دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد آمپول نوروبیون
118
زمان مطالعه: 8 دقیقه
همه چیز در مورد آمپول نوروبیون:ویژگی و خواص آمپول نوروبیون/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا درباره آمپول نوروبیون بیشتر بدانید.

ویژگی و خواص آمپول نوروبیون

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا درباره آمپول نوروبیون بیشتر بدانید.

Drug Nvrvbyvn

آمپول نوروبیون

را شرکتی آلمانی به نام مرک تولید کرده است این دارو دارای ویتامین های ب کمپلکس مثل ویتامینB1,B6,B12 است. این آمپول در ایران برای درمان دردهای عصبی مورد استفاده قرار می گیرد. ورزشکاران نیز از این آمپول برای تقویت خود استفاده می کنند. امروزه یکی از شرکت های دارویی ایران نیز به تولید آمپول های نوروبیون مشغول می باشد. در این مقاله به بررسی ویژگی ها و عوارض این دارو می پردازیم که می توان دبرای شما نیز مفید باشد.

بیشتر بخوانید : تفاوت آمپول ب کمپلکس و نوروبیون در چیست ؟

آمپول نوروبیون ترکیبی از ویتامین های گروه B است. این ویتامین ها نقش مهمی در حمایت، ترمیم و بازسازی اعصاب دارند. بخاطر نقش مهم این ویتامین ها در بدن این آمپول در تسکین دردها مخصوصا دردهای ناحیه کمر، افزایش سرعت انتقال عصبی و بازسازی اعصاب آسیب دیده تاثیر قابل توجهی دارد. همچنین بیماران دیابتی و افراد الکلی از این آمپول برای درمان و کنترل بیماری های خود استفاده می کنند.

هر آمپول نوروبیون حاوی 100 میلیگرم ویتامین ب1، 100 میلیگرم ویتامین B6 و 1000 میکروگرم(1 میلیگرم) ویتامین B12 است. هر آمپول نوروبیون 3 میلی لیتر(سی سی) است و معمولا هر بسته آن حاوی 3 یا 6 آمپول می باشد. اولین و معتبرترین برند تولید کننده آمپول نوروبیون شرکت مرک (Merck) است. آمپول نوروبیون در مواردی که فرد دچار کمبود ویتامین های گروه ب است با تجویز پزشک مورد استفاده قرار می گیرد.

آمپول های نوروبیون باید زیر دمای 25 درجه سانتی گراد نگهداری شوند از اینرو بهتر است آن ها را در یخچال نگهداری کنید. تاریخ مصرف آن ها، هم بروی جعبه و هم بروی هر آمپول درج شده است و حتما قبل از خریداری و مصرف به تاریخ انقضای آن ها توجه فرمایید. قابل ذکر است به هیچ عنوان نباید از آمپول های تاریخ مصرف گذشته و یا بدون تاریخ استفاده نمود.آمپول نوروبیون باید در عضله تزریق گردد و ممکن است در محل تزریق کمی احساس سوزش را تجربه کنید.

*******************************************

بررسی عملکرد سه ویتامین B1، B6 و B12 در بدن:

  • ویتامین B1

ویتامین B1 که به آن تیامین نیز گفته می شود برای فعالیت غدد فوق کلیوی(آدرنال)، سیستم اعصاب مرکزی و متابولیزم مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد، B1 به عنوان یک کوانزیم کمک به کنترل اشتها و هضم و جذب مواد غذایی کرده و همچنین نقش مهمی در تبدیل قند به انرژی به عنوان سوخت برای فعالیت سلول های بدن ایفا می کند. نیاز روزانه بدن به این ویتامین برای بزرگسالان 1.2 الی 1.4 میلیگرم است.

  • آمپول نوروبیون ویتامین B6

ویتامین B6 برای تولید انتقال دهنده های عصبی ضروری است، انتقال دهنده های عصبی ابزار ارتباطی بین سلول های مغز با یکدیگر و با رشته های عصبی می باشند. این ویتامین برای فعالیت سیستم ایمنی و متابولیزم مواد غذایی بویژه پروتئین ها مورد نیاز می باشد، اگر جز ورزشکارانی هستید که رژیم غذایی شما حاوی مقدار زیادی پروتئین است نیاز بیشتری به ویتامین B6 خواهید داشت، بدون این ویتامین بدن قابلیت تجزیه و جذب پروتئین ها را ندارد، علائم کمبود ویتامین B6 عبارتند از ضعف، کاهش قدرت حافظه، اختلالات عصبی، بی خوابی، کم خونی و غیره.

  • آمپول نوروبیون ویتامین B12

ویتامین B12 برای تولید گلبول های قرمز و سفید، هموگلوبین، پلاکت ها و سایر اجزای تشکیل دهنده خون ضروری می باشد و کمبود آن می تواند باعث بروز کم خونی شدید و سایر بیماری های خونی گردد. گلبول های قرمز، پلاکت ها و بسیاری دیگر از اجزای خون در مغز استخوان تولید می شوند، فعالیت مغز استخوان به شدت وابسته به میزان کافی از ویتامین ب12 است.

ویتامین B12 برای تولید آر ان ای (RNA) و دی ان ای(DNA) و ثبت اطلاعات ژنتیک و رشد سلول های بدن مورد نیاز است.ویتامین B12 نقش حیاتی در فعالیت مغز، سیستم اعصاب مرکزی و همچنین حفظ و نگهداری از پوشش رشته های عصبی که به آنها میلین گفته می شود ایفا می کند و کمبود آن با واکنش های عصبی شدید از قبیل گیجی، از دست دادن حافظه، افسردگی، عدم حفظ تعادل هنگام راه رفتن و بروز علائمی مانند بیماری ام اس همراه است.

افراد گیاه خوار در معرض کمبود ویتامین B12 می باشند زیرا این ویتامین فقط در منابع غذایی حیوانی از قبیل گوشت یافت می شود. همچنین با افزایش سن جذب ویتامین B12 از طریق دستگاه گوارش کاهش می یابد و توصیه می شود افراد بالای سن 50 سال و افراد گیاه خوار این ویتامین را از طریق مکمل های غذایی و یا بصورت تزریقی دریافت کنند.

مقایسه آمپول نوروبیون با مکمل های(قرص های) ب کمپلکس(B complex) امروزه با توجه به تولید و عرضه انبوع و متنوع انواع مکمل های غذایی به شکل خوراکی به ندرت نیاز به تزریق آمپول های ویتامین از جمله آمپول نوروبیون می باشد مگر در موارد خاص که شخص دچار اختلال در جذب ویتامین ها از طریق دستگاه گوارش است.

ویتامین های ب بصورت قرص های مجزا و یا به شکل ترکیبی که به آن ب کمپلکس گفته می شود در دوزهای مختلف توسط لابراتوارهای گوناگون تولید می شوند.آمپول ها حاوی مواد نگهدارنده از قبیل فلزات سمی مانند آلومینیوم و جیوه می باشند که برای بدن مضر است، البته تزریق محدود آمپول نوروبیون و با تجویز پزشک اصولا مشکلی ایجاد نمی کند، اما نباید به شکل مستمر و به عنوان برنامه دائم از آن ها استفاده شود.در هر صورت به نظر بنده مصرف ویتامین های ب به شکل مکمل غذایی(خوراکی) بهتر از شکل تزریقی آن هاست.

 آمپول نوروبیون

موارد مصرف آمپول نوروبیون

این دارو همانطور که گفتیم ترکیبی از ویتامین های B می باشد به همین دلیل برای افرادی که با کمبود ویتامین B در بدن مواجه هستند و همچنین برای افراد بالای ۵۰ سال که نمی توانند به اندازه کافی ویتامین B جذب کنند نیز مفید می باشد. بیماران مبتلا به کم خونی شدید، ضعف، خستگی شدید و یا دوران نقاحت پس از عمل جراحی نیز می توانند از این آمپول استفاده کنند.

عملکرد ویتامین ها در نوروبیون

ویتامینB1 که به آن تیامین نیز می گویند برای فعالیت غده آدرنال، سیستم عصبی مرکزی و متابولیزم مواد غذایی مورد نیاز می باشد. این ویتامین به عنوان کوآنزیم به کنترل اشتها و هضم و همچنین جذب مواد غذایی کمک می کند و در تبدیل قند به انرژی به عنوان سوخت نقش مهمی دارد که برای فعالیت های سلول های بدن ضروری می باشند. این ویتامین برای افراد بزرگسال بطور روزانه مورد نیاز می باشد.

ویتامینB6 نیز برای تولید انتقال دهنده های عصبی مورد نیاز می باشند. این انتقال دهنده ها یکی از ابزارهای ارتباطی سلول مغز و رشته های عصبی می باشند. برای سیستم ایمنی و متابولیزم مواد غذایی ویتامینB6 بسیار مورد نیاز است. ویتامین های B12 باعث افزایش تولید آر ان ای و دی ان ای می شوند این ویتامین برای ثبت اطلاعات ژنتیک و رشد سلول ها مورد نیاز می باشد.

*******************************************


دوره و طریقه مصرف

در صورت کمبود ویتامینB در بدن آمپول نوربین باید یک روز در یک میان ۱ عدد تزریق شود و پس از تزریق ۳ تا ۶ عدد آمپول بعد از گذشت شش ماه می توانید ماهی ۱ عدد آمپول را تزریق کنید.در کل باید ۹ تا ۱۲ عدد آمپول تزریق شود. افراد مسن و افراد گیاهخوار و همچنین افرادی که فعالیت های سنگین انجام می دهند باید سالی یک مرتبه این آمپول را تزریق کنند. از این آمپول نباید بصورت روتین برای مدت زمان طولانی استفاده کنید. برخی از مقالات علمی تزریق هفتگی یا ماهانه این آمپول را پیشنهاد داه اند که امری بس اشتباه است.

*******************************************

عوارض جانبی آمپول نوروبیون

  • ویتامین های ب جز ویتامین های محلول در آب می باشند و بدن قادر است مازاد آنرا از طریق ادرار به راحتی دفع کند و به همین جهت معمولا با تزریق آن عوارض جانبی خاصی پدید نمی آید فقط ممکن است بعد از تزریق آمپول نوروبیون رنگ ادرار برای مدتی به زرد فسفری تغییر کند که نشان از دفع مقدار مازاد ویتامین های ب می باشد.
  • گاهی نیز خارش پوست و آلرژی های پوستی در افراد مصرف کننده مشاهده می شود.
  • افراد مبتلا به فشار خون، مشکلات کبدی و کلیوی و غیره حتما باید با نظر پزشک اقدام به مصرف کنند.

*******************************************

آیا تزریق آمپول نوروبیون احتیاج به مشورت با پزشک دارد؟

قطعا بله، قبل از مصرف هر گونه دارو و یا مکمل غذایی حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

*******************************************

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (118 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۶ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

جلال | ۳ ماه پیش
ایاباتزریق امپول نوروبیون برای رشد مجدد موتاثیر گذاراست یعنی دوباره رشد میکنند
0
0
احمد | ۴ ماه پیش
چطوری بفهمیم نوروبیون یخچالی است؟
0
3
هماملکزاده | ۴ سال پیش
من خودم خیلی ازاین آمپول زدم اوایل نمیدونستم چرا اینقدر درد داره بعدا متوجع شدم موقع آمپول زدم چندتا نفس عمیق بکشیم اصلا هیج دردی حس نمیکنی
2
9
مریم | ۴ سال پیش
من دو ساعت پیش امپول نوروبیون زدم، یه خانومی قبل من همونجایی ک من امپول رو زدم زد یه داد و هواری راه انداخت ک نگین و نپرسین،من ک تا حالا این امپول رو نزده بودم قلبم داشت وامیستاد ک این چیه اینقد درد داره ولی من زدم خیلی کم درد گرفت حتی از امپول پنی سیلین هم دردش کمتر بود خداروشکر
2
8
زهرا | ۵ سال پیش
سلام من تا حالا نروبیون نزده بودم امروز زدم ولی الحمدالله اصلا درد نداشتن

فکر کنم اینا که میگن درد داره بد براشون زدن
1
8
پاسخ ها:
ستاره | ۵ سال پیش
واسه من که زدن خیلی درد داشت
حالت چکشی بهم تزریق کردن بعدم جای تزریق سفت شده بود و درد میکرد
3
6

hits