دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راهنمای مصرف داروی مبورین
9
زمان مطالعه: 6 دقیقه
مبورین (mebeverine) یک داروی آنتی اسپاسمودیک می باشد که جهت علامت درمانی در سندروم روده تحریک پذیر تجویز می شود


معرفی مبورین و عوارض آن


مبورین (mebeverine) یک داروی آنتی اسپاسمودیک می باشد که جهت علامت درمانی در سندروم روده تحریک پذیر( IBS )و موقعیت‌های مشابه دیگر نظیر کولون تحریک‌پذیر مزمن، یبوستهای اسپاستیک، کولیت ها و...کاربرد دارد.


به طور کلی مبورین به طور موثر در درمان علائمی مانند کرامپ ها و دردهای شکمی مداوم، اسهال های غیر عفونی و با منشاء عصبی (ممکن است این اسهال ها همراه با یبوست های دوره ای نیز باشند.) و نفخ اثر مثبتی دارد.

نام تجاری: MEVERIN

موارد مصرف مبورین


اختلالات عملکردی اسپاستیک کولون شامل: - سندرم روده تحریک پذیر در مراحل اولیه - سندرم کولون تحریک پذیر مرتبط با ضایعات ارگانیک راه‌های گوارشی مثل دایورتیکولیت، بیماریهای کیسه صفرا و مجاری صفراوی، زخم معده و دئودنال، التهاب مجاری گوارشی

مکانیسم اثر مبورین

مبورین یک داروی آنتی کولینرژیک سنتتیک میباشد که با اثر مستقیم بر روی عضلات صاف دستگاه گوارش، بدون اثر گذاری بر حرکات طبیعی دستگاه گوارش، منجر به رفع اسپاسم‌های گوارشی می گردد.

مکانیسم اصلی این دارو نامشخص است اما با مکانیسم های متفاوتی هم چون کاهش نفوذپذیری کانال های یونی، بلاک بازجذب نورآدرنالین، بی حس کنندگی موضعی و تغییر در میزان جذب آب (به اندازه ی سایر داروهای با اثر آنتی موسکارینی و مهارکننده های فسفودی استراز) اثرات مثبتی بر روی دستگاه گوارش اعمال می نماید و همچنین اثرات جانبی آنتی کولینرژیک در سایر بخش‌های بدن ندارد.

مبورین

فارماکوکینتیک مبورین


این دارو به صورت کامل به سرعت پس از مصرف خوراکی جذب می‌شود و متابولیسم سریعی در بدن دارد. عمده متابولیسم این دارو توسط آنزیمهای استراز انجام می شود که آن را در مرحله اول به متابولیت های الکلی تبدیل می کند و در نهایت متابولیتهای این دارو ( متابولیتهای اسیدی و الکلی)از طریق ادرار دفع میگردند.

نیمه عمر این دارو در حدود ۵ الی ۶ ساعت در دوز ۲۰۰ میلی گرم می باشد و در عرض یک تا سه ساعت پس از تجویز های متعدد دارو به اوج غلظت پلاسمایی می رسد.

راهنمائی های عمومی مصرف مبورین


1- در صورت سابقه حساسیت به این دارو پزشک را مطلع سازید.
2- دارو را 20 دقیقه قبل از غذا میل نمایید.
3- در صورت مصرف دارو به شکل کپسول پیوسته رهش، آن را به طور کامل ببلعید و از خرد کرن، جویدن و یا باز کردن آن خودداری کنید.
4- در صورت مصرف دارو به شکل قرص، از جویدن آن خودداری نمایید.

مقدار و نحوه مصرف مبورین


کپسول پیوسته رهش:

  • بزرگسالان و کودکان بزرگتر از 10 سال: 200 میلی گرم دو بار در روز، 20 دقیقه قبل از غذا.
  • کودکان کمتر از 10 سال: مصرف دارو توسط پزشک تعیین می شود.

قرص:

  • بزرگسالان و کودکان بزرگتر از 10 سال: 135 میلی گرم سه بار در روز، در صورت بهبودی بعد از چند هفته می توان دوز دارو را کاهش داد.
  • کودکان کمتر از 10 سال: مصرف دارو توسط پزشک تعیین می شود.

مصرف مبورین در دوران بارداری و شیردهی


اثر این دارو در انسان و اثر عوارض جانبی آن بر روی جنین مطالعه نشده است. بنابراین مصرف آن در سه ماهه اول بارداری توصیه نمی شود لذا قبل از مصرف درصورت بارداری یا احتمال آن با پزشک مشورت نمایید.

با وجود اینکه این دارو در شیر مادر ترشح می شود ولی هیچگونه مدرکی برای بروز عوارض جانبی در نوزاد وجود ندارد ولی بهتر است در صورت شیردهی پزشک معالج را آگاه نمایید.

قرص مبورین

عوارض جانبی مبورین

عوارض این دارو محدود می‌باشد و به واکنش‌های حساسیتی که عموما محدود به حساسیت پوستی است (مانند کهیر، آنژیوادم، ورم صورت و...) محدود می‌شود. همچنین در موارد کمی موجب سرگیجه، سردرد، بی خوابی، تهوع و بی اشتهایی می گردد.

تداخلات دارویی مبورین

تاکنون از مصرف مبورین با داروی خاصی تداخل معنادار مشاهده نگردیده است. با این حال مصرف این دارو همراه با الکل و فرآورده های الکلی در برخی مطالعات تداخل داشته است.

موارد منع مصرف مبورین


در بیماران با ایلئوس پارالیتیک - کودکان زیر ده سال - حساسیت به دارو یا اجزاء آن مثل لاکتوز برخلاف داروهای شبه آتروپینی در گلوکوم یا هایپر تروفی پروستات منع مصرف ندارد.

موارد احتیاط در مصرف مبورین


1- در صورت حساسیت به این دارو، انسداد روده و پورفیریا مصرف آن توصیه نمی شود.
2- در صورت وجود بیماری های قلبی، کبدی و کلیوی این دارو با احتیاط مصرف شود.
3- در کودکان زیر 6 سال به علت عدم مصرف صحیح دارو از راه دهان بهتر است استفاده نشود.

توصیه های دارویی مبورین

  • نحوه مصرف این دارو در بزرگسالان به این صورت پیشنهاد می گردد:
  • قرص ۱۳۵ میلی گرم یک قرص ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پیش از هر وعده غذایی حداکثر سه قرص در روز
  • کپسول یا قرص ۲۰۰ میلی گرمی آهسته رهش یک عدد صبح و یک عدد شب
  • استفاده از این دارو در کودکان و افراد زیر ۱۸ سال مورد مطالعه قرار نگرفته و توصیه نمی شود.
  • قرص ۱۳۵ میلی گرم که با نام تجاری colofac در ایران موجود می باشد، حاوی ۸۰ میلی گرم لاکتوز است لذا در افرادی که مبتلا به اختلال عدم تحمل لاکتوز می باشند، مصرف این نوع دارو مناسب نیست.
  • در صورتی که بیمار مبتلا به فلج روده یا انسداد دستگاه گوارشی باشد، تجویز مبورین ممنوع می باشد لذا شرح حال کامل پیش از شروع مصرف از بیمار گرفته شود.
  • به دلیل اینکه مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی مورد مطالعه قرار نگرفته است، درمان با این دارو در این زمان‌ها توصیه نمی‌شود. (مگر با صلاحدید پزشک)

شرایط نگهداری مبورین


1- دارو را دور از دید و دسترس کودکان نگهداری نمایید.
2- دور از نور و رطوبت و در دمای کمتر از30 درجه سانتی گراد نگهداری نمایید.
3- از نگهداری و مصرف داروی تاریخ گذشته خودداری کنید.

separator line

بیشتر بخوانید:

علت بیماری آی بی اس روده و درمان سندرم روده تحریک پذیر

درمان التهاب و ورم روده با داروی (IBD)

قرص کلیدینیوم سی (درمان مشکلات گوارشی) و عوارض جانبی مصرف این ...

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (9 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits