دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مراقبت از دندان‌های مصنوعی با چند ترفند ساده

روش های طلایی برای مراقبت و تمیز کردن دندان‌های مصنوعی

مراقبت از دندان‌های مصنوعی با چند ترفند ساده
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
مانند دندان های طبیعی، دندان مصنوعی نیز می تواند محل تجمع پلاکت ها و ذرات غذایی باشد. خصوصاً زیر دندان مصنوعی محل بسیار مناسبی برای رشد میکروب هاست. به همین دلیل رعایت بهداشت روزانه دهان کاملاً لازم به نظر می رسد...

اصول نگهداری صحیح از دندان های مصنوعی

دلگرم : بهداشت نامناسب دندان مصنوعی می تواند منجر به تشکیل جرم و بوی بد دهان شود. در صورت امکان، بهتر است پس از هر بار صرف غذا، دندان مصنوعی را در آورید و آن را بشوئید.

بهداشت دهان و دندان های مصنوعی متحرک یکی از مزایای دندان های مصنوعی متحرک این است که می توان به راحتی آن ها را از دهان خارج کرد و بعد از تمیز کردن سرجای خود قرار داد.

بنابراین کسانی که از دندان های مصنوعی متحرک استفاده می کنند باید توجه داشته باشند که علاوه بر بهداشت دهان و دندان های طبیعی، دندان های مصنوعی را نیز باید به طور مرتب تمیز کنند.

مراقبت از دندان مصنوعی : چگونه می‌ توانم دندان مصنوعی را تمیز کنم؟

دندان یکی از اعضای بدن انسان و پوسیدگی، شایع‌ترین مشکل آن است و اگر پوسیدگی پیشرفت کند و بیماری‌های بافت‌های نگهدارنده دندان جلوگیری نشود، مهم‌ترین عامل جویدن، یعنی دندان‌ها را از دست خواهیم داد.

دکتر علیرضا کریمی‌ مجرد، دندانپزشک و متخصص بیماری‌های دهان می‌گوید: تحلیل فیزیولوژیک و تغییرات نسوج نگهدارنده دندان‌ها که با گذشت سن به وجود می‌آیند، دوره بی‌دندانی را سرعت می‌بخشند.

وی اظهار می‌کند: جایگزینی دندان‌ها بسته به این که تعدادی یا همه آنها از میان رفته باشند، به وسیله پروتزهای ثابت (بریج‌ها) و پروتزهای متحرک (پارسیل و کامل) صورت می‌گیرد.

تمیز کردن روزانه دندان‌های مصنوعی برای جلوگیری از باقیماندن ذرات غذایی و لک‌ برداشتن ضروری است. به گفته این پزشک متخصص، لک برداشتن دندان‌ها می‌تواند باعث مشکلاتی در ارتباط با ظاهر دندان،‌ بوی دهان، تحریک (سوزش و خارش) بافت‌هایی که زیر دندان مصنوعی قرار گرفته‌اند و عفونت در دهان شود.

separator line

ضرورت تمیز نگه داشتن دندان‌های مصنوعی

دکتر کریمی مجرد با اشاره به این که شستن دندان‌های مصنوعی با آب (پس از هر وعده غذا) برای پاک کردن ذرات غذایی مفید است، یادآور می‌شود: پس از هر وعده غذا باید دندان‌ها با آب و صابون یا یک خمیردندان ملایم شستشو شوند و نباید از پودرهای شوینده یا دیگر شستشو دهنده‌های ساینده استفاده کرد، چرا که آنها موجب خراش دندان‌ها می‌شوند.

خراش‌ها می‌توانند دندان مصنوعی را مستعد جمع‌آوری ذرات غذایی و ایجاد لکه و پلاک کنند. این متخصص بیماری‌های دهان می‌گوید: بهتر است برای تمیز کردن دندان‌های مصنوعی از یک برس تمیز یا یک مسواک نرم استفاده کرد، ولی فراموش نکنید که برای تمیز کردن دندان‌های طبیعی از یک مسواک مجزا استفاده کنید.

به گفته دکتر کریمی مجرد، می‌توان برای از بین بردن لکه‌های روشن و نیز مواد باقیمانده، دندان مصنوعی را در یک حلال مناسب یا یک دترژنت (مواد کف‌کننده و شوینده) با عمل شیمیایی شناور کرد. این عمل می‌تواند به طور روزانه یا چند بار در هفته انجام شود.

به گفته وی، روش تمیز کردن اولتراسونی نیز می‌تواند به وسیله دندانپزشک برای از میان بردن لکه‌های تیره‌تر انجام شود که موثرترین راه برای تمیز نگه داشتن دندان‌های مصنوعی شستشوی روزانه و غوطه‌ور کردن آنها در حلال‌های شیمیایی است.

بهتر است هنگام شستن دندان مصنوعی آن را خیلی محکم و تحت فشار نگه ندارید چون باعث شکسته شدن آن می‌شوید. دندان‌ها را باید در ظرفی که تا نیمه با آب پر‌شده قرار داد. آنها را هرگز در آب داغ شناور نکنید، زیرا فرم دندان‌ها را بدشکل و اندازه آنها را به هم می‌زند.

ذرات غذایی باقیمانده در دندان‌ها را با یک ابزار تیز پاک نکنید. برای این کار باید از دندانپزشک کمک گرفت.

راهکارهایی برای مراقبت از دندان‌های مصنوعی

استراحت از نوع لثه‌ای

دکتر کریمی مجرد می‌گوید: بهتر است دندان‌های مصنوعی هنگام شب (خوابیدن) یا ۶ تا ۸ ساعت در طول روز بیرون آورده شود؛ زیرا استفاده مداوم از آن فرصت تنفس را از لثه‌ها می‌گیرد که نتیجه‌اش ایجاد عفونت در بافت‌های نرم زیر دندان‌های مصنوعی خواهد بود.

پس نیاز است وقتی دندان مصنوعی در دهان قرار ندارد، آن را در آب یا یک حلال مناسب نگه دارید، چون دندان‌ها برای حفظ و اندازه مناسبشان نیاز دارند در محیطی مرطوب نگهداری شوند.

نگهداری از لثه

لثه‌ها باید روزانه به وسیله یک مسواک نرم یا یک پارچه تمیز شوند. این کار موجب برطرف شدن آثار و ذرات روی لثه‌ها وتحریک گردش مواد در بافت‌ها می‌شود.

این متخصص بیماری‌های دهان می‌گوید: لثه‌ها را می‌توان با قرار دادن انگشت شست و اشاره در حاشیه آنها تحریک کرد.

چگونه می‌توان فهمید دندان‌های مصنوعی اندازه مناسبی دارند؟!

دکتر کریمی‌مجرد در این باره تصریح می‌کند: با گذشت زمان، استخوان‌های آرواره تغییر می‌کنند، بنابراین ممکن است فرد نیاز داشته باشد که مجدد دندان‌هایش را تغییر دهد یا یک دست دندان مصنوعی جدید بسازد.

به همین دلیل بهتر است فرد با مشاهده مشکلاتی در تکلم، وجود بافت‌های قرمز و ملتهب در دهان،‌ ترک خوردن گوشه دهان، مشکل جویدن و اذیت شدن گونه‌ها به پزشک متخصص مراجعه کند.

دندان مصنوعی شکننده است بنابر این مراقبت صحیح از آن حائز اهمیت می باشد.لازم است که هر روز دندان مصنوعی را از دهان خارج کرده و مسواک بزنید.بهترین روش شستشو این است که از مسواک های ویژه دندان مصنوعی استفاده کنید.

دندان مصنوعی جایگزینی قابل برداشتن برای دندان های طبیعی و مناسب بافت های مجاور می باشد. جنس دندان مصنوعی از اکریلیک رزین می باشد و بعضی مواقع ترکیبات فلزی دیگری نیز در ساخت آن به کار می رود.

دندان مصنوعی جایگزینی کامل برای تمام دندان هاست که اصولا یک ماه بعد از کشیدن تمام دندان های طبیعی قابل استفاده است.

روش های طلایی برای مراقبت و تمیز کردن دندان‌های مصنوعی

در هنگام شستشوی دندان مصنوعی موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

  • حتماً از مسواک نرم یا مسواک مخصوص دندان مصنوعی استفاده کنید.
  • از آب ولرم استفاده کنید. آب داغ به دندان مصنوعی آسیب می رساند.
  • حتماً هر شب پیش از خواب، دندان مصنوعی تان را درآورید و از قرص های تمیز کننده و ضد عفونی کننده مخصوص این کار استفاده نمایید.
  • در هنگام شستشو، دندان مصنوعی را محکم در دست بگیرید؛ در غیر این صورت ممکن است دندان مصنوعی از دست شما بیافتد و بشکند.

چه مواقعی باید دندان مصنوعی را در بیاوریم؟

طبیعتاً در روزهای اول، ممکن است در طول روز به دلیل ناراحتی، چندین بار آن را از دهانتان خارج سازید. اما به طور معمول باید به خاطر داشته باشید که حتماً پیش از خواب دندان مصنوعی تان را درآورید. این امر اجازه استراحت به لثه ها می دهد.

هم چنین با قرار دادن دندان مصنوعی در محلول متشکل از آب و قرص جوشان تمیز کننده دندان مصنوعی، به بهداشت دهانتان کمک شایانی خواهید کرد. صبح روز بعد، پیش از گذاشتن دندان مصنوعی در دهان، حتماً آن را با آب ولرم بشویید.

separator line

آیا استفاده از دندان مصنوعی شب هنگام نیز لازم است؟

اگر چه ممکن است توصیه شود که حتی در هنگام خواب نیز (به خصوص روزهای اول استفاده و به منظور عادت کردن و هماهنگ شدن با بافت دهان) دندان مصنوعی را خارج نکنید اما محققان معتقدند که خارج کردن دندان مصنوعی به مدت ۸ ساعت در روز فرصت مناسبی است تا بافت لثه استراحت نموده و به کمک زبان و بزاق شستشو یافته و تحریک شود و همین روند باعث حفظ سلامت لثه ها می شود.

آنچه در مورد استفاده از دندان مصنوعی توصیه می شود این است که در فواصل زمانی مناسب به دندانپزشک مراجعه کنید. این کار به منظور معاینه سلامت دهان و دندان صورت می گیرد. به مرور زمان دهان دچار تغییر شده و ممکن است استخوان زیر دندان مصنوعی تحلیل رود .

مراجعه منظم به دندانپزشک و انجام معاینات لازم مانع از بروز مشکلاتی از این دست می شود. زیرا به مرور زمان حتی لازم است که دندان مصنوعی تعویض شود. هیچ گاه سرخود تلاش نکنید تا به دندان مصنوعی عادت کرده و یا آن را با بافت دهان هماهنگ کنید. استفاده از چسب دندان مصنوعی اصلا توصیه نمی شود.


بیشتر بخوانید :

آشنایی با روکش یا بریج دندان و انواع آن

چگونه ایمپلنت دندان انجام بدیم؟به همراه تصاویر و فیلم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits