دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مزایای درمانی کرم ونوگل در درمان واریس پا
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کرم ونوگل برای درمان واریس های سطحی، هموروئید و فلبیت تولید شده است. این کرم حاوی عصاره خشک شاه بلوط هندی است. مطالعات علمی نشان می دهند که عصاره دانه های شاه بلوط هندی اثر بسیار سودمندی بر درمان علائم نارسایی مزمن وریدی دارد

کرم ونوگل چه کاربردهای دارویی دارد؟

کرم ونوگل برای درمان واریس های سطحی، هموروئید و فلبیت تولید شده است. این کرم حاوی عصاره خشک شاه بلوط هندی (Aesculus hippocastanum) است. مطالعات علمی نشان می دهند که عصاره دانه های شاه بلوط هندی اثر بسیار سودمندی بر درمان علائم نارسایی مزمن وریدی مانند التهاب و ورم پا، احساس سنگینی و درد پا، کوفتگی، صدمات رگ به رگ شدن و التهاب عضلات صاف متعاقب جراحی دارد. در جریان یکی از آزمایشات برای درمان واریس، اثر ضد التهاب و از بین رفتن درد ساق پا، برای عصاره شاه بلوط هندی اثبات شده است.

مواد موثره کرم ونوگل

مهمترین ماده موثره شاه بلوط هندی ۶% -۳% کمپلکسی از ساپونین های تری پنی است که جمعاً بنام آئسین Aescin نامیده می شود. فلاونوئیدها (گلیکوزیدهای فلاونول )، کینون ها، استرول ها شامل استیگما سترول، الفا اسپیناسترول و بتاسیتوسترول اسیدهای چرب مانند لینولئیک پالمیتیک واستئاریک

کرم

ویژگیهای کرم ونوگل

درمان واریس سطحی و عمیق وریدی ، ادم پاها ، فلبیت برطرف کننده درد و حس سنگینی وریدهای ساق پا درمان هموروئید

روش مصرف کرم ونوگل

روزی ۳ بار به طور موضعی به طور یکنواخت به موضع آسیب دیده مالیده شود. بعد از استعمال از بانداژ برای بستن محل آسیب دیده استفاده نگردد.

آثار فارماکولوژیک کرم ونوگل

با مطالعات گوناگون روی حیوانات آزمایشگاهی معلوم شده است که ماده موثره عمده در گیاه شاه بلوط هندی مخلوط گلیکوزیدهای تری ترپنی (آئسین) است که دارای اثر سفت کننده عروقی است. شواهدی مبنی بر اثر بخشی عصاره شاه بلوط در کاهش فعالیت آنزیم های لیزوزومال بدست آمده است. فعالیت این آنزیم در شرایط پاتولوژیک مزمن وریدها افزایش می یابد به طوری که تجزیه گلیکوکالیس (موکوپلی ساکاریدها) در دیواره وریدها توسط این گیاه مهار می شود.

حرکت پروتئین های با وزن مولکولی کم، آلکترولیت ها و آب به فضای بین سلولی از طریق کاهش نفوذ پذیری عروق مهار می شود با بکارگیری دارونما جهت مقایسه، درمطالعات فارماکولوژیک روی انسان کاهش قابل ملاحظه ای در پالایش های مویرگی به اثبات رسیده است . و بهبودی قابل ملاحظه ای در نشانه های نارسائی مزمن وریدها (سنگینی و فشار روی عروق پا، خارش، دردو ورم و حس خستگی در ساق پاها) مشاهده گردیده است.

در مطالعات دوسوکور راندم در عرض ۴ هفته روی ۴۰ بیمار با نارسائی وریدی اثر ضد التهاب و آثار مفیدی نظیر بر طرف شدن درد ساق پاها و پارامترهای فوق را با تجویز عصاره گیاه شاه بلوط به اثبات رسانیده اند. با توجه به اثرات فوق اثر بخشی ماده موثره شاه بلوط هندی در کمک به درمان هموروئید نیز به اثبات رسیده است.

افزون بر این در مطالعه دوسوکور راندم دیگری روی۲۲ بیمار با نارسائی مزمن وریدی که تحت درمان با ۱۲۰۰ میلی گرم عصاره گیاه شاه بلوط هندی (استاندارد شده بر حسب ۱۰۰ میلی گرم آئسین) قرار گرفته اند، اثر ضد ورم از طریق کاهش در پالایش کاپیلری پدیدار شده است.

ونوگل

عوارض جانبی کرم ونوگل

به ندرت خارش و تحریکات جلدی در افراد حساس به این گیاه ممکن است دیده شود.

موارد عدم مصرف و نکات قابل توصیه در مورد کرم ونوگل

روی پوست آسیب دیده مصرف نشود. بعد از اتمام تاریخ مصرف از مصرف دارو خودداری شود. دور از دسترس اطفال نگهداری نمائید. در کودکان زیر ۱۲ سال استفاده نگردد. درب کرم بعد از مصرف بخوبی بسته شود. بعد از استعمال کرم ونوگل دست ها را کاملاً شستشو دهید.

مصرف کرم ونوگل در دوران بارداری و شیردهی

چون هنوز در این زمینه مطالعات کافی صورت نگرفته است، توصیه می شود در این موارد با احتیاط کامل مصرف گردد.

شرایط نگهداری کرم ونوگل

در جای خشک و خنک، دور از نور و گرما و دور از دسترس اطفال نگهداری شود.

بیشتر بخوانید:

مزایای مصرف قرص دافلون در درمان واریس

درمان قطعی واریس با کرم ونوویتال

راه های مناسب برای درمان واریس پا + فیلم

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits