کردن
  • بثورات جلدی

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از سیکلوبنزاپرین می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از حد سیکلوبنزاپرین

این دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند ضربان قلب سریع و نامنظم، کمردرد، خواب آلودگی شدید، گفتار نادرست، تشنج، تغییرات ذهنی و خلقی (مانند سردرگمی، توهم)، تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری از سیکلوبنزاپرین

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

با موارد مصرف داروی مسکن پتیدین بیشتر آشنا شوید!

همه چیز در مورد داروی مسکن کتورولاک (KETOROLAC)

مسکن درد مفاصل : ۷ مسکن قوی و تاثیر گذار برای درمان درد مفاصل

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits