دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آستاگزانتین ؛ خواص، منابع و عوارض جانبی ناشی از مصرف آن

آستاگزانتین چیست؟

آستاگزانتین ؛ خواص، منابع و عوارض جانبی ناشی از مصرف آن
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
آستاگزانتین یکی از قوی ترین کاروتنوئیدها و آنتی اکسیدان های موجود در طبیعت است که خواص زیادی برای بدن ما دارد. از کاهش چین و چروک ها گرفته تا ارتقاء عملکرد بدن، همگی از خواص این ماده هستند.

آستاگزانتین چه فوایدی دارد؟

ممکن است تا به حال کلماتی مانند بتا کاروتن، لیکوپن، زاکسانتیین، لوتیئن و کانتکسنتین را شنیده باشید، اما تا به حال کلمه آستاگزانتین به گوشتان خورده است؟

این رنگدانه قدرتمند در برخی از انواع غذاهای دریایی وجود دارد و آن ها را به رنگ قرمز مایل به نارنجی در می آورد. این ماده برای حمایت از قدرت بینایی، ترویج سلامت مغز و قلب و حتی افزایش باروری در مردان مفید است.آستاگزانتین یک نوع کاروتنوئید و یک رنگدانه طبیعی است که در انواع مواد غذایی یافت می شود.

به طور خاص، این رنگدانه مفید رنگ قرمز پرتقالی را به مواد غذایی مانند کریل، جلبک، سالمون و خرچنگ می دهد. این آنتی اکسیدان را می توان در فرم مکمل نیز یافت شود.گاهی برای رنگی گردن غذا در خوراک حیوانات و ماهی ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این کاروتنوئید اغلب در کلروفیتا وجود دارد که شامل یک گروه از جلبک های سبز می شود.

تحقیقات نشان داده اند که آساکسانتین یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان های موجود در طبیعت است که اغلب به نام “پادشاه کاروتنوئیدها” نیز شناخته می شود. در واقع، توانایی این ماده در مبارزه با رادیکال های آزاد ۶۰۰۰ برابر بیشتر از ویتامین C، حدود ۵۵۰ برابر بیشتر از ویتامین E و ۴۰ برابر بیشتر از بتا کاروتن است.

آیا آساتکسانتین برای التهاب مفید است؟

بله. خواص آنتی اکسیدانی این ماده به بدن کمک می کند تا در برابر انواع خاصی از بیماری های مزمن از خود محافظت کند، پیری پوست را معکوس کند و التهاب را کاهش دهد.

گرچه مطالعات انجام شده در مورد تاثیر این ماده بر روی بدن انسان محدود است، اما تحقیقات کنونی نشان می دهند که آساکسانتین باعث سلامت مغز و قلب، استقامت بدن، افزایش انرژی و حتی بهبود باروری می شود.


خواص آستاگزانتین برای بدن

آستاگزانتین سلامت مغز را بهبود می بخشد

همانطور که سن بالاتر می رود، خطر ابتلا به اختلالاتی مانند بیماری آلزایمر یا پارکینسون افزایش می یابد. این بیماری ها، که توسط ضایعات پیشرونده نورون در مغز مشخص می شوند، می توانند منجر به نشانه هایی مانند کاهش قدرت حافظه، سردرگمی، لرزش، تحریک پذیری و اضطراب شوند.

برخی از تحقیقات در حال ظهور نشان داده اند که آساکسانتین با حفظ عملکرد مغز، سلامت مغز را به همراه دارد. برای مثال، در یک مطالعه حیوانی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، مکمل حاوی آستاگزانتین، تشکیل سلول های جدید در مغز و حافظه فضایی در موش ها را افزایش داد.

بررسی اخیر منتشر شده در GeroScience نیز اشاره کرد که خواص آستاگزانتین در این زمینه ممکن است به دلیل توانایی آن در کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب باشد.روغن نارگیل، آووکادو، گردو و چغندر فقط چند نمونه از مواد غذایی هستند که تمرکز و حافظه را افزایش می دهند.

آستاگزانتین قلب شما محافظت می کند

به عنوان یکی از علل اصلی مرگ، بیماری قلبی یک مشکل عمده در سراسر جهان محسوب می شود. در حالی که علل بالقوه بسیاری برای ایجاد بیماری های قلبی وجود دارد، اما اعتقاد بر این است که استرس اکسیداتیو و التهاب بیشتر در این بین نقش دارند.

بر طبق بررسی که در سال ۲۰۰۹ در استرالیا انجام شد، حداقل هشت مطالعه بالینی که اثرات آستاگزانتین را اندازه گیری کرده بودند نشان دادند که مکمل های حاوی این ماده ممکن است نشانگرهای التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش دهند.بررسی دیگری که در مجله Drugs of Marine منتشر شد، نشان داد که ممکن است آستاگزانتین بتواند در برابر آترواسکلروز (سفت شدن شریان ها) از بدن محافظت کند.

البته یک رژیم غذایی سالم حاوی آستاگزانتین تنها یک قطعه از این پازل است. به حداقل رساندن سطح استرس، فعالیت بدنی فراوانی و قطع مصرف مواد غذایی پردازش شده نیز عوامل کلیدی برای محافظت از قلب در شکل گیری این بیماری ها هستند.

آستاگزانتین درخشش پوست را حفظ می کند

علاوه بر تقویت سلامت مغز و قلب، آستاگزانتین به سلامت پوست نیز کمک می کند. مطالعات نشان داده اند که این ماده می تواند به طور کلی ظاهر پوست را بهبود بخشد و قادر به درمان برخی از بیماری های پوستی است.

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۹ انجام شد نشان داد که ترکیبی از مکمل های خوراکی و کاربرد موضعی آستاگزانتین موجب بهبود چروک، لکه های پوستی ناشی از سن، بهبود بافت پوست و رطوبت پوست می شود. به همین ترتیب، یک مطالعه حیوانی که در PLoS One منتشر شده نیز دریافت که آستاگزانتین قادر به بهبود علائم درماتیت آتوپیک در موش ها است.

علاوه بر این، بر اساس یک بررسی تصادفی، دو سو کور، کنترل شده با پلاسبو که بر روی شرکت کنندگان سالم انجام شد، این ماده از پوست در برابر آسیب ناشی از UV محافظت می کند و به حفظ سلامت پوست در افراد سالم کمک می کند.برای کسب بهترین نتایج، از آساتکسانتین در ترکیب با مراقبت از پوست و استفاده از مواد طبیعی مانند روغن چای درخت، سرکه سیب و کره شیا استفاده کنید.

آستاگزانتین التهاب را بهبود می بخشد و سیستم ایمنی را تقویت می کند

التهاب بخش مهمی از پاسخ سیستم ایمنی بدن است. از سوی دیگر، التهاب مزمن می تواند به بیماری هایی مانند دیابت، سرطان و بیماری های قلبی منجر شود.بسیاری از مطالعات نشان داده اند که آستاگزانتین می تواند نشانگرهای التهاب را در بدن کاهش دهد. این ویژگی می تواند مزایای گسترده ای برای بدن داشته باشد و حتی ممکن است خطر برخی از انواع بیماری های مزمن را کاهش دهد.

در واقع بررسی که در چین انجام شد حتی گزارش داد که آستاگزانتین می تواند اثرات ضد سرطانی داشته باشد و به جلوگیری از گسترش سلول های سرطانی کمک کند. با این حال، برای درک بهتر تاثیر گذاری آستاگزانتین بر روی کاهش التهاب و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

این آنتی اکسیدان نه تنها باعث بهبود التهاب در بدن می شود بلکه باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی نیز می شود. یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده که در سال ۲۰۱۰ انجام شد نشان داد که مصرف مکمل آستاگزانتین پاسخ سیستم ایمنی بدن افراد را افزایش می دهد زیرا باعث کاهش استرس اکسیداتیو می شود.

دیگر مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان که می توانند به کاهش التهاب و جلوگیری از بیماری کمک کنند عبارتند از:

آستاگزانتین قدرت بدن را افزایش می دهد

اگر می خواهید استقامت بدنتان در طول تمرینات ورزشی بهبود پیدا کند، باید از مکمل حاوی آستاگزانتین استفاده کنید. مطالعات نشان داده اند که این ماده ممکن است اثرات مفید متعددی بر روی افزایش عملکرد ورزشی بدن و جلوگیری از آسیب داشته باشد.

به عنوان مثال، مطالعه حیوانی که در مجله Biological & Pharmaceutical Bulletin منتشر شد، دریافت که، مکمل آساکسانتین باعث بهبود ریکاوری پس از ورزش کردن در موش ها می شود. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ در مجله بین المللی پزشکی ورزشی منتشر شده نیز نشان می دهد که آستاگزانتین باعث بهبود عملکرد دوچرخه سواری رقابتی می شود.

در همین حال، مطالعه حیوانی دیگری در ژاپن نیز نشان داد که آساتکسانتین حتی قادر به جلوگیری از آسیب عضلانی ناشی از ورزش کردن در موش ها می باشد.

یکی دیگر از مزایای بالقوه این ماده شامل توانایی آن برای بهبود سلامت مفاصل است. مطالعه ای کشف کرد که آستاگزانتین به کاهش درد مفاصل آرنج تنیس بازان و همچنین افزایش قدرت مفاصل می شود. سایر مطالعات مربوطه نیز نشان دادند که آستاگزانتین موجب بهبود درد ناشی از آسیب مفصلی، به ویژه در آرتریت روماتوئید و سندرم تونل کارپال می شود.

آستاگزانتین موجب افزایش باروری در مردان می شود

تخمین زده می شود که ناباروری حدود ۱۵ درصد از زوج های جهان را تحت تاثیر قرار می دهد و تا ۵۰ درصد موارد، علت ناباروری زوج ها مربوط به مردان می شود. عدم تعادل هورمونی، مشکلات انزال و واریکوسل و یا تورم رگ های بیضه، علت شایع ناباروری در مردان هستند.

تحقیقات بسیار زیادی نشان داده اند که آستاگزانتین مزیت نسبی در این زمینه دارد و ممکن است به بهبود کیفیت اسپرم کمک کند.

یک مطالعه کوچک انجام شده در بیمارستان دانشگاه گنت نیز نشان داد که آساکسانتین حرکت سلول های اسپرم را بهبود می بخشد و توانایی اسپرم برای بارور کردن تخمک را افزایش می دهد. علاوه بر این، افرادی که تحت درمان با آستاگزانتین قرار گرفتند، شانس باروری بیشتری نسبت به گروه مصرف کننده از دارونما داشتند.

چند راهکار طبیعی دیگر برای درمان ناباروری در مردان عبارتند از:

  • به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض آفت کش ها
  • کاهش استرس
  • ترک سیگار
  • آستاگزانتین
  • آستاگزانتین

آستاگزانتین از قدرت بینایی حمایت می کند

مشکلات بینایی مانند دژنراسیون ماکولا و آب مروارید نگرانی های رایجی مرتبط با پیری هستند. این بیماری ها می توانند مجموعه ای از علائم گسترده ای را شامل شوند که تاری دید و نابینایی یکی از آن ها می باشد. خوشبختانه مطالعات متعدد نشان داده اند که آستاگزانتین می تواند سلامت چشم ها را بهبود بخشد و به محافظت از قدرت بینایی کمک کند.

یک مطالعه حیوانی که در سال ۲۰۰۸ انجام شد نشان داد که آستاگزانتین به محافظت از سلول های شبکیه در برابر آسیب های اکسیداتیو کمک می کند.

مطالعه دیگری که حاوی ۴۸ فرد بالغ دارای مشکلات بینایی بود نیز نشان داد که مکمل حاوی مواد مغذی مانند آستاگزانتین، باعث کاهش علائم خستگی چشم می شود.

علاوه بر آساکسانتیین، دیگر مواد مغذی مفید برای چشم عبارتند از:

همچنین بخوانید:

آشنایی با خواص آنتی اکسیدان برای جوان ماندن

همه آنچه که باید در مورد رادیکال آزاد و آنتی اکسیدان بدانید!

ده آنتی اکسیدان که کمتر می شناسید

فواید معجزه آسای کارنوسین که تا به حال نمیدانستید



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits