دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
از عوارض متیلن کلراید چه می دانید؟
1
زمان مطالعه: 10 دقیقه
متیلن کلراید که با نام دی کلرو متان نیز شناخته می شود، یک هیدروکربن کلر است که به عنوان ماده بیهوشی استنشاقی استفاده می شود


متیلن کلراید چیست؟


متیلن کلراید که با نام دی کلرو متان نیز شناخته می شود، یک هیدروکربن کلر است که به عنوان ماده بیهوشی استنشاقی استفاده می شود و در غلظت های بالا به عنوان ماده مخدر عمل می کند. عمده مصرف آن به عنوان حلال صنعتی در تولید و تکنولوژی غذایی و دارویی است. دی کلرو متان به عنوان تینر رنگ یا رقیق کننده آن و تولید فیلم فوتوگرافی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده از سوی موسسه ملی بهداشت و ایمنی شغلی آمریکا، به عنوان ماده ای با خاصیت سرطان زایی بالقوه در حیطه شغلی در نظر گرفته شده است.

متیلن کلراید، یک مایع بی رنگ است که بوی ملایم خنکی دارد، بسیار سریع تبخیر می شود و به راحتی نمی سوزد. به طور گسترده ای به عنوان یک حلال صنعتی و به عنوان یک استریو رنگ استفاده می شود. همچنین می توان در محصولات آئروسل و آفت کش یافت.

خواص فیزیکی ، شیمیایی متیلن کلراید

  • فرمول مولکولی آن CH2Cl2 و دارای وزن مولکولی 84.927 گرم بر مول می باشد.
  • ماده ای شفاف، بی رنگ، غیر محترقه و مایعی فرار است.
  • دارای بویی خوشایند و شیرین است و هنگامی که به آن گرما داده می شود، دودی بسیار سمی از خود منتشر می کند.
  • نام آیوپاک آن دی کلرو متان است و همچنین نقطه جوش آن 103.6 درجه فارنهایت در فشار 760 میلی متر جیوه می باشد.
  • نقطه ذوب آن 142.1- فارنهایت و حلالیتش در آب حدود 13000 میلی گرم بر لیتر در دمای 25 درجه سانتی گراد است.
  • در الکل، اتر و اتانول انحلال پذیر است.
  • چگالی آن 1.3255 در دمای 68 درجه فارنهایت تعیین شده است.
  • ویسکوزیته آن 0.437 میلی پاسکال در ثانیه در دمای 20 درجه سانتی گراد است.

روش تولید متیلن کلراید


روش عمده تولید متیلن کلراید به این صورت است که در مرحله اول، واکنش هیدروژن کلراید و متانول منجر به تولید متیل کلراید می شود. متیل کلراید اضافی با کلراین مخلوط می گردد و واکنش می دهد که منجر به تولید متیلن کلراید، کلروفوم و کربن تتراکلراید به عنوان محصول می گردد.

متیلن کلراید

متیلن کلراید در محیط زیست


به نظر می رسد متیلن کلراید به طور طبیعی در محیط زیست بوجود نمی آید. از گاز متان یا الکل چوب ساخته می شود. اکثر متیلن کلراید آزاد شده به محیط زیست نتیجه استفاده از آن به عنوان محصول نهایی صنایع مختلف و استفاده از محصولات آئروسل و برداشتن رنگ در خانه است.

متیلن کلراید به طور عمده به محیط زیست در هوا و به میزان کمتر در آب و خاک به دلیل استفاده صنعتی و مصرف کنندگان آزاد می شود. بسیاری از سایت های زباله های شیمیایی، از جمله سایت های NPL، حاوی متیلن کلراید هستند و ممکن است به عنوان منابع اضافی آلودگی محیط زیست از طریق نشت یا تبخیر عمل کنند. از آنجا که متیلن کلرایدها به راحتی تبخیر می شود، بیشتر آن به هوا منتقل می شود. در هوا، توسط نور خورشید و واکنش با سایر مواد شیمیایی موجود در هوا شکسته می شوند. حدود نیمی از متیلن کلراید در فاصله زمانی ۵۳ تا ۱۲۷ روز از بین میرود.

اگرچه متیلن کلراید به راحتی در آب حل نمی شود، مقدار کمی در برخی از آب آشامیدنی یافت می شود. متیلن کلراید که در آب وجود دارد، به آرامی با واکنش با سایر مواد شیمیایی یا باکتری تجزیه می شود. بیش از ۹۰ درصد متیلن کلراید در محیط زیست به دی اکسید کربن تغییر می کند که غیر سمی است. برای تجزیه نصف متیلن کلراید در آب حدود ۱ تا ۶ روز زمان لازم است. هنگامی که متیلن کلراید در زمین ریخته می شود، آن را به صورت آزاد به ذرات نزدیک سطح خاک متصل می کند. این از خاک به هوا منتقل می شود. برخی نیز ممکن است به آب های زیرزمینی منتقل شوند. ما نمی دانیم چه مدت در خاک می ماند .متیلن کلراید از گیاهان یا حیوانات تولید نمی شود.

قرار گرفتن در معرض متیلن کلراید


شما ممکن است در معرض متیلن کلراید در هوا، آب، غذا یا محصولات مصرفی قرار گیرید. از آنجا که کلراید به راحتی تبخیر می شود، بزرگترین پتانسیل برای قرار گرفتن در معرض آن هنگامی است که بخار هوا آلوده می شود. سطح پس زمینه در هوا معمولا کمتر از ۱ قسمت متیلن کلراید در هر میلیارد قسمت (ppb) هوا است. متیلن در برخی از مناطق شهری و در برخی موارد از مواد زائد خطرناک با غلظت متوسط ۱۱ ppb هوا پیدا شده است.


متوسط مصرف روزانه متیلن کلراید از هوای فضای باز در سه شهر ایالات متحده، از ۳۳ تا ۳۰۹ میکروگرم در روز (μg / day) است. تماس با محصولات مصرفی مانند ساینده های رنگی یا قوطی های آئروسل که حاوی متیلن کلراید هستند یکی دیگر از موارد مکرر قرار گرفتن در معرض منبع است. قرار گرفتن در معرض هوا به عنوان یک نتیجه از تنفس بخارات تولید شده توسط محصول و یا از طریق تماس مستقیم مواد مایع با پوست اتفاق می افتد.


غلظت هوا در اثر استفاده از محصولات مصرفی حاوی این ماده معمولا ۱ تا ۲۳ ppb است. بیشترین مواجهه با متیلن کلراید معمولا در محل های کار جایی که از مواد شیمیایی استفاده می شود رخ می دهد. افرادی که در این مکان ها کار می کنند مواد شیمیایی می تواند نفوذ کند یا ممکن است با پوست آنها در تماس باشند. موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی (NIOSH) تخمین زده است که ۱۰۰۰۰۰۰ کارگر ممکن است در معرض متیلن کلراید قرار بگیرند. به طور متوسط ۶۸ ppb متیلن کلراید در آبهای سطحی و ۹۸ ppb متیلن کلراید در آب های زیرزمینی در برخی از سایت های زباله های خطرناک یافت شده است. کمتر از ۱ ppb در بسیاری از آب آشامیدنی مورد بررسی قرار گرفته است. ما انتظار داریم که قرار گرفتن در معرض آب و غذا کم باشد، زیرا متیلن کلراید در این منابع بسیار کم است.

متابولیسم متیلن کلراید در بدن


هنگامی که بخارات هوا آلوده می شود، متیلن کلراید ممکن است به بدن شما وارد شود. اگر آب از چاه های آلوده گرفته شود یا اگر پوست شما با آن تماس بگیرد ممکن است وارد شود. از آنجا که متیلن کلراید به سرعت درهوا تبخیر می شود، قرار گرفتن در معرض تنفس احتمالا بیشتر از قرار گرفتن در محل های زباله های خطرناک، در خانه و در محل کار است. هنگامی که شما در هوای آلوده نفس بکشید، بیش از ۷۰٪ از آن به جریان خونتان وارد می شود و به سرعت در سراسر بدن گسترش می یابد، بیشتر آن به کبد، کلیه، مغز، ریه ها و بافت چربی منتقل می شود. افزایش فعالیت بدنی یا افزایش میزان چربی بدن باعث افزایش مقدار متیلن می شود که در بافت بدن شما باقی می ماند یا تجمع پیدا می کند. حدود نیمی از کلراید در خون به مدت ۴۰ دقیقه از بین می رود. برخی از متیلن به مواد شیمیایی دیگر، از جمله مونوکسید کربن (CO) تقسیم می شوند. مونوکسید کربن نیز سمی است زیرا با هموگلوبین ترکیب می شود تا کربوکسی هموگلوبین (CO-Hb) ایجاد شود. متیلن کلراید بدون تغییر و محصولات شکافت آن از بدن شما به طور عمده در هوا که شما نفس می کشید حذف می شود. مقادیر کم در ادرار شما وجود دارد. این معمولا در عرض ۴۸ ساعت پس از قرار گرفتن در معرض قرار می گیرد. اگر چه میزان جذب از طریق پوست و معده اندازه گیری نشده است، اما احتمالا جذب سریع است.

متیلن


کاربرد های متیلن کلراید


مصارف خانگی

کلرید متیلن یک حلال رنگ است که برای حذف لکه های رنگی از انواع سطوح استفاده میشود.

در صنعت

متیلن کلراید در صنعت بسیار مورد استفاده قرار میگیرد و در تولید رقیق کننده های رنگ ، دارو ها و حلال ها از متیلن کلراید استفاده میشود.

در صنایع غذایی و نوشیدنی ها

متیلن کلراید به عنوان یک حلال استخراج در صنایع تولید مواد غذایی و نوشیدنی استفاده میشود. برای مثال : متیلن کلراید می تواند برای حذف کافئین از دانه های قهوه و برگ چایی و همچنین جداسازی روغن از دانه های روغنی مورد استفاده قرار گیرد.

متیلن کلراید به طور عمده در فرایند های فراوری ادویه جات و افزودنی های مواد غذایی و نوشیدنی ها استفاده میشود همچنین به عنوان ماده ضدعفونی کننده پس از برداشت محصولاتی مانند غلات و توت فرنگی اضافه می شود.


صنعت حمل و نقل


از کلرید متیلن برای تمیز کردن سطوح و قطعات فلزی مانند اجزای هواپیما و ریل های راه آهن و تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرد. محصولات روان کننده در محصولات خودرو مورد استفاده قرار میگیرد بعنوان مثال در فرایند برداشتن واشر و تهیه قطعات فلزی برای واشر جدید میتواند شامل متیلن کلراید باشد.


متخصصین خودرو از بخار متیلن کلراید برای فرایند حذف روغن و گریس از قطعات ترانزیستور خودرو ، موتورهای دیزل و قطعات هواپیما و مجموعه فضا پیما استفاده می شود. تکنیک های مدرن با بخار متیلن کلراید توانایی حذف چربی ها را از قطعات فلزی در سیستم های حمل و نقل با ایمنی و سرعت بالا تمیز می کنند.

کاربرد دارویی

در آزمایشگاه ، از متیلن کلراید برای استخراج مواد شیمیایی از گیاهان و یا مواد غذایی برای داروهایی نظیر : استروئید ها ، آنتی بیوتیک ها و ویتامین ها مورد استفاده قرار می گیرد.

وسایل و تجهیزات پزشکی را میتوان با پاک کننده های متیلن کلراید تمیز کرد زیرا کارایی و سرعت این تمیزز کننده بسیار بالا میباشد و باعث خوردگی و یا آسیب به قطعات حساس به حرارت نمیشود.

سایر کاربردهای صنعتی متیلن کلراید

از متیلن کلراید برای تولید فیلم های عکاسی ، سنتز فیبر ها ، تولید چسب ، جوهر و تخته مدارهای چاپی مورد استفاده قرار می گیرد.

عوارض و خطرات متیلن کلراید

از عوارض متیلن کلراید می توان به تاثیرات شدید استنشاق متیلن کلراید در انسان شامل اثرات مخرب در سیستم عصبی اشاره کرد. مطالعات تاثیرات این ماده در حیوانات نشان داده که میزان سرطان در کبد و ریه و تومور خوش خیم پستان در آن ها در اثر استنشاق این محصول شیمیایی ایجاد می گردد. توصیه می گردد حتما msds متیلن کلراید مطالعه گردد.

سرعت تبخیر متیلن کلراید بسیار بالا می باشد به همین دلیل در جایی که بخارات آلوده در هوا وجود داشته باشند امکان در معرض قرار گرفتن متیلن کلراید نیز بیشتر است .

غلظت متیلن کلراید در هوا باید کمتر از 1 ppb باشد اما در بعضی از نقاط شهر و در برخی از مواد زائد خطرناک غلظت متوسط ان 11ppbمیرسد.هنگامی که بدن درمعرض هوای آلوده قرار میگیرد بیش از 70 درصد از الودگی وارد جریان خون می شود و به سرعت در تمامی بدن پخش می شود و بیشترین ضربه به کبد، کلیه ، مغز ، ریه ها و بافت های چربی منتقل میکند.

افزایش فعالیت بدنی یا افزایش میزان چربی بدن باعث افزایش مقدار متیلن می شود که در بدن باقی می ماند یا تجمع می کند کلرایدی که وارد خون میشود پس از 40 دقیقه از بین میرود.

divider

بیشتر بخوانید:

آیا از کشنده ترین مواد شیمیایی، سمی خانه محل کار خود آشنا هستید؟

تاثیرات موادشیمیایی موجود در رنگ مو

مواد آرایشی ضد آب مملو از مواد شیمیایی!!!

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits