دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پلاگ های پونکتوم (Punctual plugs) چیست؟

پلاگ های پونکتوم چیست و چه عوارضی دارد؟

پلاگ های پونکتوم (Punctual plugs) چیست؟
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
پلاگ های پونکتوم: اشک برای سلامت کلی چشم و دید واضح ضروری است. خشکی چشم در افراد در سنین بالای ۵۰ شایع است. کمبود ترشح اشک در میان زنان به خصوص پس از یائسگی نیز شایع‌تر است.

پلاگ های پونکتوم یا پانکتال

پلاگ های پونکتوم ( punctual plugs )، دستگاه های کوچکی هستند که برای درمان خشکی چشم به کار می روند. پلاگ های پانکتال هم چنین به عنوان پلاگ های اشکی یا پلاگ های پونکتوم شناخته می شوند. پلاگ پانکتال اندازه ی یک دانه برنج است. اگر با قطره ی چشم مشکل حل نشود، معمولا این پلاگ ها توسط دکتر توصیه می شوند.

دو نوع پلاگ مجرای اشکی عبارتند از:

قابل جذب: از برخی از مواد ویژه ای است که بدن ما می تواند جذب کند مانند کلاژن.
نیمه دائمی: از موادی ساخته شده است که می تواند مدت زمان طولانی باقی بماند، مانند سیلیکون.

خشکی چشم چیست؟

بیماری خشکی چشم حالتی است که در آن چشمان شما نمیتواند اشک های با کیفیت تولید کند تا چشمان شما را مرطوب نگه دارد. خشکی چشم مزمن، علائمی مانند تحریک چشم، آسیب و یا خراش هایی روی چشم شما دارد. ممکن است دچار تاری دید نیز بشوید.

در طول سندرم خشکی چشم، چشم شما اشک های بیشتری تولید می کند تا این مشکل را حل کند. اما واقعیت این است که اشک ها کیفیت مورد نیاز را ندارد و عمدتا از آب تشکیل شده است، بنابراین نمیتواند چشم شما را مرطوب نگه دارد. به دلیل این مشکل، چشم شروع به ایجاد اشک بیشتر می کند، حتی بیشتر از چیزی که چشم شما می تواند در داخل خود نگه دارد. بنابراین اشک از چشمان شما بیرون می ریزد.

چشم پزشک تعدادی روش درمانی را برای خشکی چشم شما تجویز خواهد کرد، اما اگر این درمان ها تاثیرگذار نباشند، ممکن است پلاگ های پونکتوم (پلاگ اشکی) تجویز کند. یک جراح چشم پلاگ را در داخل سوراخ کانال اشک می گذارد. این سوراخ محلی است که اشک های ما به پشت بینی و گلو ما جریان می یابد. عملکرد پلاگ ها این است که مانع از خروج اشک ها می شود تا چشمان شما مرطوب و روان بمانند.

متخصصان می گویند : قرار دادن پلاگ های پونکتوم یک جراحی سرپایی است. جراح در طول عمل از بیهوشی استفاده می کند. او از ابزاری ویژه جهت قرار دادن پلاگ ها در داخل ناحیه مورد نظر استفاده می کند. شما نه پلاگ و نه درد را حس نخواهید کرد. این جراحی زمان زیادی نمی برد.

همچنین بخوانید: بهترین راه درمان تاری دید در منزل

کوتری پونکتوم

اگر پلاگهای پانکتال نتوانند مشکل خشکی چشم را حل کنند، ممکن است پزشک از پانکتال کوتری (کوتری پونکتوم) استفاده کند. در این روش پزشک در ابتدا چشم شما را بی حس کرده سپس یک سر کوتری را در مجرای اشکی شما قرار داده و آنرا می سوزاند تا این بخش را ببندد. بدین ترتیب اشک از چشم خارج نمی شود. به این عمل سوزاندن مجرای اشکی نیز می گویند.


علائم خشکی چشم چیست؟

اگر کسی خشکی چشم داشته باشد، بعضی از این نشانه ها را نیز ممکن است داشته باشد:

  • احساس درد
  • خستگی چشم
  • ناراحتی چشم
  • ممکن است چشم او احساس سوزش کند
  • تاری دید
  • ممکن است در چشم ها خارش داشته باشد
  • قرمزی چشمدر برخی موارد ممکن است چشم ها سنگین باشند
  • ممکن است به نور حساس شود (فتو فوبیا)

همچنین بخوانید: ۸ راهکار رفع خستگی چشم

عوارض و خطرات وارد کردن پلاگهای پونکتوم

در اغلب موارد جایگذاری پانکتال پلاگ (پلاگ های پونکتوم) عارضه ی جدی ندارد. اما برخی از عوارض جانبی که ممکن است به ندرت اتفاق بیفتد را ذکر می کنیم:

پلاگ ممکن است از محل مناسب خود جابجا شود. این می تواند زمانی رخ دهد که بیمار چشم هایش را مالش می دهد به طوری که فشار باعث حرکت پلاگ شود. در این وضعیت پزشک شما می تواند مشکل را حل کنددر برخی موارد ممکن است عفونت چشم رخ دهد، اما به ندرت اتفاق می افتد.

چشم شما ممکن است به پلاگ هایی که در چشم شما قرار دارند واکنش نشان دهند. که می تواند حساسیت، تورم و قرمزی را به دنبال داشته باشد.بیمار ممکن است از اشک بیش از حد رنج بکشد (زیاد شدن اشک چشم پس از قرار دادن پلاگ می تواند طبیعی باشد. بنابراین بهتر است که آن را با چشم پزشک خود مطرح کنید)

درمان خشکی چشم بستگی به علت آن دارد. درنتیجه ابتدا باید پزشک تعیین نماید آیا علت زمینه‌ای وجود دارد یا خیر. و در صورت وجود بیماری زمینه‌ای آن بیماری را درمان نماید.همچنین اگر دارویی که برای درمان بیماری دیگری مصرف می‌شود، باعث خشکی چشم شده باشد، پزشک‌ شما می تواند دارویتان را عوض کند.

اگر لنزهای تماسی باعث خشکی چشم‌های شما شده باشد، چشم‌پزشک تان می تواند استفاده از نوع دیگر لنز را به شما توصیه کند، یا از شما بخواهد ساعت‌های استفاده از لنزتان را کاهش دهید.چشم‌پزشک برای حل مشکل خشکی چشم ممکن است از عمل بستن منافذ خروجی اشک در گوشه‌های داخلی پلک‌ها که اشک را به درون بینی می‌فرستند، استفاده کنند.

“پلاگ‌های اشکی”(lacrimal plugs) یا “پلاگ‌های پونکتوم”(punctual plug)، وسیله ظریفی است که به طور موقت یا دائمی در منفذ مجرای اشکی قرار داده می‌شود.در برخی از موارد هم عمل جراحی “کوتری پونکتوم” (سوزاندن منفذ خروجی اشک با کوتر) توصیه می‌شود که به طور دائم منافذ خروجی اشک را می‌بندد.

گرچه قطره‌های چشمی استروئید نیز ممکن است مورد استفاده قرار گیرند، اما معمولا برای درمان درازمدت توصیه نمی‌شوند.سایر گزینه‌های درمانی ممکن است شامل پمادها، ژل‌ها و اینسرت‌ها باشد.

اسیدهای چرب اومگا ممکن است به تخفیف علائم خشکی چشم کمک کنند. اسیدهای چرب اومگا در غذاها و مکمل‌ها وجود دارند. همیشه پیش از مصرف مکمل‌های غذایی با دکترتان مشورت کنید.

یک بررسی جدید که در جورنال معتبر Cornea منتشر شده است نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های غذایی حاوی اسیدهای چرب اومگا علائم خشکی چشم را تسکین می‌دهند. این بررسی در کالج پزشکی بیلور بر روی 38 زن در دوران پس از یائسگی که دچار اختلال کارکرد اشکی در هر دو چشم بودند، انجام شد.

همچنین بخوانید: قطره چشمی Hye : موارد مصرف و فواید قطره استریل چشمی های

محققین اعلام کردند: “پیش از بررسی، شواهد بالینی چندانی دال بر مفید بودن مکمل‌های غذایی در درمان خشکی چشم در دست نبود. اما یافته‌های این بررسی نشان داد که پس از سه ماه، گروهی از زنان که با مکمل درمان شده بودند، تحریک چشمی کمتری را تجربه کردند، و پیشرفتی به سمت التهاب یا مشکلات قرنیه در آنها مشاهده نشد. در زنان گروه شاهد که دارونما دریافت می‌کند، علائم خشکی چشم در طول این مدت بررسی بدتر شد.

به عنوان یک نکته کلیدی به یاد داشته باشید که رژیم ‌های متعادل می ‌توانند به پیشگیری و بهتر شدن خشکی چشم کمک کند، به طوری که یکی از دلایل اختلال در تولید لایه موسینی اشک را کمبود ویتامین A عبوده و رژیم‌ های غذایی متعادل می ‌توانند تا حد زیادی کمک‌ کننده باشند.

لازم به ذکر است که گرما و سرمای زیاد، جریان هوای تند (کولر و گرم ‌کننده‌ ها)، رطوبت کم هوا، استفاده زیاد از کامپیوتر، تابش مستقیم خورشید و آلودگی هوا می ‌تواند از علل تشدید کننده خشکی چشم محسوب شود.

همچنین بخوانید: ۱۱ خاصیت شگفت انگیز ویتامین A



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.7 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مرتضی اعظمی | ۵ ماه پیش
توضیح کامل و جامعی بود متشکرم
0
0

hits